Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helsestasjonen er et frivillig tilbud, det er også frivillig å kontrollere barnet hos lege i stedet, eller vente med å oppsøke helsetjenesten til man ser et behov. Siden de fleste ikke er eksperter på spedbarnsutvikling, er det tryggest å få et proft og systematisk blikk på ungen. De jeg kjenner som er leger har prioritert å ta barnet sitt til helsestasjonen, selv om de er kvalifiserte til å jobbe der selv. Det er bare rutinekontroll og pludring så lenge alt er bra, men noen ganger finner man noe viktig.

Anonymous poster hash: 6a774...907

Måtte dobbeltsjekke, siden jeg mente å huske noe annet. Du tar feil.

Paragraf 6, første ledd, Barns rett til helsekontroll.

Barn har rett til nødvendig helsehjelp også i form av helsekontroll i den kommunen barnet bor eller midlertidig oppholder seg, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2.

Foreldrene plikter å medvirke til at barnet deltar i helsekontroll

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63/KAPITTEL_7

Derfor må også leger og helsesøstre dra med eget barn på kontroll.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på å ha rett til noe, og være pliktig til å møte opp. Kontroller på helsestasjonen er frivillig her, men helsesøster sa at de stusser jo litt om noen aldri møter.

Anonymous poster hash: 07eac...a1e

AnonymBruker
Skrevet

Måtte dobbeltsjekke, siden jeg mente å huske noe annet. Du tar feil.

Paragraf 6, første ledd, Barns rett til helsekontroll.

Barn har rett til nødvendig helsehjelp også i form av helsekontroll i den kommunen barnet bor eller midlertidig oppholder seg, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2.

Foreldrene plikter å medvirke til at barnet deltar i helsekontroll

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63/KAPITTEL_7

Derfor må også leger og helsesøstre dra med eget barn på kontroll.

I praksis er det likevel frivillig, siden helsestasjonen ikke har tvangshjemmel og heller ikke har rett til innsyn i om barnet får helsekontroll på annen måte, som hos fastlege eller pappa doktor. Helsestasjonen kan melde til barnevern dersom de har grunn til å mistenke omsorgssvikt. På helsestasjonen der jeg jobbet var man ekstra oppmerksom på barn som uteble til flere timer uten avbestilling, men man sendte ikke politiet etter dem.

Leger må ikke dra barna sine til helsestasjonen, men de fleste gjør det fordi de vil ha et upartisk blikk på barnets helse.

Skrevet

I praksis er det likevel frivillig, siden helsestasjonen ikke har tvangshjemmel og heller ikke har rett til innsyn i om barnet får helsekontroll på annen måte, som hos fastlege eller pappa doktor. Helsestasjonen kan melde til barnevern dersom de har grunn til å mistenke omsorgssvikt. På helsestasjonen der jeg jobbet var man ekstra oppmerksom på barn som uteble til flere timer uten avbestilling, men man sendte ikke politiet etter dem.

Leger må ikke dra barna sine til helsestasjonen, men de fleste gjør det fordi de vil ha et upartisk blikk på barnets helse.

Da blir det utført feil i praksis rett og slett

AnonymBruker
Skrevet

Syns at det er en selvfølge å møte opp på alle slike kontroller. Sønnen min var innlagt på sykehuset et par uker etter fødselen men ble frisk før han var 6 uker, men jeg droppa da ikke 6-ukerskontrollen for det. Og det er ikke bare en legesjekk, man får prate med helsesøstra og. Og får målt og veid baby så man vet at den får i seg nok mat, altså vokser bra.

Anonymous poster hash: c789b...281

AnonymBruker
Skrevet

Når man velger å få et barn så forplikter man å følge opp helsen til barnet!

AnonymBruker
Skrevet

Syns at det er en selvfølge å møte opp på alle slike kontroller. Sønnen min var innlagt på sykehuset et par uker etter fødselen men ble frisk før han var 6 uker, men jeg droppa da ikke 6-ukerskontrollen for det. Og det er ikke bare en legesjekk, man får prate med helsesøstra og. Og får målt og veid baby så man vet at den får i seg nok mat, altså vokser bra.

Enig i det og har som sagt fått time nå, skjønte det er en nyttig og omfattende undersøkelse og ikke bare samtaler om hvordan det går osv! TS

Anonymous poster hash: e0104...9bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...