Gå til innhold

Ser mitt budsjett greit ut?


Baktusen

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Hvor mye bruker dere på gaver da? Nå ble jeg nysgjerrig. Vi gir ikke til noen venner da..

Vi har begge foreldre og bruker ca. 500 kr hver på de til jul, og 400 kr til dem til bursdager. dvs. 900 kr årlig på hver forelder. 900 * 4 = 3600 kr.

Vi har til sammen tre søsken. Samme greie der. 900 * 3 = 2700 kr.

Så har vi besteforeldre, til sammen 4 stk. Her går det kun i julegaver. 400 kr x 4 = 1600 kr.

Stefar, 400 kr til jul, og ingenting til bursdag. 400 kr.

Så har vi til sammen tre søskenbarn vi gir gaver til jul. 400*3=1200 kr,.

Også har vi til sammen to tanter vi gir gave til jul. 400*2 = 800 kr.

Så gir vi hverandre en gave på ca. 1000 kr til jul og bursdag. = 4000 kr.

Dette er til sammen 12 000 kr, og gir en mnd avsparing på 1200 kr.

Så setter vi av en ekstra hundrelapp i mnd, dvs. 1200 kr i året til større ting. F.eks. setter vi ikke av bursdagsgaver til noen, men dersom de ferier det, så får de selvsagt gave, også ved runde tall. Samt at når noen blir 50/60/70/80/90 så gir vi jo litt ekstra til bursdag enn de 400 kr.

Mener dere virkelig at dette var mye å bruke på gaver?

Bruker de dere sammenligner dere med dette i gaver pr år? For det er det du ber oss svare på. Jeg synes ikke dette var spesielt mye, selv om mitt eget er langt lavere (kun halvskattpengene i desember går til julegaver). Bursdagsgaver og annet gis kun hvis jeg inviteres i selskap. Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wanda Maximoff

Bruker rundt 4.000 gjennom året. Har ni familiebursdager og en sønn som går i fem-åtte barnebursdager i året. Det er tilpasset etter min inntekt, selvfølgelig, som er mye, mye lavere enn deres.

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To biler problemet er veldig mye vurdert. Men er dessverre nødvendig per i dag. Jobbsituasjoner, og lokalisering av jobbene våre gjør det "nødvendig". Men er noe vi vurderer sterkt innimellom, om det er løsninger her.

 

Ok. Det gjør det jo vanskelig å kvitte seg med bilen da.

Men en mulighet er å bruke en bil til å skysse hele gjengen? Har dere vurdert det også?

 Ellers så kan dere jo halvere gavebudsjettet og fortsatt gi gaver. (Jeg skjønner at det kan virke kjipt, men jeg har måttet gjøre det sånn selv. 

 

Samt er det lurt å være åpen med sine nærmeste når man er i en litt økonomisk utfordrende situasjon, det er mye hjelp i det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Trådstarter er ikke i en økonomisk utfordrende situasjon. Hun bare innbiller seg at alle andre gjør alt helt likt som dem selv og har mer penger. De klarer seg helt greit, men ser bare at venner og familie har råd til andre ting enn dem selv. Det eneste som er feil er at de sammenligner seg med andre uten grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tall er fra SIFO? Hva med det reelle budsjettet?

Går begge til frisøren for 1500/mnd? Halver og gå hver annen måned - eller enda bedre en gang pr kvartal.

Jeg antar at forbrukslånet var til reparasjon på bolig, men det er da fullt mulig å betale saktere ned dersom det er et problem? Det ville riktignok ikke jeg gjort, jeg ville fått det vekk så snart som mulig. Men da med forståelsen av at det er trangere frem til det er betalt.

Men så, da. De 7000+ dere betaler kommer fra ekstra jobb. Den dagen lånet er betalt er det vel ikke meningen å fortsette å jobbe så mye? Budsjettet er så detaljert - to avsetninger til buffer blant annet - at det er litt vanskelig å lese.

Holder dere budsjettet?

Forøvrig vil jeg advare mot å sammenligne dere med andre da det er umulig å vite om de andre handler på kreditt. Min vei ut av forbruksgjeldsirkelen var å slutte å sammenligne meg med andre og i de senere år har jeg også begynt å bite meg merke i hvem som bruker kredittkort og hvem som ikke gjør det.

De fleste tall i budsjettet er fra sifo ift. forbruk ja. Og tall vi må forholde oss til. All lønn går inn på en egen konto, og fordeler ut penger til dette. Når det er tomt så er det tomt, og vi går aldri inn på lønnskonto for å ta ut ekstra.

 

Nei vi går ikke begge til frisør for 1500 kr hver mnd. Men vi har begge 1500 kr i lommepenger hver mnd for å si det slik. Synes du det er mye? 1500 kr for å gå til frisør, nye klær, betale for en cola, dra på kino med venner, kaffe, lunsj ute, taxi osv.

Så har vi i tillegg 2000 vi bruker til noe vi gjør sammen. Ut på byen, eller date.

Dvs. vi bruker 2500 kr hver på moro, sosialt, ute på byen, shopping, osv.

Vi er opptatt av å ha ett budsjett vi også kan leve med.

Synes du at 2500 kr per person er mye for all kortbruk og lommepenger? Inkl. alt av kino, restaurant, kos, klær, vintersko, frisør, pleie osv.

Det er ikke ett problem. Vi har det veldig greit, og er komfortabel med å betale ned på to år. Det gikk til reperasjon av bolig ja. Vi kjøpte leiligheten for ett år siden, og i høst fikk vi noen overraskelser som vi hadde håpet forsikring hadde dekket, men det gjorde det dessverre ikke. Eierskifte forsikringen gjaldt heller ei.

Vi har riktignok fått innvilget fra August av, 1 år med lavere avdrag på boliglån. Det frigjør 4000 kr av boliglånet, som er tiltenkt forbrukslånet. Da kan vi få det ned kjapt. Men.. da vil boliglånet også øke i terminbeløp om ett år.. Så jeg håper å være kvitt forbrukslånet om ett år allerede. Er ikke sikker, men håper veldig.

 

Vi håper ikke å fortsette å jobbe så mye nei. Er noe vi har gjort pga. forbrukslånet. Men vi må jobbe såpass så lenge utgiftene er såpass.

Buffer er med tanke på variasjoner, f.eks. økning litt i rentene f.eks. Eller at strømutgiftene er høyere mm. En slag buffer på lån og regning, er ikke mye, men så som så.

 

Vi holder oss 90% til budsjett. Dvs. ingenting ekstra går noen gang ut av lønnskonto. MEN, vi har gjerne sett sett at noen av forbrukspostene har variert og deretter blandet der. F.eks. ikke brukt opp alle lommepenger en mnd. F.eks. denne mnd så sitter si igjen fra Juli med 2500 kr. fordi vi ikke har brukt opp alt som var tiltenkt diesel (ferie, og derfor ikke pendlet så mye), og det sosiale, da vi ikke har vært ute på byen denne mnd. Så derfor har vi nå 2500 kr ekstra. De kunne vi f.eks. funnet på å bruke på noe gøy.. Eller f.eks. vi er tom for matpenger og lyst å kose oss med digg mat, og bruker derfor dieselpenger fordi vi ser at vi ligger bra ann denne mnd.

 

Ja, burde nok slutte å sammenligne oss. Har bare undret hvordan alle rundt meg tilsynelatende har tå til å gå ut 2-3 ganger i uken hver uke nå i sommer.. Har bare undret litt på det..

 

 

Derfor undrer jeg meg hvordan de kan ha så mye mer rå til å bruke på dill, moro og gøy. Det er poenget mitt. Hva er det som er så vanskelig å forstå med det? :)

Forventer du at vi skal vite hvordan andre klarer det uten å vite deres utgifter? Selv om du tror dere har ca samme utgifter så behøver ikke det å stemme

Anonymous poster hash: 0ef87...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut gaver til søsken barn og tanter. Det er ikke nødvendig med mindre søsken barna deres er under 18 mener jeg. Summene på gaver kan også senkes betraktelig. Det holder med 500 kr per foreldre i året fordelt på bursdag og julegaver. Litt mindre til søsken feks 400.

Dette er familie vi ferier med, og som gir oss gaver. Familie vi anser som nær familie. Men vi kunne nok kanskje kuttet ned litt, og heller kjøpt lurere gaver. Det er en tanke :) Men ville følt det var rart å kutte ned på gaver til tanter, når vi bare har en hver, og vi feirer med dem..

 

Bruker de dere sammenligner dere med dette i gaver pr år? For det er det du ber oss svare på. Jeg synes ikke dette var spesielt mye, selv om mitt eget er langt lavere (kun halvskattpengene i desember går til julegaver). Bursdagsgaver og annet gis kun hvis jeg inviteres i selskap.

Jeg har strengt tatt lite info om hva de bruker i gaver. Vi har ikke halv skatt i Desember, og legger derfor av hver mnd selv, slik at alle mnd blir så forutsigbare som mulig.  Vi gir gaver til alle vi får gaver av. Pluss der vi blir bedt i selskap.

 

Trådstarter er ikke i en økonomisk utfordrende situasjon. Hun bare innbiller seg at alle andre gjør alt helt likt som dem selv og har mer penger. De klarer seg helt greit, men ser bare at venner og familie har råd til andre ting enn dem selv. Det eneste som er feil er at de sammenligner seg med andre uten grunnlag.

Du har helt rett her. Vi har det ikke økonomisk vanskelig. Vi lever godt, og har rå til det meste av det vi ønsker til middager, og handler helt ok. Vi har rå til å leve, og rå til å unne oss ting. Vi lever bra og greit. Rå til to biler, osv.

Det er kanskje noe som kom litt galt frem. Vi har det bra økonomisk sett. Jeg klager overhode ikke på det :) Vi lever økonomisk, men hverken overdådig eller kjipt. Jeg har bare i sommer undret meg over andre (som jeg har ansett å ha en noenlunde lik økonomisk situasjon , sammenlignbar situasjon) som har så god råd til å dra på byen, ha kjøpe lunsj hver dag, og shoppe, reise osv. Det er bare noe jeg har lurt veldig på, uten å vite hver detalj av deres økonomi.. Så blir det også vanskelig..

Det var bare ment å vise til mitt budsjett, å høre om det var ok. Jeg sammenlignet meg med andre og undret, og ble derfor nysgjerrig på om vår pengebruk, og vår økonomi var skjeiv.

 

De jeg sammenlignet oss med, sitter med ca. like mye penger å styre som oss per person. Selv om inntekten er ulik, så er den økonomiske situasjonen lik, så langt jeg kan vite per person, ift. til info jeg ahr. Ift. deres leie/lån, bil osv. :) Men jeg vet ingenting om de legger av penger til gaver, ekstraordinære ting,  om de bruker kredittkort osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Mitt husholdningsbudsjett, transport, frisør, klær, underholdning (alt som overføres til kortkonto pr måned) er på ca 7.000/mnd. Jeg har valgt å ikke ha bil - selv om det akkurat nå er forferdelig upraktisk. Jeg sparer et fast månedlig beløp til ferie og jeg sper på feriebudsjettet med den delen av feriepengene som overskrider månedslønnen.

Dersom jeg har overskudd i budsjettet mitt så overføres dette til sparekonto, et eventuelt øket forbruk går ikke direkte ut.

Jeg tror den viktigste grunnen til at du sammenligner dere med andre er at dere jobber mye uten å ha noe å glede dere over samt at dere anser dere som straffet på grunn av forbrukslånet, og ser ingen ende på det.

Jeg synes ikke noe i budsjettet deres er spesielt dyrt eller høyt, jeg har foreslått hvor dere kan kutte for å få forbrukslånet ned raskere. Men du insisterer på å sammenligne dere med andre uten å ane om forutsetningene ellers er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Et tips når det gjelder gaver til familie: gi kinokort. Hele familien kan kose seg med dette og det blir billigere fordi du gir en gave istedenfor mange. Eller gavekort på shoppingsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500 HVER per mnd , 5000 kr totalt , til kos, hygge og alt ekstra er vel ganske mye?! Hvordan kan du mene at de rundt deg/ venner bruker mer enn dette? Det tror jeg er høyst uvanlig?

Anonymous poster hash: 02e42...79d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk gaver gjennom hele året og kjøp når det dukker opp tilbud. Da kan du få en flott gave til halve prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg behøver noen tilbakemeldinger på vårt budsjett og pengebruk, om noen vil ta seg tid til det. Jeg har masse kontoer, og overfører til brukskontoer, ukentlig/månedlig slik at pengebruken skal være nøyaktig som mulig.

 

Vi har en inntekt på gjennomsnittlig 50 000 netto. Som egentlig er en veldig grei inntekt. I fjor hadde vi samlet sett ca. 900 000 kr samlet i inntekt. Så vi har en nokså god økonomi, men samtidig så jobber vi MYE. Han har 150-200% jobb, og jeg jobber 80% + studier.

 

Jeg ser på andre jeg studerer med, venninner som er i jobb, og andre rundt oss, de bruker så mye mer penger på moro. De er ute å reiser stadig bort, drar ut å spiser, bruker noen tusenlapper ei helg ++ Vi har ikke rå til det, og jeg forstår ikke hva vi gjør galt med pengene våre. Vi har riktignok to biler med lån, og boliglån. Men jeg har også venninner som leier og har bil, og betaler så og si det samme som oss. Så jeg forstår ikke helt. Håper gjerne på noen tilbakemeldinger på vår pengebruk/budsjett. Kommentarer, innput på hva vi kan gjøre annerledes, hva folk ser på som unødvendig, rart og forslag til annet.

Vi setter forøvrig av penger hver mnd til ulike utgifter, slik at vi aldri skal få særlig overraskelser. Setter av til strøm hele året f.eks. selv om den er høyere om vinteren, setter av til årsavgift mm.

Vi har også ett sykt dumt forbrukslån, vi ble nødt til å ta opp i høst. Er ferdig med det om 1,5 år. Men det ble en overraskelse, og det er mye av grunnen for den "kontrollen" jeg krever over økonomien i dag. Den spiser jo store deler av økonomien vår.

 

 

Here goes.

 

 

REGNINGSKONTO:

Felleskostnader: 372 kr

Kommunale avgifter: 292 kr

Eiendomsskatt: 217 kr.

Renovasjon: 500 kr.

Strøm: 1100 kr

TV og bredbånd: 727 kr.

Skadeforsikringer: 1399 kr

Livsforsikringer: 208 kr

Trening: 300 kr.

NRK lisens: 233 kr.

Kontaktlinser: 300 kr.

Buffer: 113 kr

SUM REGNINGER: 6550 kr.

 

LÅN:

Huslån: 10 000 kr

2 Billån: 4700 kr

Forbrukslån: 7706 kr

Buffer: 94 kr.

Sum lån: 22 500 kr.

 

SPARING:

Bil (avsetning vedlikehold, service, dekk, vask, reperasjoner for 2 biler): 2200 kr 

Moro: 500 kr

Hund: 300 kr

Vedlikehold og uforutsett på bolig: 1000 kr

Gaver (avsetning for julegaver, bursdagsgaver): 1300 kr

Ekstraordinært (f.eks tannlege): 500 kr

Sum sparing: 5800 kr.

 

Forbruk:

Mat og drikke: 5000 kr

Diverse dagligvare: 270 kr

Diesel: 1 000 kr.

Pendling(diesel eller tog. mannen pendler): 1300 kr.

Sosialt, moro, datenight, lek og fritid: 2000 kr.

Eget forbruk (frisør, klær, moro selv): 1500 * 2 = 3000 kr

Behandling: 1070 kr

Prevansjon: 150 kr

Husholdning (nye ting til bolig f.eks): 400 kr

Medisiner, lege, slike diverse bufferting: 400 kr.

Sum forbruk: 14 590 kr.

 

 

Vi lever langt fra dårlig.  Vi bruker helt gjennomsnittlig på alt, og alle tall er fra SIFO referansebudsjett. Vi har rå til alt og det meste. Men samtidig så ser jeg hele tiden andre rundt meg som tjener dårligere, men har rå til mye annet. Misforstå meg riktig, det handler jo om prioritering. Men uansett. Noen kommentarer?

Vi har jo også det dumme forbrukslånet. Men nettopp derfor er mannen fått en ekstra jobb i tillegg til sin ordinære.

Å sammenlikne med hva andre tilsynelatende kan bruke er som oftest bortkastet energi ettersom man egentlig aldri vet hva disse andre har i inntekt eller hvordan de forvalter pengene sine.

 

Så til budsjettutkastet ditt:

1500,- per person til fritt forbruk (frisør, klær, sko etc.) er ikke mye, men det er overkommelig og spesielt i de 2 årene dere betaler på forbrukslånet synes jeg det er en god prioritering av pengene å ha kort nedbetalingstid på forbrukslånet fremfor større slingringsmonn på lommepengefronten.

 

Jeg slusser litt når du har kommunale utgifter som en post, men samtidig har renovasjon som en annen post. Alle steder jeg har bodd har renovasjon vært en inkludert del av de kommunale avgiftene.

Er det annerledes hos dere ? - holder åpnet at det kan være det altså.

 

Egen post for eiendomsskatt? Her jeg bor akkurat nå er det eiendomsskatt og denne betales over skatteseddelen. Ergo er en egen post for eiendomsskatt litt snodig for meg dersom skattetrekket deres er korrekt. Hvis ikke er en post for estimert restskatt fornuftig.

 

Jeg savner innboforsikring og forsikringen på de 2 bilene i budsjettutkastet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

I Bergen er eiendomsskatt en regning man får noen ganger i året sammen med renovasjon, vannavgift og diverse annet. Dette er det jeg ville kalt kommunale avgifter, selv om det altså er fullt mulig å skille disse ut i egen post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss belaster vi renovasjon eget. I byen vi bor i er renovasjonen privat (er visst ikke det andre steder?). Så vi blir fakturert bare søppel alene.

 

Eiendomsskatten betales også inn med faktura noen ganger i året. Det kommer ikke på skatten, og er ikke endel av skattetrekket.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...