Gå til innhold

Hva slags fettkilder spiser du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I ditt kosthold, hva slags kilder har du til fett, og hvor mye spiser du (sånn ca)? Er du redd for å spise mye fett?

Selv spiser jeg stort sett ganske mye fett, det begrenser seg på en måte selv hvor mye jeg har lyst på. Hovedkildene er meieriprodukter (smør, fløte, helmelk, rømme, creme fraiche), egg, kjøtt (lammelår, kjøttdeig, nakkekoteletter), olivenolje og avokado, laks, makrell etc. Ser på alt dette som sunt.

Spiser også noe usunt fett fra potetgull og en sjelden gang kake og snop. Sliter spesielt med å droppe alle typer fritert snacks, det smaker bare så godt. :P

Hva ser DU på som sunt fett (og -mengde) i disse tider hvor de lærde strides? ;)

Anonymous poster hash: ed378...9e4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som en ekte nordmann drikker jeg tran rett ut av flasken.

Anonymous poster hash: 020c8...15a
AnonymBruker
Skrevet

Nøtter, kikerter og avokado er de fettkildene jeg hovedsakelig spiser.

Anonymous poster hash: 3b30f...ac3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nøtter, frø, oljer, avokado, osv. Men jeg spiser betydelig mere karbohydrater enn fett :) 

Anonymous poster hash: 624f0...627
Skrevet (endret)
Jeg er ikke lenger redd for fett :) Mitt fettinntak er ca 40-45 av energiinntaket. Det blir omtrent 70 gram pr dag.

Jeg vil si jeg spiser normale mengder kjøtt, fisk, melkeprodukter - men alt i fullfete varianter (leverpostei, kylling, koteletter med fettrand, kjøttdeig, (kokt skinke er et sjeldent unntak), fet fisk: laks, makrell, sild, helmelk, gresk yoghurt, brie, jarlsberg, brunost), smør og oljer, nøtter/nøttesmør hver dag, noe egg. Jeg spiser også i stor variasjon rikelig frukt, grønnsaker, grove og fine kornvarer (pasta, ris, gryn, knekkebrød, grøt), poteter og søtpotet. Som søtning bruker jeg hvitt eller brunt sukker, honning eller lønnesrup, men ganske lite. Jeg drikker vann, kaffe og te uten sukker. Dette er hverdagsmaten og jeg tror jeg spiser sunt. Det smaker dessuten godt og jeg blir behagelig mett. Jeg føler meg frisk og opplagt og nesten aldri fysen, noe jeg ble hele tiden mens jeg spiste lettprodukter. 

Prøver å unngå mat som det er vanskelig å la være å spise for mye av, sånn som sjokolade, smågodt, kake, pizza, potetgull. Jeg spiser det når jeg får det servert, men kjøper ikke lenger inn for å "ha i tilfelle det kommer gjester" :P
Endret av Pringle
  • Liker 1
Gjest Tottelotta
Skrevet

Dyrefett, kokosfett, palmeolje (når jeg får tak i fair trade/bærekraftig produsert, vel og merke), extra virgin olivenolje, smør, helfete meieriprodukter, litt nøtter og frø. Tar tilskudd av omega3

Er ikke redd for fett. Etter at jeg droppet det nordmenn flest oppfatter som sunt kosthold har livet blitt vakkert 😊

Har aldri veid/målt hvor mye jeg spiser. Lager fettrike måltider og spiser til jeg er passe mett.

Skrevet

Spiser ca 150g fett hver dag på mitt LCHF-kosthold. Mine fettkilder er naturlige fettkilder som kjøtt, innmat, egg, helfete meieriprodukter, kaldpressede oljer (kokos, palme, oliven, avocado, mandel, hasselnøtt, linfrøolje med mer), avocado, oliven, nøtter, frø. Fisk og sjømat er også sunt, men jeg liker ikke smaken. Så lenge det er naturlig har det ikke noe å si om det er umettet eller mettet... Eller jo, litt. Man bør ikke få i seg for mye flerumettet uten ekstra antioksidanter siden flerumettet er oksiderende. Mettet fett er fint og stabilt og er en god byggestein til hormoner og alle våre cellevegger.

Varmpressede og/eller ødelagte oljer som for eksempel matolje, soyaolje, delfiafett og margarin er ikke velkomne i min kropp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiser ca 150g fett hver dag på mitt LCHF-kosthold. Mine fettkilder er naturlige fettkilder som kjøtt, innmat, egg, helfete meieriprodukter, kaldpressede oljer (kokos, palme, oliven, avocado, mandel, hasselnøtt, linfrøolje med mer), avocado, oliven, nøtter, frø. Fisk og sjømat er også sunt, men jeg liker ikke smaken. Så lenge det er naturlig har det ikke noe å si om det er umettet eller mettet... Eller jo, litt. Man bør ikke få i seg for mye flerumettet uten ekstra antioksidanter siden flerumettet er oksiderende. Mettet fett er fint og stabilt og er en god byggestein til hormoner og alle våre cellevegger.

Varmpressede og/eller ødelagte oljer som for eksempel matolje, soyaolje, delfiafett og margarin er ikke velkomne i min kropp.

Enig ang. matoljer. Helt sprøtt at disse regnes som "sunne".

Kunne du skrevet litt om hva slags innmat du spiser og hvordan du tilbereder det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser LCHF (ca. 50-80 g karbohydrater hver dag) og får for det meste fett fra plantekilder som avokado, nøtter, frø, oliven, kokos, kokosmelk og kaldpressede oljer. Deretter kommer fett fra fisk, kylling, egg, meieriprodukter og rødt kjøtt. De to sistnevnte kategoriene spiser jeg ikke så mye av.

Anonymous poster hash: 02fcc...c95

Skrevet

Enig ang. matoljer. Helt sprøtt at disse regnes som "sunne".

Kunne du skrevet litt om hva slags innmat du spiser og hvordan du tilbereder det?

Ja, helt horribelt at ernæringsrådet regner margarin som sunnere enn meierismør.

Jeg prøver å bli bedre på å spise innmat, så jeg har ikke så forferdelig mange tips. Jeg synes ikke det smaker supergodt, men det går ned. Jeg prøver å spise innmat minst en gang i måneden. Som regel blir det bare en morrpølsegryte der jeg slumper med morrpølse, løk, fløte, og rå, hakkede paprikabiter ved servering. C-vitamin bedrer jern-opptaket, men meieriprodukter hemmer. Jeg tenker at det paprikaen veier litt opp for at jeg har meieriprodukt i.

Skal du ha ren lever, så smaker okselever bedre enn lammelever etter min smak. Har ikke smakt andre enda.

For å bli vant med å spise innmat har jeg lært dette trikset: Kutt okselever i små biter skyll dem godt i vann flere ganger. Legg dem i en tett boks. Hell over mateddik (eller utvannet eddikessens), nok til å dekke. La dette stå 2-3 dager i kjøleskapet og rør litt rundt i blant. Det er ikke mye innmatsmak igjen etter denne behandlingen.

En gang jeg gjorde dette og lagde stor porsjon levergryte kom lillesøster og lillebror (da henholdsvis 18 og 16 år gamle) innom rett etter jeg hadde spist, så jeg serverte levergryte til dem uten å si hva det var. De spiste godt, og jeg så at lillesøster merket at det var lever, men spiste likevel. Da lillebror hadde spist opp spurte hun, "Er det lever?". Jeg svarte ja, og så spiste hun opp skåla si. Lillebror sa "Hæ? Var det lever? Det var jo godt!" og så tok han en skål til. Lever kan være spiselig også for oss som ikke er så glad i innmat. :)

Eventuelt kan du lage din egen leverpostei? Har ikke prøvd selv, men google så finner du oppskrifter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, helt horribelt at ernæringsrådet regner margarin som sunnere enn meierismør.

Jeg prøver å bli bedre på å spise innmat, så jeg har ikke så forferdelig mange tips. Jeg synes ikke det smaker supergodt, men det går ned. Jeg prøver å spise innmat minst en gang i måneden. Som regel blir det bare en morrpølsegryte der jeg slumper med morrpølse, løk, fløte, og rå, hakkede paprikabiter ved servering. C-vitamin bedrer jern-opptaket, men meieriprodukter hemmer. Jeg tenker at det paprikaen veier litt opp for at jeg har meieriprodukt i.

Skal du ha ren lever, så smaker okselever bedre enn lammelever etter min smak. Har ikke smakt andre enda.

For å bli vant med å spise innmat har jeg lært dette trikset: Kutt okselever i små biter skyll dem godt i vann flere ganger. Legg dem i en tett boks. Hell over mateddik (eller utvannet eddikessens), nok til å dekke. La dette stå 2-3 dager i kjøleskapet og rør litt rundt i blant. Det er ikke mye innmatsmak igjen etter denne behandlingen.

En gang jeg gjorde dette og lagde stor porsjon levergryte kom lillesøster og lillebror (da henholdsvis 18 og 16 år gamle) innom rett etter jeg hadde spist, så jeg serverte levergryte til dem uten å si hva det var. De spiste godt, og jeg så at lillesøster merket at det var lever, men spiste likevel. Da lillebror hadde spist opp spurte hun, "Er det lever?". Jeg svarte ja, og så spiste hun opp skåla si. Lillebror sa "Hæ? Var det lever? Det var jo godt!" og så tok han en skål til. Lever kan være spiselig også for oss som ikke er så glad i innmat. :)

Eventuelt kan du lage din egen leverpostei? Har ikke prøvd selv, men google så finner du oppskrifter.

Prøver også å bli bedre på å spise innmat, så takk for gode tips. Hva slags morrpølse bruker du? Har ikke tenkt over at det er innmat engang. Lungemos er jeg glad i. Av lever er kyllinglever det beste jeg har smakt, med bacon surra rundt. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser LCHF (ca. 50-80 g karbohydrater hver dag) og får for det meste fett fra plantekilder som avokado, nøtter, frø, oliven, kokos, kokosmelk og kaldpressede oljer. Deretter kommer fett fra fisk, kylling, egg, meieriprodukter og rødt kjøtt. De to sistnevnte kategoriene spiser jeg ikke så mye av. Anonymous poster hash: 02fcc...c95

Hvorfor velger du fett fra plantekilder heller enn animalsk fett?

Skrevet

Prøver også å bli bedre på å spise innmat, så takk for gode tips. Hva slags morrpølse bruker du? Har ikke tenkt over at det er innmat engang. Lungemos er jeg glad i. Av lever er kyllinglever det beste jeg har smakt, med bacon surra rundt. :)

Jeg kjøper en morrpølse som jeg får tak i på nærbutikken min. Den er god. Tror den er fra Håland kjøtt. Husker ikke helt, men jeg husker hvordan den ser ut. Men jeg har smakt mindre gode morrpølser, men husker ikke hvilke. Nå som jeg har funnet en jeg liker så holder jeg meg til den. 

Glemte å spesifisere morrpølse som vi har her på vestlandet... Morrpølse andre steder er visst spekepølse. Morrpølse her har konsistens som lungemos og når du drar av skinnet og steker så faller den fra hverandre og blir til en løs masse. Bare for å være sikker på at vi snakker om det samme.

Skrevet

Nutella på skje og avokado

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Smør i store mengder. Avokado. Nøtter. Fet fisk. Oster i alle varianter. Olivenolje.

Vokst opp med kun lettprodukter og merker enorm forskjell nå som jeg har kuttet ut slikt.

Anonymous poster hash: e67fb...908

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hvor mange gram fett de spiser i løpet av en dag? Sjekket MFP ut av nysgjerrighet og jeg ligger rundt 25-30g hver dag. Jeg synes dette høre veldig lite ut? Bør jeg få i meg mye mer?

Anonymous poster hash: aadac...b91
Skrevet

Noen som vet hvor mange gram fett de spiser i løpet av en dag? Sjekket MFP ut av nysgjerrighet og jeg ligger rundt 25-30g hver dag. Jeg synes dette høre veldig lite ut? Bør jeg få i meg mye mer?

Anonymous poster hash: aadac...b91

Kort svar: ja, det er lite og ja du bør få i deg mye mer. Omega-3 og omega-6 er essensielle (altså at de må tilføres kosten), og du bør spise generelt mer fett. Fett er viktig blant annet for hormonproduksjon og så brukes fettceller i alle cellevegger i hele kroppen.

Jeg spiser myyye fett, men så spiser jeg LCHF. 75-80% fett og med ca 2000 kcal blir det over 150g fett. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor velger du fett fra plantekilder heller enn animalsk fett?

Det er fordi det er det jeg liker best og føler at kroppen trives best med. Hvis jeg spiser mye animalsk fett føler jeg meg også "tyngre" og samtidig begynner jeg å lukte mer svette. Å hive innpå med ost, smør, rømme og dyrefett er ikke min ting. Litt av fettet kommer fra slike produkt, men ikke så mye.

Anonymous poster hash: 02fcc...c95

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper en morrpølse som jeg får tak i på nærbutikken min. Den er god. Tror den er fra Håland kjøtt. Husker ikke helt, men jeg husker hvordan den ser ut. Men jeg har smakt mindre gode morrpølser, men husker ikke hvilke. Nå som jeg har funnet en jeg liker så holder jeg meg til den. 

Glemte å spesifisere morrpølse som vi har her på vestlandet... Morrpølse andre steder er visst spekepølse. Morrpølse her har konsistens som lungemos og når du drar av skinnet og steker så faller den fra hverandre og blir til en løs masse. Bare for å være sikker på at vi snakker om det samme.

Skjønte at du ikke mente spekemorr, men sånn type som har lungemos-konsistens har jeg ikke hørt om. Trodde du mente sånn lignende pølse som man bruker til pinnekjøtt. :) Får sjekke ut litt, for den gryta hørtes veldig god ut!

AnonymBruker
Skrevet

Smør i store mengder. Avokado. Nøtter. Fet fisk. Oster i alle varianter. Olivenolje.

Vokst opp med kun lettprodukter og merker enorm forskjell nå som jeg har kuttet ut slikt.Anonymous poster hash: e67fb...908

Hva slags forskjell merker du?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...