Gå til innhold

Strikkehjelp! fletter

Anbefalte innlegg

Gjest xx girl xx
Skrevet

Jeg skal strikke fletter. Men flettene blir bare en knute med hull på sidene. Hva skal jeg gjøre?

1v 1r 1v 4 rette med to på pinne. 1v 1r 1v 4 rette med hjelpepinne. 1v 1r 1v og motsatt på vrangen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Jeg skal strikke fletter. Men flettene blir bare en knute med hull på sidene. Hva skal jeg gjøre?

1v 1r 1v 4 rette med to på pinne. 1v 1r 1v 4 rette med hjelpepinne. 1v 1r 1v og motsatt på vrangen.

På rettsiden (der du bruker hjelpepinnen):

1. Strikk ei maske rett, ei maske vrangt, og ei maske rett.

2. Ta de neste to maskene løst av på en hjelpepinne (som om du skulle ha strikket de vrangt. Tråden skal ligge bak arbeidet (på vrangsiden). La hjelpepinnen med de to maskene du nettopp tok løst av, ligge foran arbeidet. 

3. Strikk de neste to maskene på "hovedpinnen" rett. Strikk nå de to maskene som er på hjelpepinnen rett.

4. Gjenta 1-3. Gjenta så punkt 1.

På vrangsiden:

1: Strikk ei maske vrangt, ei maske rett, ei maske rett

2. Strikk 4 masker vrangt

3. Gjenta 1 og 2, og til slutt punkt 1.

Det vil ta et par omganger før flettene kommer til syne, og hullene på sidene av flettene vil bli mindre etterhvert som garnet har mer masker å fordele seg på.

Håper dette hjalp. Hvis ikke, så bare si ifra. Forøvrig kan du også legge hjelpepinnen med de to maskene bak arbeidet. da vil flettene sno seg mot høyre. 

AnonymBruker
Skrevet

På rettsiden (der du bruker hjelpepinnen):

1. Strikk ei maske rett, ei maske vrangt, og ei maske rett.

2. Ta de neste to maskene løst av på en hjelpepinne (som om du skulle ha strikket de vrangt. Tråden skal ligge bak arbeidet (på vrangsiden). La hjelpepinnen med de to maskene du nettopp tok løst av, ligge foran arbeidet. 

3. Strikk de neste to maskene på "hovedpinnen" rett. Strikk nå de to maskene som er på hjelpepinnen rett.

4. Gjenta 1-3. Gjenta så punkt 1.

På vrangsiden:

1: Strikk ei maske vrangt, ei maske rett, ei maske rett

2. Strikk 4 masker vrangt

3. Gjenta 1 og 2, og til slutt punkt 1.

Det vil ta et par omganger før flettene kommer til syne, og hullene på sidene av flettene vil bli mindre etterhvert som garnet har mer masker å fordele seg på.

Håper dette hjalp. Hvis ikke, så bare si ifra. Forøvrig kan du også legge hjelpepinnen med de to maskene bak arbeidet. da vil flettene sno seg mot høyre. 

Tusen takk! Et lite spørsmål til. Skal jeg ikke bruke hjelpepinne på vrangen? 

Anonymous poster hash: c5579...5cb

Gjest Tekola
Skrevet (endret)

Hjelpepinnen bruker du bare når du skal flette, og det er bare en pinne i "settet" du skal flette :) Så nei, den skal bare brukes på rettsiden, og bare i det du fletter, altså flytter maskene over på den og så tilbake etter "fletten" :)

Endret av Tekola
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk! Et lite spørsmål til. Skal jeg ikke bruke hjelpepinne på vrangen?  Anonymous poster hash: c5579...5cb

Vrangen pleier å være hvilepinne enten du strikker fletter eller kunststrikk og andre mønstre.

Flettene blir skjeldent fine før du har strikket deg opp i arbeidet. Gjør du det etter oppskriften, så pleier det å gå greit.

Anonymous poster hash: 28ef0...f0d

Gjest xx girl xx
Skrevet (endret)

Jeg ble visst anonym!

Jeg brukte hjelpepinne på vrangen også. Ikke rart fletten ble snurpet sammen. 
Tusen takk for hjelpen!!  :blomst:

Endret av xx girl xx
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Jeg ble visst anonym!

Jeg brukte hjelpepinne på vrangen også. Ikke rart fletten ble snurpet sammen. 

Tusen takk for hjelpen!!  :blomst:

Bare hyggelig! 

Hvis det du oppga i det første innlegget ditt er slik oppskriften er skrevet, så skjønner jeg godt at det ble krøll/var vanskelig å forstå hva du skulle gjøre. Brorparten av norske oppskrifter er preget av at man må ha (en del) kjennskap og kunnskap på forhånd for å kunne forstå de. Det er med andre ord ikke alltid at strikkersken gjør feil, av og til er oppskrifta elendig forklart og skrevet. 

Et lite tips: Strikk prøvelapper! Ikke bare for å finne ut om strikkefastheten stemmer, men også for å prøve ut nye teknikker, f.eks. flettestrikk. En prøvelapp i mønsteret gir deg raskt informasjon om hvor tidkrevende og komplisert mønsteret er, men også om det faktisk er feil i oppskriften. 

Lykke til videre og happy knitting! Og ha ei god helg!

Gjest xx girl xx
Skrevet

Bare hyggelig! 

Hvis det du oppga i det første innlegget ditt er slik oppskriften er skrevet, så skjønner jeg godt at det ble krøll/var vanskelig å forstå hva du skulle gjøre. Brorparten av norske oppskrifter er preget av at man må ha (en del) kjennskap og kunnskap på forhånd for å kunne forstå de. Det er med andre ord ikke alltid at strikkersken gjør feil, av og til er oppskrifta elendig forklart og skrevet. 

Et lite tips: Strikk prøvelapper! Ikke bare for å finne ut om strikkefastheten stemmer, men også for å prøve ut nye teknikker, f.eks. flettestrikk. En prøvelapp i mønsteret gir deg raskt informasjon om hvor tidkrevende og komplisert mønsteret er, men også om det faktisk er feil i oppskriften. 

Lykke til videre og happy knitting! Og ha ei god helg!

Godt det ikke bare er meg ;) Men jeg har et mål om å bli flink til å strikke. Og det skal jeg bli :) 

Tusen takk. prøvelapper skal bli. Men jeg blir så utålmodig :/ 

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Godt det ikke bare er meg ;) Men jeg har et mål om å bli flink til å strikke. Og det skal jeg bli :) 

Tusen takk. prøvelapper skal bli. Men jeg blir så utålmodig :/ 

Det målet kommer du til å nå! Det er jeg helst sikker på :)

Jeg kjenner til utålmodigheten med prøvelapper - man vil helst gi seg i gang med prosjektet sporenstreks. Det var først etter at jeg hadde strikket i noen år at jeg forstod at prøvelapper ikke er så dumt lell. Nå har jeg et album hvor jeg samler prøvelapper på alt mulig - "vanlige" garnprøver (garn oppfører seg ulikt om det er glattstrikk eller rillestrikk, hvilken pinnestørrelse man bruker), ulike oppleggs- og avfellingsmetoder, ulike fellinger og økninger, og selvsagt forskjellige mønstre og teknikker (double-face, kontestrikk, jaquard osv.).

I tillegg har jeg et par notatblokker hvor jeg skriver ned (og tegner) hvordan man utfører teknikker som f.eks. forkortede pinner, i-cord, steeks (når man skal klippe i strikk) osv.

For det første har jeg alt på en plass, og for det andre forstår i allefall jeg teknikkene bedre når jeg gjør det slikt. 

Gjest xx girl xx
Skrevet

Det målet kommer du til å nå! Det er jeg helst sikker på :)

Jeg kjenner til utålmodigheten med prøvelapper - man vil helst gi seg i gang med prosjektet sporenstreks. Det var først etter at jeg hadde strikket i noen år at jeg forstod at prøvelapper ikke er så dumt lell. Nå har jeg et album hvor jeg samler prøvelapper på alt mulig - "vanlige" garnprøver (garn oppfører seg ulikt om det er glattstrikk eller rillestrikk, hvilken pinnestørrelse man bruker), ulike oppleggs- og avfellingsmetoder, ulike fellinger og økninger, og selvsagt forskjellige mønstre og teknikker (double-face, kontestrikk, jaquard osv.).

I tillegg har jeg et par notatblokker hvor jeg skriver ned (og tegner) hvordan man utfører teknikker som f.eks. forkortede pinner, i-cord, steeks (når man skal klippe i strikk) osv.

For det første har jeg alt på en plass, og for det andre forstår i allefall jeg teknikkene bedre når jeg gjør det slikt. 

Systemet ditt høres helt supert ut! Du er flink som klarer å være så strukturert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...