AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #1 Del Skrevet 10. august 2015 Superteit spørsmål sikkert, men jeg spør likevel. Foreldrene mine reiser vekk om en måned og jeg vil gjøre noe hyggelig for dem til de kommer hjem. Å vaske huset er en selvfølge da jeg benytter det en del når de er vekke. Så det beste som gjenstår er å vakse bilen deres, og det er her jeg trenger hjelp. Jeg har ikke vasket en bil på 10 år. Som dere sikkert skjønner har jeg ikke bil selv. Jeg aner rettt og slett ikke hva jeg skal bruke av vaskemidler? Insiden kan jeg jo støvsuge så klart, men hva med utsiden? Anonymous poster hash: 02c47...0ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #2 Del Skrevet 10. august 2015 Såpe, bøtte med vann, svamp (kanskje to, så du kan bytte når den ene er skitten). Spyl bilen først, vask med svamp. Vask et lite område om gangen og spyl av, slik at såpa ikke tørker inn. Er bilen ekstra skitten, så kan du vaske bilen to ganger. Såpe til bil finner du f.eks. på bensinstasjoner, butikker osv. Anonymous poster hash: db58a...45d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 11. august 2015 #3 Del Skrevet 11. august 2015 Evt kjør den i en vaskemaskin. Noe av det viktigste er å spyle av løs sand og skitt før du begynner å gnikke med svampen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #4 Del Skrevet 11. august 2015 Superteit spørsmål sikkert, men jeg spør likevel. Foreldrene mine reiser vekk om en måned og jeg vil gjøre noe hyggelig for dem til de kommer hjem. Å vaske huset er en selvfølge da jeg benytter det en del når de er vekke. Så det beste som gjenstår er å vakse bilen deres, og det er her jeg trenger hjelp. Jeg har ikke vasket en bil på 10 år. Som dere sikkert skjønner har jeg ikke bil selv. Jeg aner rettt og slett ikke hva jeg skal bruke av vaskemidler? Insiden kan jeg jo støvsuge så klart, men hva med utsiden? Anonymous poster hash: 02c47...0ad Shell stasjoner har happy hour etter kl. 23:00 alle dager. Evt. spyl av bil med slange. Få vekk alt av grov skitt. Etterpå ta en svamp og bøtte med bilshampoo (fås billig på biltema). Vask fra tak til bakken. Spyl av såpe etterhvert, slik at skittent såpevann ikke tørker inn på bilen. Skift såpevann når eksisterende såpevann i bøtte blir for skittent. Anonymous poster hash: cc02f...d61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 11. august 2015 #5 Del Skrevet 11. august 2015 Er bilen ny og flott? For all del, ikke gjør hva som helst. En enkelt vask kan ripe opp hele bilen og den vil se ut som en sau i solskinn. Forvask: Avfetting påføres hele bilen, ovenifra og opp, la det virke i 5-10 minutt, les på flasken. Spyl av med høytrykksspyler. Bøtte med såpe: vask ovenifra og ned, bruk rikelig med vann, bland heller flere ganger i bøtta. Spyl av med høytrykksspyler igjen. Avfettinger og bilshampo får du på jula, biltema, bilextra og lignende. Dette var enkelt forklart, er jo rene vitenskapen dette, kan sikkert gå mer i detaljer om nødvendig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomann Skrevet 12. august 2015 #6 Del Skrevet 12. august 2015 Ikke gjør det hvis en av foreldrene dine er opptatt av bil. Svampene du får på biltema og lignende gjør mer skade enn nytte på en velstelt bil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #7 Del Skrevet 13. august 2015 Hvordan gjør Biltemasvamper skade? Har brukt de i årevis uten trøbbel. Men jeg er enig i at du ikke må bruke anlegg. De er skitne og riper opp bilen på et blunk. Google "bilpleie fra A til Å" eller tilsvarende - det fins garantert gode forklaringer på nettet. Du er hyggelig som skal fikse noe sånt. Anonymous poster hash: b30b2...249 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 13. august 2015 #8 Del Skrevet 13. august 2015 Hvordan gjør Biltemasvamper skade? Har brukt de i årevis uten trøbbel. Men jeg er enig i at du ikke må bruke anlegg. De er skitne og riper opp bilen på et blunk. Google "bilpleie fra A til Å" eller tilsvarende - det fins garantert gode forklaringer på nettet. Du er hyggelig som skal fikse noe sånt. Anonymous poster hash: b30b2...249 Er vel det at de klassisk nok blir brukt for å skrubbe en bil som er full av grus og sand, som naturlig nok riper bilen ganske heftig. I dag finnes det sånne vaskehansker som lettere glir over lakken uten å presse grusen inn i den. Selv om man spyler av bilen med avfetting og høytrykksspyler så ville jeg anbefalt en slik vaskehanske. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomann Skrevet 13. august 2015 #9 Del Skrevet 13. august 2015 Hvordan gjør Biltemasvamper skade? Har brukt de i årevis uten trøbbel. Men jeg er enig i at du ikke må bruke anlegg. De er skitne og riper opp bilen på et blunk. Google "bilpleie fra A til Å" eller tilsvarende - det fins garantert gode forklaringer på nettet. Du er hyggelig som skal fikse noe sånt. Anonymous poster hash: b30b2...249 De gjør like stor skade som selvvasken på bensinstasjonene fordi skitten blir liggende utenpå svampen hele tiden. Dermed drar du sandkornene rundt på bilen. Jeg tør påstå at den mest skånsomme vasken Ola eller Kari Nordmann som ikke er interessert i bil kan utføre, er en moderne vaskeautomat. Ikke misforstå, de riper de også, men mye mindre enn en svamp du drar rundt bilen kombinert med alt for lite vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 13. august 2015 #10 Del Skrevet 13. august 2015 Børsteløs vaskemaskin 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #11 Del Skrevet 13. august 2015 Tar et par runder med svampen, så skyller jeg - det må da være godt nok? Vanligvis spyler jeg først også.Anonymous poster hash: b30b2...249 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #12 Del Skrevet 13. august 2015 Tar et par runder med svampen, så skyller jeg - det må da være godt nok? Vanligvis spyler jeg først også.Anonymous poster hash: b30b2...249 Spyl grundig først, spyl av så mye du kan før du i det heletatt vurderer å ta svampen i nærheten av lakken. Bruk deretter dustete mye vann med svampen. Dypp den hele tiden i bøtta, og bare hent vann fra toppen slik at du henter med deg minst mulig av sanden som har havnet i vaskevannet. om du kjører svamp, klut eller andre ting mot møkkete lakk vil bilen se slik ut etterpå Anonymous poster hash: 1ecc7...5e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå