AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #1 Skrevet 7. august 2015 Vi har sett oss ut et hus til ca. 3,5mill. Det vil kreve en del oppussing for å få det fint, og vi regner med det trengs ca 500'. Banken har i utganspunktet sagt at vi kan låne 4,2 med vår inntekt, men ikke utover husets verdi. Altså får vi bare låne til å kjøpe huset, men ikke pusse opp. Det kunne blitt gjort annerledes hvis vi hadde hatt EK i cash, noe vi ikke har. EK kommer fra verdien på en leilighet vi har som leies ut. Denne er vurdert til 1,7mill, mens vi har lån på 1,1 igjen på denne. Er det noen mulighet å låne feks 200000kr til oppussing uten at det koster skjorta?Anonymous poster hash: c62e7...964
Sissan1 Skrevet 7. august 2015 #2 Skrevet 7. august 2015 Kan dere ikke ta opp lån på leiligheten da - sånn at lånet på den er på 1,3 mill? Og så fullfinansiere huset med lån på 3,5 der? Spiller jo ingen rolle hvilken eiendom lånet har panterett i, så lenge dere får midlene og kan betjene totallånet?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #3 Skrevet 7. august 2015 Kan dere ikke ta opp lån på leiligheten da - sånn at lånet på den er på 1,3 mill? Og så fullfinansiere huset med lån på 3,5 der? Spiller jo ingen rolle hvilken eiendom lånet har panterett i, så lenge dere får midlene og kan betjene totallånet? Men hvis lånet på leiligheten økes, blir egenkapitalen vår tilsvarende mindre. Da spørs det om vi får låne nok til huset. Øker vi lånet til 1,3 har vi 400' i EK. Anonymous poster hash: c62e7...964
Sissan1 Skrevet 7. august 2015 #4 Skrevet 7. august 2015 Dere har jo ikke egenkapital når det er låst opp i leiligheten? Da er det bare en panterett som tinglyses. Egenkapital får dere først om dere selger leiligheten. Og det kan dere jo gjøre?
Sissan1 Skrevet 7. august 2015 #5 Skrevet 7. august 2015 Hvor mye får dere låne til huset på 3,5 mill da? Får dere et lån der på 3,5 mill? Da må dere sannsynligvis ha tilleggssikkerhet, 700 000 er 20 % - det bør være mulig med 10 % kanskje?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #6 Skrevet 7. august 2015 Det er vel vanlig å ikke låne alt på en gang. La oss si dere låner 100 000 til kjøkkenet, så pusser dere opp det, får ny verdivurdering med ny verdi på huset og så tar litt til og litt til. På den måten er det ikke noe stort gap mellom pengene dere låner og verdien på huset... Anonymous poster hash: 0c946...04a 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #7 Skrevet 7. august 2015 Dere har jo ikke egenkapital når det er låst opp i leiligheten? Da er det bare en panterett som tinglyses. Egenkapital får dere først om dere selger leiligheten. Og det kan dere jo gjøre? Jeg kalte det egenkapital fordi det var det banken gjorde, ser det kan virke misvisende. Vi får låne hele beløpet fra banken, så lenge de tar sikkerhet i leiligheten. Vi vil helst ikke selge leiligheten da denne leies ut og finansierer seg selv. Men det er jo selvsagt et alternativ hvis det er det som skal til. Dette løser uansett ikle behovet for oppussingsbeløpet. Vi tenker ikke å låne hele beløpet til oppussing med det samme. Som en ser av HI regner vi med at det trengs ca 500'. Men at vi i første omgang er ute etter feks 200', for å gjøre huset levelig. Men vi vet ikke hvor vi kan hente disse pengene til å begynne med. Anonymous poster hash: c62e7...964
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #8 Skrevet 7. august 2015 Jeg mener at dere faktisk ikke har råd til huset. Den risikable løsningen mange tar, er jo å ta opp en forbrukslån og bake dette inn i en boliglån basert på verdistigning, men set hat flere fallgruver som at boligen ikke nødvendigvis øker tilsvarende i verdi som dere har brukt, at verdien går ned på grunn av endringer i markedet og/eller at banken nedjusterer deres betjeningsevne. Tenk grundig over om det er lurt å kjøpe noe banken ikke gir dere lån til å få i stand. Husk også at det kan komme andre kostnader knyttet til renovering enn dere klarer å forutse.Anonymous poster hash: f5b4b...535 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #9 Skrevet 7. august 2015 Jeg mener at dere faktisk ikke har råd til huset. Den risikable løsningen mange tar, er jo å ta opp en forbrukslån og bake dette inn i en boliglån basert på verdistigning, men set hat flere fallgruver som at boligen ikke nødvendigvis øker tilsvarende i verdi som dere har brukt, at verdien går ned på grunn av endringer i markedet og/eller at banken nedjusterer deres betjeningsevne. Tenk grundig over om det er lurt å kjøpe noe banken ikke gir dere lån til å få i stand. Husk også at det kan komme andre kostnader knyttet til renovering enn dere klarer å forutse.Anonymous poster hash: f5b4b...535 Banken kan gi oss boliglån opp til 4,2mill. Men ikke over husets verdi. Altså har de vurdert at vi har råd til å betjene et lån på 4,2 i tillegg til den millionen vi allerede har på leiligheten. Men de vil ikke bake inn penger til oppussing før vi har gjort noe selv og økt verdien - forståelig nok. Dette er et veldig ettertraktet område, og det er ganske vanskelig å finne bolig til en slik pris, derfor er vi veldig sikre på at verdien vil øke betraktelig. De fleste eneboliger av tilsvarende størrelse og beliggenhet ligger på 5-6mill avhengig av standard. Vi er heldige som får dette tilbudet via en bekjent. Men jeg ser at det ikke er mange alternativer til oppussing annet enn forbrukslån. Og den kostnaden er jeg ikke sikker på om vi er villige til å ta.Anonymous poster hash: c62e7...964 1
Puny Skrevet 7. august 2015 #10 Skrevet 7. august 2015 Banken kan gi oss boliglån opp til 4,2mill. Men ikke over husets verdi. Altså har de vurdert at vi har råd til å betjene et lån på 4,2 i tillegg til den millionen vi allerede har på leiligheten. Men de vil ikke bake inn penger til oppussing før vi har gjort noe selv og økt verdien - forståelig nok. Dette er et veldig ettertraktet område, og det er ganske vanskelig å finne bolig til en slik pris, derfor er vi veldig sikre på at verdien vil øke betraktelig. De fleste eneboliger av tilsvarende størrelse og beliggenhet ligger på 5-6mill avhengig av standard. Vi er heldige som får dette tilbudet via en bekjent. Men jeg ser at det ikke er mange alternativer til oppussing annet enn forbrukslån. Og den kostnaden er jeg ikke sikker på om vi er villige til å ta.Anonymous poster hash: c62e7...964 Jeg skjønner deg godt, TS. Ikke hør på KG gjengen. De er alltid negative!
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #11 Skrevet 7. august 2015 Banken kan gi oss boliglån opp til 4,2mill. Men ikke over husets verdi. Altså har de vurdert at vi har råd til å betjene et lån på 4,2 i tillegg til den millionen vi allerede har på leiligheten. Men de vil ikke bake inn penger til oppussing før vi har gjort noe selv og økt verdien - forståelig nok. Dette er et veldig ettertraktet område, og det er ganske vanskelig å finne bolig til en slik pris, derfor er vi veldig sikre på at verdien vil øke betraktelig. De fleste eneboliger av tilsvarende størrelse og beliggenhet ligger på 5-6mill avhengig av standard. Vi er heldige som får dette tilbudet via en bekjent. Men jeg ser at det ikke er mange alternativer til oppussing annet enn forbrukslån. Og den kostnaden er jeg ikke sikker på om vi er villige til å ta.Anonymous poster hash: c62e7...964 Banken kan gi dere det lånet i dag, ja. Det er ikke gitt at den kan det om 2 år hvis økonomien snur. Hvis "boblen" sprekker, vil det påvirke bankenes utlånspraksis og leieboligen hvor deres ek ligger kan falle i verdi i tillegg. Men det er selvfølgelig worst case scenario. Men jeg ville kanskje hørt med flere banker hvis det er slik at boligen kan kjøpes for 3,5 uten budrunde, men kan være verdt 5-6. En takst vil jo også reflektere dette gjennom å vise verdi før fradrag for vedlikehold. Det er jo mulighet for et topplån som betales over mye kortere tid, og med litt høyere rente en resten av boliglånet. Anonymous poster hash: f5b4b...535 1
Sissan1 Skrevet 8. august 2015 #12 Skrevet 8. august 2015 Hør med banken hva dere kan få dersom dere selger leiligheten og stiller med kontant egenkapital. Jeg forstår ikke helt vvorfor dere ønsker å ha kapital bundet i en leilighet dere ikke har behov for? Og ønsker dere dette huset, er det mulig dørisen dere må betale er å vente med å investere i annen eiendom til prosjektet er litt mer ferdig. Dette er løsbart, tror jeg. Om dere ofrer leiligheten.
Furstina Skrevet 8. august 2015 #13 Skrevet 8. august 2015 Kan ni inte bo i huset, och spara till upputsning som ni tar steg för steg då? 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #14 Skrevet 8. august 2015 Kan ni inte bo i huset, och spara till upputsning som ni tar steg för steg då? Det er jo dette som er løsningen. Flytt inn og spar opp til oppussing. Ta det rommet som kreerer mest verdi ift oppussingskostnad. Få ny verdivurdering. Spar videre, kanskje kan dere med ny verdivurdering ta opp noe ekstra lån med sikkerhet i boligen. Ta neste rom, etc., etc., etc.Anonymous poster hash: d56b8...3b8
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #15 Skrevet 8. august 2015 Har dere ingen sparepenger på en reservekonto? Ofte tar man litt av sparekontoen for å pusse opp det mest akutte dersom det er behov for det. Anonymous poster hash: a645c...ab8
debattanten Skrevet 8. august 2015 #16 Skrevet 8. august 2015 (endret) Banken kan gi oss boliglån opp til 4,2mill. Men ikke over husets verdi. Altså har de vurdert at vi har råd til å betjene et lån på 4,2 i tillegg til den millionen vi allerede har på leiligheten. Men de vil ikke bake inn penger til oppussing før vi har gjort noe selv og økt verdien - forståelig nok. Dette er et veldig ettertraktet område, og det er ganske vanskelig å finne bolig til en slik pris, derfor er vi veldig sikre på at verdien vil øke betraktelig. De fleste eneboliger av tilsvarende størrelse og beliggenhet ligger på 5-6mill avhengig av standard. Vi er heldige som får dette tilbudet via en bekjent. Men jeg ser at det ikke er mange alternativer til oppussing annet enn forbrukslån. Og den kostnaden er jeg ikke sikker på om vi er villige til å ta.Anonymous poster hash: c62e7...964 Høres ut som om dere tjener godt. Siden dere kan låne såpass mye på et hus. Vil dere muligens klare å spare opp noen hundre tusen nokså kjapt? Edit: Så kan dere bruke litt tid på og bo i huset, finne optimale løsninger, bruke tid på å tenke litt så dere ikke gjør noen forhastede oppussingsvalg.. Hvor dere kanskje ville sett bedre løsninger om dere hadde bodd der litt. Snakker av egen erfaring her. Folk er forskjellige, så er jo ikke sikkert dere har behov for det da Endret 8. august 2015 av debattanten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå