Gå til innhold

Antrekk på fjelltur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i å gå på tur i fjellet. De fleste kvinnene jeg møter på der går i treningstights, så jeg føler meg litt dum når jeg stiller i vanlig joggebukse. Men jeg er også veldig lite komfortabel med tanken på å gå i tights. Så jeg lurer på, har dere noen gode forslag til en type bukse jeg kan gå i så jeg kan føle meg litt fin jeg også?

Anonymous poster hash: a566c...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg ingen kvinne, men selv går jeg i shorts, treningsbukse (skibukse) eller turbukse. Forholdene bestemmer hva jeg velger. Jeg vil tro kvinner kan gå i det samme. Man er ikke på fjellet for å pynte seg.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fjellet bruker du klær du er komfortabel med å bruke.

Andre bruker det de har og er komfortabel med.

Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: f514a...1d1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke liker tights, så er kanskje slik skibukse tingen for deg? Ikke helt tettsittende, men heller ikke baggy, slik som joggebukser blir. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym2233

Om du ikke ønsker å bruke tights, så kan du bruke turbukse! :)

Lundhags Travers turbukse er veldig behagelig å bruke. Sitter godt på beina.

Eller så har du Bergans turbukse, softshell, Kjerag, som er digg å gå i! :)

Denne er også veldig behagelig i stoffet, puster godt. Sitter godt over rumpa ;)

Norrøna har noen gode modeller, jeg har en, men det er ren skallbukse.

Jeg selv er litt som du, vil føle meg fin og vel, men allikevel kledd etter vær og type tur.

Dessuten har når du først er på fjellet og vil være fin, så kan du gjøre det på en skikkelig måte, enn å kjøre tights.

Viktig å være forberedt.

Tenk på faktorer som, er buksen vann/vind avvisende?

Puster den godt?

Stretch over knær/rumpa? Osv osv :)

Endret av anonym2233
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Fjellbukser i softshell eller liknende strechstoff sitter veldig pent på. 

Verken treningstights eller joggebukse er fjellturklær i min verden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym2233

Fjellbukser i softshell eller liknende strechstoff sitter veldig pent på.

Verken treningstights eller joggebukse er fjellturklær i min verden :)

Enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna (og Bergans) har flere gode og lette softshell bukser som er myke og har god stretch så de er flotte hvis du må klyve eller ta lange steg. Typiske turbukser blir gjerne litt tyngre, men der også finnes det et stort utvalg. 

 

Ikke noe galt i å gå i turbukse på fjellet! Jeg går selv i tights hvis det er kortere turer - men kun fordi jeg syns det er mer behagelig. Syns nemlig det ser mye mer normalt ut med turklær enn med treningsklær. Gå i det du selv føler for :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv pleier jeg å bruke fjellrevenbukse med shorts under i tilfelle det blir varmt.



Anonymous poster hash: 2fc46...9a4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker personlig Harkila hvis potensiale til ruskvær, de jeg har gir meget bra skydd mot både regn og vind og i motsetning til regntøy, så "puster" de godt.

Liker iallefall å ha jakker/bukser med gode og tørre lommer til gps, telefon etc.

Er vel litt avhengig av hvor mange timer en skal på tur. Min erfaring er at det er bedre å være overdressed enn å ha med for lite klær på lengre turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har igrunnen bare 2 bukser jeg bruker til tur og det er en swix langrennsbukse til jogging og korte, intense fjellturer, og en bergans sivle bukse for de lengre turene (med ull under om vinter, vår og høst). Viss du går på høye topper er det greit å ha en liten sekk med vind- eller skalljakke slik du ikke blir nedkjølt.  
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på temperatur, årstid, lengde på turen og om jeg ev. kan pakke med ekstra klær i sekken - eller om jeg ikke kan ofre den plassen og vekta.

Går som regel i shorts eller turbukse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange forslag, var kjekt å se at det finnes alternativer. Syntes egentlig dette var pinlig å spørre om, jeg føler litt på at jeg burde ha selvtillit til å gå i tights slik som "alle andre". Men synes det er pinlig å gå i joggebukse på fjellet også:-D Da skal jeg gå på sportsbutikker og se på og prøve alternativene. Igjen, tusen takk:-)

HI

Anonymous poster hash: a566c...9c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går heller ikke i tights, bruker turbukse. Har fra både Bergans, Stormberg og Norrøna, mye å velge i. Et tips er at Stormberg ofte har salg på sine bukser, da kan du få gode turbukser til 3-400 kr. Fjellbukse er dessuten bedre egnet om det skjer noe og du ikke kommer deg hjem som planlagt, tights varmer ikke mye da.



Anonymous poster hash: 5ae55...1ab
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke turbukser puster godt nok, blir for klamme, så jeg bruker bare en vanlig overtrekksbukse fra adidas eller puma. Men jeg går ikke i fjell hvor jeg normalt sett møter noen, så om folk synes det ser dumt ut spiller ingen rolle.



Anonymous poster hash: b0962...87a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tights eller turbukse. Turbuksa er litt tungt, men ser bedre ut, og jeg bruker den hvis utseende er viktig.

Treningstights er mye mer behagelig, og jeg går mest i det. Bruker regnbukse hvis det regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker turbukser fra blant annet Salomon. De er myke og meget lette å ha på seg. Penere enn tights er det også, hvertfall på fjellet.

Anonymous poster hash: 40511...bc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en softshellbukse som er tørker superduperlett og er stretchy slik at jeg kan bevege meg fritt. Foretrekker turbukse over treningstights fordi turbuksen min har flere lommer, hemper for feste i fjellskoene, mulighet for lufting (glidelåsåpninger) og jeg kan feste bena ved knærne om det blir varmt.

Har hørt mye bra om Fjällräven Keb, uten at jeg har egne erfaringer med den. Skal kjøpe den neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange forslag, var kjekt å se at det finnes alternativer. Syntes egentlig dette var pinlig å spørre om, jeg føler litt på at jeg burde ha selvtillit til å gå i tights slik som "alle andre". Men synes det er pinlig å gå i joggebukse på fjellet også:-D Da skal jeg gå på sportsbutikker og se på og prøve alternativene. Igjen, tusen takk:-)

HI

Anonymous poster hash: a566c...9c5

Er ikke noe flaut! Mine første fjellturer lånte jeg turtøy av venner. Liker best å ha ordentlig turbukse, og Stormberg er et godt tips. Grunnen til at jeg liker skikkelig turbukse er at det fort kan blåse på fjellet. Er det varmt nok for tights, går jeg heller i shorts Endret av listefyll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange litt "penere" joggebukser også da, som har litt mer form, sitter litt mer inntil kroppen (men ikke helt som tights). 



Anonymous poster hash: 15eef...709
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...