AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #1 Skrevet 7. august 2015 Tok celleprøve på undersøkelse etter fødsel, og har fått brev om at det er usikre funn. Har fått time til ny og grundigere undersøkelse om en måned, men blir jo litt bekymret. Er "usikre funn" vanlig? Flere som har fått det, og det ikke er noe galt? Anonymous poster hash: 3ce6c...b78
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #2 Skrevet 7. august 2015 Hadde det en gang, og det var ingenting. Anonymous poster hash: a9d29...bac
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #3 Skrevet 7. august 2015 Takk for svar! Da blir jeg litt mer beroliget.. Anonymous poster hash: 3ce6c...b78
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #4 Skrevet 7. august 2015 Jeg har også hatt det, og det ble ved neste prøve konstantert celleforandringer grad 3. Måtte fjerne deler av livmorstappen. Det er ikke farlig, men viktig å få gjort noe med i tide, ellers kan det i verste fall føre til kreft. Anonymous poster hash: 2898c...1ef
Gjest iGirl Skrevet 7. august 2015 #5 Skrevet 7. august 2015 Jeg fikk samme beskjed og tok ny undersøkelse 3-4 (husker ikke nøyaktig) måneder senere, da hadde jeg ingen funn.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #6 Skrevet 7. august 2015 Får vel bare tenke at det ikke er noe frem til jeg evt får motsatt beskjed etter neste sjekk. Men merker at jeg ble veldig bekymret for at det skal være noe farlig. De kunne godt sendt med litt informasjon i brevet. -TS Anonymous poster hash: 3ce6c...b78
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #7 Skrevet 7. august 2015 Får vel bare tenke at det ikke er noe frem til jeg evt får motsatt beskjed etter neste sjekk. Men merker at jeg ble veldig bekymret for at det skal være noe farlig. De kunne godt sendt med litt informasjon i brevet. -TS Anonymous poster hash: 3ce6c...b78 Hvis det står usikre funn er det nok sannsynligvis fordi de er litt usikre på om det ER celleforandringer der eller ikke. Og celleforandringer i seg selv er ikke det samme som kreft, det er mange forstadier. Jeg hadde celleforandringer av og på i flere år. De kom og gikk. Da de forverret seg til grad 2 (eller var det 3?) i et svangerskap ble jeg anbefalt å konisere etter fødsel (fjerne en del av livmortappen). dette gjøres emd laser og er raskt overstått. Hadde det vært en farlig greie hadde de ikke bare sendt et slikt brev! Men husker selv jeg fikk regelrett angst da jeg en fredag ettermiddag åpnet brevet fra legen med masse latinske betegnelser uten forklaring og det sto at de hadde funnet at jeg hadde SIN 2. dette var før internett og jeg gikk i min fortvilelse på biblioteket og leste i helseleksikon (helsesenteret var stengt for helga)-. Det nærmeste jeg fant som lignet på SIN var "carsinoma in situ" som betyr kreft på stedet. Du kan tro jeg hadde en god helg!!! Men det gikk altså helt fint. og skulle det være noen forandring der utvikler dette seg som regel veldig sakte så du blir holdt under oppsikt før et evt inngrep Anonymous poster hash: b6ca2...d10
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #8 Skrevet 7. august 2015 Takk for fint og utfyllende svar! Skjønner at det måtte vært skummelt når man blir gående og lure på om det er noe galt! Som tidligere skrever skulle jeg i hvert fall ønsket at det standardbrevet jeg fikk også inneholdt litt info som var beroligende for det gjorde meg nok mer stressende enn det trenger å gjøre. Men det er beroligende for meg i å høre at flere har hatt celleforandringer, eller fått et slikt brev og at det er langt unna noe skummelt ennå! -TS Anonymous poster hash: 3ce6c...b78
Lunarstone Skrevet 7. august 2015 #9 Skrevet 7. august 2015 Jeg fikk "usikre funn" på et celleprøvesvar, og ble gående og gruble i 5 måneder før jeg fikk ny time. Da var det plutselig ingenting. Dette første brevet skremte meg også veldig.
Gjest Evans Skrevet 7. august 2015 #10 Skrevet 7. august 2015 (endret) Jeg har fått det tidligere. Gikk tilbake etter en stund for å ta nye prøver og alt var greit. Det var litt skummelt å få brevet, men legen mente det kunne komme av forskjellige ting, som feks eggløsning osv. om jeg ikke husker helt feil. Endret 7. august 2015 av Evans
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #11 Skrevet 7. august 2015 Usikre funn betyr vel at enten var celleprøven så dårlig at de ikke klarte å lese om det var celleforandringer eller ikke, eller så er de usikre på om det er celleforandringer eller ikke. SIN 1 pleier man ikke gjør noe med, SIN 2 pleier man å holde under oppsikt ved jevnlige kontroller (og noen ganger biopsi og så konisering hvis det er langvarig), SIN 3 tar man biopsi av hos gynekolog (på sykehuset) og hvis biopsien viser celleforandringer (mange går tilbake på tiden mellom celleprøven og biopsien, fordi det forsvinner av seg selv) fortsatt av type SIN 3 så blir man konisert. SIN 2 og SIN 3 regnes vel begge som forstadier til livmorhalskreft, men det er noe som tar lang tid å bryte ut. Jeg ville uansett ikke bekymret meg mye, jeg har hatt SIN 3 to ganger, første gangen trakk det seg helt tilbake, etter andre gangen måtte jeg operere. Har hatt svært god oppfølging Anonymous poster hash: 37348...f8e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #12 Skrevet 7. august 2015 Jeg har fått det tidligere. Gikk tilbake etter en stund for å ta nye prøver og alt var greit. Det var litt skummelt å få brevet, men legen mente det kunne komme av forskjellige ting, som feks eggløsning osv. om jeg ikke husker helt feil. Stemmer dette. Svake celleforandringer kan komme fast i syklusen, av soppinfeksjon, av betennelser andre steder i kroppen eller stress. De aller fleste celleforandringer forsvinner av seg selv etter en stund Anonymous poster hash: 37348...f8e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #13 Skrevet 7. august 2015 Tok celleprøve på undersøkelse etter fødsel, og har fått brev om at det er usikre funn. Har fått time til ny og grundigere undersøkelse om en måned, men blir jo litt bekymret. Er "usikre funn" vanlig? Flere som har fått det, og det ikke er noe galt? Anonymous poster hash: 3ce6c...b78 Det kan være alt fra at prøven ikke er tatt eller behandlet på optimal måte, til at der er vanskelig å se om der er forandringer. Kan de ikke skrive negative funn av ulike årsaker, og heller ikke bestemme hva det er de ser, så blir resultatet usikre funn. Husk på at en cellebrøve er små, små celler lagt på en glassplate, fiksert og sendt av sted til et laboratorium som så skal se på cellene i et mikroskop. De har sikkert vært flere til å se på prøven din og, uten å ha kommet til noen konklusjon. Så ikke bekymre deg. Kos deg heller med babyen. Anonymous poster hash: 2ab4a...09d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå