Ronja_80 Skrevet 12. september 2004 #1 Skrevet 12. september 2004 Hadde selskap, og en gutt på 13 år kommer inn på kjøkkenet til meg og spør om å få noe å drikke. Jeg stod å vasket opp så jeg var veldig glatt på hendene. Finner en flaske cola og prøver å åpne den."Hmmmmmm", sier jeg. "Denne var ikke lett å få opp". Han:"Du er en gammel kjerring, du er for gammal". Seriøst, jeg fikk lyst å slå han i hodet med cola flasken. Men jeg fant en klut og fikk så åpnet flasken. Og før han gikk ut hvisket jeg til han(så ikke de andre voksne skulle høre meg)"du må være forsiktig med å drikke for mye cola, ser jo at du har litt brune tenner." Ok, den var kansje litt stygg, og han har ikke brune tenner. Men jeg fikk en liten faen i meg, der jeg stod å vasket opp etter alle som hadde vært i selskapet. Er vel for f*** ikke gammal jeg vel? Har jo bare såvidt begynt på livet med mine til nå 24 år.
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2004 #2 Skrevet 12. september 2004 Jeg la merke til en ting. Han var 13 år. En annen grunn til at han sa det, var at han var 13 år. Når jeg tenker meg om, tror jeg det også er en tredje grunn til at han sa det - han var 13 år.
Gjest 1111 Skrevet 12. september 2004 #3 Skrevet 12. september 2004 Unger sier mye tull, ting som det ikke ligger noe i og som det ikke er verdt å henge seg oppi. selvfølgelig er du ikke gammel, du er 24! Syns det var lite vits av deg å gi han en stygg kommentar tilbake - gutten var som du sier 13 år. det beste ville vært å heve seg over det.
Arkana Skrevet 12. september 2004 #4 Skrevet 12. september 2004 Når man er 13 år virker alt over 20 som eldgammelt, og er du over 30 er du praktisk talt forhistorisk. Bare tenk tilbake selv hvor gammel du syntes foreldrene dine var da du var 13 år. Jeg er 26 og har heldigvis, og kanskje merkelig nok, aldri fått slike kommentarer. Men, jeg reagerer litt når småunger kaller meg for en "dame", det virker så gammelt for meg.
Hu i Svingen Skrevet 12. september 2004 #5 Skrevet 12. september 2004 Så fordi gutter er 13 år så kan han si hva han vil til folk??? :o Det kan da ikke være sånn at man skal heve seg over ting unger sier? Nettopp fordi de er unger bør de lære seg folkeskikk (før det blir for sent), og det gjør de ikke hvis de aldri blir satt på plass. Mulig jeg høres litt gammeldags ut, men hadde en trettenåring sagt noe sånt til meg, så hadde han fått en skikkelig reprimande!
Gjest Virvel Skrevet 12. september 2004 #6 Skrevet 12. september 2004 Jeg har jobbet litt på SFO, og blir stadig like overrasket over hvor voksen barna tror jeg er. De spør om jeg er gift og har barn, selv om jeg bare er 20 år og verken oppfører meg eller ser ut som jeg er noe mer enn det - heller omvendt. Men jeg husker jo godt da jeg begynte på barneskolen selv, og trodde at alle de som var over 12 år var voksne. En trettenåring er jo ikke noe barn lenger, men fortsatt veldig ung, og det er klart en som er 11 år eldre virker utgammel. Dessuten sier de gjerne sånt bare for å provosere, og det er det bare å heve seg over. Litt unødvendig å slenge stygge kommentarer tilbake. Stakkar, kanskje han får kjempekomplekser for tennene sine nå. (Mener ikke at man skal godta alt de sier heller, men trenger ikke å svare med samme mynt!)
Ronja_80 Skrevet 12. september 2004 Forfatter #7 Skrevet 12. september 2004 Unger sier mye tull, ting som det ikke ligger noe i og som det ikke er verdt å henge seg oppi. selvfølgelig er du ikke gammel, du er 24! Syns det var lite vits av deg å gi han en stygg kommentar tilbake - gutten var som du sier 13 år. det beste ville vært å heve seg over det. Yepp, I know.... Angret med det samme jeg hadde sagt det. Men jeg syns han var utrolig frekk, måten han sa det på.Kjenner han overhodet ikke, har aldri utvekslet ett ord med han før og jeg prøvde bare å være en god vert i sønnen til min kjærestes selskap. Som også ble 13, men som har manerer. Jeg fortalte det til den eldste sønnen til kjæresten min (han er 16). Han sa at den gutten alltid var frekk i kjeften og at jeg ikke måtte bry meg. Tenk å få trøst av en 16 åring :oops: Følte meg plutselig ikke særlig gammal da nei. Er bare det at det er jo bare ett øyeblikk siden jeg var 13 selv.... Men men, var ikke ment som en klagetråd dette da.
Gjest 1111 Skrevet 12. september 2004 #8 Skrevet 12. september 2004 Dessverre er noen unger nesten født frekke i munnen. forhåpentligvis vil han vokse det av seg eller etterhvert lære at sånt sier man ikke. Om han skulle være frekk igjen - så kan du kanskje si på en litt streng måte at å si sånt ikke er ok? å gi en frekk kommentar tilbake hjelper ikke i lengden tror jeg..
Gjest pace Skrevet 12. september 2004 #9 Skrevet 12. september 2004 Så fordi gutter er 13 år så kan han si hva han vil til folk??? :o Er litt enig her. Man er ikke helt dum når man er 13. Jeg har vært avlaster for mine to yngre brødre(12 og 16 år nå) et par år nå, så jeg tror jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har jobbet litt på SFO, og blir stadig like overrasket over hvor voksen barna tror jeg er. Når jeg jobbet i barnehage pleide noen av jente-barna å si: "Vooookseeeeeen! Voookseeeeen!" Det var jo bare morro! Men jeg husker det fra jeg var barn selv. Alle er jo giganter hele gjengen :o
Kelsey Skrevet 12. september 2004 #10 Skrevet 12. september 2004 For en dårlig oppførsel! Selv om man bare er 13 burde man ha mer folkeskikk enn som så. Har selv ei søster på 13, og jeg kan aldri tenke meg at hun hadde sagt det samm til andre mennesker, verken unge eller gamle. Men jeg synes ikke din oppførsel var så bra heller. Greit nok at du angret, men hvis det skjer igjen så kan du vel ta noen alvorsord med han eller noe? Si at sånn sier man bare ikke osv. (ikke det at det nødvendigvis hjelper, men da har du ihvertfall prøvd)
Gjest GreenSky Skrevet 12. september 2004 #11 Skrevet 12. september 2004 Tja, men du ER jo gammel i forhold til en 13-åring. husker du ikke åssen det var i den alderen, da? Alle over 30 var jo modne nok til å pensjoneres. Det han sa kan unnskyldes, fordi en 13-åring ikke vet bedre/har ikke lært seg alle de sosiale ferdighetene som trengs. Men det har du, og burde derfor ikke gi en 13-åring eventuelle komplekser. Fordi en 13-åring er faktisk mye mer sårbar ovenfor slikt enn vi voksne er. Jeg hadde bare ledd og sagt noe sånt som 'Ja, i forhold til deg, er jeg vel kjempegammel' og blunket til gutten. Da hadde han nok blitt litt flau, samtidig som en får vist at en har litt selvironi.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 12. september 2004 #12 Skrevet 12. september 2004 Ärligtalt kan jeg faktisk ikke forstå at du lot deg provosere av en 13 år gammel gutt. JA! 13 åringer er barn! Selv om de vet hva rett og galt er, er de fortsatt er BARN! Problemet til en 13 åring er at han ikke har noen anelse i verden om hvordan man skal oppföre seg for å få positiv oppmerksomhet! -Men noen form for oppmerksomhet krever han. Om det så blir at han må sjokkere. Personlig synes jeg ofte de er frekke og mangler oppförsel.., men hallo! En 13 åring!! Utrolig at du var så ondskapsfull mot en guttunge! Hadde ett barn kommet og fortalt meg at en dame hadde sagt det du sa til han, hadde jeg stusset og trodd at det var opspinn... Så utspekulert er man ikke ovenfor en som er 11 år mindre enn seg?
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2004 #13 Skrevet 12. september 2004 Er litt enig her. Man er ikke helt dum når man er 13. Jeg har vært avlaster for mine to yngre brødre(12 og 16 år nå) et par år nå, så jeg tror jeg vet hva jeg snakker om. Når jeg jobbet i barnehage pleide noen av jente-barna å si: "Vooookseeeeeen! Voookseeeeen!" Det var jo bare morro! Men jeg husker det fra jeg var barn selv. Alle er jo giganter hele gjengen :o Det er da forskjell på sfo og bhg barn, og en på 13. Jeg mener han var direkte uhøflig og respektløs overfor deg,og forstår godt at du reagerte.Allikevel mener jeg at det var en unødvendig kommentar du kom med.Litt barnslig kansje,men du er jo ikke så gammel
Gjest pace Skrevet 12. september 2004 #14 Skrevet 12. september 2004 Det er da forskjell på sfo og bhg barn, og en på 13. Jeg mener han var direkte uhøflig og respektløs overfor deg,og forstår godt at du reagerte.Allikevel mener jeg at det var en unødvendig kommentar du kom med.Litt barnslig kansje,men du er jo ikke så gammel Bra sagt Jo da, du har rett. Jeg prøve bare og komme opp med en lame historie. De fleste her er vel enig nå at man burde takle situasjonen annerledes. Å synke ned til samme nivå som en 13 åring får vel en ikke til å føle seg så kul.
Naima Skrevet 12. september 2004 #15 Skrevet 12. september 2004 Kansje gutten prøvde å spøke og noen var litt nærtagen.... Humoren er under utvikling gjennom livet oxo vet dere Kom på en episode her i butikken. Jeg traff på¨moren til en venninne av meg har ikke sett henne på snart tre år hun ser på meg og så på datteren min og sier neimen du er jo voksen jo, ja sier jeg begynner vel å komme meg er jo like gammel som din datter......Ja men du er voksen, du har jo stort barn... Datteren min er fire år og jeg blir 24 snart.... Og jeg er voksen fordi at jeg er mamma og hun ser på meg som en voksen og snakker til meg som en men til datteren som fremdelse bor hjemme snakker hun omtrednt babyspråk ennda og vaker klærene til venninna mi...... Sorry var ikke meningen å spore av
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2004 #16 Skrevet 12. september 2004 Hva tror du egentlig han gutten lærte av ditt frekke svar? I hvert fall ikke at det ikke er ok å være frekk... Jeg tror ikke du mente å lære han noe, jeg tror bare du ble fornærmet og prøvde å hevne deg. Å skylde på noe annet er bare dumt.
Gjest Kari N Skrevet 12. september 2004 #17 Skrevet 12. september 2004 Til gutten: :o Til deg Ronja_ 80: Gutten var 13 år, ikke et lite barn. Han vet og visste veldig godt hva han gjorde. Sønnen på 16 sa jo også at han alltid har vært stor i kjeften. Jeg tolket det dithen at han gutten sa gamle kjerring til deg bare for å såre deg og være ekkel. Synes at du kunne tatt enda hardere i. Slike gutter lærer aldri overhodet ingenting, hvis de ikke en gang selv opplever å bli svart med samme mynt; å bli såret. Selv om du gjorde det av ren reaksjon av hans frekkhet, så synes jeg at det var det pedagogiske riktige å gjøre også.
Ronja_80 Skrevet 13. september 2004 Forfatter #18 Skrevet 13. september 2004 Hva tror du egentlig han gutten lærte av ditt frekke svar? I hvert fall ikke at det ikke er ok å være frekk... Jeg tror ikke du mente å lære han noe, jeg tror bare du ble fornærmet og prøvde å hevne deg. Å skylde på noe annet er bare dumt. Du har helt rett, jeg prøvde ikke å lære han noe, men det har jeg heller ikke nevnt noe sted etter hva min hjerne husker Ser ikke på det som min oppgave å lære en fremmed 13 år gammel gutt folkevett. Fornærmet jeg? Nei aldeles ikke. Vet jo veldig godt at jeg ikke er gammel, og tråden var ment på en litt humoristisk måte liksom. Men jeg reagerte på at han var så frekk. Der står jeg og høflig finner brus til han og så er han bare frekk, gidder ikke si takk en gang. Men jeg burde så absolutt ikke sagt det jeg sa, burde heller satt brusen inn i kjøleskapet og sagt at han ikke fikk noe brus av meg før han lærte å oppføre seg. Men 13 åringer er vel kansje sånn, hva vet jeg? Kan jo ikke sammenligne med min 13 år gamle stesønn heller, for han er veloppdratt og snill, kansje noe utenom det vanlige. Vet bare at hadde han sagt noe slikt til hvem det måtte være, så hadde jeg falt død om av sjokk. Kari N:
Gjest Valhalla Skrevet 13. september 2004 #19 Skrevet 13. september 2004 Barn i dag lærer seg ikke respekt. Dette har nøye sammenheng med feminiseringen av skolen og samfunnet generelt. Hvorfor ga du drittungen cola? Han fortjente en ørefik
Polly Ester Skrevet 13. september 2004 #20 Skrevet 13. september 2004 Barn i dag lærer seg ikke respekt. Dette har nøye sammenheng med feminiseringen av skolen og samfunnet generelt. Hvorfor ga du drittungen cola? Han fortjente en ørefik Ja, for den maskuline ørefiken er liksom mer hensiktsmessig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå