Gå til innhold

Gruer meg sånn til jobb

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stor klump i magen, tårer i øynene og skjelvinger... Jeg gruer meg sånn til jobb i morgen :( Og hver dag, for den saks skyld...

Arbeidsmiljøet på jobb er flott... men jeg mistrives sånn med arbeidsoppgavene. Altså ikke noe jeg kan slippe unna eller som kan tilrettelegges. Jeg må ofte ta pauser hvor jeg bare gråter i opptil en halvtime.

Jeg går til psykolog for sosial fobi og depresjon, og hun har i tillegg diagnostisert meg med aspergers. Helt siden jeg startet i jobben har hun ønsket at jeg skal si opp og søke AAP. Problemet er at jeg såvidt får det til å gå rundt med full lønn... Jeg går i overskudd hver måned, men bare med en tusenlapp eller to. Jeg har ikke råd til den reduserte inntekten AAP vil gi.

Siste timen vår var for tre uker siden, og hun har ikke tid til meg igjen før helt i slutten av måneden. Det føles så utrolig lenge til.

Jeg har søkt på andre jobber i 9 måneder uten å få napp. Jeg har ingen utdannelse, så det er vanskelig å få seg en annen jobb som ikke innebærer mye kundekontakt, som er akkurat det jeg sliter med.

Jeg er så sliten... Jobben opptar så enormt mye av tiden og energien min... Når jeg kommer hjem er jeg så utslitt at jeg ikke gjør annet enn å sove til jeg skal på jobb igjen, og når jeg har fri sitter jeg bare og gruer meg til det er på'n igjen... Jeg orker ikke dette mer :(

Anonymous poster hash: ccb9d...b22
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legg opp en plan med psykologen. Mulig du kan bli ufør 50% eller sånn, mange med asperger ender opp med delvis ufør. Tror du får mer på ufør enn AAP, men det kan ta litt tid å komme dit.

Er det ikke noe du kan kutte ned på økonomisk? Alternativet er jo å fortsette som du gjør nå og møter veggen der du ikke kan jobbe i det hele tatt. Bedre å prøve å jobbe redusert, eventuelt få en sykmelding

Anonymous poster hash: 484e5...c31
AnonymBruker
Skrevet

Legg opp en plan med psykologen. Mulig du kan bli ufør 50% eller sånn, mange med asperger ender opp med delvis ufør. Tror du får mer på ufør enn AAP, men det kan ta litt tid å komme dit.

Er det ikke noe du kan kutte ned på økonomisk? Alternativet er jo å fortsette som du gjør nå og møter veggen der du ikke kan jobbe i det hele tatt. Bedre å prøve å jobbe redusert, eventuelt få en sykmelding

Anonymous poster hash: 484e5...c31

Takk for svar. Jeg skal definitivt snakke med psykologen neste time. Jeg har veldig lyst til å fungere i arbeidslivet, men slik som ting er nå så gjør jeg jo ikke det.

Jeg kan redusere utgifter litt, men ikke nok til å klare meg på AAP. Da må jeg i så fall flytte, og jeg bor i den billigste leiligheten jeg har funnet som ikke er i kollektiv... I beste fall vil jeg gå 2-3000kr i minus i måneden, psykologen mener da at jeg skal låne penger av familien min...

Gjest Walden
Skrevet

Hvorfor lever du slik at du må ha så mye i lønn? Har du mange barn du må fø på? Hva er grunnen til at du har så mye utgifter?

AnonymBruker
Skrevet

Om du blir sykemeldt, så vil du beholde full lønn. Man kan være sykemeldt opptil et år før man må søke AAP. Men det er et dårlig utgangspunkt for å søke andre jobber, da.

Anonymous poster hash: 26104...c69

AnonymBruker
Skrevet

Det fins firmaer som har sett mulighetene og ikke begrensningene med folk med apsergers.

Her er ett eksempel:

http://www.tu.no/karriere/2012/11/26/i-dette-firmaet-har-alle-ansatte-aspergers

Det å ha noe å gå til og føle seg nyttig er viktig, så jeg vil råde deg til å fortsette å prøve å finne en annen jobb. Det fins da ufaglærte jobber som ikke innebærer noe særlig kontakt med folk, men da blir det fort type lagerjobb, sjauing etc. Jeg jobber som stillasmontør en gang. For at et stillas skal bli godkjent må en med sertifikat skrive under. Det er jo ikke så veldig vanskelig, så etterhvert bygde jeg og de andre ufaglærte i vei, så skrev sjefen godkjenningslapp.

Hvis du synes lagerjobb høres greit ut kan du høre med fastlegen din om det hadde vært mulig å få støtte til å ta truckførersertifikat. Hvis du har det burde det være mulig å få seg en lagerjobb.

Anonymous poster hash: 8c173...1cb
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke arbeidsoppgaver er det du ikke liker? Er det noen ting du liker å gjøre da?

Alle som jobber har enkelte arbeidsoppgaver som man ikke liker like godt, og det må man bare leve med. Som du selv sier så er det ikke enkelt å få en fast jobb uten utdanning, så derfor er det ikke bare å si opp jobben du har heller. 

Anonymous poster hash: 895b9...190
Skrevet

Jeg syntes ikke det høres serlig lurt ut att psykolog rådet deg til å låne penger av familie , det må jo tilbake betales det å

Kan du ikke hå sykemeldt inntil ett år da og se hvordan du er da ? Enten du jobber 50 eller 100prosent har du ett år på deg , hvor bor du ? Bor du i nerhet av Oslo ?

Anonymous poster hash: 18e6c...e2b

Skrevet

Har selv slitt med alt dette og har også Asperger, men er i full jobb fordet. Når man ikke har en utdanning, så må man bare ta det man får av jobber, også må man jobbe med seg selv. Ja det er beintøft og krever mye, men man må bare. Det er ikke noe alternativ å gå hjemme vil jeg tro? Mennesker som sliter psykisk bør absolutt være i jobb. Nå har jeg hatt min jobb i 6 år og er så og si kvitt sosial angsten min. Jeg har blitt veldig utadvendt og sosial. Det krevde MYE! Av meg de første årene og jeg sov når jeg kom fra jobb sånn som deg. Men nå er det utrolig greit å jobbe der jeg jobber. Man må bare stå i det. Livet er fult av motgang, men man må jobbe seg igjennom det. Her var det hent uaktuelt å gå hjemme. Hadde nok blitt mye verre enn jeg var om jeg ikke hadde hatt noe fast å gå til hver dag.

Anonymous poster hash: 503d8...c9c

• Liker 2
Skrevet

Beklager for sent svar. TS her.

Når det gjelder økonomien så sitter jeg igjen med omtrent 4000kr etter at alle faste utgifter er betalt. Det inkluderer boliglån, privatlån fra familie, strøm, osv. Jeg kan kutte ned på noe av det, men om inntekten min blir veldig redusert så må jeg flytte til et billigere sted.

Hvilke arbeidsoppgaver er det du ikke liker? Er det noen ting du liker å gjøre da?

Anonymous poster hash: 895b9...190

Det er kundekontakten jeg ikke liker. Jeg har ingen arbeidsoppgaver som ikke involverer kundekontakt, så det er lite jeg kan gjøre for å komme unna.

Jeg liker generelt ting som ikke innebærer direkte kontakt med andre. Papirarbeid, skrive e-poster, pakke post, sortere ting... Jeg har søkt på mange kontorjobber, men har ikke kommet noe videre. For lenge siden hadde jeg en sommerjobb på et kunstmuseum, og det elsket jeg. Der hadde jeg ansvar for å passe på utstillinger og formidle informasjon om den til besøkende, men det var så rolig der at det sjeldent var folk innom. Det var kjempedeilig. Også er jeg veldig glad i å være med dyr. Ideelt sett er det det jeg vil utdanne meg innenfor, men det blir i så fall ikke før om noen år.

Har selv slitt med alt dette og har også Asperger, men er i full jobb fordet. Når man ikke har en utdanning, så må man bare ta det man får av jobber, også må man jobbe med seg selv. Ja det er beintøft og krever mye, men man må bare. Det er ikke noe alternativ å gå hjemme vil jeg tro? Mennesker som sliter psykisk bør absolutt være i jobb. Nå har jeg hatt min jobb i 6 år og er så og si kvitt sosial angsten min. Jeg har blitt veldig utadvendt og sosial. Det krevde MYE! Av meg de første årene og jeg sov når jeg kom fra jobb sånn som deg. Men nå er det utrolig greit å jobbe der jeg jobber. Man må bare stå i det. Livet er fult av motgang, men man må jobbe seg igjennom det. Her var det hent uaktuelt å gå hjemme. Hadde nok blitt mye verre enn jeg var om jeg ikke hadde hatt noe fast å gå til hver dag.

Anonymous poster hash: 503d8...c9c

Jeg er enig med deg, jeg vil absolutt være i jobb. Nå har jeg jobbet fulltid i tre år i samme type jobb, og jeg har bare blitt verre. I starten gikk det mer eller mindre helt fint, men nå er det såvidt jeg klarer å komme meg gjennom en dag. Jeg kan ikke huske sist jeg gikk en uke uten å få angstanfall på jobb.

Nå er det to uker til min neste time hos psykolog, da tenker jeg å høre med henne angående en delvis sykemelding. Det føles veldig lenge til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...