AnonymBruker Skrevet 1. august 2015 #1 Skrevet 1. august 2015 Skal muligens starte arbeidsrettet tiltak, noe som evt da blir ordinær utdannelse. Dette er berenset til en varighet på tre år. Det jeg lurer på er om jeg må velge et studie med varighet på maks tre år? Eller kan man få aap for å generelt komme tilbake til "normal" arbeidsfør slik at man kan ta de to siste årene på en grad som tar fem år, da uten aap? Altså, kan man få støtte selv om man vil starte på en femårig utdannelse selvom støtten er begrenset til tre år..? I en normal situasjon, dvs om jeg var frisk, er studiet jeg hadde valgt et profesjonsstudie men pga sykdom har jeg vært forhindret i å begynne. Jeg er nå 27 år og føler for å forsøke å komme i gang. Anonymous poster hash: 45dff...cdd
AnonymBruker Skrevet 1. august 2015 #2 Skrevet 1. august 2015 Skal muligens starte arbeidsrettet tiltak, noe som evt da blir ordinær utdannelse. Dette er berenset til en varighet på tre år. Det jeg lurer på er om jeg må velge et studie med varighet på maks tre år? Eller kan man få aap for å generelt komme tilbake til "normal" arbeidsfør slik at man kan ta de to siste årene på en grad som tar fem år, da uten aap? Altså, kan man få støtte selv om man vil starte på en femårig utdannelse selvom støtten er begrenset til tre år..? I en normal situasjon, dvs om jeg var frisk, er studiet jeg hadde valgt et profesjonsstudie men pga sykdom har jeg vært forhindret i å begynne. Jeg er nå 27 år og føler for å forsøke å komme i gang.Anonymous poster hash: 45dff...cdd Nei.Nav støtter en bachelor grad på 3 år,og det må være en bachelor som leder ut i en jobb.Man kan med andre ord ikke velge hva som helst. Og om jeg får si det er det kanskje greit å begynne litt smått hvis du har vært syk i lang tid(antar det er det du har vært) Å satse på en 5 års studie virker ganske vågalt hvis du hittil ikke har vært i stand til å "delta i samfunnet" Jeg snakker av en bitter egen erfaring. Jeg prøvde meg med på 3 årig utdanning etter å ha vært syk i mange år,og det gikk ikke bra. Anonymous poster hash: 37bc4...4a5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2015 #3 Skrevet 1. august 2015 Nei.Nav støtter en bachelor grad på 3 år,og det må være en bachelor som leder ut i en jobb.Man kan med andre ord ikke velge hva som helst. Og om jeg får si det er det kanskje greit å begynne litt smått hvis du har vært syk i lang tid(antar det er det du har vært) Å satse på en 5 års studie virker ganske vågalt hvis du hittil ikke har vært i stand til å "delta i samfunnet" Jeg snakker av en bitter egen erfaring. Jeg prøvde meg med på 3 årig utdanning etter å ha vært syk i mange år,og det gikk ikke bra. Anonymous poster hash: 37bc4...4a5 Dette vil nok variere etter hvilken saksbehandler man har, jeg fikk støtte til 3 års utdanning, men måtte fullføre vgs først, så fikk aap ett år for å fullføre vgs og deretter de to første årene av en bachelor grad.(fikk streng beskjed da jeg begynte at jeg bare fikk tre år med støtte under utdanning og at jeg vær så god måtte klare meg selv det siste året) Ts: du kan jo søke deg inn på bachelor studiet med aap fra nav, og deretter ta mastergraden hvis du er i stand til det. Det trenger du jo ikke å di noe til nav om nå. Anonymous poster hash: 86298...c1d
Cowboy Lotte Skrevet 2. august 2015 #4 Skrevet 2. august 2015 Utrolig hvor friske folk blir så lenge de blir sponset av Nav... Du er helt frisk og føler for å ta et 5-årig studium, men skal selvsagt bli finansiert av nav av en sykeordning laget for syke mennesker? Du er vel sikker aaalt for syk for å søke vanlig stipend som alle andre? Jeg er rett og slett rystet over dagens unge. Dere gjør at vi eldre og syke må leve under fattigdomsgrensa... 2
Poserose Skrevet 2. august 2015 #5 Skrevet 2. august 2015 Dette er noe jeg oppriktig lurer på, og jeg dømmer på ingen måte før jeg vet hva som er greia: Hvorfor får du støtte til utdanning? Hvis du nå er frisk, hvorfor kan du ikke ta opp studielån for å ta graden? Får du da "lønn" for å gå på skole? 1
FrittgåendeBurugle Skrevet 2. august 2015 #6 Skrevet 2. august 2015 Utrolig hvor friske folk blir så lenge de blir sponset av Nav... Du er helt frisk og føler for å ta et 5-årig studium, men skal selvsagt bli finansiert av nav av en sykeordning laget for syke mennesker? Du er vel sikker aaalt for syk for å søke vanlig stipend som alle andre? Jeg er rett og slett rystet over dagens unge. Dere gjør at vi eldre og syke må leve under fattigdomsgrensa... At ikke du er kastet ut fra kg for lenge siden skjønner jeg ikke. Jmf ensidig meningspåvirkning. 9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #7 Skrevet 2. august 2015 Dette er noe jeg oppriktig lurer på, og jeg dømmer på ingen måte før jeg vet hva som er greia: Hvorfor får du støtte til utdanning? Hvis du nå er frisk, hvorfor kan du ikke ta opp studielån for å ta graden? Får du da "lønn" for å gå på skole? For mange er det gjerne snakk om omskolering, og/eller at nav ser at en utdanning er den eneste måten det er realistisk at man skal klare å komme seg ut i arbeidslivet. Jeg var fortsatt syk da jeg begynte å studere, frisk nok til å gå på skolen noen timer i uken, men ikke frisk nok til å klare å jobbe fast uten å bli syk av det. Fikk aap fordi det var eneste måten jeg kunne klare meg økonomisk gjennom tiden på skolen, hadde aldri klart meg økonomisk på lån fra lånekassen, og jeg hadde ikke klart å jobbe ved siden av skolen uten å bli alvorlig syk igjen, slik som de aller fleste andre studenter gjør. Anonymous poster hash: 86298...c1d 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #8 Skrevet 2. august 2015 Utrolig hvor friske folk blir så lenge de blir sponset av Nav... Du er helt frisk og føler for å ta et 5-årig studium, men skal selvsagt bli finansiert av nav av en sykeordning laget for syke mennesker? Du er vel sikker aaalt for syk for å søke vanlig stipend som alle andre? Jeg er rett og slett rystet over dagens unge. Dere gjør at vi eldre og syke må leve under fattigdomsgrensa... Har jeg sagt noe om at jeg er ung?Anonymous poster hash: 45dff...cdd
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #9 Skrevet 2. august 2015 Dette er noe jeg oppriktig lurer på, og jeg dømmer på ingen måte før jeg vet hva som er greia: Hvorfor får du støtte til utdanning? Hvis du nå er frisk, hvorfor kan du ikke ta opp studielån for å ta graden? Får du da "lønn" for å gå på skole? Hadde jeg frisk så hadde det ikke vært noe problem. Men jeg har måtte avbryte flere utdanninger pga helseproblemer og derfor samlet opp en del studielån på veien. Jeg er sykemeldt, og kommer til å være det videre, men vil gjerne forsøke å gjøre noe ved siden av dersom det er en mulighet. Jeg klarer ikke å bare sitte hjemme med hendene i fanget mellom behandlingene. Dessuten er det ikke lett å komme seg ut i arbeidslivet igjen etter flere års sykemelding, så en utdanning kan vel bare være positivt. Anonymous poster hash: 45dff...cdd 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #10 Skrevet 2. august 2015 For å svare på det du spør om; om du kan få støtte til 3 av 5 årig utdannelse fra NAV: Det kommer helt an på saksbehandler og hvilken utdannelse du tenker på. I utgangspunktet får du KUN støtte til 3 år utdannelse da NAV mener dette er nok for at du skal få deg jobb. Jeg har vært i samme situasjon, og jeg ville begynne på en 5 årig master, men fikk ikke støtte til dette. Men jeg kom ikke inn på det studie og begynte på en 3årig bachelor istedet, dette støttet NAV. Men jeg kjenner ei som fikk støtte til 5årig utdannelse, men da kun de første 3. Resten måtte hun betale selv. Dette var en utdannelse som det var stort behov for og ikke mulig å bli ferdig med en bachelor. Det var kun master. Anonymous poster hash: adf94...ee9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #11 Skrevet 2. august 2015 Når dere snakker om at man kun får støtte til utdannelse i 3 år, gjelder dette 3 skoleår eller 3 faktiske år? Spør fordi jeg får støtte til utdanning selv, men klarer bare å studere 50%, og vil da bruke (estimert, vi vet ikke om jeg blir bedre i løpet av tiden som går) 6 år på en bachelor. Jeg har allerede fullført et semester før jeg fikk AAP, så jeg lurer på om jeg kan få støtte i 5 år for 2,5 skoleår. Ja, jeg har vurdert å spørre saksbehandleren min, men han er på ferie.Anonymous poster hash: 1433d...c3e
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #12 Skrevet 2. august 2015 For å svare på det du spør om; om du kan få støtte til 3 av 5 årig utdannelse fra NAV: Det kommer helt an på saksbehandler og hvilken utdannelse du tenker på. I utgangspunktet får du KUN støtte til 3 år utdannelse da NAV mener dette er nok for at du skal få deg jobb. Jeg har vært i samme situasjon, og jeg ville begynne på en 5 årig master, men fikk ikke støtte til dette. Men jeg kom ikke inn på det studie og begynte på en 3årig bachelor istedet, dette støttet NAV. Men jeg kjenner ei som fikk støtte til 5årig utdannelse, men da kun de første 3. Resten måtte hun betale selv. Dette var en utdannelse som det var stort behov for og ikke mulig å bli ferdig med en bachelor. Det var kun master. Anonymous poster hash: adf94...ee9 Kan jeg spørre hvilken utdanning det var snakk om (5-årig som venninna di tok)? Hvis de skiller på det ut fra hva man tenker å studere?Anonymous poster hash: 45dff...cdd
AnonymBruker Skrevet 2. august 2015 #13 Skrevet 2. august 2015 Når dere snakker om at man kun får støtte til utdannelse i 3 år, gjelder dette 3 skoleår eller 3 faktiske år? Spør fordi jeg får støtte til utdanning selv, men klarer bare å studere 50%, og vil da bruke (estimert, vi vet ikke om jeg blir bedre i løpet av tiden som går) 6 år på en bachelor. Jeg har allerede fullført et semester før jeg fikk AAP, så jeg lurer på om jeg kan få støtte i 5 år for 2,5 skoleår. Ja, jeg har vurdert å spørre saksbehandleren min, men han er på ferie.Anonymous poster hash: 1433d...c3e De mener 3 reelle år. Altså 100% Anonymous poster hash: 37bc4...4a5
Poserose Skrevet 3. august 2015 #14 Skrevet 3. august 2015 For mange er det gjerne snakk om omskolering, og/eller at nav ser at en utdanning er den eneste måten det er realistisk at man skal klare å komme seg ut i arbeidslivet. Jeg var fortsatt syk da jeg begynte å studere, frisk nok til å gå på skolen noen timer i uken, men ikke frisk nok til å klare å jobbe fast uten å bli syk av det. Fikk aap fordi det var eneste måten jeg kunne klare meg økonomisk gjennom tiden på skolen, hadde aldri klart meg økonomisk på lån fra lånekassen, og jeg hadde ikke klart å jobbe ved siden av skolen uten å bli alvorlig syk igjen, slik som de aller fleste andre studenter gjør. Anonymous poster hash: 86298...c1d Men hvorfor får du/de utdanning uten å sitte igjen med lån sånn som alle andre? Jeg var syk et av studieårene mine, da tok jeg fullt lån selv om jeg studerte 50 %. Tar man utdanning med lønn? 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #15 Skrevet 3. august 2015 Utrolig hvor friske folk blir så lenge de blir sponset av Nav... Du er helt frisk og føler for å ta et 5-årig studium, men skal selvsagt bli finansiert av nav av en sykeordning laget for syke mennesker? Du er vel sikker aaalt for syk for å søke vanlig stipend som alle andre? Jeg er rett og slett rystet over dagens unge. Dere gjør at vi eldre og syke må leve under fattigdomsgrensa...ja fy faen stakkars dere som ikke kommer til å få en dritt i pensjon!! Anonymous poster hash: 9e9ab...929
Poserose Skrevet 3. august 2015 #16 Skrevet 3. august 2015 Hadde jeg frisk så hadde det ikke vært noe problem. Men jeg har måtte avbryte flere utdanninger pga helseproblemer og derfor samlet opp en del studielån på veien. Jeg er sykemeldt, og kommer til å være det videre, men vil gjerne forsøke å gjøre noe ved siden av dersom det er en mulighet. Jeg klarer ikke å bare sitte hjemme med hendene i fanget mellom behandlingene. Dessuten er det ikke lett å komme seg ut i arbeidslivet igjen etter flere års sykemelding, så en utdanning kan vel bare være positivt.Anonymous poster hash: 45dff...cdd Jeg syns utelukkende at det er positivt at folk tar utdanning og begynner å jobbe så mye de klarer. Syns bare det høres rart ut at noen skal få lønnet utdanning uten å sitte igjen med lån etterpå. Skjønner det godt om man allerede har en del studielån som ikke har ført til noen grad på grunn av sykdom. Men om de på aap får en bachelor med mindre i lån enn de som finansieres av lånekassa blir jeg faktisk litt gretten 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #17 Skrevet 3. august 2015 Jeg syns utelukkende at det er positivt at folk tar utdanning og begynner å jobbe så mye de klarer. Syns bare det høres rart ut at noen skal få lønnet utdanning uten å sitte igjen med lån etterpå. Skjønner det godt om man allerede har en del studielån som ikke har ført til noen grad på grunn av sykdom. Men om de på aap får en bachelor med mindre i lån enn de som finansieres av lånekassa blir jeg faktisk litt gretten Er som regel fordi det ikke er så mange muligheter igjen før man havner på ufør at man får utdanning gjennom nav. Anonymous poster hash: 9e9ab...929
Poserose Skrevet 3. august 2015 #18 Skrevet 3. august 2015 Er som regel fordi det ikke er så mange muligheter igjen før man havner på ufør at man får utdanning gjennom nav.Anonymous poster hash: 9e9ab...929 Hvorfor er det ikke en mulighet å ta opp studielån sånn som alle andre gjør? Skjønner det hvis det er barn i bildet og så kan jeg strekke meg til å akseptere et huslån som grunn.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #19 Skrevet 3. august 2015 De mener 3 reelle år. Altså 100% Anonymous poster hash: 37bc4...4a5 Det er jo rart, ettersom arbeidsevnen må være redusert med minst 50% for å få AAP. Hvordan skal man klare å ta en bachelor på 3 år om arbeidsevnen er redusert med minst 50%?Anonymous poster hash: 1433d...c3e 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #20 Skrevet 3. august 2015 Man må også være i behandling samtidig om du skal få skole dekt gjennom AAP. (Sikkert noen unntak her) Anonymous poster hash: a5219...d0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå