Gå til innhold

Lavkarbodiett


Braah

Anbefalte innlegg

Målet er egentlig å fjerne fettmassene, å gå ned 3-4 kg. Men etter det jeg har lest så er lavkarbo mest for de virkelig tjukke og ikke spinkle.

Jeg er jo 18 år og fortsatt utvikling.

Ok - da vil mitt råd være å kutte ut slanketanken, og heller satse på trening.

 

Med din høyde og vekt er du normalvektig, og du behøver ikke gå ned i vekt, derfor er det heller ikke nødvendig å legge noen store restriksjoner på kostholdet, selv om du, hvis du er som de fleste andre 18-åringer, sikkert bør gjøre små justeringer.

 

Spis sunt og nok, og med det mener jeg balansert der du inkluderer proteiner, fett og masse grønnsaker, frukt og grove karbohydrater.

Kutt ut, eller reduser kraftig på inntaket av raske karbohydrater som godteri, sjokolade, loff, kneipp, polert ris, pasta osv, bruk fullkornsvariantene.

 

Tren styrketrening 2-3 ganger i uken, og inkluder litt kondisjonstrening, så vil dette gå seg til i løpet av kort tid.

Anonymous poster hash: ea924...9ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lavkarbo er ikke noen mirakeldiett. Hvis det gir et kaloriunderskudd, så går du ned i vekt. Det virker ved at kaloriunderskuddet tærer på overflødige energireserver. Du kan redusere kalorier hvordan det måtte passe deg, og fett, karbohydrat og protein har (er) kalorier. Hvis du vil ned i vekt, må du spise mindre. Men ikke mye mindre, for da blir du sulten og slapp. Hvis du vil bygge muskler, må du trene styrke. Å redusere karbohydratinntaket kan redusere søtsuget for mange, men for noen fungerer det ikke, de blir bare mer sugne.

Du burde sette i gang å gjøre noe nå, følge noen av rådene du har fått, og samtidig lese deg opp på ernæring, nå føler jeg at du bare surrer rundt. Det er ikke alltid lett å skille bløff fra fakta, men det går an å lære seg å kjenne igjen sensasjonelle oppslag, og det er viktig å skille detaljer fra hovedprinsipper - men det krever igjen en viss kunnskap om temaet.

Ja, men som sagt: Målet mitt er egentlig å fjerne fettmassene, å gå ned 3-4 kg. Men etter det jeg har lest så er lavkarbo mest for de virkelig tjukke og ikke spinkle. Jeg er 18, så da er spm, hva tenker du? Burde jeg begynne med det? Er det sånn st det automatisk vil fjerne fettmassene mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

TS, du er 18 år og skal ned 3-4 kg. Det å legge om til et lavkarbokosthold synes jeg vil være å komplisere ting unødig i ditt tilfelle. For det første, så tar det en del tid å sette seg inn i hva et lavkarbokosthold innebærer. Det finnes dessuten mange varianter av lavkarbokosthold, og det er inviduelt hvor mye eller lite karbohydrater som vil være optimalt for den enkelte, og dette tar tid å finne ut av. Til slutt så må man også være klar over at det kan ta flere uker før kroppen har vent seg til det nye kostholdet, og man kan oppleve å føle seg uvel i denne perioden, samt at det er tyngre å trene.

 

Jeg er veldig enig med det som AB #21 over her sider, og tror det er tilstrekkelig for deg å kutte ned på typiske raske karbohydrater som lyst/hvitt brød og bakervarer, pasta og hvit ris samt sukkerholdige varer, og fokusere på å spise en passelig mengde langsomme karbohydrater (grovt korn, havregryn osv.), mye grønnsaker og frukt, sunt fett og mest mulig rent kjøtt, fisk og fugl, dvs. minst mulig farseprodukter.

 

Styrketrening er også bra.

Endret av Nanne70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du er 18 år og skal ned 3-4 kg. Det å legge om til et lavkarbokosthold synes jeg vil være å komplisere ting unødig i ditt tilfelle. For det første, så tar det en del tid å sette seg inn i hva et lavkarbokosthold innebærer. Det finnes dessuten mange varianter av lavkarbokosthold, og det er inviduelt hvor mye eller lite karbohydrater som vil være optimalt for den enkelte, og dette tar tid å finne ut av. Til slutt så må man også være klar over at det kan ta flere uker før kroppen har vent seg til det nye kostholdet, og man kan oppleve å føle seg uvel i denne perioden, samt at det er tyngre å trene.

Jeg er veldig enig med det som AB #21 over her sider, og tror det er tilstrekkelig for deg å kutte ned på typiske raske karbohydrater som lyst/hvitt brød og bakervarer, pasta og hvit ris samt sukkerholdige varer, og fokusere på å spise en passelig mengde langsomme karbohydrater (grovt korn, havregryn osv.), mye grønnsaker og frukt, sunt fett og mest mulig rent kjøtt, fisk og fugl, dvs. minst mulig farseprodukter.

Styrketrening er også bra.

Ja, men om jeg kutter ut pasta, ris, poteter etc så vil jeg jo egentlig gå på lavkarbo? Jeg må også kutte ut alt av sukker også? Samt brød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men om jeg kutter ut pasta, ris, poteter etc så vil jeg jo egentlig gå på lavkarbo? Jeg må også kutte ut alt av sukker også? Samt brød?

Du trenger ikke kutte ut pasta, ris, poteter, brød osv.

Du kan spise fullkornspasta, naturris, spise 1 potet i stedet for 3, spise brød med 3 på govhetsskalaen kan du også spise.

 

Sukker behøver du heller ikke kutte ut, men det er en fordel å kutte ned på det.

Unngå flest mulig produkter med tilsatt sukker.

 

Dette er ikke lavkarbo, men "grovkarbo".

Anonymous poster hash: ea924...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke kutte ut pasta, ris, poteter, brød osv.

Du kan spise fullkornspasta, naturris, spise 1 potet i stedet for 3, spise brød med 3 på govhetsskalaen kan du også spise.

Sukker behøver du heller ikke kutte ut, men det er en fordel å kutte ned på det.

Unngå flest mulig produkter med tilsatt sukker.

Dette er ikke lavkarbo, men "grovkarbo".

Anonymous poster hash: ea924...9ee

Okei :).

F.eks til frokost Idag så spiste jeg: 2 skiver rugbrød med kalkunfilet + agurkskiver og 2 skiver knekkebrød med saltpølse + agurk.

Er vel godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nanne70

Ja, men om jeg kutter ut pasta, ris, poteter etc så vil jeg jo egentlig gå på lavkarbo? Jeg må også kutte ut alt av sukker også? Samt brød?

 

Jeg skrev at du kunne kutte ned på raske karbohydrater og sukker, og spise mer langsomme karbohydrater. Jeg nevner ingen ting om at du ikke skal spise brød og poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev at du kunne kutte ned på raske karbohydrater og sukker, og spise mer langsomme karbohydrater. Jeg nevner ingen ting om at du ikke skal spise brød og poteter.

Hva med frukt? Bør vel minske ned på det også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med frukt? Bør vel minske ned på det også? :)

Kjære vene, les deg opp på egenhånd. Det får være måte.

Anonymous poster hash: b45e9...eb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braah, du får spørre Audun Sørseth hvordan han ble kvitt partypondusen sin. Han er har sikkert noen gode tips selv om han er høyere enn deg.



Anonymous poster hash: 6c69e...255
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braah, du får spørre Audun Sørseth hvordan han ble kvitt partypondusen sin. Han er har sikkert noen gode tips selv om han er høyere enn deg.

Anonymous poster hash: 6c69e...255

Hvordan vet du at han er kvitt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at han er kvitt den?

 

Det kan jeg ikke si. Det er hemmelig.

Anonymous poster hash: 6c69e...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :).

F.eks til frokost Idag så spiste jeg: 2 skiver rugbrød med kalkunfilet + agurkskiver og 2 skiver knekkebrød med saltpølse + agurk.

Er vel godkjent?

Ja, det er godkjent.

 

Men om du ikke er vant til å spise så grovt brød bør du huske å drikke litt ekstra vann til magen din er vant til det. 

Den økte fibermengden kan i begynnelsen gjøre deg forstoppet, eller gi luftplager, fordi magen ikke er vant med å jobbe så hardt.

Anonymous poster hash: ea924...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med frukt? Bør vel minske ned på det også? :)

Du har sikkert hørt om 5 om dagen?

 

2 porsjoner frukt eller bær (200 g) og 3 porsjoner grønnsaker (300 g) er anbefalt som en del av et daglig kosthold.

Anonymous poster hash: ea924...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På spørsmålene du stiller, virker det som om du ikke er spesielt godt orientert om kosthold. Er du sikker på at lavkarbo er tingen for deg nå? Hva med å spise normal mat, normal mengde, mye grønnsaker, kutte ut sukker/søtsaker inkludert frukt for en periode + drikke kun vann + styre unna fett junkfood, pizza, pølser... ja du skjønner sikkert. Så ser du om det gir resultater. Trening i sunne mengder er selvsagt også lurt.

En 18-åring med noen få kilo for mye trenger ikke vende trill rundt på kostholdet. Du bor vel hjemme hos foreldre, så særlig praktisk er det vel heller ikke.

Og er du HELT sikker på at du er for tjukk og evt at du skal slanke deg fremfor evt kun å trene mer?

Anonymous poster hash: 869f9...0e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...