Gå til innhold

Hva er egentlig fadderuke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Voksen student her, som ikke helt vet hva fadderuke er :sjenert: Kan noen gi meg en liten innføring. Jeg starter på bachelorstudie om under en uke, og jeg har ikke fått noe info om dette, men har inntrykk av tråder her at andre vet hva de skal. Er det forventet at gamle kjerringer med mann og unger blir med på dette, eller er det for ungdommen? Er det en hel uke med aktiviteter? Hva slags aktiviteter kan jeg forvente?

Anonymous poster hash: 1b125...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ofte en del alkohol, men man velger selv om man vil drikke. Grilling, utflukter og andre bli-kjent-arrangementer på dagen og fest på kvelden. Nye studenter er fadderbarn og studenter som har gått minst ett år tidligere er faddere. Er for at man skal bli kjent basically. Vil absolutt anbefale deg å bli med :) er som regel fra et par dager og opp til to uker avhengig av hvilket studie man går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderuke er for alle, og jeg synes absolutt du skal bli med, selv om du er voksen :)
Det er da alle blir kjent, så hvis du er interessert i å ha en vennegjeng i klassen, bør du være med på fadderopplegget.

Det varierer jo veldig fra sted til sted hva man gjør.

I løpet av en fadderuke er det gjerne bli-kjent-fest. Man har vorspiel og fester sammen med faddergruppen sin, og møter eventuelt andre faddergrupper senere på kvelden.

 

Bar-til-bar er vanlig, for å bli kjent med byens barer. Ofte som et rebusløp og oppgaver man må utføre på hver bar.

 

Grilling er vanlig, eller å dra ut å spise på f.eks peppes.

 

Så er det gjerne andre bli-kjent-arrangementer. Ofte uten alkohol, men med morsomme oppgaver. Altså teambuilding.

 

Utflukter og omvisning i området er vanlig.

 

Volleyball eller fotballturnering kan være en del av det.

 

Temafester.

 

Konkurranser mellom de ulike faddergruppene.

 

Leilighet-til-leilighet for å besøke de ulike fadderne, eller fadderbarna.

 

Filmkveld.

Quiz.

 

Noen fadderuker involverer mye alkohol, mens andre ikke. Det varierer veldig. Folk kommer nok uansett til å ha forståelse for at du har mann og barn :)

Kan jeg spørre hvilken by du skal studere i?



Anonymous poster hash: 4ee5e...a23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også gallamiddag :) 3 retters med vin til.

Lang gallakjole og guttene hadde dress/smoking.

Dette kostet litt da, men var en veldig bra kveld!



Anonymous poster hash: 4ee5e...a23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderuke er et 1-2 ukers sosialt program i forbindelse med studiestart. Arrangert av de som allerede går på studiet rettet mot 1. års studenter.

 

Hva dette innebærer varierer veldig ut i fra hva/hvor du studerer. Typisk nok så blir du plassert i en faddergruppe sammen med de andre som starter på ditt program (eventuelt så deles kullet opp i flere grupper). Noen ganger er det felles arrangementer for alle studenter på høyskolen, andre ganger er det kun for din faddergruppe.

 

Jeg vil anbefalle deg å være med, i alle fall litt. Hvis du synes det blir for mye "flatfyll" (er ikke alle steder det blir det), så får du heller bare dra hjem tidlig. Bedre å prøve å møte opp i starten i alle fall. Det hjelper veldig mye å ha noen kjente fjes i forelesningssalen. :)



Anonymous poster hash: 0c025...a86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kombinasjon av sosialt og nyttig info. Den gang da jeg var på fadderuke var det omvisning på universitetsområdet, info om hvor viktige kontor, bibliotek, treningstudio, studentkafeer var o.l. Det var også omvisning i byen, men den droppet jeg som studerte i hjembyen. Så var det noen arrangementer på dagen som grilling, picknic, kafebesøk, tur o.l, og vorspiel, konserter og fest om kvelden. Det er kjekt å få med seg noe for å bli litt kjent med de du skal studere med, men du trenger ikke være med på alt. 



Anonymous poster hash: fac30...c3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, dere :) Det høres jo litt gøy ut da. Og jeg bør nok være med. Skal studere på hioa, Kjeller, litt utenfor Oslo, til deg som spurte. Når får vi vite hva som er planlagt? Virker som om folk vet det allerede, utifra tråder jeg leser her inne.

TS

Anonymous poster hash: 1b125...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere :) Det høres jo litt gøy ut da. Og jeg bør nok være med. Skal studere på hioa, Kjeller, litt utenfor Oslo, til deg som spurte. Når får vi vite hva som er planlagt? Virker som om folk vet det allerede, utifra tråder jeg leser her inne.

TS

Anonymous poster hash: 1b125...11c

Det varierer fra studiested til studiested hvor mye informasjon som ligger ute. Hos oss har fadderuken en egen Facebook-side (du kan jo søke på Facebook og se om du finner din, eventuelt søke opp studiestedet/fakultetet og se om de har lagt ut noen informasjon) der blant annet programmet for fadderuken ligger ute. Hos oss ligger programmet også på fakultetets nettsider.

Jeg har vært fadder noen ganger nå, og det er mye forskjellig som skjer. Jeg er jusstudent ved UiO, og vi har rebusløp fra pub til pub, presentasjon av studentforeningenes undergrupper (med og uten alkohol), båttur på Oslofjorden med vin/øl og reker, en tur til Juristforeningens hytte og litt annet. Dette er festlighetene: På dagtid er det besøk hos Høyesterett/advokatfirmaer/departementer for de som vil ta en kikk på arbeidsplassene, hjelp med oppmelding til undervisning, omvisning på fakultetet og litt annet. Man trenger ikke møte opp mer enn man ønsker, men de fleste er med på en god del, om enn ikke alle dager. Vi sender alle en SMS hver formiddag i fadderuken med dagens planer, og hvis noen ikke møter opp maser vi ikke mer på dem enn å sende tilsvarende SMS dagen etter.

Hos oss tror jeg nå de har begynt med at de som ønsker en litt roligere uke kan være sammen i en faddergruppe, men du havner selvsagt ikke der bare fordi du er noen år eldre. Uansett hva slags gruppe man er i kan man uansett kontakte fadderne sine om man lurer på noe, enten det er sted for vorspiel eller hvordan man melder seg opp til undervisningen. De gangene vi har fått fadderbarn som ikke ønsker å være med på all festingen (enten det er pga. alder, familie, jobb, manglende interesse eller noe helt annet) har de selvsagt likevel kunnet bli med på det praktiske på dagtid. Så jeg hadde møtt opp og fått meg en gruppe, så får du heller se hva du gidder og ikke gidder :)

Anonymous poster hash: dddf8...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere :) Det høres jo litt gøy ut da. Og jeg bør nok være med. Skal studere på hioa, Kjeller, litt utenfor Oslo, til deg som spurte. Når får vi vite hva som er planlagt? Virker som om folk vet det allerede, utifra tråder jeg leser her inne.

TS

Anonymous poster hash: 1b125...11c

Er det sykepleie?

I så fall kan du google "sykepleier hioa fadderuke". Det øverste resultatet som kommer opp er en pdf-fil med oversikt over hva de gjorde i fadderukene 2013. Du kan jo kanskje forvente deg noe lignende:)

 

Det varierer litt når og hvordan man får vite.

Noen linjer sender ut et eget infoskriv til alle nye studenter. Noen linjer har en egen nettside, hvor man finner oversikt over alle arrangementer, du kan kanskje finne info på en eventuell facebookside/gruppe, og noen ganger får du vite hva du skal i fadderukene på selve dagen, når du blir oppdelt i faddergrupper.

 

 

Anonymous poster hash: 4ee5e...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen student her, som ikke helt vet hva fadderuke er :sjenert: Kan noen gi meg en liten innføring. Jeg starter på bachelorstudie om under en uke, og jeg har ikke fått noe info om dette, men har inntrykk av tråder her at andre vet hva de skal. Er det forventet at gamle kjerringer med mann og unger blir med på dette, eller er det for ungdommen? Er det en hel uke med aktiviteter? Hva slags aktiviteter kan jeg forvente?

Anonymous poster hash: 1b125...11c

 

Fadderuka er uken før skolen begynner - en uke kun for å bli kjent med dine klassekamerater, uten skoleinnhold.

Det er mange som angrer bittert i etterkant av å ikke ha deltatt på fadderuka, for den uka inngås mange vennskap som holdes når skolen begynner uken etter. Da vet du om noen du kan sette deg ved siden av, spørre om å lese med/spise lunsj med, ja rett og slett forholde deg til.

 

Særs viktig er dette for de som flytter til ny by uten kjæreste, venner eller familie. 

 

Vil anbefale alle å bli med på fadderuka! Man kan selvfølgelig bli kjent med folk i etterkant av denne uka også, men når en eller to hele uker er satt av til bekjentskap i ny by, så bør man absolutt delta.

 

Man arrangerer ofte vors/fest på kvelden, da dette løser opp stemningen for mange nye og usikre (men skal alltid dannes en gruppe som skal ha alkoholfri uke også). Ellers er det ofte byvandring på dagen, mange har flyttet til en by og da er det ålreit å bli vist rundt. Man får faddere, navn og nr, disse kan man kontakte og få hjelp med ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen student her, som ikke helt vet hva fadderuke er :sjenert: Kan noen gi meg en liten innføring. Jeg starter på bachelorstudie om under en uke, og jeg har ikke fått noe info om dette, men har inntrykk av tråder her at andre vet hva de skal. Er det forventet at gamle kjerringer med mann og unger blir med på dette, eller er det for ungdommen? Er det en hel uke med aktiviteter? Hva slags aktiviteter kan jeg forvente?

Anonymous poster hash: 1b125...11c

 

De fleste møter opp dag en og to, og så får du avgjøre selv om du vil være med resten av uka.

 

Det er ofte ting både på dagtid og kveldstid, så kan du velge selv om du vil være med på noe, eller alt.

 

Programmet ligger sikkert ute på facebooksiden til linja du skal gå på, eller kanskje du finner noen faddersider på skolesiden. Ellers får du selvfølgelig program den dagen du møter opp vil jeg tro.

 

Aktiviteter er alt fra grilling, rebus, prating til vors - du velger selv hva du blir med på, poenget er å bli kjent med de du skal gå på skole sammen med utenfor det faglige. På høgskole og universitet er det ikke slik at man henger i klasserommet hele dagen, men gjerne kanskje bare forelesninger der folk møter opp og går igjen. Så det er viktig å danne seg noen kontakter.

Anonymous poster hash: b8f0c...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Ikke sykepleie, men vernepleie :)

Fadderuke høres veldig gøy ut, og jeg håper at jeg får blitt med litt, og ikke føler meg utenfor. Er nok endel litt eldre studenter også, så skal vel finne noen jeg har kjemi med. Litt skummelt å plutselig skulle bli student, etter mange år i arbeidslivet. :sjenert: Men er ganske omgjengelig av meg, og klarer nok å bli kjent med folk. :)

Skal prøve å søke litt, for å se om jeg finner et program. Ellers kan noen gjerne hjelpe meg. Vernepleie, hioa, kjeller.

Anonymous poster hash: 1b125...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Jeg finner egentlig ikke noe jeg... Har kikket litt på timeplanene, og der står det ingenting om noen faddergreier. Og når jeg søker på Facebook eller spør google, får jeg ikke noe fornuftig svar. Timeplanen ser ganske full ut, tror ikke det er plass til så mye annet på dagtid hvertfall. Men mulig det bare er jeg som ikke helt vet hvordan ting fungerer.

Anonymous poster hash: 1b125...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som fersk studine fikk jeg meg ons i løpet av fadderuka! Riktig så trivel var det! 👍

Anonymous poster hash: e2cd8...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha fått informasjon om det sammen med studieinformasjon i posten da du kom inn? Hvor voksen er du? Det skal være voksenfaddergrupper de fleste steder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noe studieinformasjon annet enn en mail, med linker til nettsidene til hioa. Jeg er 31, så er ikke så altfor gammel, men nok til at jeg ikke helt vet hva ungdommen holder på med for tiden. Har ikke fått passord og slikt til fronter enda heller, og lånekassen har ikke fått beskjed fra studiestedet, står det på søknaden. Men vet at de ikke har glemt meg, for fikk jo nylig en mail om at de gledet seg til å se meg, og linker til nettsiden. Får ta kontakt med dem for å høre.

TS

Anonymous poster hash: 1b125...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Keikolina

Er vel bare knulling, drikking og Ons unnfangelser sånn jeg har skjønt det. Jeg spår en eksplosjon av: "Er jeg gravid?", tråder i september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...