student1994 Skrevet 9. august 2015 #1 Skrevet 9. august 2015 Hei, Jeg har blitt sykemeldt og lurte på hvordan de beregner sykepengene? Har ikke noe fastsatt timer/prosent i kontrakten og mengden/inntekten har variert VELDIG de siste 2 årene som jeg har jobbet for bedriften. Også lurer jeg på om feriepenger skal beregnes som "inntekt"? I hvor lang tidsperiode beregner de inntekten? Siden f.eks høst/julen i fjor jobbet jeg kjempe masse og nesten ikke noe i begynnelsen av året.. Kan noen hjelpe meg? Takk på forhånd!
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #2 Skrevet 9. august 2015 Fastsettelse av sykepenger i arbeidsgiverperioden fremgår av ftrl. § 8-28. Av bestemmelsens siste ledd fremgår at for timelønnede med skiftende arbeidsperioder beregnes sykepengene som daglønn. Siden inntekten for tilkallingsvakter er variabel legges en lengre tidsperiode til grunn for beregningen enn hovedregel på 4 uker, eksempelvis 3 måneder, (§ 8-28 bokstav c). Dersom en arbeidstaker i løpet av de siste 3 måneder har hatt en inntekt på kr 13.000 og arbeidet tilsammen 17 dager i perioden, vil dagsats dermed utgjøre kr 764,71. Dagsatsen vil være uavhengig av eventuelt avtalte timer den enkelte dag tilkallingsvakten skulle ha arbeidet, og vil dermed kunne gi både over- og underkompensasjon. (Funnet på http://www.virke.no/virkehjelperdeg/juridiskbistand/juridiskefagartikler/Sider/Tilkallingsvakter-og-sykelønn.aspx) Anonymous poster hash: d9e9c...972
student1994 Skrevet 9. august 2015 Forfatter #3 Skrevet 9. august 2015 Fastsettelse av sykepenger i arbeidsgiverperioden fremgår av ftrl. § 8-28. Av bestemmelsens siste ledd fremgår at for timelønnede med skiftende arbeidsperioder beregnes sykepengene som daglønn. Siden inntekten for tilkallingsvakter er variabel legges en lengre tidsperiode til grunn for beregningen enn hovedregel på 4 uker, eksempelvis 3 måneder, (§ 8-28 bokstav c). Dersom en arbeidstaker i løpet av de siste 3 måneder har hatt en inntekt på kr 13.000 og arbeidet tilsammen 17 dager i perioden, vil dagsats dermed utgjøre kr 764,71. Dagsatsen vil være uavhengig av eventuelt avtalte timer den enkelte dag tilkallingsvakten skulle ha arbeidet, og vil dermed kunne gi både over- og underkompensasjon. (Funnet på http://www.virke.no/virkehjelperdeg/juridiskbistand/juridiskefagartikler/Sider/Tilkallingsvakter-og-sykelønn.aspx) Anonymous poster hash: d9e9c...972 Tusen takk for svar! Men hvordan blir det da med tanke på at jeg har vært på ferie i 2,5 uke? Og hvordan blir feriepengene i forhold til inntekt da? Unnskyld hvis jeg maser.., men er skikkelig forvirrende synes jeg.
fresia Skrevet 9. august 2015 #4 Skrevet 9. august 2015 jeg var sykemeldt på starten av året og synes jeg fikk mindre å rutte med enn ellers, men så jobba jeg mindre den siste tida før jeg ble sykemeldt pga formen min. tror de regner gjennomsnittet av de 3 siste mnd ja. tror ikke feriepenger telles med, men er ikke sikker. siden du har hatt ferie 2,5 uke tror jeg dessverre at du vil få mindre penger da dette telles med i gjennomsnittsberegningen. kanskje du kan kontakte NAV og høre hvordan det er? god bedring! :-)
student1994 Skrevet 9. august 2015 Forfatter #5 Skrevet 9. august 2015 jeg var sykemeldt på starten av året og synes jeg fikk mindre å rutte med enn ellers, men så jobba jeg mindre den siste tida før jeg ble sykemeldt pga formen min. tror de regner gjennomsnittet av de 3 siste mnd ja. tror ikke feriepenger telles med, men er ikke sikker. siden du har hatt ferie 2,5 uke tror jeg dessverre at du vil få mindre penger da dette telles med i gjennomsnittsberegningen. kanskje du kan kontakte NAV og høre hvordan det er? god bedring! :-) Ja skal gjøre det! Er liksom litt avhengig av å få noenlunde tilsvarende pga huslån etc. Hadde ikke vært vrien ellers
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #6 Skrevet 9. august 2015 Feriepenger teller ikke med i beregning av sykelønn. Det tas heller ikke hensyn til ferie ( gjorde i hvert fall ikke det da jeg var i samme situasjon), gjennomsnitt siste tre mnd. Anonymous poster hash: f94ed...a86 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #7 Skrevet 10. august 2015 Hei, Jeg har blitt sykemeldt og lurte på hvordan de beregner sykepengene? Har ikke noe fastsatt timer/prosent i kontrakten og mengden/inntekten har variert VELDIG de siste 2 årene som jeg har jobbet for bedriften. Også lurer jeg på om feriepenger skal beregnes som "inntekt"? I hvor lang tidsperiode beregner de inntekten? Siden f.eks høst/julen i fjor jobbet jeg kjempe masse og nesten ikke noe i begynnelsen av året.. Kan noen hjelpe meg? Takk på forhånd! Nei, feriepenger telles ikke som inntekt. Vanlig er å bruke de siste tre månedene og ta gjennomsnittet ut av det. Anonymous poster hash: 34816...412
Gjest Walden Skrevet 10. august 2015 #8 Skrevet 10. august 2015 Jobbet også mye ekstra de siste årene, og fikk beregnet sykepengegrunnlag for de 9 mnd jeg hadde tjent mest de siste tre årene. Veldig allright av arbeidsgiver. Så jeg fikk altså nøyaktig like mye utbetalt som gjennomsnittet av de 9 beste månedene mine. Du må huske å be arbeidsgiver sende inn to lønnsslipper. EN for regulativ lønn, altså din faste lønn, og så en hvor han/hun redgjør for at du jobber ekstravakter. Så ordner NAV resten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå