Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei alle dere!

Hva kan dette være?

Flimring/ synsforstyrrelser da jeg våknet i morges. Har noe vann i kroppen, men er i siste trimester så dette kan kanskje være normalt nå. Ødemer +1 ved forrige jordmor time.

Ingen proteiner påvist ved forrige legetime. Litt forhøyet BT 120/76.

Bør jeg være bekymret for svangerskaps forgiftning?

Mye bevegelser fra baby.

TS

Anonymous poster hash: 3ebab...f4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synsforstyrrelsen jeg hadde ved svangerskapsforgiftning var kraftige stjerner, som liksom fylte rommet. Men den kan sikkert arte seg annerledes også.

Avhengig av hvor lenge det er siden du målte blodtrykket, så kunne du jo måle det på nytt. Grensen for svangerskapsforgiftning er 140/90, så du var jo fremdeles et stykke unna ved forrige måling.

Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.

Anonymous poster hash: 9b5e4...0c6

Skrevet

Stjerner og flimring er ikke synsforstyrrelser, og det har ofte ingenting med forgiftning å gjøre.

Når det er sagt, kan du lett be om en legetime og få kontrollert blodtrykk.

Ps: 120/76 er så langt ifra høyt blodtrykk en kan komme, nesten ;) det er helt perfekt.

Høyt blodtrykk defineres som alt HØYERE ENN 140/90. Så slapp helt av :)

Anonymous poster hash: 0bd33...f53

Skrevet

Synsforstyrrelsen jeg hadde ved svangerskapsforgiftning var kraftige stjerner, som liksom fylte rommet. Men den kan sikkert arte seg annerledes også.

Avhengig av hvor lenge det er siden du målte blodtrykket, så kunne du jo måle det på nytt. Grensen for svangerskapsforgiftning er 140/90, så du var jo fremdeles et stykke unna ved forrige måling.

Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.

Jeg har pga mitt arbeid mulighet for å sjekke BT . Målte nettopp 120/76. Hvor sterk er disse synsforstyrrelsene? Kan du kjøre bil osv? Føler ikke det hadde vært forsvarlig kjøre bil for min del..

Leste at det kan være at barnet presser mot hoved nerve/ pulsårer slik at stjerner kan oppstå pga det når man ligger.

Skrevet

Stjerner og flimring er ikke synsforstyrrelser, og det har ofte ingenting med forgiftning å gjøre.

Ps: 120/76 er så langt ifra høyt blodtrykk en kan komme, nesten ;) det er helt perfekt.

Håper ikke det er noe galt! Takk for beroligende tilbakemelding ang BT 😊

Aldri hatt slik flimring/ synsforstyrrelser tidligere - så blei bekymret. Litt bedre nå.

Må bare følge med BT og skal til jordmor denne uka. Får være litt ekstra oppmerksom.

TS

Skrevet

Hei alle dere!

Hva kan dette være?

Flimring/ synsforstyrrelser da jeg våknet i morges. Har noe vann i kroppen, men er i siste trimester så dette kan kanskje være normalt nå. Ødemer +1 ved forrige jordmor time.

Ingen proteiner påvist ved forrige legetime. Litt forhøyet BT 120/76.

Bør jeg være bekymret for svangerskaps forgiftning?

Mye bevegelser fra baby.

TS

Det er ikke høyt blodtrykk..

Synsforstyrrelser kan være migrene aura. Jeg har selv hatt en del av det i svangerskapet. Aldri hatt før.

Anonymous poster hash: 20e08...fbb

Skrevet (endret)

Beklager, men her synes jeg det var litt for mye synsing..

Etter to alvorlige svangerskapsforgiftninger med påfølgende hastekrisersnitt og prematurt barn så svarer jeg alltid på slike tråder.

Ring føden!!!! De ber deg mest sannsynlig komme inn til en sjekk og ganske sannsynligvis så er det ikke noe, men vær så snill å ring!

Jeg har hatt lite symptomer begge gangene, men det har ikke betydd at ting ikke var på gang. Nå siste gang ble jeg lagt inn av lege på føden med blodtrykk 162/110 og da hadde jordmor på føden for 30 minutter siden målt 136/85, så blodtrykk kan endres raskt. Jeg gikk også fra fin i formen til hastekrisersnitt på under 8 timer..

Vær så snill å ring, for du har ikke lyst til å bli sykere dersom dette er et tidlig tegn på sv.f. Du kommer også inn i systemet dersom du får symptomer senere.

Skriv gjerne PM dersom du vil ha mer detaljer

Endret av ablaze
Skrevet (endret)

Enig i at du bør forhøre deg med medisinsk personell fremfor synsere på KG!

Her er likevel litt synsing fra meg: Jeg hadde ganske mange episoder med synsforstyrrelser og flimring i løpet av graviditeten, særlig andre halvdel. Det viste seg å være migrene, noe jeg aldri har hatt tidligere (heller ikke hatt noe etter fødsel). Jeg ble utrolig kvalm og slapp da anfallene var ferdig. Har du opplevd noe liknende? Da hadde jeg som deg blodtrykk under grensen og ingen proteiner i urinen.

Jeg ble likevel litt stresset av det siden et av symptomene på svangerskapsforgiftning er synsforstyrrelser, og endte derfor opp med å kjøpe et blodtrykksapparat på apoteket (kostet vel rundt 500-lappen om jeg ikke husker helt feil) så jeg kunne overvåke det litt hyppigere enn på svangerskapskontrollene.

Endret av miore
Skrevet

Unnskyld meg, men stjerner er et klassisk tegn på svangerskapsforgiftning. Jeg fikk svangerskapsforgiftning og måtte føde prematurt i begge svangerskap, så jeg vet hva jeg snakker om.

Blodtrykk kan endre seg raskt. Og det som er på vei oppover (men likevel 'lavt') ene uka, kan fint være over 140/90 neste uke.

Skrevet

Jeg har pga mitt arbeid mulighet for å sjekke BT . Målte nettopp 120/76. Hvor sterk er disse synsforstyrrelsene? Kan du kjøre bil osv? Føler ikke det hadde vært forsvarlig kjøre bil for min del..

Leste at det kan være at barnet presser mot hoved nerve/ pulsårer slik at stjerner kan oppstå pga det når man ligger.

Kjører aldri bil jeg :-)

Skrevet

Det kan være svangerskapsforgiftning, men vi er ikke leger, så du må til lege for å sjekke det ut! Jeg hadde svangerskapsforgiftning da jeg var gravid, og det er ikke gøy. Skriv opp i en notatbok når du merker det slik at du får en oversikt over omfanget til når du skal prate med legen.

Anonymous poster hash: 59a8f...901
Skrevet

Unnskyld meg, men stjerner er et klassisk tegn på svangerskapsforgiftning. Jeg fikk svangerskapsforgiftning og måtte føde prematurt i begge svangerskap, så jeg vet hva jeg snakker om.

Blodtrykk kan endre seg raskt. Og det som er på vei oppover (men likevel 'lavt') ene uka, kan fint være over 140/90 neste uke.Anonymous poster hash: 9b5e4...0c6

Det er fortsatt ikke synsforstyrrelser, og ofte forbundet heller med hodepineløs migrene enn forgiftning. Og ja, jeg vet også hva jeg snakker om ;)

Er det nå vi skal dra en fotballfrue og signere med yrket vårt?

Skrevet

Takk for svar alle!

Har målt blodtrykket iløpet av dagen. Det har gått ytterligere ned. Siste måling var på 118/67.

Synsforstyrrelsene har jeg heller ikke kjent no mere til. Skal som sagt til jordmor denne uka, får ta opp min bekymring da- og selvsagt ta kontakt med fødeavd/ legevakt om jeg får høyere BT, føler meg dårlig.

Man er jo så bekymret for SF, og det er jo pussig at symptomene kan være så "vage" ved en slik tilstand. Hadde vært lettere om man følte seg skikkelig syk.

TS

Skrevet

Flimring er absolutt synsforstyrrelser, jeg vet mye om det pga helsa mi.

Anonymous poster hash: a2e81...9e4

Skrevet

Det er fortsatt ikke synsforstyrrelser, og ofte forbundet heller med hodepineløs migrene enn forgiftning. Og ja, jeg vet også hva jeg snakker om ;)

Er det nå vi skal dra en fotballfrue og signere med yrket vårt?

Usikker på hva du mener ang fotballfrue, men jeg syntes ikke det du sa lenger oppe var så veldig relevant i en tråd om svangerskapsforgiftning.

Skrevet

Jeg hadde det mot slutten av mitt andre svangerskap. Det ble tatt på alvor hos legen fordi det kan være symptom på svangerskapsforgiftning. I mitt tilfelle viste det seg å være ekstrem jernmangel. Harmløst nok, men jeg ble sykemeldt fordi jeg har så sliten.

Skrevet

Har du vært hos jordmor TS?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...