Gå til innhold

El bil

Nåleputa

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg elbil neste år. Jeg har behov for lang kjørelengde.

Hvilken bil vil dere anbefale? (Jeg er ikke int i leaf). Noen som vet om det kommer nye modeller neste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det ikke er mulig å lade på 10 minutter til å kjøre en 150 km så er jeg uinteressert. Det er den store fordelen med fossil-bil, en trenger bare tanke opp og så kan en kjøre videre. Går en bensintom er det fort gjort å kjøpe (hvis en ikke har med) en påfyllskanne og fylle opp. Går en el-tom, vel...

Så minst hybrid for min del, enn så lenge. Men jeg kjører fortsatt fossil-bil, frem til teknikken er så avansert at det nytter å kjøre el-bil.

Anonymous poster hash: 7a7ce...919
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du med lang rekkevidde? de fleste elbiler i leaf og elgolf-nivå har 140-200km rekkevidde. Har du behov for å reise mer enn 100km om dagen er ikke elbil å foretrekke. Hvis ikke du har lommebok som tillater tesla som har ca det dobbelte.

Anonymous poster hash: 84fbc...3e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg absolutt måtte kjøpe en elbil, så er det egentlig bare golf som fremstår som interessant. Og det fra en som ikke setter pris på VW..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla Model S har 40 mil rekkevidde med den store batteripakken (80 kW - den nyeste har 90 kW og ca 50 mil). Fullades på et par timer på superlader. Fullades over natten i garasjen dersom en har 3-fase strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg absolutt måtte kjøpe en elbil, så er det egentlig bare golf som fremstår som interessant. Og det fra en som ikke setter pris på VW..

Helt enig. Ingen VW fan jeg heller, men skulle jeg hatt elbil skulle det vært denne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tesla Model S har 40 mil rekkevidde med den store batteripakken (80 kW - den nyeste har 90 kW og ca 50 mil). Fullades på et par timer på superlader. Fullades over natten i garasjen dersom en har 3-fase strøm

Så hvis en skal til Narvik fra Oslo så er det ikke mulig. Som sagt, foretrekker fossil-bil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis en skal til Narvik fra Oslo så er det ikke mulig. Som sagt, foretrekker fossil-bil.

Nå har Tesla åpnet superlader på Setermoen, så jo det er mulig. Men jeg ser at du bare er ute etter å krangle/provosere og det gidder jeg ikke, så du får ha det fint med fossilbilen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har behov for lang rekkevidde kan du jo evt gå for en plug-in hybrid? Da kan du gå over til dinosaurbrennstoff om du går tom for strøm. Det er en slik bil jeg ville hatt, hadde jeg hatt mulighet til å lade den noe sted. Ren el-bil er utelukket for min del pga rekkevidden er ikke god nok. En ting er om sommeren, en annen ting er om vinteren, spesielt når bilen har blitt et par år gammel... 

Anonymous poster hash: 845a2...939
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt el-bil er miljøvennlig eller ikke er ikke noe poeng i å diskutere her.
Men hvor lang rekkevidden er kommer helt an på hvordan man trør på gassen. Skal du gjennom oslofjordtunellen så vil batteriet tappes mer på vei opp enn det lader på vei ned. For eksempel. Da forsvinner strømmen fort!
Det er ikke et uvanlig syn å se elbiler bli reddet av Viking eller Falch her i slike tuneller.

Hurtiglading belaster batteriet i stor grad, og levetiden forkortes dersom det blir brukt som en vanlig måte å lade opp på. Og bytte ut batteriene er svindyrt.

Verditapet vil også være ekstremt i forhold til på vanlige biler.

Rekkevidden blir også kortere når det er vinter. Det er tross alt batterier, og det er noe alle vet at batterier lades fortere ut i kulde.

Og så er det nok mange som tenker på denne fredningen av avgifter osv. Frem til 2017 gjelder den. Da er det antakelig slutt på å kjøre i kollektivfelt, gratis ladestasjoner, og lave avgifter, og ingen årsavgift.

Men hvis dette er faktorer som er helt OK så kjøp en elbil. Tesla koster skjorta, men det finnes rimeligere alternativer. For de som ikke har behov for å kjøre mer enn til og fra jobb. Som tar maks 30 minutt hver vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...