Gå til innhold

Drittlei av bedrevitende venninner!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og barna mine er ikke perfekte, vi har våres ting vi også som alle familier.

Anonymous poster hash: 4d449...941

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jammen så bra at du og barna dine er perfekte da - i motsetning til vennene dine og barna deres.  Anonymous poster hash: 454af...834

Så saklig du skulle være da

• Liker 2
Skrevet

Hjelpemeg så mange merkelig svar TS får? Hun skriver et saklig innlegg, og mange av svarene hun får dreier seg om skrivefeil og at hun fremstiller seg som perfekt? Jeg synes du virker som en god mor TS, neste gang dine venninner kommenterer din barneoppdragelse får du bare si at den måten du oppdrar på fungerer utmerket for DINE barn, for hva er vitsen med å kjefte på et barn, når rolig tale og forklaring fungerer bedre.

Anonymous poster hash: ba68a...7b8

• Liker 4
Gjest Riviera
Skrevet (endret)

Slik jeg ser det er kjefting noe foreldre gjør når det svartner litt for dem. Barn har ikke vondt av litt kjefting, men å bruke roping og skriking som oppdragelsesmetode kommer det lite godt ut av. Det gjør barn utrygge og de kan fort begynne å svare tilbake på samme måte - liksom for å forsvare seg.

Det gjorde jeg. Jeg har ikke barn selv, men har vokst opp med konstant daglig kjefting fra jeg var født. Og for å si det slik, jeg hadde ikke gjort noe galt alle de gangene ;-)

Edit: Ellers, slik du legger det fram, tenker jeg jo at jeg må si meg enig med deg. Jeg tenker det nok er flere sider her, men med de konkrete eksemplene du legger frem ser det ut til at din metode er langt mer konstruktiv. Har du forsøkt å si fra om at dette er din metode, og du verken ønsker eller trenger innspill? Ellers kan du jo vurdere å gi litt tilbake med samme mynt - kritiser de for kjeftingen og metodene som ikke fungerer.

Endret av Riviera
  • Liker 1
Skrevet

La meg legge det frem på denne måten. Det ene barnet mitt og barnet til den en venninnen min kranglet litt. Jeg snakket rolig til mitt barn og sa det var unødvendig, og at det kunne løses uten krangel. Mitt barn sa da ok, og sluttet med en gang. Venninnen min kjefter veldig på sitt barn, og barnet slår seg helt vrang. I en halvtimes tid pågår kjeftingen fordi barnet hyler og skriker enda. Når endelig situasjonen hadde roet seg ned og barnet hennes hadde roet seg, hadde mitt barn sittet rolig og lekt den tiden. Alikevel sier venninnen min til meg at jeg også burde gjøre sånn og eventuelt gi 'time out', for det pleide hun noen ganger. Da sa jeg, men hvorfor skal jeg det, han hørte jo på meg med en gang. Men hun sa det alltid var best å gi kjeft. Og jeg er uenig.

Mener dere jeg er totalt urimelig fordi jeg har noen skrivefeil?

I eksempelet du kommer med her kan det jo hende at venninna di syntes ditt barn hadde vært slem mot hennes barn, og burde få litt kjeft for dette.

Jeg ser absolutt ikke på meg selv som noen hysterisk mor, men hvis et barn slår/sier stygge ting til mitt barn, og moren til barnet sier noe i retning av at "neimen gullet, fikk du ikke leke med bilen du hadde lyst til?" kan til og med jeg bli oppgitt.

Ellers nevner du at du lar ditt barn være lenge oppe om kvelden nå på sommeren - det er også irriterende på venninnebesøk, at man aldri får tid til litt skikkelig venninneprat fordi barna løper oppe alt for lenge.

Og ellers har jeg opplevd foreldre som er så "veike" at barnet styrer hele showet; hadde besøk av en klassekompis av mitt barn, og mora ble sittende og drikke kaffe i godt over en time, mens hun omtrent konstant sa "nei, Per, nå må du bli ferdig med å leke, vi skal hjem!"

Bare noen små tanker om hvordan andre kan se på oppdragelsen din. KAN, vel og merke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en følelse av at venninnene dine sin versjon av historien er ganske annerledes

• Liker 4
Skrevet

Ja, såklart er jo alltid to sider av en sak. Dette er bare hvordan jeg føler det. Jeg bare klarer ikke se det anderledes i såfall. For all del kanskje det er jeg som tar feil. Og det nekter jeg ikke for :)

Men er noen ting jeg ikke gir meg på. Blandt annet at venninnene mine er ute hver helg og sier det er feil av meg og aldri være ute. At jeg er for mye hjemme, men jeg har det ikke noe gøy på byen. Aldri vært noe fest menneske. Liker å være sosial da så tilbyr heller vin kvelder osv, men det synes de er kjedelig. Det respekterer jeg.

Utenom det så snakker jeg også til barna mine ordentlig hvis de gjør noe slemt mot andre. Jeg duller ikke med dem, det gjør jeg ikke. De får klar beskjed om at det ikke er greit.

Og jeg mener ikke at barna mine er oppe sent når jeg har venner på besøk. Da hadde jeg skjønt det :)

Jeg mener sånn en gang i blandt når vi er alene. Gjør litt hyggelig ting sammen som å se en film eller spiller brettspill. Det synes de er unødvendig. Men de selv lar barna stå opp midt på natta for å dulle med dem og slår på tv og sitter oppe med dem hvis de våkner. Kanskje det er tullete av meg og synes det er feil. Det er greit nok.

Også føler jeg at jeg har rett på det at en på 8 ikke skal sove på dagen. Hun ene venninnen min spurte med store øyne når hun la sin lille litt på dagen om ikke min skulle også. Jeg trodde jo hun tullet. Men hun ble litt irritert på meg virket det som fordi jeg ikke la en 8 åring til å sove klokken 13 på dagen.

Kanskje det bare er jeg som er kjedelig, men jeg føler også som nevnt over at kafétur hver dag med barn ikke er noe morro for dem. Det har jeg ikke mulighet til uansett pga jobb, men de sitter der i mange timer, røyker, drikker kaffe og skravler mens ungene løper rundt og blir rastløse fordi dem kjeder seg. Har ikke noe imot hva de velger før de hakker på at jeg ikke velger det samme.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en følelse av at venninnene dine sin versjon av historien er ganske annerledes

Tenkte det samme.

Anonymous poster hash: 3e3a2...e6c

• Liker 1
Skrevet

Dersom slike svar er hvordan du håndterer alle situasjoner, skjønner jeg dine venninner godt. Det skrives forøvrig "ha det bra". Dialekt og/eller muntlig tale og korrekt norsk er to forskjellige sider av språket.

Usaklig !

• Liker 1
Skrevet

Usaklig !

Nei, for det har noe med hvordan man håndterer en tilbakemelding på. Dersom det gjenspeiler hvordan personen reagerer til vanlig kan det ha mye å si.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, for det har noe med hvordan man håndterer en tilbakemelding på. Dersom det gjenspeiler hvordan personen reagerer til vanlig kan det ha mye å si.

Det var ikke det innlegget dreiet seg om og derfor unødvendig å kommentere det. At hun skriver sånn de skriver det fra hennes by og velger å fortsette med det, betyr ikke automatisk at det ligger noe bak og at da har hennes venner en grunn til å oppføre seg som de gjør. Lever du etter mottoet : Hvis meg hvordan du skriver og jeg skal si deg hvem du er?

Har du tenkt på at man kan bli litt lei av pirking fra andre støtt og stadig? Syns ikke hun svarte deg på en gal måte, hun bare valgte å skrive sånn hun er vandt med.

Endret av wintergirl
Skrevet

Men på hvilken måte har jeg håndtert det dårlig på? Jeg har ikke vært frekk. Jeg svarte bare at jeg skriver med æ siden det er en vane når vi skriver og sier det her i byen. Jeg vet det er feil, men uansett jeg må da få lov til det. Og den kommentaren om det var ikke ment hyggelig til meg.

Hvordan var det feil å svare det?

Og ja jeg blir litt krassere når det blir sagt at det gjenspeiler meg som mor. For det er ikke sant.

Jeg kan virkelig ikke se hva jeg har gjort så galt at jeg skal bli halshugd her.

Jeg må jo få lov å svare for meg. Skulle jeg ha sagt unnskyld fordi jeg hadde en skrivefeil? Jeg mener det ikke vondt mot noen. Jeg synes det er bedre å forklare meg.

Skrevet

Det var ikke det innlegget dreiet seg om og derfor unødvendig å kommentere det. At hun skriver sånn de skriver det fra hennes by og velger å fortsette med det, betyr ikke automatisk at det ligger noe bak og at da har hennes venner en grunn til å oppføre seg som de gjør. Lever du etter mottoet : Hvis meg hvordan du skriver og jeg skal si deg hvem du er?

Har du tenkt på at man kan bli litt lei av pirking fra andre støtt og stadig? Syns ikke hun svarte deg på en gal måte, hun bare valgte å skrive sånn hun er vandt med.

Og da blir det pirket på. Det er ikke lov å skrive på dialekt her på forumet. Jeg tror at venninnene har en annen historie enn TS basert på hvordan hun svarer dem. Det kan være irriterende når en venninne aldri tar tak i hvordan ungen oppfører seg på, eller at ungen ikke får konsekvenser når den gjør noe galt. Dersom barnet mitt oppfører seg slemt mot andre får barnet tilsnakk og en konsekvens. Hadde min venninne da bare stått der og ikke gjort noe mer enn at "det var slemt Kari!" hadde jeg og blitt oppgitt. Tråkket jeg deg på tærne kanskje?

• Liker 2
Skrevet

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Om så TS hadde hatt hundre skrivefeil så hadde det fortsatt vært greit.Jeg blir helt oppgitt her...

Ts- du skal ikke føle at du trenger å gi noen forklaring en gang.

• Liker 1
Skrevet

Men jeg skriver forsåvidt ikke på dialekt. Jeg skriver jo bokmål, er bare det ene ordet der som ikke var det. Hadde skjønt det hadde vært slitsomt hvis hele innlegget måtte leses på dialekt.

Og barna mine får jo tilsnakk og konsekvenser. Jeg skriver jo det også, men jeg har det ikke til vane og kjefte. Jeg snakker med streng stemme, men kjefter ikke.

• Liker 1
Skrevet

Og da blir det pirket på. Det er ikke lov å skrive på dialekt her på forumet. Jeg tror at venninnene har en annen historie enn TS basert på hvordan hun svarer dem. Det kan være irriterende når en venninne aldri tar tak i hvordan ungen oppfører seg på, eller at ungen ikke får konsekvenser når den gjør noe galt. Dersom barnet mitt oppfører seg slemt mot andre får barnet tilsnakk og en konsekvens. Hadde min venninne da bare stått der og ikke gjort noe mer enn at "det var slemt Kari!" hadde jeg og blitt oppgitt. Tråkket jeg deg på tærne kanskje?

Her tar vi utgangspunktet til ts og hun forteller at barna hennes sjeldent trenger kjeft. Sånn er det med noen barn, noen er faktisk veldig greie å ha med å gjøre. Selvsagt kan man be barna å gjøre noe annet hvis man har venninnebesøk så de kan snakke uforstyrret. Men hvis det ts sier er sant så er det venninnene som har et problem. Samme om du føler at venninnene ville sagt noe annet, kanskje de til og med er sjalu. Enkelte foreldre kjefter alt for mye faktisk. Flere mødre her inne som syns mange blander seg for mye opp i andres oppdragelser. Og barn skal ikke behandles likt. Selv om et barn trenger mer tilsnakk så bør en jo ikke gjøre det samme med en som faktisk ikke har gjort noe for å fortjene det tilsnakket. Ts er visst heldig med sine barn når det kommer til oppdragelse. Hun slipper å kjefte for de er stort sett greie å ha med å gjøre.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Og hvis det er så ulovlig å skrive feil/dialekt her inne så får du rapportere da vet du!

Endret av wintergirl
Gjest Sunflower-Delight
Skrevet

Jeg synes du gjør en god jobb med barne oppdragelsen din TS. Hver foreldre må oppdra som de synes passer best for dem, så for noen foreldre så vil de synes at det er best med en annen slags oppdragelse for barna sine. Vil også komme an på hver situasjon og hvordan barn's reaksjoner er hos dem. Men jeg synes du har en fin måte å tenke på så langt.

Det jeg tenkte på angående venninnene dine er at de virker misunnelige på deg, kan hende at de synes det er urettferdig at det går lettere for deg og barna dine enn det gjør med dem og barna deres. Og hvis de har snakket om dette sammen uten deg tilstede så er det også lettere for dem å støtte hverandre når de diskuterer sammen om dette med deg.

Det beste er jo å fortsette på den måten du mener er best for din familie situasjon. Venninnene dine kan godt komme med egne råd og tips fra sin side, men du velger sjølv om disse rådene passer inn for din familie eller ikke. Hvis din barne oppdragelse har kjempegod virkning i din familie, så er det jo det som er viktigst. Og hva andre sier og mener om det, burde ikke være noe som setter deg altfor mye i egen tvil. Stol heller mer på din egen erfaring og det du er trygg på. :jepp:  :tommel:

Skrevet

Jeg mener barna dine er heldige som slipper en mamma som kjefter på dem. Er selv ingen tilhenger av å kjefte på barn og orker ikke være sammen med mødre som kjefter på barna sine for hver minste ting. Synes så synd på de stakkars barna som gjør hva de kan for å gjøre mammaen fornøyd. Har selv heller aldri eksplodert på barna og fatter ikke foreldre som gjentatte ganger gjør dette. Det verste jeg ser er barn som blir redde sine egne foreldre, stakkars små.

Når det er sagt bør dere muligens slutte å diskutere barneoppdragelse siden dere er så uenige. Det er jo ikke sånn at det ene er riktig og det andre er galt, barn er ulike. Jeg ville bodd hos deg dersom jeg fikk velge, men det er ikke det samme som at venninnene dine gjør feil hele tiden. Det høres ikke bra ut at de sitter på kafe med barna løpende rundt, men det er jo en mulighet for at barna likevel har det gøy.

Hvis venninna di lar barnet sove litt på formiddagen kan dette være helt greit selv om ditt barn ikke har samme behovet. Det er derfor ikke nødvendig å fortelle at dette er galt, det kan være riktig for det ene barnet selv som 8 åring. Du trenger heller ikke fortelle venninnene dine at barna dine er oppe lenger i skoleferien når du vet hva de mener om dette. Selvsagt er det greit å ha barna lenger oppe i ferien, men det er likevel ikke alle som er enige. At venninna di velger å ta barnet opp om natta kan også være helt greit selv om du ikke gjør det samme. De fleste voksne ønsker å sove om natta, så det er sikkert en grunn til at hun likevel står opp med barnet om natta. Konklusjonen min blir at dette ikke er en konkurranse i hvem som gjør mest riktig eller mest feil, men at dere har helt ulikt syn på oppdragelse. Da blir det vanskelig å diskutere siden man skal passe seg for å kritisere andres barneoppdragelse. Men jeg ville helt klart bodd hos deg.

Anonymous poster hash: 2f035...ea1
Skrevet

Hvis dette du skriver er sant, så tror jeg du bør finne deg nye venninner, for disse høres helt fjerne ut. 8-åring som sover middag kl 13? Gjør det de på skolen også? Tar de opp om natten og koser med dem og lar dem se tv og spise snop? Hva sier læreren deres om at de skal ha middagsluren sin midt i skoletiden da? Og de liker å være på byn hver helg og du vil ha vinkvelder hjemme? Dere har vokst fra hverandre. Dropp dem, så slipper du at de kritiserer deg fordi du er normal. Men dette høres ut som en sterk overdrivelse, eller misforståelse eller løgn.

Anonymous poster hash: 60a60...b81
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...