Gå til innhold

Tips til nyutdannet lærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forresten. Tror dere jeg vil få lønn som resten av staben 12 august? Jeg har foreløpig ikke skrevet under på noe kontrakt, annet enn det brevet jeg fikk med tilbud om stillingen, som jeg måtte returnere med signatur. Anonymous poster hash: e8f95...c33

Det fikk jeg når jeg startet, men da hadde jeg også vært og levert skattekort+kontonr. De andre som ikke hadde levert det fikk etterbetalt lønna etter et par dager.

Husker jeg syntes det var utrolig kult å få lønn, uten å ha begynt å jobbe en gang :)

Endret av Marimba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fikk jeg når jeg startet, men da hadde jeg også vært og levert skattekort+kontonr. De andre som ikke hadde levert det fikk etterbetalt lønna etter et par dager.

Husker jeg syntes det var utrolig kult å få lønn, uten å ha begynt å jobbe en gang :)

Krysser fingrene for det! Gleder meg sånn til min første, ordentlige lønn etter fire år som fattig student  :danse: (selv om det meste går til regninger, da..) Kontonr har kontrodamen fått, og på skatteetaten står det at kommunen har hentet skattekortet mitt. Men tenkte kanskje at jeg ikke får før neste måned ettersom jeg ikke har skrevet kontrakt.

Anonymous poster hash: e8f95...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også lønn 12. august. :) Var veldig blakk det siste året mitt som student, så jeg var veldig påpasselig med å sørge for at de hadde kontonr. og fødselsnr. før sommerferien, slik at det gikk gjennom raskt.

 

En annen nyansatt samme år fikk ikke lønn, da hun ble ansatt litt senere enn meg og ikke hadde fått gitt vekk kontonummeret, men kontoret fikset en ekstra utbetaling da hun spurte om det. Jeg regner med at de har forståelse for at studenter ikke har den største bufferen til å overleve forsinket lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tips om boka "Håndbok for ferske lærere" av praksislæreren min i fjor, hu sa hu skulle ønske hu hadde den de første årene sine, så den er nok verdt å sjekke ut i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte også på dette med lønn, men har hørt at det er vanlig at man før lønn den 12.aug så det er jo supert! Blir veldig rart å skulle jobbe og ikke være student lengre, men utrolig herlig håper jeg! Noen som har tips om hva man bør gjøre eller absolutt ikke gjøre i starten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte også på dette med lønn, men har hørt at det er vanlig at man før lønn den 12.aug så det er jo supert! Blir veldig rart å skulle jobbe og ikke være student lengre, men utrolig herlig håper jeg! Noen som har tips om hva man bør gjøre eller absolutt ikke gjøre i starten?

Husk at det er lov å være ny, og ingen forventer at du skal vite alt. Ikke slit deg ut, men lær deg å prioritere.

Et godt team å være på er også gull verdt for nyutdanna. Det året jeg startet havnet jeg med 2 erfarne lærere + en forholdsvis fersk. De veletablerte var godt vant til mye samarbeid på teamet og at de 66 elevene på trinnet var "våre" og ikke mine/dine. Så vi drøftet elever fra hele trinnet på teamtiden, laget læringsplaner sammen hvor vi alle hadde fylt inn litt hver på forhånd, planla sammen, og hadde det rett og slett kjempehyggelig. Jeg gledet meg til å gå på jobb både for å treffe teamet og elevene.

Ei annen helt nyutdannet ble satt på et team hvor tanken var "mine-dine" elever. Hun måtte gjøre alt selv, og fikk nærmest stygge blikk fra teamet når hun spurte om tips... og de var ikke spesielt interessert i samarbeid (noe som egentlig går i mot skolens reglement, men vi har dessverre en rektor som lar det surre og gå...) Stakkars jenta ble utbrent etter 4 måneder, var sykemeldt resten av skoleåret og omskolerte seg til noe helt annet en lærer.

Skulle du være så uheldig å havne i den siste situasjonen der, så håper jeg du har en ledelse som er greie å gå til og som kan hjelpe deg, for på mange skoler i dag er det å være lærer å samarbeide med andre på team enten man kommer overens med dem eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres veldig lurt ut det du sier om samarbeid og hva slags folk man har rundt seg. Jeg håper det vil bli bra og at man får et godt samarbeid der man ikke føler at man blir sett på som ny, uerfaren og masete, men heller ser på meg som en ressurs som kan komme inn med nye ideer og tanker og med mulighet til å videreutvikle meg. 

 

Er det sånn at man på trinnet sammen lager årsplaner/halvårsplan/periodeplan osv eller hva er vanlig her? Bruker man ofte årsplanene som har vært tidligere som utgangspunkt? eller lager man nye hvert år? 

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at man på trinnet sammen lager årsplaner/halvårsplan/periodeplan osv eller hva er vanlig her? Bruker man ofte årsplanene som har vært tidligere som utgangspunkt? eller lager man nye hvert år? 

 

:)

Vi lager fagplaner for hvert fag sammen i fagseksjon. Utgangspunktet er fjorårets plan, og endringene er som regel ikke så store, med mindre det har kommet en revidert læreplan eller skolen har kjøpt et nytt læreverk.

 

På vår skole jobber lærerne veldig tett, dvs. at de som har norsk på 8. trinn sitter sammen og lager undervisningsopplegg, vurderingssituasjoner og en nærmere plan for hver periode (lekser og utvalg av tekster som skal gjennomgås for eksempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrens den offentlige profilen din på facebook og  gjør instagramkontoen din privat.



Anonymous poster hash: 9b2aa...282
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...