_LanciA_ Skrevet 10. august 2015 #1 Skrevet 10. august 2015 Hei, Etter 2 uker med ferie i kalde Norge tror jeg at jeg har dratt på meg UVI. Merkelige er at jeg har ikke vondt når jeg tisser er også kraftig forkjøla så aner ikke om det lukter. Men jeg blir kvalm når jeg må tisse og har vondt i magen/ ryggen. Må tisse hele tiden. Har hatt nyrebekkenbetennelse 2-3 ganger før så vet hvordan det er. Ikke så ille ennå. Problemet er at legesenteret har ferie😞 og jeg orker ikke kjøre 2 timer for å sitte å vente på legevakten i 3 timer. Har drukket masse juice og vann. Tips?Kjærringråd? Hvis jeg får mer feber skal jeg ringe å få noen til å kjøre meg selvfølgelig.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #2 Skrevet 11. august 2015 Hei, Etter 2 uker med ferie i kalde Norge tror jeg at jeg har dratt på meg UVI. Merkelige er at jeg har ikke vondt når jeg tisser er også kraftig forkjøla så aner ikke om det lukter. Men jeg blir kvalm når jeg må tisse og har vondt i magen/ ryggen. Må tisse hele tiden. Har hatt nyrebekkenbetennelse 2-3 ganger før så vet hvordan det er. Ikke så ille ennå. Problemet er at legesenteret har ferie og jeg orker ikke kjøre 2 timer for å sitte å vente på legevakten i 3 timer. Har drukket masse juice og vann. Tips?Kjærringråd? Hvis jeg får mer feber skal jeg ringe å få noen til å kjøre meg selvfølgelig. Kjøp først hjemmetest. Er den positiv, drar du til legevakten. Kjerringråd virker ikke Anonymous poster hash: 4f7ed...95c 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #3 Skrevet 11. august 2015 Hvis du ikke har vondt når du tisser så er det vel ikke UVI? Kanskje du har fått kjønnssykdom siden du må tisse ofte? Anonymous poster hash: 7c20a...394
PetrovaFire Skrevet 11. august 2015 #4 Skrevet 11. august 2015 (endret) Hvis du ikke har vondt når du tisser så er det vel ikke UVI? Kanskje du har fått kjønnssykdom siden du må tisse ofte? Anonymous poster hash: 7c20a...394 Jo man kan ha UVI selv om man ikke har vondt når man tisser. Jeg hadde bare blod i urinen, og følte med litt i "ulage", men hadde ingen smerter ved vannlating men hadde UVI. Kjøp en hjemmetest, og se om det slår ut. Slår det ut på UVI(ubalanse i urinen) ta en tur til lege(legevakten) da det ikke alltid er bra å gå med UVI for lenge ubehandlet. Endret 11. august 2015 av PetrovaFire
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #5 Skrevet 11. august 2015 Jo man kan ha UVI selv om man ikke har vondt når man tisser. Jeg hadde bare blod i urinen, og følte med litt i "ulage", men hadde ingen smerter ved vannlating men hadde UVI. Kjøp en hjemmetest, og se om det slår ut. Slår det ut på UVI(ubalanse i urinen) ta en tur til lege(legevakten) da det ikke alltid er bra å gå med UVI for lenge ubehandlet. Oi ok, det var jeg ikke klar over i det hele tatt. Jeg får helvetes vondt hver gang jeg har UVI. Anonymous poster hash: 7c20a...394
Anglofil Skrevet 11. august 2015 #6 Skrevet 11. august 2015 Innlegget er ryddet for svar fra helsepersonell. Yvonne (mod)
Luckiness Skrevet 11. august 2015 #7 Skrevet 11. august 2015 Kjerringråd KAN ha effekt. Men det er sjeldent kjerringråd er vist å ha dokumentert effekt. Men så er heller ikke alle kjerringråd forsket noe særlig på. Så lenge det er helt harmløse kjerringråd så skader det ingen å prøve Kjerringråd for UVI som jeg har hørt om er å drikke/spise syrlige ting. Slik som appelsinjuice eller grapefruktjuice f.eks. Mener forresten at grapefrukt kan påvirke virkningen av blodtrykksmedisin (?) om jeg ikke husker feil. I tilfelle du skulle brukt det. Lest om mange som drikker tranebærjuice også. Syrlige matvarer skaper et surt miljø for bakteriene, et miljø de visstnok ikke trives i. Det er lurt å drikke mye slik du tisser ofte selv om det er ubehagelig. For å "skylle" ut bakteriene. Men til tross for kjerringråd, så bør du nok ta deg en tur på legevakten selv om det ligger et stykke unna. Men trodde fastlegene var nødt til å samarbeide med andre fastleger ved ferier slik alle pasienter har en lege? Sikker på de ikke samarbeider med et annet legesenter/din fastlege har ferie mens en annen lege på ditt legesenter er på jobb?
Rosa Sitron Skrevet 11. august 2015 #8 Skrevet 11. august 2015 Kjerringråd KAN ha effekt. Men det er sjeldent kjerringråd er vist å ha dokumentert effekt. Men så er heller ikke alle kjerringråd forsket noe særlig på. Så lenge det er helt harmløse kjerringråd så skader det ingen å prøve Kjerringråd for UVI som jeg har hørt om er å drikke/spise syrlige ting. Slik som appelsinjuice eller grapefruktjuice f.eks. Mener forresten at grapefrukt kan påvirke virkningen av blodtrykksmedisin (?) om jeg ikke husker feil. I tilfelle du skulle brukt det. Lest om mange som drikker tranebærjuice også. Syrlige matvarer skaper et surt miljø for bakteriene, et miljø de visstnok ikke trives i. Det er lurt å drikke mye slik du tisser ofte selv om det er ubehagelig. For å "skylle" ut bakteriene. Men til tross for kjerringråd, så bør du nok ta deg en tur på legevakten selv om det ligger et stykke unna. Men trodde fastlegene var nødt til å samarbeide med andre fastleger ved ferier slik alle pasienter har en lege? Sikker på de ikke samarbeider med et annet legesenter/din fastlege har ferie mens en annen lege på ditt legesenter er på jobb? Grapefrukt kan påvirke flere medisiner. Alt som går på leveren om jeg ikke husker feil. Men iallfall ppiller, epilepsi og kolesterolmedisiner.
Luckiness Skrevet 11. august 2015 #9 Skrevet 11. august 2015 Grapefrukt kan påvirke flere medisiner. Alt som går på leveren om jeg ikke husker feil. Men iallfall ppiller, epilepsi og kolesterolmedisiner. Takk for tilbakemelding Sikkert lurt å rådføre seg med lege om en går på medisiner og ønsker å spise/drikke mye grapefruktjuice. Men visste absolutt ikke at det kunne ha påvirkning på ppiller Heldigvis er jeg ikke glad i grapefrukt Men er ikke det noe legen som gir resept bør si? Greit at det står i pakningsvedlegget sikkert, men bør ikke legen forsikre seg om at medisinen blir "brukt riktig"?
Rosa Sitron Skrevet 11. august 2015 #10 Skrevet 11. august 2015 Takk for tilbakemelding Sikkert lurt å rådføre seg med lege om en går på medisiner og ønsker å spise/drikke mye grapefruktjuice. Men visste absolutt ikke at det kunne ha påvirkning på ppiller Heldigvis er jeg ikke glad i grapefrukt Men er ikke det noe legen som gir resept bør si? Greit at det står i pakningsvedlegget sikkert, men bør ikke legen forsikre seg om at medisinen blir "brukt riktig"? Jeg er ikke sikker på om det står i pakningsvedlegget til ppillene engang. Om jeg husker rett så gjelder dette mer enn ett glass om dagen. Jeg sjekket en gang iallfall og fant ut at jeg var trygg. Når jeg googlet nå kom det frem "større menger kan føre til bivirkninger", men ikke hva større mengder er eller hvilke bivirkinger.
Luckiness Skrevet 11. august 2015 #11 Skrevet 11. august 2015 Jeg er ikke sikker på om det står i pakningsvedlegget til ppillene engang. Om jeg husker rett så gjelder dette mer enn ett glass om dagen. Jeg sjekket en gang iallfall og fant ut at jeg var trygg. Når jeg googlet nå kom det frem "større menger kan føre til bivirkninger", men ikke hva større mengder er eller hvilke bivirkinger. Er jo svært forskjellig hva folk mener med større mengder da...En som liker grapefruktjuice veldig godt og drikker 3 glass for dagen kan mene det er normal mengde, mens andre mener det er mye. Om det "kun" er bivirkninger som kvalme, hodepine og den type plager så tar jo ingen særlig skade av det. Men om bivirkningen kan være at effekten reduseres så er det jo alvorlig.
_LanciA_ Skrevet 11. august 2015 Forfatter #12 Skrevet 11. august 2015 Hvis du ikke har vondt når du tisser så er det vel ikke UVI? Kanskje du har fått kjønnssykdom siden du må tisse ofte?Anonymous poster hash: 7c20a...394 Har hatt det mange ganger uten å kjenne det bare fått feber tilslutt. Selv med nyrebekkenbetennelse så var det ikke vondt å tisse selv om det var fullt av blod i urin. Kjønnsykdommer har jeg helt sikkert ikke.
Rosa Sitron Skrevet 11. august 2015 #13 Skrevet 11. august 2015 Er jo svært forskjellig hva folk mener med større mengder da...En som liker grapefruktjuice veldig godt og drikker 3 glass for dagen kan mene det er normal mengde, mens andre mener det er mye. Om det "kun" er bivirkninger som kvalme, hodepine og den type plager så tar jo ingen særlig skade av det. Men om bivirkningen kan være at effekten reduseres så er det jo alvorlig. Var litt det jeg prøvde å komme frem til også. På noen piller kjæresten min går på står det at han ikke skal drikke mer enn ett glass og heller ikke hver dag. Men jeg vet ikke om det samme gjelder ppiller altså.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #14 Skrevet 11. august 2015 Hvis du ikke har vondt når du tisser så er det vel ikke UVI? Kanskje du har fått kjønnssykdom siden du må tisse ofte? Anonymous poster hash: 7c20a...394 Hvilken kjønnssykdom må man tisse ofte av? Aldri hørt om. Og man kan fint ha UVI uten å pådra seg smerter under lating av vannet. Anonymous poster hash: e6ac4...9f2
_LanciA_ Skrevet 11. august 2015 Forfatter #15 Skrevet 11. august 2015 Kjerringråd KAN ha effekt. Men det er sjeldent kjerringråd er vist å ha dokumentert effekt. Men så er heller ikke alle kjerringråd forsket noe særlig på. Så lenge det er helt harmløse kjerringråd så skader det ingen å prøve Kjerringråd for UVI som jeg har hørt om er å drikke/spise syrlige ting. Slik som appelsinjuice eller grapefruktjuice f.eks. Mener forresten at grapefrukt kan påvirke virkningen av blodtrykksmedisin (?) om jeg ikke husker feil. I tilfelle du skulle brukt det. Lest om mange som drikker tranebærjuice også. Syrlige matvarer skaper et surt miljø for bakteriene, et miljø de visstnok ikke trives i. Det er lurt å drikke mye slik du tisser ofte selv om det er ubehagelig. For å "skylle" ut bakteriene. Men til tross for kjerringråd, så bør du nok ta deg en tur på legevakten selv om det ligger et stykke unna. Men trodde fastlegene var nødt til å samarbeide med andre fastleger ved ferier slik alle pasienter har en lege? Sikker på de ikke samarbeider med et annet legesenter/din fastlege har ferie mens en annen lege på ditt legesenter er på jobb? Takker for rådene. Har kjøpt tranebær i dag iaf og drukket masse vann. Våknet søkkvåt av kaldsvette i mårest, men ingen feber da jeg målte muligens forkjørlelsen som gjør det. Har prøvd å finne ut om noen vikarier for fastlegen, men ser ut som det ikke er noe denne uken. Helt håpløst 😠 Vil liksom ikke gå på legevakta unødvendig.
_LanciA_ Skrevet 11. august 2015 Forfatter #16 Skrevet 11. august 2015 Jo man kan ha UVI selv om man ikke har vondt når man tisser. Jeg hadde bare blod i urinen, og følte med litt i "ulage", men hadde ingen smerter ved vannlating men hadde UVI. Kjøp en hjemmetest, og se om det slår ut. Slår det ut på UVI(ubalanse i urinen) ta en tur til lege(legevakten) da det ikke alltid er bra å gå med UVI for lenge ubehandlet. Seriøst finnes det hjemmetest?! Supert da skal jeg stikke på apoteket i morgen tidlig og få det sjekket. Takker
PetrovaFire Skrevet 11. august 2015 #17 Skrevet 11. august 2015 (endret) Seriøst finnes det hjemmetest?! Supert da skal jeg stikke på apoteket i morgen tidlig og få det sjekket. Takker Jepp God bedring for eksempel: http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/YesNo-Urinveisinfeksjon-selvtest/PID-999869.aspx Endret 11. august 2015 av PetrovaFire
ClosedParadise Skrevet 12. august 2015 #18 Skrevet 12. august 2015 Varmeflaske over magen/underlivet. Drikk masse juice. Dette funker alltid på meg med mindre infeksjonen er langtkommen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå