Gå til innhold

Modern Family


Trampe

Anbefalte innlegg

Jobbstart så snart ja. Det hadde jeg rett og slett ikke fiksa kjenner jeg. Jeg hadde ikke klart å fungere på jobb med det søvnmønsteret spetakkelet har og som deg ville jeg også ha våknet hver gang han våknet. Dessuten er det bare pupp som gjelder.. Håper vi får fikset opp i dette. Jeg har hele tiden tenkt at hvis det blir flere barn etter at mannen er ferdigstudert, så skulle vi dele permisjonen, men hvis det skal være slik som nå så vil jo ikke det fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er akkurat det som er. Det er bare puppen som funker, og det er bare jeg som kan ta den biten der. Jeg sover så innmari lett, så jeg har ikke sjans til å sove igjennom når lille er våken. Vi prøver jo å lære ham at natt er natt, så vi står ikke opp med ham når han er våken om natta. Før eller senere sovner han jo av seg selv igjen, ikkesant. Nå har vi hatt en periode i jula med gode netter, der han har fått pupp en gang om natta og ikke vært våken utenom, før det var morgen 0600. Da har jeg bare ammet og så sovnet igjen, så det har gått helt fint. Det hadde fungert fint med jobbstart, da kan jo bare mannen stå opp tidlig. I natt derimot har han holdt et helsikes liv, og vært våken hver eneste time nesten. Han sovnet klokka 20, og våknet første gang rundt midnatt. Etter det har han vært våken 0130, 0230, 0430, 0600, og 0645 måtte jeg opp og skifte bleie. Han har ikke fått mat hver gang han har vært våken, men han har sutret og vekket meg. Mannen har sovet på storesøsters rom i natt, så han har fått sove i det minste, men det hjelper meg fint lite... Vi gikk og la oss igjen da mannen dro på jobb, han sovnet 0830 og var våken igjen 0900. Jeg rakk ikke å sovne engang. Når skal han sove, egentlig? 

Jeg er mildt sagt trøtt i trynet i dag. Og jeg er rett og slett sur. Det er sjelden jeg er sur, men i dag er jeg sur. Potte sur. Og det er bikkjekaldt ute, så jeg er stuck inne. Prøver å fyre i ovnen, men jeg er snart tom for ved og må gå ut og hente. Bare det er nok til å gjøre meg enda mer sur. 

Fysj, i dag burde jeg ikke stått opp, kjenner jeg. Kanskje det hjelper med sjokolade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen ser at verken jeg eller lille er helt klare til at jeg skal begynne å jobbe igjen. Han er begynt å snakke om at jeg nok bør ha et par uker til, så vi får se hvordan det blir. Vi jobber på samme arbeidsplass jeg og mannen, og min stilling er jo okkupert av en annen fyr, så sannsynligvis kommer jeg til å bli plassert inn i mannens jobb når han skal ut. Rent praktisk bør det ikke være noen større problemer med at jeg blir hjemme et par uker til, for så lenge mannen er på jobb er de jo dekket der, men NAV-systemet er tungrodd. Jeg vil helst vente og se, det kan jo snu på seg. Vi snakket mye om permisjon før jeg ble gravid og mens jeg gikk gravid, og jeg vet jo at han vil ha så mye perm som mulig. Jeg må også snakke med sjefen, det er mulig det ikke blir populært at jeg ikke kommer tilbake som planlagt likevel... Og så er det det med mannen og nattevåk, da. Når han står opp om morgenen trenger han kaffe for å bli menneskelig, og da er han våken - og kan ikke legge seg igjen for å ta igjen tapt søvn. Han trenger mer søvn enn meg om natta, så enkelt er det bare. Jeg er slett ikke sikker på at han kommer til å takle det så innmari godt når han skal være våken om natta, og ikke bare kan slenge ut puppen og sove litt på dagen sammen med lillebror slik jeg er helt nødt til å gjøre for å overleve. Han ser ikke mørkt på det i det hele tatt og sier at han selvsagt skal ta alt av nattevåk og alt det der, men jeg er litt skeptisk. Han er en god, kjærlig og omsorgsfull pappa, det har ingenting med det å gjøre, men jeg tror ikke han helt vet hvor lite søvn jeg får og hvordan det faktisk føles på kroppen. 

Håpet er jo at lille spiser mer mat og at vi kan kutte nattpuppen, slik at jeg kan sove sammen med storebror en tid og at pappaen dermed kan få lille til å sove natta igjennom. Han spiser ikke så mye mat enda, så jeg kan ikke kutte nattpuppen enda. Men når jeg har jobbet i bare ei uke har vi vinterferie, så da er vi hjemme i ei uke begge to. Storesøster er ikke hjemme den uka. Kanskje jeg skal sende storebror på vinterferie til bestemor, og kjøre Prosjekt Puppeslutt her hjemme... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det høres ordentlig slitsomt ut når dere driver og vekker hverandre på den måten. Det kan jo være at den eneste løsningen er eget rom for lillebror.. Men da må dere jo komme dere i nytt hus først.. Er det fremgang hos dusteadvokaten da? 

Høres ut som det kanskje kan være en ide å forlenge permisjonen din, om mannen din synes det er greit (og sjefen så klart), og da er det kanskje lurt å starte hjulene hos NAV så fort som mulig.. Greit å få satt i gang så dere slipper å få avgjørelsen i posten en gang ut i August... :fnise: 

Hvordan gjør dere det med mat da, siden du sier han ikke spiser så mye ennå? 
Er det det at han ikke vil ha noe annet enn pupp eller er det fordi du vil amme lengst mulig? 

Håper humøret ditt letter litt utover dagen, sjokolade bruker i alle fall å hjelpe her! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sove en ekstra time :nigo:

Dusteadvokaten ja... Han har vist seg å være nøye og virker veldig flink, men nå er han treg igjen. Han skulle liksom sende oss andre utkast av selve kravet i romjula, men ble ikke ferdig og lovet å sende det mandag. Jeg har purret i dag. Hater at det tar så innmari lang tid fra vår side. Når det endelig sendes over er det jo frister der også, og så skal vel ballen kastes en del frem og tilbake før vi evt lander på noe eller havner i retten. Vi må jo se hva erstatningssummen blir før vi bestemmer oss for om vi skal gå for heving eller ikke. Og om vi bestemmer oss for å flytte, må det gjøres en del i huset før vi kan flytte inn. For eksempel skal vi skifte tak og få nytt bad. Og det tar tid. Så det blir flytting tidligst til våren, og det er HVIS vi får igjen nok penger til å dekke tak og bad. Det er liksom minimumskravet vårt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brrrr så kaldt det er!! Femten minus her i morges. Jeg har ikke vært utenfor døra siden lørdag :lol: To dager til, så har jeg vært innendørs ei hel uke. Tror ikke det har skjedd før! :lol:

Vi har en rolig, koselig morgen, jeg og lillebror. Og pus. Pus hater kulde. Han blir rastløs og vil ut, men så straks han har kommet seg ut fryser han og maser og vil inn igjen. Inne venter en siklende, luggende, bitende liten krabat som har en favorittaktivitet for tida: jakte kattehale. Han sperrer opp øynene, fester blikket på halen til pus, gaper så høyt han kan, lager en innbitt nnnnnnnghhhngææææææææh-lyd og kravler fremover for full maskin til han endelig får lukket begge klypene fast rundt byttet sitt. Pus er snill og kontaktsøkende, og har ikke vett til å søke tilflukt i sofaen, så her må jeg passe på konstant. Plutselig får pus vondt og blir sint, og da kan han fort klore. Uten at det er hans skyld i det hele tatt. Lillebror må lære å ikke lugge, men det kommer til å ta tid. 

Natta har heldigvis vært litt bedre. Han fikk pupp klokka ett, og har ligget inntil meg resten av natta. I varmen under dyna mi, med ryggen inn mot meg. Det er kos det :hjerte: Når det er så innmari kaldt ute blir det kaldt på soverommet også, så jeg er redd han fryser når han ligger alene. Da snurrer han litt, og havner oppå dyna si. Han har våknet opp fire-fem ganger, men med et fast press mot magen og knærne bøyd oppover har han sovnet like fort igjen. I sekstida kom det masse luft og masse bæsj, så han har nok hatt litt mageknip i natt tror jeg. Men ett nattmåltid er helt greit det. Det skal jeg ikke klage på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trampe, jeg drømte at jeg spiste katta de i natt :ler: Og at jeg solgte R til deg. 

Og femten minus ja. Herregud, jeg glemmer innimellom hvor du bor. Jeg misunner deg ikke! (Jeg kan bare kjøre bil enkelte dager i uka pga datokjøring da. Så jeg ekke så kul jeg heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da, for noen drømmer du har :skratte:

Jeg tenker på de som bor på vidda og i indre strøk og sånt. De som har 30 minus nå for tida. Fytterakkern. Det er bare ti minus nå da, så det går riktig vei i det minste. 

Lille er begynt å bable. Bæ-bæ-bla-bla-ba-ba. Helt plutselig. Han har hatt en sinnsyk utvikling de siste tre ukene. Julaften lå han bom i ro på magen og sa ikke noe særlig. Nå fyker han fremover, jakter på alt mulig og babler. Det går så fooooort!!!! :bond:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny favorittaktivitet: Ta ting ut og inn av ting. Om kvelden bruker jeg å samle alle lekene hans i vippestolen, slik at vi ikke går og tråkker i de. Nå har han brukt 30 minutter på å dra seg opp i vippestolen med den ene hånda, og hente ut lekene med den andre. Han har tømt vippestolen helt, faktisk. Jeg vet jo at sånt noe er utrolig moro når de er litt eldre, og kan sitte, men her henger han som ei hengekøye etter armene og grabber tak i det han når. Jeg har en boks med klesklyper stående på badegulvet. Han tar ut en og en, og sprer de utover hele gulvet. Så putter han noen tilbake før han blir lei og vil gjøre noe annet. 

Jeg har prøvd å gjøre det litt babyvennlig her. Han beveger seg fort nå. Jeg flytter blomsterpotter som står på gulvet, kattemat og løse ledninger. Alt han kan dra i, alt han kan få i hodet. Verden er farlig for en sånn liten en :bond:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste kattemat ganske ofte når jeg var liten. Det har blitt folk av meg og :ler: 

Og han høres ut som en liten sjarmør altså. Blir litt varm inni meg av de beskrivelsene dine. Det er så fint å lese de!  Jeg synes han utvikler seg så fort. Nå skal ikke jeg få det til å gå enda fortere, men det er jo trossalt ikke sååå lenge til de begynner å gå og spise sand ute mens han drar katta i halen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Saltsild, han høres så fin ut! Gleder meg til S vil ta ting ut og inn av ting, selv om jeg har en mistanke om at det blir litt mer slitsomt for mammaen da. ;) 

Har dere funnet ut av om dere skal utvide permisjonen din noen uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom å legger inn spor i boken din så jeg kan følge deg videre. 

Har lest igjennom boken nå på et par dager. Syns du er utrolig tøff som står i disse nettene hvor minien din ikke vil sove, jeg kan overhodet ikke sette meg inn i det for min baby hun sover godt om natta, men jeg vet selv hvordan en blir med lite søvn. 

Uansett min mor sa til meg at når baby blir litt eldre er det ikke alle de tøffe nettene eller nattevåket man husker mest. Det er kosen og gleden med den lille. 

Minien din virker kjempe søt. Jeg gleder meg veldig til mi frøken også blir litt mer mobil, selv om det da kanskje blir mer arbeid. 

Håper ting ordner seg med huskjøpet deres, vi kjørte sak mot de vi kjøpte huset vårt av (pga sinnsykt mange sølvkre helt ufarlige dyr men SKIKKELIG irriterende, de var seriøst OVERALT). Selger hadde Protector som forsikringsselskap, de er sleipe som F.... og vi fikk ikke en dritt igjen av de pengene vi måtte bruke for å bli kvitt problemet... Katten vår åt sikkert 15-20 stk for dagen den første tiden.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11. januar 2016 at 11.35, Saltsild skrev:

Jeg spiste kattemat ganske ofte når jeg var liten. Det har blitt folk av meg og :ler: 

Og han høres ut som en liten sjarmør altså. Blir litt varm inni meg av de beskrivelsene dine. Det er så fint å lese de!  Jeg synes han utvikler seg så fort. Nå skal ikke jeg få det til å gå enda fortere, men det er jo trossalt ikke sååå lenge til de begynner å gå og spise sand ute mens han drar katta i halen :P 

Han er så sjarmis :nigo: Folk spiser kattebæsj og, og det blir folk av de og, men det er vel kaaaanskje ikke å foretrekke å la ungen spise kattemat :lol: Egentlig er det vannskåla som er verst, syns jeg. Det er bare ei skål vann, men det virker jo som ei tilitersbøtte når man får den ut over gulvet og ungen og alt. 

 

Den 11. januar 2016 at 14.41, juliane skrev:

Enig med Saltsild, han høres så fin ut! Gleder meg til S vil ta ting ut og inn av ting, selv om jeg har en mistanke om at det blir litt mer slitsomt for mammaen da. ;) 

Har dere funnet ut av om dere skal utvide permisjonen din noen uker?

Niks, vi har bestemt oss for å ikke gjøre det. Jeg skal jobbe ei uke, og så er det vinterferie. Da har jeg jo fri ei uke igjen. Sikkert med en del hjemmejobb, men det er jo ikke noe problem. Så det blir en myk start, og jeg og mannen får bruke den første uka godt på å kjøre oss inn i ny hverdag. Er litt spent på hvordan puppene reagerer. Jeg har såpass mye melk enda at jeg får spreng hvis han sover et par timer "over tida". Note to self: Husk å kjøpe en pakke ammeinnlegg og ha i kontorskuffen :lol:

 

Den 12. januar 2016 at 9.39, ShiningStar skrev:

Innom å legger inn spor i boken din så jeg kan følge deg videre. 

Har lest igjennom boken nå på et par dager. Syns du er utrolig tøff som står i disse nettene hvor minien din ikke vil sove, jeg kan overhodet ikke sette meg inn i det for min baby hun sover godt om natta, men jeg vet selv hvordan en blir med lite søvn. 

Uansett min mor sa til meg at når baby blir litt eldre er det ikke alle de tøffe nettene eller nattevåket man husker mest. Det er kosen og gleden med den lille. 

Minien din virker kjempe søt. Jeg gleder meg veldig til mi frøken også blir litt mer mobil, selv om det da kanskje blir mer arbeid. 

Håper ting ordner seg med huskjøpet deres, vi kjørte sak mot de vi kjøpte huset vårt av (pga sinnsykt mange sølvkre helt ufarlige dyr men SKIKKELIG irriterende, de var seriøst OVERALT). Selger hadde Protector som forsikringsselskap, de er sleipe som F.... og vi fikk ikke en dritt igjen av de pengene vi måtte bruke for å bli kvitt problemet... Katten vår åt sikkert 15-20 stk for dagen den første tiden.... 

Hei! Velkommen hit :blomst: Har du giddet å lese igjennom alt? :lol: Minien er nusselig, det må jeg ærlig innrømme. Og jeg har laga ham selv :nigo: Eller, altså, mannen hjalp til littegrann. Bare gled deg, det er så moro når personligheten vokser frem. Skjønt, jeg klør meg i hodet over hvordan jeg skal greie å barnesikre ihvertfall mesteparten av stua. Under akvariet og bak TV er det løse ledninger, sånn er det bare, så der får han ikke være. Men nå er kjøkkenet OK - med mindre han drar så hardt i stolbeinet at han velter stolen og får den i hodet. Men så sterk er han ikke. Tror jeg. :klo:

Protector her og - og jeg bare rister på hodet over det folk forteller. Sølvkre er noe møkk. Har ikke hatt det selv, bank i bordet, men jeg kjenner noen som har hatt trøbbel med det. Det er motbydelig, og de er jo over alt. I dusjen og på hodeputa og i vifta over stekeovnen. De jeg kjenner som hadde problemer med det hadde de også overalt. Hun skulle koke vann ett eller annet, og da falt det ned noen i den åpne gryta. Hun tenkte da med gru på alle grytene som hadde stått og putret på ovnen, og blitt spist, uten at de la merke til de små heslighetene som kaaaanskje var oppi der :bond: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er kravet sendt over til motparten, og vi er i fase tre av Prosjekt Huskjøp. Fristen er to uker nå, kanskje vi hører noe om to uker da? To uker fra morgendagens dato. Advokaten er treig som fy, men han er grundig. Det skal han ha. Så er det bare å se da, hva slags motkrav vi får. Om det er en vits, eller om det er noe som kan forhandles, eller om det blir rettssak av det. Og månedene bare går og går. Alt vi skulle ha gjort der borte, lillebror skulle hatt eget rom, vi har høye strømutgifter (kan ikke la huset stå iskaldt i 15 minus, da fryser rørene jo) og vi er utålmodige. Veldig. Man blir så innmari lei også, av å ikke vite noe som helst. Hvilken vei tipper det, liksom. Og det kan ta måneder fortsatt. Kasteball frem og tilbake. Men nå er ballen ihvertfall kastet, og det er en kraftig ball, så vi får se. Jeg må si jeg er spent. Veldig. 

Nå skal jeg se Kjære Mamma. Har aldri sett det før, men akkurat i kveld skal jeg se. Og kanskje strikke litt. I morgen skal lillebror på seksmånederskontroll hos legen. Regner med det går så lett som bare det, jeg kan ihvertfall ikke se noe galt i utviklingen hans. Det går så fort nå at jeg må oppdatere daglig for å få med forandringene. I morges gikk jeg inn på storebrors rom for å vekke ham, med lillebror på armen. Lillebror strålte da han fikk se storebror, og utbrøt "babaaaaa"! Hrmf. Han kommer til å si "pappa" først. Her har jeg jobbet og slitt, ikke sovet på månedsvis og født og greier, og så sier han "pappa". Mannen kommer garantert til å sitte hjemme og øve med ham når jeg er på jobb, den sniken. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh. Dere som har immobile babyer har noe å se frem til, det må jeg si. 

Lille her kan ikke sitte enda, så jeg kan ikke sette ham i tripptrappstolen. Vippestolen kommer han seg ut av, ihvertfall halvveis, så der kan han ikke sitte hvis jeg ikke sitter ved siden av ham. Vi har ikke plass til lekegrind. Dermed er han på gulvet han da, når jeg skal lage meg frokost. 

Da vi sto opp var det kaldt i stua, så jeg fant frem noen leker, la de på leketeppet hans og begynte å få fyr i ovnen. Det er jo selvsagt mye mer interessant å hjelpe mamma med ovnen, så etter omtrent tre og et halvt sekund måtte jeg bruke ei hånd på mine fyr-i-ovnen-forsøk. Den andre var plantet godt i brystkassa på en siklende overivrig baby som SKAL oppi ovnen NÅ! Så kom pus og skulle selvsagt se hva oppstyret handlet om. Jeg trodde det var ille å ha baby oppi ovnen, men pus er enda mer interessant enn ovnen og meg, så dermed snudde lillebror tvert om og begynte å jakte kattehale i stedet. Jeg fortet meg med tennbriketter og avispapir og lighter og vedskiver, og fikk faktisk fyr i ovnen før pus ble lei av luggende små fingre. Bort med katta, kom lille venn, vi går på kjøkkenet. Mamma skal prøve å lage seg litt frokost. Brødskive her, kjele med tevann der, snu ryggen til lillebror i ett sekund for å strekke meg etter teposen i høyskapet - og vips så er pus tilbake igjen.

"Nnnnnnghnnnnghhh" - det betyr Vil Smake På Den Nå, det har jeg lært meg. Han rakk jo selvsagt å plante begge hendene godt ned i pelsen på pus før jeg rakk bort til ham, Heldigvis valgte pus å mjaue i stedet for å bite eller slå, og jeg fikk lirket ham løs. Fjerne kattepels fra våte siklefingre, gå bort nå pus. Pus lusker bort, lillebror finner en støvsugerledning å bite på. Jeg smører en brødskive, og prater litt til lillebror. Brødskive her, må hente en smørkniv bare. Han ler, og da kommer jaggu katta tilbake igjen. Denne gangen legger han seg demonstrativt rett foran lillebror, og jeg skjønner at hvis han blir kløpet i mageskinnet, DA biter han. Garantert. Lynkjapt føyser jeg katta bort, flytter bort en fornærmet lillebror, brødskiva havner på gulvet i farta. Lillebror spotter den. Nnnnnnnnnnghnnnnnghhhh. Jeg bærer ut pus denne gangen. Ti minus, det får bare være. Når han ikke har vett til å holde seg unna må han ut, han har fått mange forsøk nå. Og der koker tevannet over akkurat når jeg tar i døra. Jeg bråsnur med katta i armene, løper mot kjøkkenet, jeg glemte jo tevannet i farta, hva om lillebror får vann på seg nåååå... men han ligger og smatter brødskive langt unna. Kjelen av plata, sveiper over gulvet med blikket og konstaterer at det er tørt, så skal katta ut. Tilbake på kjøkkenet får jeg vann og tepose i koppen, får med meg lillebror på stua. Andre forsøk på de urørte lekene. Så var det brødskive, da. Koste opp den maltrakterte skiva på gulvet, smører ei ny skive, tar med skiva og tekoppen på stua. Private Practice begynner akkurat nå, det passer jo fint. Setter tennene i skiva, og akkurat da slipper lillebror leken han har i hånda, ser på meg med et salig blikk, lukker øynene og fyller bleien. Aaaaah. På badet for å skifte vi da. Tekoppen kan vel varmes i mikroen den. 

Pus er sur og vil inn. Mjauuuuuu med stadig høyere volum utenfor verandadøra. Lillebror er sur og lei av å ligge på gulvet. Jeg har ikke spist enda. Teen er kald. Og jeg tror det har dødd ut i ovnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Han har spist ei halv brødskive faktisk. Lille flinkis! 

 

Og det går helt fint å varme te i mikroen. :opplyser:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser det for meg, Trampe! Heldigvis har min såvidt begynt å komme seg fremover, og jeg merker nå at det blir mindre stillesitting fremover.

Men hvorfor kan ikke lillebror sitte i tripp-trapp? Jeg fikk beskjed av hs på 5mnd kontroll at hun kunne sitte i stol under måltider (begges) hvis hun var godt støttet opp.  I begynnelsen rullet vi et håndkle som en pølse og stappet mellom bøyle og mage, men nå klarer hun å sitte selv. Hun kan ikke sette seg opp selv på gulvet, og det er vel det de fraråder hvis de ikke klarer det selv (altså at de blir satt ned i sittende stilling på gulvet før de klarer å komme seg opp dit selv) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker det så godt. Nå har ikke vi dyr men det var ikke alltid lett å få lagd seg frokost.

Vi fikk beskjed om det samme som Nautika, går greit å sitte i stolen når h*n spiser fast føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan sitte i den når han spiser, men da må jeg sitte ved siden av. Med en gang jeg snur ryggen til er han som en liten mark, vrir på seg og tipper over. Han må ha et teppe eller håndkle rullet rundt hvis han skal sitte i den, men det avhenger av at han sitter sånn høvelig i ro, ellers flytter alt på seg og da mister han balansen. Det er bare en kort periode, alt blir bedre når han finner balansepunktet og lærer seg å sitte. Da kan han snu på seg og følge med på det som skjer rundt ham uten å miste balansen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...