Gå til innhold

Spørsmål til deg som er L Æ R E R


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Du som er utdannet lærer, eller som er lærerstudent:

  1. Hvilke fag har du og, eller underviser i?
    Hadde du valgt annerledes i dag?
     
  2. Hvor studerte du?
    Og ville du ha studert der igjen?
    Hva var positivt/negativt?
     
  3. Hvilke tips og råd har du til en kommende lærerspire?
     
  4. Hvilke feil gjorde du som andre kan ta lærdom av?
    Hva ville du ha gjort annerledes?
     
  5. Hva skulle du ønske at du visste før du begynte å studere?
     

Takk for at du tok turen innom denne tråden.



Anonymous poster hash: c3daa...c3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Norsk, matematikk, og engelsk. Har vikartimer i naturfag/samfunnsfag, samt RLE.

 

2. Stord :) Ville det, ja. Ingenting spesielt å kommentere.

 

3. Ta deg tid til deg selv, tenk at du også skal ha rom. Jeg opplevde mye «knuffing» blant medstudenter om å vise seg frem, spesielt ved utplassering, hvor enkelte gjorde en konkurranse ut av å være den «kuleste» vikaren. 

 

4. Jeg planla alt i forveien. Som du sikkert er klar over så er det en av de største feilene du kan gjøre som lærer.. da du aldri vet hva som vil skje! Det er bedre å ha en OK oversikt over hva du vil gå gjennom eller gjøre i timen, enn å gjøre som enkelte jeg kjenner og sette opp en punktliste med veldig nøyaktige planer. Sistnevnte er ofte de som er verst til å håndtere en uventet situasjon også.

5. Først- at medstudenter og lærere på praksisplasser kan være ufyselige. Og så, at du blir veldig knyttet til barna. I alle fall blir jeg det :)

Lykke til hvis du skal på lærerstudier. Håper det blir like fint som jeg hadde det!


Hilsen kvinnelig lærer på 27.



Anonymous poster hash: 6a24d...c04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fag har du og, eller underviser i?

Hadde du valgt annerledes i dag?

Norsk og samfunnsfag. Synes det er en god kombo. I mange emner innenfor samfunsfaget finnes det tekster som man kan dra inn i norsk.

 

Hvor studerte du?

Og ville du ha studert der igjen?

Hva var positivt/negativt?

Tok fagene ved NTNU og PPU ved UiO. Hadde jeg valgt om igjen, så ville jeg valgt akkurat det samme. Synes ikke at kvaliteten på undervisningen på PPU var kjempegod (mange utdaterte tekster, hadde en håpløs seminarveileder), men det var veldig kjekt å ta praksis i Osloskolen, ettersom jeg visste at det var der jeg ville jobbe.

 

Hvilke tips og råd har du til en kommende lærerspire?

Jeg kunne nok skrevet en bok med tips, men tror allerede at det finnes bedre bøker om emnet, haha. Det viktigste tipset er nok å være tålmodig mtp. egen utvikling som lærer. Det er et yrke som krever et veldig vidt spekter av kvaliteter, og det er vanskelig å få til alt med en gang.

 

Hvilke feil gjorde du som andre kan ta lærdom av?

Hva ville du ha gjort annerledes?

Gjorde mange småfeil hele tiden de første årene når det kommer til klasseledelse. Ikke nødvendigvis fordi jeg ikke visste bedre, men fordi det skjer mange uventede små og store situasjoner som jeg kunne reagert bedre på. Det gikk seg til etterhvert, men jeg skulle ønske at jeg var mer konsekvent på regler fra starten av.

 

Hva skulle du ønske at du visste før du begynte å studere?

Hmm. For min del så syntes jeg at det var veldig ubehagelig å stå foran en klasse første gang i praksis. Ble litt overasket over hvor "skummelt" det var, for jeg trodde at det skulle være gøy fra dag 1. Det ble gøy først mot slutten av praksis, og veldig gøy da jeg begynte å jobbe og fikk mine "egne" elever. :)

 

 

Anonymous poster hash: 30148...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

 

Anonymous poster hash: 6a24d...c04

Hva legger du i knuffing? Gikk du GLU, eller gikk du en annen vei for å bli adjunkt/lektor?

 

 

Anonymous poster hash: 30148...1f5

Jeg har mest lyst til å undervise i ungdomsskolen, i norsk og samfunnsfag. Skjønner at det er "mange om beinet" om de stillingene og at det da er vanskelig å få jobb.

 

Er litt usikker på hvilken vei jeg burde gå.



Anonymous poster hash: c3daa...c3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et råd jeg gir alle som vil bli lærer; ta spes.ped!

 

 



Anonymous poster hash: 83ced...b28
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tusen takk for svar!

 

Hva legger du i knuffing? Gikk du GLU, eller gikk du en annen vei for å bli adjunkt/lektor?

 

Jeg har mest lyst til å undervise i ungdomsskolen, i norsk og samfunnsfag. Skjønner at det er "mange om beinet" om de stillingene og at det da er vanskelig å få jobb.

 

Er litt usikker på hvilken vei jeg burde gå.

Anonymous poster hash: c3daa...c3b

 

Norsk kommer du langt med hvis du planlegger å undervise på ungdomstrinnet. Det er jo litt lokale forskjeller på hvor lærermangelen er størst og hvilke fag de trenger, men i Oslo, der jeg bor ble jeg nedringt i hytt og pine da jeg søkte jobber med norsk i fagkretsen for noen år siden.

 

Samfunnsfag går det litt inflasjon i, særlig på ungdomsskole/vgs. Har inntrykk av at det er ekstremt mange mange lektor/PPU-studenter med samfunnsfag i fagkretsen. Har du andre fag som trengs er du likevel attraktiv nok til at du får jobb i alle fall, men jeg kjenner flere fra samfunnsfagdidaktikk som ikke fikk undervist i faget i første år på jobb, så det er jo noe å ha i bakhodet. Hvis du vurderer lektorutdanningen så ville jeg valgt norsk som hovedfag i alle fall. :-) Jeg tror ikke det er mange ungdomsskoler som føler at de trenger så mange samfunnsfaglærerere med master, akkurat (men igjen; jeg skal ikke late som om jeg vet hvordan alle som jobber med ansettelser i skoleverket tenker).

Anonymous poster hash: 30148...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva jeg ville gjort annerledes? Ikke blitt lærer 😂

Anonymous poster hash: 21f26...e96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...