AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #1 Skrevet 10. august 2015 Har gått på circadin i snart 1 år, og 100mg seroquel mot ustabilt humør i rundt 2 måneder. Sammen blir det en god dose søvn, men jeg blir overhodet ikke trøtt uten og får ikke sove. Har hendt med spontane overnattinger hos venner, og da sovner jeg ikke før i 8 tiden. Får sjeldent sove på dagen igjen heller. Jeg er på bedringens vei og kommer heller ikke til å ha behov for medisiner, men hvorfor blir jeg ikke trøtt uten? Har lite lyst til å gå på disse resten av livet. Noen som har kunnskap, erfaringer eller tips?Anonymous poster hash: d00c5...5c5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #2 Skrevet 10. august 2015 Hvor mye fysiske utfordringer har du om dagene? Sett opp skikkelig trim og gjennomfør, så kommer søvnen av seg selv. Det samme med for mye nettbruk eller tv/spill. Sett grenser og gjør din del, så kommer hodet etter. Anonymous poster hash: b5f8b...fa9
Gjest Wilma89 Skrevet 10. august 2015 #3 Skrevet 10. august 2015 Jeg gikk også på dette i en periode. Trappen gradvis ned og i begynnelsen var jeg avhengig av å slite meg helt ut i løpet av dagen for å få sove. Etterhvert vente kroppen seg til å sove uten medisiner
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #4 Skrevet 10. august 2015 Hvor mye fysiske utfordringer har du om dagene? Sett opp skikkelig trim og gjennomfør, så kommer søvnen av seg selv. Det samme med for mye nettbruk eller tv/spill. Sett grenser og gjør din del, så kommer hodet etter.Anonymous poster hash: b5f8b...fa9 Sliter man med ekstreme søvnproblemer så er det ikke så lett.Jeg er ikke ts men jeg sliter med søvn og følger alle disse søvnrådene,men det er nok bare medisiner som kan hjelpe. Dessverre. Anonymous poster hash: 20d99...23f 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #5 Skrevet 10. august 2015 Du må ikke gå på de resten av livet, og du bør heller ikke finne på å be om andre sovepreparater når du slutter på de medisinene du går på. De er jo hovedsaklig for andre ting enn søvn så når disse problemene er borte bør du holde deg unna. Jeg ble helt ødelagt personlighetsmessig av seroquel, som en zombie grønnsak. Glad når jeg sluttet, men slet som deg med å få sove. Du må bare trene deg opp rett og slett. Gjøre masse fysisk, stå heller opp kl 5 om det skulle være sån, sånn at du er helt utslitt når kvelden kommer. Tving deg til å ikke bruke tv, pc og mobil den siste timen før leggetid. De første ukene er værst, men så omstiller deg seg av seg selv, men kan ta mange måneder før blir helt bra igjen. Får du ikke sove så ikke ligg å tenk på at du må sovne snart, men gjør pusteteknikker (den som heter 4-7-8 teknikken er veldig effektiv fordi den ikke bare tvinger deg til å slappe av i pusten men også å samle tankene på ett fokus istedet for at de raser avgårde, som er det som holder hjernen oppe), eller stå opp å ta en varm kopp te mens du titter ut av vinduet. Du må virkelig bare forberede deg på søvnløse netter, men det blir bedre! Anonymous poster hash: 14b37...155
Gjest Gjest_Erica Skrevet 10. august 2015 #6 Skrevet 10. august 2015 Jeg har hatt kroniske søvnvansker i flere år. Det er ikke så enkelt som at man kan slite seg ut fysisk, være våken til man sovner, bruke pusteteknikker, ikke se på TV/PC, legge seg og stå opp til fast tid, kopp med te osv. I mitt tilfelle blir jeg bare mindre og mindre trøtt jo lengre tid det går uten søvn. Medisiner er dessverre tvingende nødvendig. Ofte må man finne årsaken til søvnvanskene. Dette kan en terapeut hjelpe til med. Når den underliggende årsaken er blitt behandlet, kan man forsøke å trappe veldig gradvis ned. Jeg klarer meg i dag på mindre doser av nedsløvende medisiner, men jeg må likevel ha hjelp til å sovne og bevare søvnen. På meg er det kun nedsløvende antipsykotiske medisiner som har hjulpet. Jeg har forsøkt allergimedisiner og antidepressivaer, men disse gir ikke tilstrekkelig nedsløving. Om man opplever personlighetsendringer av antipsykotisk medisin, bør man heller vurdere allergimedisiner eller evt. antidepressivaer. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #7 Skrevet 10. august 2015 Takk for svar alle sammen! Begynte hovedsakelig med circadin fordi tankekjøret var så enormt på kvelden at jeg ikke fikk sove. I vinterferien hadde jeg så det bra at jeg sluttet i en uke, men det tok fler og fler timer før jeg ble trøtt og fikk sove for hver dag som gikk. Jeg er så heldig at jeg trener tung styrke 4 ggr i uken så fysisk sliten blir jeg. Skal begynne på skolen igjen etter 1 år uten og jeg er stygt redd at det kommer til å bli så tøft at søvnen utsettes enda mer, selv med medisiner. Huff, ble vanskelig dette her...Anonymous poster hash: d00c5...5c5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #8 Skrevet 12. august 2015 Jeg tror det Seroquel som er problemet her. Da jeg skulle slutte på seroquel tenkte jeg at det var lett å bare gå cold turkey, men jeg lå våken i flere dager og ble dødskvalm. Anonymous poster hash: ce229...d2e
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #9 Skrevet 12. august 2015 Etter å ha brukt circadin så får jeg heller ikke sove om jeg ikke har. Har derfor sluttet helt med de, det ble bare en ond sirkel. I tillegg måtte jeg ta flere for å oppnå effekt etterhvert, og jeg var trøtt dagen etterpå. Skulle jeg ikke noe spesielt kunne jeg sove og sove. Anonymous poster hash: 6fbdc...9e1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå