Gå til innhold

Bekymringsmelding til fastlegen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste tilfeldigvis i en tråd nettopp der bekymringsmelding til fastlegen ble nevnt, og jeg har et spørsmål. 

Jeg kjenner en som har et ganske alvorlig helseproblem som han ikke tar tak i, fordi han er redd for å gå til legen og redd for å vite helt hva det er. Jeg er veldig bekymret og har prøvd å snakke med ham om det flere ganger, men har ikke kommet noen vei. Jeg vet hvem som er fastlegen hans, kan jeg sende et brev/ringe til fastlegen og fortelle om bekymringen min? Hva skjer da? Får han innkalling til legetime i posten der legen tar dette opp, og sier at han har fått et anonymt tips? Hehe.. Han hadde nok forstått at det var meg, siden jeg har mast litt på ham om dette. Det spiller nå egentlig ingen rolle, så lenge han hadde tatt tak i problemet og blitt bedre. Noen som vet hvordan bekymringsmelding til fastlegen fungerer? 

Anonymous poster hash: 48ae6...759
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kun gjøre dette når det gjelder familiemedlemmer.

Anonymous poster hash: 423f4...9f5
AnonymBruker
Skrevet

Det er et familiemedlem. Men vet du noe om hva som skjer videre etter bekymringsmeldingen? 

Anonymous poster hash: 48ae6...759
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kun gjøre dette når det gjelder familiemedlemmer.

Anonymous poster hash: 423f4...9f5

Eh, nei du kan gjøre det med hvemsomhelst. Om det blir tatt alvorlig om det kommer fra en tilfeldig nabo feks.  er en annen sak.

Det beste er om du skriver brev og forklarer, legen og sekretærene kan ikke bekrefte for deg at vedkommende er pasienten da det er brudd på taushetsplikten. Du kan møte personlig og be om et møte med legen. Bekymringsmeldinger blir tatt alvorlig. 

Legen vil innkalle pasienten til en kontroll, og evt kontakte andre innstanser ved behov. Og selvsagt vil ikke legen si noe om hvem som har tipset om du ber om at det ikke blir sagt. Legen kan si at det er lenge siden div prøver er tatt eller noe slik. De er ganske greie slik. 

Jeg har selv kontaktet fastlege til familiemedlem,  det ble tatt alvorlig og legen sa aldri noe om at noen hadde kontaktet ham. 

Anonymous poster hash: 26ac9...744

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktisk usikker på om legen kan gjøre noe. En ting er om det er barn det er snakk om, men er det en voksen mann som har symptomer på feks testikkelkreft, og ikke ønsker å gå til lege, så er det hans rett til å la være å gå til lege og frastå fra behandling.

Anonymous poster hash: f4599...59f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det med bekymringsmeldinger er jo veldig alvorlig, men spesielt hvis folk er helt oppegående. Men det blir jo litt annerledes hvis det er et barn eller en som er dement. Ellers er det ingen som kan tvinges til lege eller behandling.

Anonymous poster hash: 56a74...c1c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånt blir i hvertfall journalført.

Hva som skjer videre er helt avhengig av innholdet i meldingen, legens kjennskap til pasienten og legens vurdering av det som blir meldt.

Anonyme meldinger blir neppe tatt seriøst.

Anonymous poster hash: 7c760...e75

AnonymBruker
Skrevet

Så sant det er et voksent menneske som er ved sine fulle fem så er det liten legen kan gjøre. Legen kan sende en timeavtale eller ringe personen og høre om han trenger en time, men kan ikke legen gjøre.

Det er frivillig å la seg behandle/undersøke.

Anonymous poster hash: cccd4...5a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...