Gå til innhold

HIV-test - full blodprøve?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er livredd for nåler, men har hatt en del sex, og er usikker på hvor mye som var ubeskyttet og hvor mye som var beskyttet. Vet dette høres veldig teit ut, men de fleste partnerne var over lengre perioder, og jeg fulgte ikke alltid like godt med.

Spørsmålet mitt er om man ved disse normale hiv-testene må ta "ordentlige" blodprøver der de drar mye blod, eller om det kun er stikk i fingeren? Innser at jeg bør ta en test for å være sikker, men å ta en ordentlig blodprøve krever ekstremt mye mot for min del.

Noen som vet?

Anonymous poster hash: b446a...537
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du grunn til å tro at du kan være utsatt for hivsmitte? Risikopartnere? Narkotikamisbruk med deling av sprøyter? Hvis ikke virker det litt som hysteri å skulle teste deg bare fordi du har hatt et par partnere.

Anonymous poster hash: fbf81...332
AnonymBruker
Skrevet

Stikk i fingeren er det ikke. Og mye blod er det heller ikke snakk om. Et glass, de som gir blod gir 45 glass = 0,5 liter. Så det der overlever du helt fint.

Anonymous poster hash: 1078e...f0a

Skrevet

Har du grunn til å tro at du kan være utsatt for hivsmitte? Risikopartnere? Narkotikamisbruk med deling av sprøyter? Hvis ikke virker det litt som hysteri å skulle teste deg bare fordi du har hatt et par partnere.

Man vet jo aldri hva partnerene har vært borti så det skader ikke å teste seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man vet jo aldri hva partnerene har vært borti så det skader ikke å teste seg.

Som nevnt, risikopartnere er grunn til bekymring. Ellers syns jeg det er hysteri.

Skrevet

Som nevnt, risikopartnere er grunn til bekymring. Ellers syns jeg det er hysteri.

Selv om partneren i seg selv ikke regnes som risikabel kan deres tidligere partnere igjen ha vært risikable. Ber du om en nøyaktig historie hver gang du har sex med noen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jo ikke alt om bakgrunnen til de jeg har hatt nogenlunde tilfeldig sex med.. Jeg har for det meste vært påpasselig med kondom, men etterhvert som jeg har blitt kjent med folk har jeg sikkert sluppet litt opp på de kravene. 

Eneste grunnen til at jeg bekymrer meg er fordi jeg har hatt analsex, og jeg prøver å ta kontakt med den personen jeg er mest redd for at jeg ikke brukte kondom med nå, men vet jo ikke om han gidder å svare.

Om de er risikopartnere vet jeg egentlig ikke, jeg tror ikke de mennene har hatt sex med andre menn, men jeg vet jo ikke helt sikkert hva de har vært bortpå før meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Blodprøve må til. Det er et stikk, ikke mer eller mindre. Det blir det samme som med fingeren, bare at stikket er i armen. Som regel er det 3-4 små glass som fylles. Veldig lite med andre ord.

Anonymous poster hash: ad2d3...ee2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svimer av ved synet av en nål, og får som regel komplett panikk lenge før jeg er inne på et legekontor. Derfor virker et stikk i fingeren mye mindre farlig.. men da måtte jeg altså vært mann som har sex med menn? :s Synes det er så kjipt, at det ikke er lettere å være ansvarlig..

AnonymBruker
Skrevet

Selv om partneren i seg selv ikke regnes som risikabel kan deres tidligere partnere igjen ha vært risikable. Ber du om en nøyaktig historie hver gang du har sex med noen?

Signerer den. Vet om flere venninner som har hatt risikosex i for eks Tyrkia, og noen bekjente som har hatt kjæreste i Thailand.men ting er hiv, men man riskierer også gonoré som er resistent mot ALL antibiotika. Syfilis er også på opptur blant nygravide som testes og ikke vet de har dette. Så selv om en partner ikke er i en typisk risikogruppe, kan vedkommende likevel hatt sex med noen med høy risiko for farlige sykdommer.

Anonymous poster hash: 7843b...784

AnonymBruker
Skrevet

Hiv er tross alt skjelden.

Ville bekymret meg langt mer for Hepatitt, Clamydia og den typen "vanlige" seksuelt smittsomme sykdommer dersom jeg var i dine sko. (Eller bukser?) :klo:

Anonymous poster hash: 1078e...f0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du tar blodprøve fra armen, ett glass. Det er mere tanken på at man tar blodprøve som påvirker en, enn selve smerten eller stikket. Ett glass går fort, og stikket er mildere enn det som er i fingeren syntes jeg, bare at stikket i fingeren er fortere over enn det i armen. Rekorden min er 13 glass, så 1 glass klarer du helt fint! :)
Du kan få hiv test hos fastlegen eller på din lokale sexklinikk. Olafia har et godt tilbud i Oslo, men det er nok større sjanse for at du har andre kjønnssykdommer enn hiv, så du burde uansett ta deg en helsjekk for klamydia, gonore, syfilis osv når du er der!

Anonymous poster hash: c5e36...34b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok hiv-test en gang, da tok de syfilis og hepatitt (husker ikke hvilken) i samme slengen. Et glass. Det er bare å se en annen vei når de stikker. Selve stikket er ikke værre en å ta en spiss blyant mot huden..

Anonymous poster hash: a1303...2d1

Skrevet

Hvis du er så redd for stikk , så ringer du til fastlegen og får noe beroligende for det . Og/ eller så kjøper du bedøvelseskrem fra apoteket . Ordner seg . Og de i Olafia er vant til at folk er redd . Har jobbet der selv.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er så redd for stikk , så ringer du til fastlegen og får noe beroligende for det . Og/ eller så kjøper du bedøvelseskrem fra apoteket . Ordner seg . Og de i Olafia er vant til at folk er redd . Har jobbet der selv.

Du får ikke beroliggende medikamenter fordi man er redd for å ta blodprøve.

Da hadde vi jaggu hatt mange fler narkomane i dag skal du tro!!!!!! Og de fleste rekruttert allerede fra baby alderen!

Anonymous poster hash: c5e36...34b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt rart å se at folk driver med "russisk rullett", der de kan pådra seg alvorlig sykdom,men er redd et nålestikk.

Anonymous poster hash: 31e62...a09

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...