AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #1 Skrevet 6. august 2015 http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Anbefaler-tre-dietter-for-god-helse-577619_1.snd Jeg blir så lei. Dietter med lite eller ingenting mettet fett blir anbefalt igjen og igjen. Og folket blir sykere og sykere. Hvorfor tar ikke myndighetene i USA og Norge inn over seg at fettfrykten stammer fra dårlig forskning som ikke holder mål, og at mye forskning faktisk tyder på at en diett med mindre karbohydrater og mer fett er godt for både helse og vekt? http://tidsskriftet.no/article/2941884 I Skeaff & Millers metaanalyse av kliniske studier der intervensjonsgruppen byttet ut mettet fett med flerumettet, fant man ingen statistisk signifikant effekt – verken på totaldødelighet eller på hjerte- og kardødelighet. http://espenrostrup.com/2014/06/25/kostholdsanbefalinger-utfordres-av-ny-stor-metaanalyse/ Analysen fant altså ingen signifikant sammenheng mellom hverken inntaket av mettet fett eller mettede fettsyrer målt i blod og koronar hjertesykdom. Forfatterne konkluderer med at deres funn ikke støtter opp om anbefalingene om høyt inntak av omega-6 og omega-6 og lavt inntak av mettet fett. (Minner om at en metaanalyse er en gjennomgang av forskningen på et tema, og myndighetene både i Norge og USA baserer altså sine råd på den samme forskningen som samlet sett gir konklusjonene i sitatene over her.) http://greatist.com/health/saturated-fat-healthy In the past 30 years in the United States, the amount of calories from consumed fat has fallen from 40 percent to 30 percent, while obesity has doubled and heart disease has remained the country’s number one killer. http://www.nytimes.com/2002/07/07/magazine/what-if-it-s-all-been-a-big-fat-lie.html?pagewanted=all&src=pm Anonymous poster hash: e9b34...d56 4
Pringle Skrevet 6. august 2015 #2 Skrevet 6. august 2015 Amerikanske myndigheter har nå i sine anbefalinger fjernet grensen for inntak av fett, men de tviholder fremdeles på at mettet fett må begrenses. Det er vel ikke noe rart om folk legger på seg til tross for at andelen fett har sunket (noe som er et meningsløst mål på noe som helst), når totalt kaloriintak har steget dramatisk. 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #3 Skrevet 6. august 2015 Amerikanske myndigheter har nå i sine anbefalinger fjernet grensen for inntak av fett, men de tviholder fremdeles på at mettet fett må begrenses. Det er vel ikke noe rart om folk legger på seg til tross for at andelen fett har sunket (noe som er et meningsløst mål på noe som helst), når totalt kaloriintak har steget dramatisk. Problemet med å fraråde fett uten grunn er at folk begynner å spise mer av andre ting (=karbohydrater). Når man ikke blir mett så spiser man mer. Det er bevist at man går lettere ned i vekt med mer fett i dietten. http://authoritynutrition.com/23-studies-on-low-carb-and-low-fat-diets/ Anonymous poster hash: e9b34...d56 4
Gjest Overrasket Skrevet 10. august 2015 #4 Skrevet 10. august 2015 Jeg synes ingen av disse "kostholdssannhetene" er noe bedre enn andre. "Man skal ikke spise gluten". Tull og tøys (unntatt de som har påvist sensitivitet/allergi, så klart) "Man skal ikke innta melkeprodukter". Tull og tøys (unntatt de som har påvist sensitivitet/allergi, så klart) "Man må spise lav-karbo". Tull og tøys. Alle disse sannhetene er like dumme. Jeg spiser et magert kosthold med stort fokus på frukt og grønt, og begrenset inntak av kjøtt. Det fungerer veldig bra for meg. Og jeg tror akkurat dét er viktig. Å selv finne ut hva man trives med og hva man føler seg best på. Jeg baserer kostholdet mitt på "regler" om hva jeg har lyst til å spise, men ikke på regler om hva jeg ikke kan spise. Når jeg kjøper ost og youghurt går jeg ikke for magre alternativer, fordi det passer meg ikke. Det eneste jeg er ekstrem på er kanskje mengden grønnsaker jeg spiser. Jeg tror også det er veldig viktig å unngå ferdigmat, halvfabrikata og gatekjøkken, men så trives jeg også på kjøkkenet. Å skulle presse egne meninger og egne kosthold på andre mennesker synes jeg er en uting. Spesielt å presse sine myter og synsing på andre. Til TS vil jeg si at du kan gjerne spise så mye fett du vil for meg, men å argumentere for synet ditt med inntak i prosent er ikke veldig overbevisende. Det hadde vært mer interessant å se faktiske, ikke relative verdier. Vekten går ikke opp KUN fordi man reduserer prosentivs fettinntak.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #5 Skrevet 10. august 2015 Å skulle presse egne meninger og egne kosthold på andre mennesker synes jeg er en uting. Spesielt å presse sine myter og synsing på andre. Til TS vil jeg si at du kan gjerne spise så mye fett du vil for meg, men å argumentere for synet ditt med inntak i prosent er ikke veldig overbevisende. Det hadde vært mer interessant å se faktiske, ikke relative verdier. Vekten går ikke opp KUN fordi man reduserer prosentivs fettinntak. Myter og synsing er vel akkurat det som har drevet kostholdsrådene vi har fått i alle år. Myten om at mettet fett er farlig lever i beste velgående, selv om hypotesen aldri var særlig sterk. Synes ikke akkurat det å linke til omtaler av seriøs forskning er å presse mine meninger på andre. Du henger deg litt opp i det nederste sitatet, som er ment mest som et tankekors. Hva med de andre linkene, hva mener du om dem? Synes du det er ok å anbefale befolkningen å spise magert når forskning viser at det ikke er bra for helsa? Anonymous poster hash: e9b34...d56 2
Gjest Overrasket Skrevet 10. august 2015 #6 Skrevet 10. august 2015 Myter og synsing er vel akkurat det som har drevet kostholdsrådene vi har fått i alle år. Myten om at mettet fett er farlig lever i beste velgående, selv om hypotesen aldri var særlig sterk. Synes ikke akkurat det å linke til omtaler av seriøs forskning er å presse mine meninger på andre. Du henger deg litt opp i det nederste sitatet, som er ment mest som et tankekors. Hva med de andre linkene, hva mener du om dem? Synes du det er ok å anbefale befolkningen å spise magert når forskning viser at det ikke er bra for helsa? Anonymous poster hash: e9b34...d56 Jeg kan gjerne svare deg på hva jeg synes er OK. Jeg synes det er OK å anbefale folk å selv bevisst finne ut hva slags kosthold de liker, og holde seg til akkurat det kostholdet, innenfor et helt normalt, men ikke sykelig, måtehold. Jeg synes det er OK å tro at den som sitter ved siden av deg sikkert vet best hva han eller hun selv bør og ikke bør spise. Jeg synes det er OK å anbefale å opprettholde en sunn skepsis til samtlige helse- og diettrender. Derimot er det ikke OK i min verden å dytte på andre egne fundamentale meninger. Det gjelder religion, poltiikk, alkohol, sex og kosthold. Det er ikke greit å hevde at du vet at noen andre gjør noe feil, bare fordi de ikke gjør akkurat som deg selv. F.eks. jeg liker et generelt magert kosthold, men når jeg spiser fettholdige produkter gjør jeg deg med glede. Jeg er jo ikke en fundamentlist, og jeg liker f.eks. ekte og god ost. Det er ikke dermed sagt at jeg slenger på et par ekstra baconskiver fordi "fett er jo så råsunt". For å slenge på en ettertanke. Fettinnhold og proteininnhold henger ofte sammen. Økt fettinntak øker ofte proteininntaket. Kanskje er det ikke fettet i seg selv, men proteinene som gjør at man føler seg sprekere, og har en lengre metthetsfølelse. Vel, det finnes mager mat som også har (realtivt sett) et høyt proteininnhold. Akkurat den typen mat er viktig i mitt kosthold. Ta deg gjerne en baconskive til kvelds. Selv skreller jeg en banan
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #7 Skrevet 10. august 2015 Jeg kan gjerne svare deg på hva jeg synes er OK. Jeg synes det er OK å anbefale folk å selv bevisst finne ut hva slags kosthold de liker, og holde seg til akkurat det kostholdet, innenfor et helt normalt, men ikke sykelig, måtehold. Jeg synes det er OK å tro at den som sitter ved siden av deg sikkert vet best hva han eller hun selv bør og ikke bør spise. Jeg synes det er OK å anbefale å opprettholde en sunn skepsis til samtlige helse- og diettrender. Derimot er det ikke OK i min verden å dytte på andre egne fundamentale meninger. Det gjelder religion, poltiikk, alkohol, sex og kosthold. Det er ikke greit å hevde at du vet at noen andre gjør noe feil, bare fordi de ikke gjør akkurat som deg selv. F.eks. jeg liker et generelt magert kosthold, men når jeg spiser fettholdige produkter gjør jeg deg med glede. Jeg er jo ikke en fundamentlist, og jeg liker f.eks. ekte og god ost. Det er ikke dermed sagt at jeg slenger på et par ekstra baconskiver fordi "fett er jo så råsunt". For å slenge på en ettertanke. Fettinnhold og proteininnhold henger ofte sammen. Økt fettinntak øker ofte proteininntaket. Kanskje er det ikke fettet i seg selv, men proteinene som gjør at man føler seg sprekere, og har en lengre metthetsfølelse. Vel, det finnes mager mat som også har (realtivt sett) et høyt proteininnhold. Akkurat den typen mat er viktig i mitt kosthold. Ta deg gjerne en baconskive til kvelds. Selv skreller jeg en banan Hvorfor insinuerer du at jeg dytter på andre "mine fundamentale meninger"? Det synes jeg nærmer seg personangrep. Jeg kritiserer norske myndigheter for å gi råd som er basert på dårlig forskning. Jeg kritiserer ikke deg for å spise det du vil. Jeg mener helt enkelt at kostholdsråd bør være fundamentert i god forskning, ikke i myter. Tanken din om proteiner og fett er et ekempel på noe som kunne blitt testa i forskning. Dog er det gjort undersøkelser med to grupper der proteininnholdet har vært det samme, mens én gruppe har fått mer karbohydrater og den andre mer fett. Det kunne sikkert blitt forska mer på dette. Personlig spiser jeg ikke unormalt mye protein, bare mer fett. Fettet kommer gjerne fra smør, fløte, olje og andre matvarer som ikke nødvendigvis har så mye protein. Anonymous poster hash: e9b34...d56 4
Gjest Overrasket Skrevet 10. august 2015 #8 Skrevet 10. august 2015 (endret) Hvorfor insinuerer du at jeg dytter på andre "mine fundamentale meninger"? Det synes jeg nærmer seg personangrep. Jeg kritiserer norske myndigheter for å gi råd som er basert på dårlig forskning. Jeg kritiserer ikke deg for å spise det du vil. Jeg mener helt enkelt at kostholdsråd bør være fundamentert i god forskning, ikke i myter. Tanken din om proteiner og fett er et ekempel på noe som kunne blitt testa i forskning. Dog er det gjort undersøkelser med to grupper der proteininnholdet har vært det samme, mens én gruppe har fått mer karbohydrater og den andre mer fett. Det kunne sikkert blitt forska mer på dette. Personlig spiser jeg ikke unormalt mye protein, bare mer fett. Fettet kommer gjerne fra smør, fløte, olje og andre matvarer som ikke nødvendigvis har så mye protein. Anonymous poster hash: e9b34...d56 Nei, det er ikke et personangrep, for jeg refererte til grupper av ikke-navngitte mennesker. (Ergo, ikke personlig). Disse jeg tenker på ser det som sin plikt å opplyse de rundt seg om sine meninger på minst en av fire næringsgrupper: Karobohydrater Fett Melkeprodukter Gluten Disse menneskene har vi rundt oss, og det kjenner du sikkert til også. Hvorfor i alle dager føler folk at de må belære meg om f.eks. gluten, for å nevne et annet "hett" tema enn fett. Mange av de vet jo ikke hva gluten faktisk er en gang. Jeg bryr meg ikke om hva kostholdsvalg er basert på jeg, fordi det er så mange individuelle preferanser og ønsker. Men jeg tror mange vil bli mest fornøyd med selv å gjøre seg opp en bevisst mening om sin kropp og kosthold, og "kose" seg med det. Endret 10. august 2015 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #9 Skrevet 10. august 2015 Nei, det er ikke et personangrep, for jeg refererte til grupper av ikke-navngitte mennesker. (Ergo, ikke personlig). Disse jeg tenker på ser det som sin plikt å opplyse de rundt seg om sine meninger på minst en av tre næringsgrupper: Karobohydrater Fett Melkeprodukter Gluten Disse menneskene har vi rundt oss, og det kjenner du sikkert til også. Hvorfor i alle dager føler folk at de må belære meg om f.eks. gluten, for å nevne et annet "hett" tema enn fett. Mange av de vet jo ikke hva gluten faktisk er en gang. Jeg bryr meg ikke om hva kostholdsvalg er basert på jeg, fordi det er så mange individuelle preferanser og ønsker. Men jeg tror mange vil bli mest fornøyd med selv å gjøre seg opp en bevisst mening om sin kropp og kosthold, og "kose" seg med det. Da er vi enige ang gluten Men bryr du deg ikke om hva helsemyndighetene anbefaler? Synes du ikke rådene de gir til friske mennesker bør være basert på god forskning? Anonymous poster hash: e9b34...d56 2
Gjest Overrasket Skrevet 10. august 2015 #10 Skrevet 10. august 2015 Da er vi enige ang gluten Men bryr du deg ikke om hva helsemyndighetene anbefaler? Synes du ikke rådene de gir til friske mennesker bør være basert på god forskning?Anonymous poster hash: e9b34...d56 Ikke egentlig. Jeg tror at leger og helsepersonell er flinke på kompliserte fagbøker og tunge medisinske tekster, men de kjenner ikke MIN kropp. Jeg, derimot, er ekspert på MIN kropp, men kjenner ikke faglitteraturen på medisinstudiet. Så jeg lytter til leger når jeg ønsker det selv, men tar en beslutning til syvende og sist basert på egen kropp. Så hva helsevesenet anbefaler tar jeg som en rådgivende opplysning, og hvorfor de anbefaler hva de gjør blander jeg meg ikke i. Det er klart, enkelte ting tar jeg for god fisk. F.eks. anbefalinger om røyking, vaksiner og kompliserte lidelser, der stoler jeg på helsevesenet.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #11 Skrevet 10. august 2015 Ikke egentlig. Jeg tror at leger og helsepersonell er flinke på kompliserte fagbøker og tunge medisinske tekster, men de kjenner ikke MIN kropp. Jeg, derimot, er ekspert på MIN kropp, men kjenner ikke faglitteraturen på medisinstudiet. Så jeg lytter til leger når jeg ønsker det selv, men tar en beslutning til syvende og sist basert på egen kropp. Så hva helsevesenet anbefaler tar jeg som en rådgivende opplysning, og hvorfor de anbefaler hva de gjør blander jeg meg ikke i. Det er klart, enkelte ting tar jeg for god fisk. F.eks. anbefalinger om røyking, vaksiner og kompliserte lidelser, der stoler jeg på helsevesenet. Problemet er at de "tunge medisinske tekstene" (forskningen) ikke støtter opp under de rådene som blir gitt. Synes du virkelig ikke det er problematisk å si at mettet fett kan føre til hjertesykdom når de ikke har beviser for det? Hva om de plutselig sa at blåbær var farlig, uten å kunne dokumentere det, ville ikke det vært litt dumt? De lærer nesten ingenting om kosthold på medisinstudiet, dessverre. Jeg stoler også på rådene som blir gitt ang. vaksiner, men det er jo råd som er basert på god forskning. Anonymous poster hash: e9b34...d56 2
Gjest Overrasket Skrevet 10. august 2015 #12 Skrevet 10. august 2015 Synes du virkelig ikke det er problematisk å si at mettet fett kan føre til hjertesykdom når de ikke har beviser for det? Anonymous poster hash: e9b34...d56 Det kommer kanskje litt an på synet på helsevesenet generelt. Jeg tar mye av rådene med en klype salt, og derfor er jeg ikke så opptatt av hva slags bevis de har og ikke har. Så vet vi jo også at at forskning er statistikk, og statistikk kan misbrukes. Hørte akkurat at Coca Cola hadde finansiert en undersøkelse om fysisk aktivitet var viktigere enn sukkerets skader. Svaret er vel gitt. Men skal man dermed ukritisk drikker Cola, fordi trening er viktigere enn å kutte ut brus? Kan noen undersøkelser av betydningen av fett være finansiert av kjøttindustrien? Vitenskap er vitenskap, men hva gjør vi når "vitenskap" kan støtte opp om nær sagt en hvilken som helst mening? Apropos, en ting jeg aldri har sett "fakta" om, er hvorvidt et spesifik kosthold er sunt, eller om totale endringer i vaner er det som faktisk er sunt? For noen år siden la jeg om kostholdet. Jeg pleide å spise typisk mye kjøtt, mye fett og lite frukt. Jeg pleide å spøke med at jeg var "på diett", fordi jeg ikke spiste fløtesaus 7 dager i uken lengre. Dette er kanskje likt ditt kosthold? Så la jeg om for 5 år siden til dagens kosthold, og føler meg sunn, slank, frisk og sprek. Det er litt rart at jeg la om fra et fett- og kjøttrikt kosthold og føler meg bedre? 1) enten fant jeg det kostholdet som passer meg, eller 2) så er det totale endringer som medfører helsegevinst, ikke selve innholdet i maten.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #13 Skrevet 10. august 2015 Det kommer kanskje litt an på synet på helsevesenet generelt. Jeg tar mye av rådene med en klype salt, og derfor er jeg ikke så opptatt av hva slags bevis de har og ikke har. Så vet vi jo også at at forskning er statistikk, og statistikk kan misbrukes. Hørte akkurat at Coca Cola hadde finansiert en undersøkelse om fysisk aktivitet var viktigere enn sukkerets skader. Svaret er vel gitt. Men skal man dermed ukritisk drikker Cola, fordi trening er viktigere enn å kutte ut brus? Kan noen undersøkelser av betydningen av fett være finansiert av kjøttindustrien? Vitenskap er vitenskap, men hva gjør vi når "vitenskap" kan støtte opp om nær sagt en hvilken som helst mening? Apropos, en ting jeg aldri har sett "fakta" om, er hvorvidt et spesifik kosthold er sunt, eller om totale endringer i vaner er det som faktisk er sunt? For noen år siden la jeg om kostholdet. Jeg pleide å spise typisk mye kjøtt, mye fett og lite frukt. Jeg pleide å spøke med at jeg var "på diett", fordi jeg ikke spiste fløtesaus 7 dager i uken lengre. Dette er kanskje likt ditt kosthold? Så la jeg om for 5 år siden til dagens kosthold, og føler meg sunn, slank, frisk og sprek. Det er litt rart at jeg la om fra et fett- og kjøttrikt kosthold og føler meg bedre? 1) enten fant jeg det kostholdet som passer meg, eller 2) så er det totale endringer som medfører helsegevinst, ikke selve innholdet i maten. Du må gjerne spekulere om både det ene og det andre, poenget mitt er ikke at de nødvendigvis skal fronte fett, men at de ikke skal fraråde det basert på dårlig forskning. Og nei, forskning er ikke bare statistikk. Befolkningsstudier basert på statistikk er typisk dårlig forskning som ikke viser sammenhenger. Kliniske, kontrollerte studier er noe helt annet. Kjøttindustrien er ikke særlig mektig hvis du sammenligner med de store matvareselskapene (Kraft foods osv.). Nei, det du nevner høres ikke ut som mitt kosthold i det hele tatt. Ikke at mitt kosthold har noe med saken å gjøre. Anonymous poster hash: e9b34...d56 2
Gjest Overrasket Skrevet 10. august 2015 #14 Skrevet 10. august 2015 Kjøttindustrien er ikke særlig mektig hvis du sammenligner med de store matvareselskapene (Kraft foods osv.). . Anonymous poster hash: e9b34...d56 Det kommer jo an på hvor du bor da. Utenfor Norges grenser er alle industrier store. Mer enn store nok til å finansiere og publisere "forskning". Og hvor starter mange kostholdstrender som råder i Norge? Ikke på Grünerløkka, for å si det slik. Alle – nei det blir feil av meg – mange bedrifter og bransjer "eier" sine egne forskningsinstitutter. Eierskapet er bare så skjult at du ikke ser det med det blotte øyet. De skriver ikke akkurat om det i pressemeldinger og årsrapporter. Men formålet er jo ganske tydelig.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #15 Skrevet 10. august 2015 Det kommer jo an på hvor du bor da. Utenfor Norges grenser er alle industrier store. Mer enn store nok til å finansiere og publisere "forskning". Og hvor starter mange kostholdstrender som råder i Norge? Ikke på Grünerløkka, for å si det slik. Alle – nei det blir feil av meg – mange bedrifter og bransjer "eier" sine egne forskningsinstitutter. Eierskapet er bare så skjult at du ikke ser det med det blotte øyet. De skriver ikke akkurat om det i pressemeldinger og årsrapporter. Men formålet er jo ganske tydelig. Ja, det er ikke noe nytt at industri finansierer forskning. Men hvilke studier er det du mener er "korrupte", og hvem mener du har finansiert dem? Når du ikke kommer med noe konkret så høres det du skriver mest ut som konspirasjonsteorier. Uansett er poenget mitt at myndighetene påstår at mettet fett er farlig når dette ikke er bevist. Coca cola og annen industri har ikke noe med den saken å gjøre.Anonymous poster hash: e9b34...d56 2
Gjest Overrasket Skrevet 10. august 2015 #16 Skrevet 10. august 2015 Uansett er poenget mitt at myndighetene påstår at mettet fett er farlig når dette ikke er bevist. Coca cola og annen industri har ikke noe med den saken å gjøre.Anonymous poster hash: e9b34...d56 Det er relevant fordi du spurte om jeg synes det er problem at helsevesenet utgir kosthodsråd på tross av slik og sånn forskning. Og nei, jeg synes ikke det er et problem dersom man beholder litt sunn skepsis og tar selvstendige valg. All forskning kan være basert på feil og subjektive ønsker.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #17 Skrevet 10. august 2015 Det er relevant fordi du spurte om jeg synes det er problem at helsevesenet utgir kosthodsråd på tross av slik og sånn forskning. Og nei, jeg synes ikke det er et problem dersom man beholder litt sunn skepsis og tar selvstendige valg. All forskning kan være basert på feil og subjektive ønsker. Det er jo ikke et problem for meg personlig, men det er et samfunnsproblem.Anonymous poster hash: e9b34...d56 2
Gjest Overrasket Skrevet 10. august 2015 #18 Skrevet 10. august 2015 Det er jo ikke et problem for meg personlig, men det er et samfunnsproblem.Anonymous poster hash: e9b34...d56 I mine øyne er samfunnsproblemet at forskning ikke alltid er en pålitelig og objektiv kilde til informasjon i utgangspunktet, og til og med kan bruke av rent reklamehensyn.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #19 Skrevet 10. august 2015 Enig, fett er faktisk livsnødvendig. Helsemyndighetene har slaktet fett i mange år nå, men mettet fett 8 riktig sådann, som f.eks extra virgin coconut oil, har mye mettet fett, men rett og bra mettet fett, mens mettet fett fra f.eks margarin, er no-no ) Jeg mener og at hele melkeprodukter er sunnere, enn f.eks lettost, lettyoghurt osv, som ofte har andre tilsetninger som er verre enn fettet i ikke lettprodukter. Anonymous poster hash: 1f9a7...e3d 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #20 Skrevet 10. august 2015 Det er ingen forskning som tyder på at verken den ene eller andre dietten er bedre enn noe annet. Konklusjonen er mer eller mindre utelukkende at problemet er for mange kalorier og at man spiser for mye sukker og fett når man spiser prosessert mat. Ting er mer sammensatt enn forholdet mellom karbo og fett, og nei det er ikke sunnere med høyfettsdietter. Anonymous poster hash: a1f12...9de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå