Gå til innhold

Ikke betalt matpause


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare en måte å løse det på - forlat arbeidsplassen i pausen, og ikke vær tilgjengelig på telefon i pausen. Si fra til din leder at du kommer til å bruke denne fritiden til ærender og andre forefallende privatoppgaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Men sjefen min sier at det ikke er han som har bestemt det, det er kjeden som har bestemt at det skal være slik. Sjefen er forresten ikke franchisetaker, så vet ikke hvor mye sjefen står fritt til å bestemme.

Anonymous poster hash: a5229...e8c

 

 

Men da ringer du bare ledelsen i kjeden og spør om dette stemmer. Dere har vel en driftssjef eller noe sånt, tenker jeg. (Har jobbet i en kjede som er underlagt norgesgruppen selv, og vi fikk betalt for hele dagen, siden vi maks kunne ta 5-10 minutter til mat på en vanlig dag.) 

Anonymous poster hash: f0dcf...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en måte å løse det på - forlat arbeidsplassen i pausen, og ikke vær tilgjengelig på telefon i pausen. Si fra til din leder at du kommer til å bruke denne fritiden til ærender og andre forefallende privatoppgaver.

 

Da har man nok ikke jobb lenge. 

Anonymous poster hash: 5d8c8...755

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en måte å løse det på - forlat arbeidsplassen i pausen, og ikke vær tilgjengelig på telefon i pausen. Si fra til din leder at du kommer til å bruke denne fritiden til ærender og andre forefallende privatoppgaver.

Den DET går ut over er jo TS sin stakkars kollega som sitter i kassa med lang kø mens panteautomaten uler. Sjefen/kjeden 'straffes' jo ikke av slik trass. Nei organiser deg og ta det opp på en ordentlig måte....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det hos oss også.. Ikke overtidsbetalt, ikke betalt etter stengetid og ikke betalt for pause selv om vi iblant må ned og jobbe! Jeg kontaktet regionssjefen.. Spent på hva som skjer videre 😦

Anonymous poster hash: 2f9e6...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den DET går ut over er jo TS sin stakkars kollega som sitter i kassa med lang kø mens panteautomaten uler. Sjefen/kjeden 'straffes' jo ikke av slik trass. Nei organiser deg og ta det opp på en ordentlig måte....

 

Skal få organisert meg! :)

 

Vi har heller ikke betalt etter stengetid, butikken stenger 23 og vi har betalt til klokka 23, at vi som regel ikke er ute før 23.15 tar de ikke hensyn til. Føler jeg har god grunn til å hate kunder som ikke kommer seg ut før stengetid.

Anonymous poster hash: a5229...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg jobber i en matbutikk der vi ikke har betalt matpause, så en vanlig arbeidsdag er 8 timer og ikke 7,5 timer. Det som er problemet er at jeg ikke står fritt til å forlate arbeidsplassen, og jeg blir ofte tilkalt til kassen, må tømme panteautomaten osv. midt i pausen min, dette er noe som forventes at jeg gjør i pausen. Og ofte, spesielt på kveldstid, er det rett og slett ikke tid til å ta pause, da vi er få på jobb.

 

Synes det er urimelig at jeg skal jobbe en halvtime gratis. På matbutikken jeg jobbet før hadde jeg betalt matpause og arbeidsdagen var 7,5 timer, nå har jeg mindre betalt og må være lenger på jobben.

 

Hva kan jeg gjøre med dette? Det er ikke bare, bare å sette seg ned å ta pause eller forlate arbeidsplassen når vi er kun to stykk på jobb og den som sitter i kasse plutselig trenger hjelp, det blir kø eller at panteautomaten begynner å ule. Kan man kreve å få betalt pause selv om kjeden ikke egentlig praktiserer dette?

Anonymous poster hash: a5229...e8c

 

Har du ikke betalt matpause, kan du forlate arbeidsplassen i pausen, dette er en regel sjefen din burde vite om, eller rettere sagt, han/hun vet det, men utnytter deg. Ta dette opp, sammen med de andre du jobber med, krev at dere enten får betalt eller får ta pausen uten avbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det vanlig? alle jobbene jeg har hatt har jeg fått betalt for 7,5 timer, men jobbet i 8. Da har jeg ikke vært nødt til å jobbe i pausen da, vel og merke.. Så det er vel der feilen er?

Anonymous poster hash: 17124...927

Man får i utg.pkt ikke betalt pause. Men der det har medregnet at du skal være tilgjengelig I pause, så pleier det å være betalt, med mindre Sjefen er utspekulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da har man nok ikke jobb lenge. 

Anonymous poster hash: 5d8c8...755

 

At TS ikke er tilgjengelig i sin ubetalte pause er ingen oppsigelsesgrunn. Men jeg vil råde TS til å melde seg inn i Handel og Kontor, eller annen relevant fagforening. For her kan det være veldig greit å ha disse som rådgivere dersom situasjonen ikke bedrer seg.

 

Ja, dette vil går utover TS' kolleger, men de må også gjøre det samme i sin pause. Så blir det nok raskt såpass mange klager at butikksjef vil måtte ta tak i saken. Han må trumfe igjennom enten at det ansettes flere eller at folk får betalte pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er ikke det vanlig? alle jobbene jeg har hatt har jeg fått betalt for 7,5 timer, men jobbet i 8. Da har jeg ikke vært nødt til å jobbe i pausen da, vel og merke.. Så det er vel der feilen er?

Anonymous poster hash: 17124...927

 

Det er jo det som er hele poenget - når hun må være tilgjengelig i pausen sin skal hun ha betalt for det også. Når en fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen skal en ikke ha betalt. 

Anonymous poster hash: 1229e...7f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At TS ikke er tilgjengelig i sin ubetalte pause er ingen oppsigelsesgrunn. Men jeg vil råde TS til å melde seg inn i Handel og Kontor, eller annen relevant fagforening. For her kan det være veldig greit å ha disse som rådgivere dersom situasjonen ikke bedrer seg.

 

Ja, dette vil går utover TS' kolleger, men de må også gjøre det samme i sin pause. Så blir det nok raskt såpass mange klager at butikksjef vil måtte ta tak i saken. Han må trumfe igjennom enten at det ansettes flere eller at folk får betalte pauser.

 

På mange arbeidsplasser straffer det seg dessverre å ta opp slike ting. 

Anonymous poster hash: 5d8c8...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På mange arbeidsplasser straffer det seg dessverre å ta opp slike ting. 

Anonymous poster hash: 5d8c8...755

 

Derav fagforeningsmedlemskapet.

 

Den bransjen der er råtten, og ansatte må stå på for rettighetene sine. Gjør de ikke det, får man aldri luket vekk ukulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir avbrutt i pausen og må arbeide i f.eks 10 minutter, får du igjen disse 10 minuttene da? Sitter i pausen 10 minutter over din opprinnelige pause? Da må du nok finne deg i det. Men får du ikke tatt 30 minutters ubetalt pause i det hele tatt, er dette fullstendig galt.

 

På min arbeidsplass kan vi velge om vi vil ha betalt eller ikke betalt pause. Velger vi å ha betalt pause må vi ikke forlate arbeidsstedet og vi må være tilgjengelig og hjelpe hvis det trengs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du blir avbrutt i pausen og må arbeide i f.eks 10 minutter, får du igjen disse 10 minuttene da? Sitter i pausen 10 minutter over din opprinnelige pause? Da må du nok finne deg i det. Men får du ikke tatt 30 minutters ubetalt pause i det hele tatt, er dette fullstendig galt.

 

På min arbeidsplass kan vi velge om vi vil ha betalt eller ikke betalt pause. Velger vi å ha betalt pause må vi ikke forlate arbeidsstedet og vi må være tilgjengelig og hjelpe hvis det trengs.

Nei, en må ikke da finne seg i det. De tredve minuttene skal være sammenhengende.

Anonymous poster hash: 1229e...7f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

alle har rett på pause men ikke alle har rett på betalt pause

Anonymous poster hash: fac68...b85

 

Må du være tilgjenglig har du rett på betalt pause. Har du ikke betalt pause kan heller ingen kreve at du avbryter den / er tilgjengelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Er ikke det vanlig? alle jobbene jeg har hatt har jeg fått betalt for 7,5 timer, men jobbet i 8. Da har jeg ikke vært nødt til å jobbe i pausen da, vel og merke.. Så det er vel der feilen er?

Anonymous poster hash: 17124...927

 

Det er saken, trenger du ikke være tilgjengelig I pausen har du heller ikke rett på betalt pause.

 

Må si jeg selv foretrekker ubetalt pause, da det sikrer at man faktisk for pause uten avbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en må ikke da finne seg i det. De tredve minuttene skal være sammenhengende. Anonymous poster hash: 1229e...7f7

Det stemmer dessverre ikke:

§ 10-9.Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

(2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer dessverre ikke:

§ 10-9.Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

(2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_10

 

Men jeg har jo ikke lov til å forlate arbeidsplassen?

Anonymous poster hash: a5229...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo ikke lov til å forlate arbeidsplassen?

Anonymous poster hash: a5229...e8c

Slik jeg leser det har du ikke krav på 30 minutter sammenhengde. Dersom du ikke får tatt pause i det hele tatt har du har du krav på betalt pause.

Det skal sier at jeg er trøtt nå, så om jeg tolker det feil er det fint om noen retter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...