AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #1 Skrevet 4. august 2015 Jeg var på en undersøkelse på et sykehus i Osloområdet i dag. Og de kunne se at jeg hadde hatt noen operasjoner og røntgenbilder på et annet sykehus for noen år siden og hva som ble gjort under inngrepet. Jeg ble ganske overrasket, så fikk ikke spurt noe mer. Er det slik at de kan se journalen fra andre sykehus? Er det noe nytt i så fall?Anonymous poster hash: 8c678...db6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #2 Skrevet 4. august 2015 Man kan gjerne se journal fra sykehus i samme helseforetak, men det varierer nok litt.Anonymous poster hash: 7cc67...7db
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #3 Skrevet 4. august 2015 Man kan gjerne se journal fra sykehus i samme helseforetak, men det varierer nok litt.Anonymous poster hash: 7cc67...7db Takk for svar, da kan sikkert det være grunnen. Var ikke klar over det.Anonymous poster hash: 8c678...db6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #4 Skrevet 4. august 2015 Hvis de bruker samme journalsystem så kan man se, for da vil alt stå i journalen. Er litt usikker på om alle sykehusene i Norge bruker det samme journalsystemet (dips) Anonymous poster hash: 8735e...7da
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #5 Skrevet 4. august 2015 Hvis de bruker samme journalsystem så kan man se, for da vil alt stå i journalen. Er litt usikker på om alle sykehusene i Norge bruker det samme journalsystemet (dips) Anonymous poster hash: 8735e...7da Nei, det stemmer ikke, det er bare innenfor samme foretak.Anonymous poster hash: 7cc67...7db
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #6 Skrevet 4. august 2015 Nei. Ta f.eks Ahus, de sender journal til fastlegen, men ellers er det kun sykehus under Ahus som ser journalen. Fant jeg ut, da Aker sykehus og Ahus ikke hadde utvekslet journaler og de måtte mase på hverandreAnonymous poster hash: 33a20...594
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #7 Skrevet 4. august 2015 Det er noe som heter kjernejournal. Om det er innrørt i Oslo er jeg usikker på. Men alle bør logge seg inn på sin kjernejournal og se hva som ligger der. Kjernejournalen kan sees over hele Norge. Anonymous poster hash: 085c7...fc6
sonush Skrevet 4. august 2015 #8 Skrevet 4. august 2015 Nei. Det gjør det ikke. De kan kun lese innenfor samme helseforetak. Selv om mange har dips system så ser ikke de forskjellige HF hverandres notater. En sperre finnes også blant somatikk og psykiatri innenfor samme helseforetak. Dvs de ser ikke notatene til hverandre I samme helseforetak.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #9 Skrevet 4. august 2015 Nei. Det gjør det ikke. De kan kun lese innenfor samme helseforetak. Selv om mange har dips system så ser ikke de forskjellige HF hverandres notater. En sperre finnes også blant somatikk og psykiatri innenfor samme helseforetak. Dvs de ser ikke notatene til hverandre I samme helseforetak. Tror kanskje legene ser begge deler (psykiatri og somatikk) men ikke nødvendigvis sykepleiere. Men da er nok svaret at det var innenfor samme helseforetak. TSAnonymous poster hash: 8c678...db6
sonush Skrevet 4. august 2015 #10 Skrevet 4. august 2015 Tror kanskje legene ser begge deler (psykiatri og somatikk) men ikke nødvendigvis sykepleiere. Men da er nok svaret at det var innenfor samme helseforetak. TSAnonymous poster hash: 8c678...db6 Nei, det gjør ikke de heller (i utg.pkt). Somatiske leger har tilgang til somatiske journaler, og psykiatriske leger har tilgang til psykiatriske journaler. Men det er en spesiell funksjon som legene har tilgang til som heter blått lys (i dips system). Med denne kan du søke om tilgang til alle journaler til en pasient. Her må du spesifisere grundig hvorfor du søker tilgang. Du kan ikke søke bare fordi det er kjekt å vite. Normalt blir dette aktuelt spesielt ved to anledninger, når akuttmottaket får inn akutte pasienter, og legene ser det nødvendig med å få tilgang til psykiatriske journaler, eller hvis en psykiatriske pasient blir innlagt på somatikk gr. medisinske årsaker, og legene trenger å vite litt mer om bakgrunnen. Det skal aldri være grunnet nyskjerrighet, kun fordi det er medisinsk nødvendig. Jeg har imidlertid ikke hørt mye om den siste. årsaken, så jeg vet ikke hvor mye det blir brukt.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #11 Skrevet 4. august 2015 Nei, det gjør ikke de heller (i utg.pkt). Somatiske leger har tilgang til somatiske journaler, og psykiatriske leger har tilgang til psykiatriske journaler. Men det er en spesiell funksjon som legene har tilgang til som heter blått lys (i dips system). Med denne kan du søke om tilgang til alle journaler til en pasient. Her må du spesifisere grundig hvorfor du søker tilgang. Du kan ikke søke bare fordi det er kjekt å vite. Normalt blir dette aktuelt spesielt ved to anledninger, når akuttmottaket får inn akutte pasienter, og legene ser det nødvendig med å få tilgang til psykiatriske journaler, eller hvis en psykiatriske pasient blir innlagt på somatikk gr. medisinske årsaker, og legene trenger å vite litt mer om bakgrunnen. Det skal aldri være grunnet nyskjerrighet, kun fordi det er medisinsk nødvendig. Jeg har imidlertid ikke hørt mye om den siste. årsaken, så jeg vet ikke hvor mye det blir brukt. Ja, greit å vite. Opplevde selv å bli akuttinnlagt for noe somatisk for en tid tilbake, og da nevnte legen det som stod i psykiatrijournalen, og spurte om det var visse hensyn som måtte tas. Så de hadde tilgang på akuttmottaket tydeligvis. Synes egentlig det var helt greit, selv om jeg kan se at det ikke er uproblematisk for alle.Anonymous poster hash: 8c678...db6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #12 Skrevet 6. august 2015 Ja, greit å vite. Opplevde selv å bli akuttinnlagt for noe somatisk for en tid tilbake, og da nevnte legen det som stod i psykiatrijournalen, og spurte om det var visse hensyn som måtte tas. Så de hadde tilgang på akuttmottaket tydeligvis. Synes egentlig det var helt greit, selv om jeg kan se at det ikke er uproblematisk for alle.Anonymous poster hash: 8c678...db6 Vi har tilgang til psykiatriske epikriser fra poliklinikken og innleggelser i samme helseforetak uten å bruke blålysfunksjon/nødtilgang. Alle andre notater i psykiatrisk journal er derimot skjult.Anonymous poster hash: 7d502...a92
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #13 Skrevet 6. august 2015 Vi har tilgang til psykiatriske epikriser fra poliklinikken og innleggelser i samme helseforetak uten å bruke blålysfunksjon/nødtilgang. Alle andre notater i psykiatrisk journal er derimot skjult.Anonymous poster hash: 7d502...a92 Takk for info, veldig greit å vite Anonymous poster hash: 8c678...db6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå