AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #1 Skrevet 3. august 2015 Jeg har en BMW 2005 modell, hvor jeg har vært uheldig og fått steinsprut på frontruten. Men da steinen traff ruten så ble det ikke bare ett lite hakk, men fra merket der steinen traff ruten - så fortsatte det en tynn strekk litt bort over. Dette er på fører siden. Jeg regner med at ruten må byttes. Dessverre så kjørte jeg uten forsikring den gangen. Og jeg vet at noen av dere kommer til å skrive lange kommentarer på hvor uforsvarlig dette er å kjøre uten forsikring. Men legg merke til at jeg spør om noe helt annet her; - hvor mye koster det ca å bytte en frontrute på bilen, UTEN at man bruker forsikringsselskap? Jeg har regnet det til ca 10 000,-??? er det evt billigere i Sverige for slike jobber? Anonymous poster hash: ed946...04e 1
Mardina Skrevet 3. august 2015 #2 Skrevet 3. august 2015 Nøyaktig pris vet jeg ikke. Men det er jo en kjent sak at det blir litt billigere hvis man har delkasko. Da går jo noe av det på forsikringen, og man må ut med en egenandel på 2-3000,- Uten delkasko, så er nok 10 000,- ikke så veldig feil regna tror jeg.... Dyrt i hvert fall, derfor lønner det seg å ha delkasko på en bil av din årsmodell. Jeg har det på min bil som er fra 1997
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #3 Skrevet 3. august 2015 Nøyaktig pris vet jeg ikke. Men det er jo en kjent sak at det blir litt billigere hvis man har delkasko. Da går jo noe av det på forsikringen, og man må ut med en egenandel på 2-3000,- Uten delkasko, så er nok 10 000,- ikke så veldig feil regna tror jeg.... Dyrt i hvert fall, derfor lønner det seg å ha delkasko på en bil av din årsmodell. Jeg har det på min bil som er fra 1997 Takk for svaret. Godt å vite at man er i nærheten av beregningen Anonymous poster hash: ed946...04e
tdm900 Skrevet 3. august 2015 #4 Skrevet 3. august 2015 På min forrige bil betalte jeg ikke ei krone! Hvorfor, det kommer an på avansen de hadde der jeg fikk gjort det. Pluss at jeg fikk rabatt gjennom jobben. Men det er ikke alle biler som han har like god avanse.
jomann Skrevet 3. august 2015 #5 Skrevet 3. august 2015 Det er litt vanskelig å slutte å tenke på det. Hvorfor i all verden kjøper du premiumbil når du ikke har råd til forsikring? Også er din største bekymring hvor mye det vil koste å reparere frontvinduet etter steinsprang? 3
Vox_populi Skrevet 3. august 2015 #6 Skrevet 3. august 2015 Det er litt vanskelig å slutte å tenke på det. Hvorfor i all verden kjøper du premiumbil når du ikke har råd til forsikring? Også er din største bekymring hvor mye det vil koste å reparere frontvinduet etter steinsprang? Hvordan vet du at han ikke har råd til forsikring? Kanskje han rett og slett har råd til å ha egenforsikring? I lengda vil jo det lønne seg stort, siden han slipper å bidra til forsikringsselskapets administrasjonsutgifter. Kanskje han også anser seg å være mindre risikoutsatt enn gjennomsnittet? Uansett - nå har han fått en skade, og siden han må betale den selv, ser han om det går an å få reparert den rimelig. Skulle bare mangle, og han fortjener ikke spydigheter fra deg.
-Jiinxs- Skrevet 3. august 2015 #7 Skrevet 3. august 2015 (endret) De gangene jeg har hatt bilen min inne for steinsprut. Så har de spurt når skaden skjedde og sløv som jeg er, så har jeg bare sagt en dato. Det samme kan vel du gjøre? Men i mitt tilfelle så hadde jeg faktisk en gyldig bilforsikring. Jeg har forresten kun byttet rute 1 gang og da betalte jeg de 2000.- i egenandel. Endret 3. august 2015 av -Leon- 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #8 Skrevet 4. august 2015 Hvordan vet du at han ikke har råd til forsikring? Kanskje han rett og slett har råd til å ha egenforsikring? I lengda vil jo det lønne seg stort, siden han slipper å bidra til forsikringsselskapets administrasjonsutgifter. Kanskje han også anser seg å være mindre risikoutsatt enn gjennomsnittet? Uansett - nå har han fått en skade, og siden han må betale den selv, ser han om det går an å få reparert den rimelig. Skulle bare mangle, og han fortjener ikke spydigheter fra deg. Vedkommende sier jo at bilen ikke var forsikret. Anonymous poster hash: 1c8e6...e79 1
Vox_populi Skrevet 4. august 2015 #9 Skrevet 4. august 2015 Vedkommende sier jo at bilen ikke var forsikret. Ja. Den var med andre ord egenforsikret. Er det det ordet du ikke forstår? Han slipper å betale premie, mot at han løper en viss risiko. Det er fornuftig, hvis det er snakk om småbeløp som greit kan betales uten at en kommer i økonomiske vansker. 10000 kr i ekstrautgifter er for de fleste ingenting - det anbefales jo å ha noe sånt som tre månedslønner som buffer for påkommende tilfeller.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #10 Skrevet 4. august 2015 Ja. Den var med andre ord egenforsikret. Er det det ordet du ikke forstår? Han slipper å betale premie, mot at han løper en viss risiko. Det er fornuftig, hvis det er snakk om småbeløp som greit kan betales uten at en kommer i økonomiske vansker. 10000 kr i ekstrautgifter er for de fleste ingenting - det anbefales jo å ha noe sånt som tre månedslønner som buffer for påkommende tilfeller. Egenforsikring på bil? Du vet at det ikke er lovlig? Anonymous poster hash: 32759...293 1
Vox_populi Skrevet 4. august 2015 #11 Skrevet 4. august 2015 Egenforsikring på bil? Du vet at det ikke er lovlig? Nei, det visste jeg ikke. Men siden du vet så mye, foreslår jeg at du møter opp på politistasjonen og anmelder trådstarter for manglende bilruteforsikring. Jeg garanterer at du vil bli tatt vel imot, trolig også takket. Trådstarter har heller ingenting imot det, han er lovlydig og rede til å ta sin straff.
Wild-Animal Skrevet 4. august 2015 #12 Skrevet 4. august 2015 Egenforsikring på bil? Du vet at det ikke er lovlig?Anonymous poster hash: 32759...293 Man må ha minimum ansvarsforsikring på registrert kjøretøy, og det dekker ikke glasskade. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #13 Skrevet 4. august 2015 Nei, det visste jeg ikke. Men siden du vet så mye, foreslår jeg at du møter opp på politistasjonen og anmelder trådstarter for manglende bilruteforsikring. Jeg garanterer at du vil bli tatt vel imot, trolig også takket. Trådstarter har heller ingenting imot det, han er lovlydig og rede til å ta sin straff. Er du helt fjern? Det er ingenting som heter bilruteforsikring. Ts sier at bilen ikke er forsikret. Det er forbudt å kjøre en bil uten forsikring. Den blir avskiltet på stedet om det blir oppdaget. Å kjøre uten ansvarsforsikring er faktisk alvorlig.Anonymous poster hash: f0e41...19f
Try2 Skrevet 4. august 2015 #14 Skrevet 4. august 2015 delkasko kan ha ruteforsikring. Men hver så snill å les hva TS spør etter.Det er helt normalt å ikke ha kasko på en BMW 2005 modell.
Vox_populi Skrevet 5. august 2015 #15 Skrevet 5. august 2015 (endret) Er du helt fjern? Det er ingenting som heter bilruteforsikring. Ts sier at bilen ikke er forsikret. Det er forbudt å kjøre en bil uten forsikring. Den blir avskiltet på stedet om det blir oppdaget. Å kjøre uten ansvarsforsikring er faktisk alvorlig. Alle biler skal ha ansvarsforsikring. Når trådstarter skriver at bilen ikke er forsikret, sikter han naturligvis til en helt annen type forsikring, skadeforsikring. Den er det helt frivillig å ha, og på en 10 år gammel bil er det vanlig enten å kjøre uten eller ha delkasko. Full kaskoforsikring på en så gammel bil lønner seg ikke, rett og slett. Delkasko inkluderer vanligvis brann, tyveri, glassruter og redning, foruten veihjelp og bagasje. Men altså ikke "sammenstøt, utforkjøring, hærverk, velting, annen tilfeldig ytre påvirking". Endret 5. august 2015 av Vox_populi
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #16 Skrevet 5. august 2015 Alle biler skal ha ansvarsforsikring. Når trådstarter skriver at bilen ikke er forsikret, sikter han naturligvis til en helt annen type forsikring, skadeforsikring. Den er det helt frivillig å ha, og på en 10 år gammel bil er det vanlig enten å kjøre uten eller ha delkasko. Full kaskoforsikring på en så gammel bil lønner seg ikke, rett og slett. Delkasko inkluderer vanligvis brann, tyveri, glassruter og redning, foruten veihjelp og bagasje. Men altså ikke "sammenstøt, utforkjøring, hærverk, velting, annen tilfeldig ytre påvirking". Når TS skriver at bilen er uforsikret, så er det ikke dermed selvsagt at bilen er ansvarsforsikret. Da hadde TS skrevet det. Eller er du TS, siden du er så veldig opptatt av å rettferdiggjøre kjøring med uforsikret bil? Anonymous poster hash: 1c8e6...e79
Vox_populi Skrevet 5. august 2015 #17 Skrevet 5. august 2015 Når TS skriver at bilen er uforsikret, så er det ikke dermed selvsagt at bilen er ansvarsforsikret. Da hadde TS skrevet det. For å få skilter på bilen, må den ha ansvarsforsikring. Deretter må en huske å betale premien, slik at forsikringa er gyldig. Men dette har ingenting med rutereparasjon å gjøre. Som alle vet (uten du?), dekkes glasskader av en helt annen forsikring. Denne er frivillig, og trådstarter hadde altså valgt å ikke ha. Han nevnte ikke om ansvarsforsikringen fremdeles var gyldig, ikke om han har innboforsikring, reiseforsikring nevntes heller ikke, langt mindre uføreforsikring Og hvorfor i all verden skulle han nevne det? Ingen av disse forsikringene har det ringeste med skade på bilens frontrute å gjøre. Trådstarter presenterte sitt problem og gav opplysningene som var relevante for det. Han trenger svar på det han lurte på, og ikke ville beskyldninger og spekulasjoner om utenforliggende forhold fra en som åpenbart mangler elementære kunnskaper om bilforsikring.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #18 Skrevet 5. august 2015 For å få skilter på bilen, må den ha ansvarsforsikring. Deretter må en huske å betale premien, slik at forsikringa er gyldig. Men dette har ingenting med rutereparasjon å gjøre. Som alle vet (uten du?), dekkes glasskader av en helt annen forsikring. Denne er frivillig, og trådstarter hadde altså valgt å ikke ha. Han nevnte ikke om ansvarsforsikringen fremdeles var gyldig, ikke om han har innboforsikring, reiseforsikring nevntes heller ikke, langt mindre uføreforsikring Og hvorfor i all verden skulle han nevne det? Ingen av disse forsikringene har det ringeste med skade på bilens frontrute å gjøre. Trådstarter presenterte sitt problem og gav opplysningene som var relevante for det. Han trenger svar på det han lurte på, og ikke ville beskyldninger og spekulasjoner om utenforliggende forhold fra en som åpenbart mangler elementære kunnskaper om bilforsikring. Du er vel den eneste her som får "uten forsikring" til å bli synonymt med "jeg har ansvarsforsikring". Det er ikke noe problem å beholde skiltene på bilen den dagen forsikringen utløper. Anonymous poster hash: 1c8e6...e79
Vox_populi Skrevet 5. august 2015 #19 Skrevet 5. august 2015 Du er vel den eneste her som får "uten forsikring" til å bli synonymt med "jeg har ansvarsforsikring". Løgn. Jeg har aldri påstått at ansvarsforsikringen hans er gyldig; om den er det, aner hverken du eller jeg noe om. Men den forsikringen har ingenting med trådstarters spørsmål å gjøre. Er det virkelig så vanskelig å holde seg til trådens tema (frontrute - dyrt?)? Hvis trådstarter har behov for opplysninger om forsikringer fra en som vet minimalt om det og som heller ikke er i stand til å tyde skriftlige framstillinger, vet han jo hvor han skal henvende seg. I tilfelle kan du få utløp for dine godtkjøpsoppfatninger da.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #20 Skrevet 6. august 2015 Løgn. Jeg har aldri påstått at ansvarsforsikringen hans er gyldig; om den er det, aner hverken du eller jeg noe om. Men den forsikringen har ingenting med trådstarters spørsmål å gjøre. Er det virkelig så vanskelig å holde seg til trådens tema (frontrute - dyrt?)? Hvis trådstarter har behov for opplysninger om forsikringer fra en som vet minimalt om det og som heller ikke er i stand til å tyde skriftlige framstillinger, vet han jo hvor han skal henvende seg. I tilfelle kan du få utløp for dine godtkjøpsoppfatninger da. TS har sagt at vedkommende kjører uten forsikring. Allikevel vet du at det er en "han" og at "han" kjører med en tulleforsikring som ikke eksisterer. Hadde TS vært så smart som du mener "han" er, så ville vel TS spurt et firma som skifter vinduene for "han" om en pris? Anonymous poster hash: 1c8e6...e79 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå