Gå til innhold

Bibelen


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Linn_

Jeg er lest igjennom den et par ganger, kun for at det er et fint eventyr og jeg finner bra argumenter til dem som begynner å diskutere med meg. Artig og siskutere, men jeg starter dem sjelden selv. Dette er heller ikke noe jeg tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på. Med både Bibelen og Koranen.

Diskuterer hva jeg finner i Bibelen med kristne venner, interessant siden jeg ikke er kristen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har lest bibelen et par ganger nå.

Men, det at kristene bruker bibelen til å argumentere og rettferidigjøre sine handlinger er helt bak mål. Hvordan kan et menneske med fritt sinn bruke en bok som er skrevet for mange hundre år siden for å si at f.esk. homofili er en sykdom? For meg er et slik menneske et ulæd. All forskning og kunnskap om denne type livsstil er normalisert. Nå vet jeg at mange "godtar" homofili som en livsstil.

Det samme gjelder muslimer som setter Koranan høyest av alle lover?????????

Hva med å bruke sitt eget hode, og appelere til etikk og moral. Religioner har en lei tendens til ansvarfraskrivelser og dette misliker jeg sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klips.

kjøpte bibelen da den kom i bokklubben(!) med forord av forskjellige kjente mennesker til hver bok. det skal jo være så bra lesning. må innrømme at jeg falt av et sted i andre mosebok (ikke kristen jeg heller), men forordet skrevet av Anne Grete Preus tror jeg det var, var tankevekkende.

hun påpekte nemlig hvordan Gud i GT er en helt annen type enn i NT. I GT var kristendommen helt ny og måtte kjempe seg til en posisjon og Gud var hevngjerrig og drev masse med magi og småtriks. Mens i NT, når kristendommen var blitt stor og mektig hadde de råd til å vende det andre kinnet til og være mere myk og tilgivende.

Anne Grete mente så at siden de hadde fornyet seg så radikalt en gang allerede, da samfunnet rundt dem krevde det, skulle det vel ikke være noe i veien for å gjøre det en gang til? og kanskje det snart var på tide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke dumt å bruke sitt eget hode, og appelere til etikk og moral.. har man det i bakhodet kan man lese hva som helst uten å ta skade. Jeg har ofte med meg bibelen når jeg er ute å reiser og det har vært ganske praktisk (Bøker er jo så tunge..) Syntes forøvrig alle burde bla litt i Bibelen en gang i blandt om ikke for å forstå bakgrunnen for vår kultur bedre, moral, dobbeltmoral, etikk, mangel på sådan osv.

Nå har forresten "Bibelen 2" kommet ut.om at Den handler om at Jesus kommer tilbake til jorden. Året er 2000 og stedet er Scandic Hotell Triaden på Lørenskog der han kommer i kontakt med både syndere og tollere.

En av de få bøkene der oppfølgeren er bedre en orginalen... :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Gemini

Jeg har ikke lest bibelen fra perm til perm, men jeg har lest en del av historiene der inne. Jeg føler at det til en viss grad blir som å lese eventyr.

Selv er jeg ateist, men noen ganger kan det være greit å vite hva man ikke tror på også...

( Av en eller annen merkelig grunn eier samboeren min og jeg fire bibler og det gamle testamentet på både norsk og engelsk.!? Hvordan i allverden kunne det bli sååå mange?? :o ...hmmm..)

Ha en fin helg :D

Klem fra meg *Miss Gemini*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen og har derfor lest endel i bibelen. Jeg har ikke lest igjennom hele fra perm til perm, må nok innrømme at jeg har lest mest i NT, har en tendens til å ramle litt av i GT. Jeg skulle også gjerne ha lest mye mer, det er mye å ta av der, og man bør ikke bare ta alt for god fisk selvom man er kristen. Det kan ofte være nyttig å gå bak teksten og lese litt mer om kulturen og bakgrunnen for det som skjedde. I tillegg finnes det jo mange ulike oversettelser som også kan gi rom for ulike tolkninger. Jeg er glad for at jeg har med meg Gud når jeg leser, og sammen med sunn fornfut føler jeg at jeg får mye ut av denne "levende boka". :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at "folk" bruker en bok nedskrevet for veldig lenge siden (og at dette er feil...), er jeg bare delvis enig i.

Klart det er rom for tolkninger, men det skal jo være Guds ord, slik "Han" har gitt dem til menneskene. Om dette er skrevet ned korrekt, skal det jo så klart tas bokstavelig også, eller?

Men, samtidig kan man se det slik at Gud har "tilpasset" sine ord til den tiden det skjedde.

Jeg har lurt på hvorfor vi kun får vite bittelitt av Skapelsen for eksempel. Et svar kan være at de på den tiden ikke kunne tatt imot en full "vitenskapelig utredning". I tillegg til at Moses var hebraisk (?), og disse vektlegger tradisjonelt andre spørsmål enn f.eks. grekerne, som vi "ligner" mere på.

Bare et eksempel når det kommer til tolkninger. Dårlig et sådan. :roll:

Anne Grete Preus' mening var interessant...

Jeg leser Bibelen på engelsk nå, og det er ganske givende i forhold til den norske versjonen. Her kan jeg legge hva jeg vil i det som er skrevet, og ikke det jeg har blitt fortalt at det betyr.

Angående at muslimer setter Koranen så høyt (høyest), er jo at Koranen er Allah, på en helt annen måte enn Bibelen. I og med at religionen har innflytelse på alle livsområder i den muslimske verden, er det jo naturlig at Koranen brukes som rettledning.

Hvorvidt religion er en privatsak eller ei, er en annen diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haugtussa

Har ikke lest den enda, men har planer om å gjøre det når jeg får tid. Er selv human-etiker, men er nysgjerrig på alle andre religioner. Kanskje spesielt kristendommen, siden mange av våre tradisjoner og levemåter bygger på den. Dessuten er den jo en av verdens mest berømte bøker og bør, etter min mening, leses.

Ha en fin dag :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eminel

Finner jo masse klokt i Bibelen også da. Alt står skrevet på en måte som hver enkelt kan tolke på sin måte. Så for den som gidder, kan det faktisk være inspirende å lese noen historier fra Bibelen. Er ikke kristen selv, tror det er noe godt i alle religioner, men ser på historiene som eventyr.

Det står f.eks ingenting om at homofili er en sykdom så vidt jeg har lest??! Dette har kristne jævler funnet på selv i ettertid. Kristendommen sier heller ikke noe om at menn er bedre enn kvinner - dette var noe som munker i rennessansen tok fra greske filosofer og sannsynligvis skrev ned i bibelen. Munker og prester hadde jo all makt i den tiden - som de eneste som kunne lese og skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eminel, det står i GT at kvinnen er under mannen.

Ikke at han er bedre, men like fullt at han er "over".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eminel

Jepps, Amanda, men bibelen er redigert av folk gjennom tidene, og jeg har funnet ut at det først er i ettertid (middelalderen) at munker som skrev bibelene på latinsk for hånd begynte å mene at menn var over kvinnen. Dette står f.eks i Billedspor 2 (kunst og kulturhistorie).

....en gresk vare som fikk sørgelige konskvenser forhele vår kultur, var det kvinnesynet og den seksualoppfatningen som dominerte i deler av det antikke kulturområdet. Selv om jødene hadde et positivt syn på seksualiteten, og Jesus i både ord og gjerning viste at han vurderte kvinner og menn likt, ble kirken tidlig smittet av et syn på kvinnen som riktignok ikke var enerådende i antikken, men som var dominerende blant de greske filosofer som kirken støttet seg til. Pytagoras (580-496 f.kr.) skrev f.eks '' det finnes et godt prinsipp som har skapt verdensordenen og det er lyset og mannen - og et ondt prinsipp, som er skyld i kaos, nemlig mørket og kvinnen.'' Og Aristoteles slo fast at ''slaven ikke har evne til å tenke fritt. Kvinnen kan det til en viss grad, men svakt og utilstrekkelig''. Slik ble kvinnen det svake kjønn, som skulle underordne seg og adlyde ektemannen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Bibelen titt og ofte. Har også prøvd å tenke på en person eller en situasjon og slå opp i Bibelen, har faktisk skremt meg selv litt med det. Derfor leser jeg den ikke sånn uten videre, kun når jeg føler at nå er det på tide liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...