Gå til innhold

Psykomotorisk fysioterapi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har fått behandling med psykomotorisk fysioterapi her og kan fortelle litt om hva det går ut på?

Anonymous poster hash: 0e9ee...488
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en slags avspennings-behandling med tøyninger, massasje og øvelser. Hvor de ulike kroppsdelene er i forhold til hverandre, på en måte, "fremme" kropps-bevisstheten...eller noe sånt. Det er nå en gang sånn at det er forskjell på fysioterapeuter av den gamle og nye skole, så hvordan fysioterapeuten jobber kommer på sett og vis an på om fysioterapeuten er av den gamle eller nye skole. En psykomotorisk fysioterapeut av den gamle skole legger mest vekt på massasje, mens en av den nye skole legger mer vekt på øvelser på gulvet. 

Gamle skole:

Samtale ca ti til femten minutter. Så en "stup-øvelse" hvor du bøyer deg frem i ryggen med armene ned mot gulvet, bøy i knærne og stå og "gynge" opp og ned. Etterpå ligger du på benken, først på magen og så på ryggen. "Varmer opp" med puter. Får massasje og tøyninger. Så skal du slappe av i fem til ti minutter på benken. Evt en liten "farvel-prat" før timen er ferdig.

Nye skole:

Oppvarming på tredemølle eller sykkel. Samtale. Øvelser på gulvet, f.eks. rulle en pinne under foten fram og tilbake, stå på "piggete" underlag med en eller begge føtter...eller med begge føtter på en rund gjenstand som du kan bevege deg "fram og tilbake"...vanskelig å forklare, - det blir lettere når du ser det :) Så er det massasje og hvile til slutt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått til slik behandling, og det er som du over beskriver. Samtale, øvelser osv. Kan fremdeles pr i dag ikke forstå hvorfor det skal hjelpe. Vet du hvordan det hjelper Milimani?

Anonymous poster hash: b53eb...1f4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått time og er spent på hva dette er. Jeg har spenninger i skuldre, nakke og hode som visstnok kommer av at jeg har gått en stund med ubehandlet høyt stoffskifte og vært stresset og anspent pga det. Jeg har ikke de symptomene lengre, men kjenner at jeg er stiv og stram. Det er fastlegen min som mener at jeg bør ha denne typen behandling, så jeg får bare se, da, om det passer for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Fysioterapeuten rundt 30 år.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått til slik behandling, og det er som du over beskriver. Samtale, øvelser osv. Kan fremdeles pr i dag ikke forstå hvorfor det skal hjelpe. Vet du hvordan det hjelper Milimani?

Anonymous poster hash: b53eb...1f4

Det finnes meg bekjent ingen forskning som viser at psykomotorisk fysioterapi virker. Har selv prøvd det og syntes det var mye tull.

Anonymous poster hash: 567fa...50f

• Liker 1
Skrevet

Fysioterapeuten rundt 30 år.

Da er det nok sånn som jeg beskriver fysioterapeuten av den nye skole :)

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes meg bekjent ingen forskning som viser at psykomotorisk fysioterapi virker. Har selv prøvd det og syntes det var mye tull.

Hva var tull?

Skrevet

Det er nok veldig individuelt. Du kan snakke bare for deg selv, men det betyr ikke at andre synes det samme som deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt hodepine lenge, spenningshodepine som følge av stress, angst, anspenthet etc. 

Jeg fikk 100% uttelling av psyk.fysio, det endret noe med tankegangen hos meg.

men

så fikk jeg et tilbakefall, og stresset kom tilbake, og jeg ble like "dårlig igjen", 

men jeg er nå på vei til å bli helt frisk.

Anbefaler psyk fysio! Veldig bra om du sliter med spenninger i kroppen (angst,anspenthet). 

Hvordan var behandling?

Først en samtale i cirka 15 minutter, deretter lå jeg på en benk mens fokuset var å slappe av i hver kroppsdel slik at jeg ble avslappet.

Rart å tenke at det skal fungere, men det gjør jo det. Føles godt å være rolig i sjela! =)

Anonymous poster hash: 09f63...8da
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt hodepine lenge, spenningshodepine som følge av stress, angst, anspenthet etc. 

Jeg fikk 100% uttelling av psyk.fysio, det endret noe med tankegangen hos meg.

men

så fikk jeg et tilbakefall, og stresset kom tilbake, og jeg ble like "dårlig igjen", 

men jeg er nå på vei til å bli helt frisk.

Anbefaler psyk fysio! Veldig bra om du sliter med spenninger i kroppen (angst,anspenthet). 

Hvordan var behandling?

Først en samtale i cirka 15 minutter, deretter lå jeg på en benk mens fokuset var å slappe av i hver kroppsdel slik at jeg ble avslappet.

Rart å tenke at det skal fungere, men det gjør jo det. Føles godt å være rolig i sjela! =)

Var det altså bare samtaler og avspenningsøvelser?

Skrevet

Var det altså bare samtaler og avspenningsøvelser?

Ja

Skrevet

Jeg har gått til slik behandling, og det er som du over beskriver. Samtale, øvelser osv. Kan fremdeles pr i dag ikke forstå hvorfor det skal hjelpe. Vet du hvordan det hjelper Milimani? Anonymous poster hash: b53eb...1f4

Det var min erfaring også. Det hjalp ikke, annet enn selve massasjen som hjalp midlertidig mot muskelspenninger.

Anonymous poster hash: e4feb...a5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...