AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #1 Skrevet 5. august 2015 Jeg anbefaler at de som har et problematisk forhold til mat og vekt, lar være å lese. Jeg velger å ikke oppgi vekt og høyde og heller ikke BMI, da jeg tidligere har hatt en spiseforstyrrelse og vet hvor triggende det kan være. Jeg kan si så mye som at jeg er undervektig (ikke i den grad at det er farlig). Jeg har regnet ut at jeg trenger 1273 kcal for å opprettholde mine livsfunskjoner. Jeg spiser omtrent 1200-1700 kcal daglig (varierer). Jeg er en 17 år gammel jente, veganer og sånn passe aktiv, går turer hver dag og trener litt innimellom. Kostholdet mitt består hovedsakelig av havregryn, frukt/bær og grønnsaker, ris/pasta og bønner/linser, samt litt nøtter. Frokost pleier å være havregrøt (kokt med havremelk) med banan. Lunsj spiser jeg ikke (klarer ikke spise på skolen, og nå om sommerferien våkner jeg såpass sent at frokost blir lunsj). Middag er stortsett ris med linser og grønnsaker. Av og til spiser jeg pasta med bønner og grønnsaker istedenfor, men jeg liker best ris, så det går det mest i. Kveldsmat pleier å være frukt. Hvis jeg blir sulten mellom måltidene, spiser jeg frukt/bær, grønnsaker og nøttebarer. Jeg er selv fornøyd med kostholdet mitt, og jeg blir ikke lei av å spise så å si det samme hver dag, nettopp fordi det er denne maten jeg liker. Jeg tok blodprøve for 8 mnd siden eller noe, og jeg manglet ingenting. Så lurer jeg bare på hva dere tenker om kostholdet mitt? Gjør det noe om det er "for lite" variert så lenge jeg føler meg bra? For jeg har aldri følt meg bedre (og så er det jo ikke så veldig lite variert heller?). Kan tenke meg at noen vil be meg om å ta dette opp med fastlegen min isteden, men jeg ser ikke vits i å bestille time bare for å stille et par spørsmål om kosthold. Så ille står det da ikke til med kostholdet mitt, og jeg lider da ingen nød.Anonymous poster hash: a9ff5...68a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #2 Skrevet 5. august 2015 Du burde i alle fall få i deg mer proteiner. Anonymous poster hash: 95f69...29c
isbjørnungen Skrevet 5. august 2015 #3 Skrevet 5. august 2015 Hva med å snakke med en ernæringsfysiolog? Man skal være veldig påpasselig når man er veganer, og spesielt med din bakgrunn med spiseforstyrrelse vil det være viktig. Høres forøvrig ut som om du spiser for lite proteiner gjennom dagen, og egentlig litt lite mat i det hele tatt. 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #4 Skrevet 5. august 2015 Jeg anbefaler at de som har et problematisk forhold til mat og vekt, lar være å lese. Jeg velger å ikke oppgi vekt og høyde og heller ikke BMI, da jeg tidligere har hatt en spiseforstyrrelse og vet hvor triggende det kan være. Jeg kan si så mye som at jeg er undervektig (ikke i den grad at det er farlig).Jeg har regnet ut at jeg trenger 1273 kcal for å opprettholde mine livsfunskjoner. Jeg spiser omtrent 1200-1700 kcal daglig (varierer). Jeg er en 17 år gammel jente, veganer og sånn passe aktiv, går turer hver dag og trener litt innimellom.Anonymous poster hash: a9ff5...68a Du trenger nok litt flere kalorier enn til kun basalforbrenningen din. Anonymous poster hash: 6ce9c...623 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #5 Skrevet 5. august 2015 Du burde i alle fall få i deg mer proteiner. Anonymous poster hash: 95f69...29c Man trenger bare ca. 0,8 gram protein per kilo kroppsvekt. Er relativt sikker på at jeg får det.Du trenger nok litt flere kalorier enn til kun basalforbrenningen din. Anonymous poster hash: 6ce9c...623 Det er jeg fullt klar over. Anonymous poster hash: a9ff5...68a
Pringle Skrevet 5. august 2015 #6 Skrevet 5. august 2015 Jeg hadde savnet kjøtt, fisk og melk, og du trenger å spise mer - men du spiser muligens mer variert enn de fleste nordmenn.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #7 Skrevet 5. august 2015 Jeg hadde savnet kjøtt, fisk og melk, og du trenger å spise mer - men du spiser muligens mer variert enn de fleste nordmenn. Bare tanken på kjøtt og melk gjør meg kvalm. Spesielt melk. Aldri igjen.Anonymous poster hash: a9ff5...68a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #8 Skrevet 5. august 2015 Jeg er også veganer og syns det ser greit ut. Jeg spiser litt mer protein og mindre frukt enn deg. Kan være en ide å drikke litt spirulina en dag i uken eller sånn mtp fettypene og sånn som er mindre vanlig enn i annen veganmat. Samme med hemp protein. Anonymous poster hash: d8089...e64
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #9 Skrevet 5. august 2015 Jeg syns det ser ut som veldig lite mat. Du spiser bare frokost og middag og frukt i tillegg. Nå vet jeg ikke hvor store porsjoner du spiser, men om jeg antar det er normale porsjoner virker det ikke som om du får i deg mer enn 1000-1200 kalorier. Hvorfor klarer du ikke spise på skolen? En tenåringshjerne trenger mer påfyll enn dette. Anonymous poster hash: a1ada...ca5 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #10 Skrevet 5. august 2015 Et vesentlig spørsmål er jo om du går ned i vekt av å spise så lite? Det er jo altfor lite kalorier! Og du bør for all del spise lunsj. Min anbefaling er å øke på med noen proteinkilder og iallefall spise lunsj. Skjønner det er vanskelig, men det er ikke sunt å leve på så lite kalorier for kroppen går på sparebluss. Får du ikke noen form for oppfølging? Det synes jeg virkelig du burde fått.Anonymous poster hash: cf6f1...6c2 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #11 Skrevet 5. august 2015 Jeg syns det ser ut som veldig lite mat. Du spiser bare frokost og middag og frukt i tillegg. Nå vet jeg ikke hvor store porsjoner du spiser, men om jeg antar det er normale porsjoner virker det ikke som om du får i deg mer enn 1000-1200 kalorier. Hvorfor klarer du ikke spise på skolen? En tenåringshjerne trenger mer påfyll enn dette. Anonymous poster hash: a1ada...ca5 Jeg klarer ikke å spise på skolen fordi folk har en tendens til å kommentere hva jeg spiser, hvor mye/lite jeg spiser eller bare det faktum at jeg faktisk spiser. Jeg synes det er ubehagelig, men til høsten skal jeg prøve å begynne med lunsj på skolen, ser jo at det ikke kan fortsette slik.Et vesentlig spørsmål er jo om du går ned i vekt av å spise så lite? Det er jo altfor lite kalorier! Og du bør for all del spise lunsj. Min anbefaling er å øke på med noen proteinkilder og iallefall spise lunsj. Skjønner det er vanskelig, men det er ikke sunt å leve på så lite kalorier for kroppen går på sparebluss. Får du ikke noen form for oppfølging? Det synes jeg virkelig du burde fått.Anonymous poster hash: cf6f1...6c2 Jeg går ikke ned i vekt av å spise som jeg gjør nå, og får ikke noen form for oppfølging. tsAnonymous poster hash: a9ff5...68a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #12 Skrevet 5. august 2015 Du bør definitivt få i deg mer protein og kabo. Protein kan du få fra f.eks. erteproteinpulver og fett fra nøtter, avokado og olje. Anonymous poster hash: f1984...3b8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #13 Skrevet 5. august 2015 Du bør definitivt få i deg mer protein og kabo. Protein kan du få fra f.eks. erteproteinpulver og fett fra nøtter, avokado og olje. Anonymous poster hash: f1984...3b8 PS: Mener selvsagt fett, ikke karbo. Anonymous poster hash: f1984...3b8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #14 Skrevet 5. august 2015 Jeg klarer ikke å spise på skolen fordi folk har en tendens til å kommentere hva jeg spiser, hvor mye/lite jeg spiser eller bare det faktum at jeg faktisk spiser. Jeg synes det er ubehagelig, men til høsten skal jeg prøve å begynne med lunsj på skolen, ser jo at det ikke kan fortsette slik. Jeg går ikke ned i vekt av å spise som jeg gjør nå, og får ikke noen form for oppfølging. tsAnonymous poster hash: a9ff5...68a Kanskje du skal be om hjelp for spiseforstyrrelsen din? Å ha så mye fokus på matinntak og idéer om å holde seg undervektig ER anoreksi, selv om du kommer til å blånekte for det i svaret til meg. Anonymous poster hash: 6ce9c...623 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #15 Skrevet 5. august 2015 Du bør spise nok til at du kan være i aktivitet, ikke bare 1200 kalorier så kroppen overlever. Og hvis du er undervektig bør du spise slik at du legger på deg litt så kroppen slipper å streve slik med å opprettholde energinivået. Så kan du heller spise det kroppen trenger for å være i aktivitet uten å legge på seg etter hvert. Når du går undervektig og spiser for lite over lengre tid kan du pådra deg kroniske sykdommer som følge av at kroppen ikke har nok næring og energi. Det sliter enormt på kroppen å gå undervektig. Kjenner personlig flere som har blitt syke av det, fått kroniske smerter og skader i kroppen fordi kroppen rett og slett ikke maktet mer. Og nå klarer de knapt å være med på noen aktiviteter pga utmattelse og langt mindre jobbe. De er plaget med smerter og utmattelse og har et kjipt liv fordi kroppen rett og slett ikke fikk det den trengte. Håper du tar kroppen din på alvor og spiser nok til at du holder deg frisk og ikke ender slik. Du skal tross alt leve en god stund til. Anonymous poster hash: 8517e...f9c 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #16 Skrevet 6. august 2015 Kanskje du skal be om hjelp for spiseforstyrrelsen din? Å ha så mye fokus på matinntak og idéer om å holde seg undervektig ER anoreksi, selv om du kommer til å blånekte for det i svaret til meg. Anonymous poster hash: 6ce9c...623 Er litt redd for å ikke bli tatt seriøst siden jeg ikke akkurat ser syk ut som jeg gjorde på den tiden jeg gikk i behandling.Du bør spise nok til at du kan være i aktivitet, ikke bare 1200 kalorier så kroppen overlever.Og hvis du er undervektig bør du spise slik at du legger på deg litt så kroppen slipper å streve slik med å opprettholde energinivået. Så kan du heller spise det kroppen trenger for å være i aktivitet uten å legge på seg etter hvert. Når du går undervektig og spiser for lite over lengre tid kan du pådra deg kroniske sykdommer som følge av at kroppen ikke har nok næring og energi. Det sliter enormt på kroppen å gå undervektig. Kjenner personlig flere som har blitt syke av det, fått kroniske smerter og skader i kroppen fordi kroppen rett og slett ikke maktet mer. Og nå klarer de knapt å være med på noen aktiviteter pga utmattelse og langt mindre jobbe. De er plaget med smerter og utmattelse og har et kjipt liv fordi kroppen rett og slett ikke fikk det den trengte. Håper du tar kroppen din på alvor og spiser nok til at du holder deg frisk og ikke ender slik.Du skal tross alt leve en god stund til. Anonymous poster hash: 8517e...f9c Takk for svar! Anonymous poster hash: a9ff5...68a
Pringle Skrevet 6. august 2015 #17 Skrevet 6. august 2015 Er litt redd for å ikke bli tatt seriøst siden jeg ikke akkurat ser syk ut som jeg gjorde på den tiden jeg gikk i behandling.Anonymous poster hash: a9ff5...68a Det er veldig ille om du ikke blir tatt seriøst. Du må jo få hjelp med tankene dine, du må spise mer siden du er undervektig, det sier seg selv. Håper du får hjelp!
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #18 Skrevet 6. august 2015 Jeg er også veganer og syns det ser greit ut. Jeg spiser litt mer protein og mindre frukt enn deg. Kan være en ide å drikke litt spirulina en dag i uken eller sånn mtp fettypene og sånn som er mindre vanlig enn i annen veganmat. Samme med hemp protein. Anonymous poster hash: d8089...e64 Takk for tips! Her om dagen prøvde jeg å drikke chlorella, og fy så fælt det smakte... Men kanskje spirulina er bedre?Det er veldig ille om du ikke blir tatt seriøst. Du må jo få hjelp med tankene dine, du må spise mer siden du er undervektig, det sier seg selv. Håper du får hjelp! Takk, skal ta dette opp med legen min når hun kommer tilbake på jobb. Anonymous poster hash: a9ff5...68a
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #19 Skrevet 7. august 2015 Takk for tips! Her om dagen prøvde jeg å drikke chlorella, og fy så fælt det smakte... Men kanskje spirulina er bedre?Anonymous poster hash: a9ff5...68a Niks, smaker jævlig Men det er bra mat for veganere og vegetarianere Jeg var på en asiatisk butikk i Bergen sentrum, der hadde de algechips med havsalt eller noe sånt. Det var godt. Litt dyrt for en pose, da. Anonymous poster hash: d8089...e64
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #20 Skrevet 9. august 2015 Der er for så vidt oppskrifter med spirulina som gir andre smaker. Smoothies, kaker, osv. Jeg prøvde denne oppskriften og det ble egentlig godt. Men veldig søtt da, så det blir kanskje mer som dessert eller godteri. 1 kopp kokosfett 1/2 kopp honninh 1 teskje salt 1 1/2 spiseskje spirulina Jeg smeltet kokosfettet og blandet det. La det så stå i kjøleskapet til det blir hardt Anonymous poster hash: d8089...e64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå