Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har i de to siste somre arbeidet som ufaglært ferievikar i helse-/omsorgssektoren i hjemkommunen min. I fjor hadde jeg 105 kr/t, mens jeg i år ikke fikk oppgitt hva jeg kom til å tjene. Jeg prøvde å spørre flere ganger, men selv sjefen hevdet hun ikke visste, men at jeg minst skulle få det samme som i fjor. Siden hun sa det giddet jeg ikke ta kontakt med lønningskontoret i kommunen, for den lønna var jeg fornøyd med. Nå har lønningen endelig kommet, men jeg har fått i overkant av 102 kr/t. Så nå lurer jeg litt, noen andre som synes det høres merkelig ut at jeg går ned i lønn i samme stilling (nå som jeg også hadde mer erfaring)?? Jeg synes iallefall det.. Nå er ikke lønnsforskjellen så stor, men jeg jobbet såpass mye at det utgjør noen hundrelapper.. Vet noen om jeg har noen mulighet til å "klage" på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan nok forhøre deg med din sjef. Men om du har rett på mer det tviler jeg på så sant du ikke har skrevet en arbeidsavtale. Og der står lønnen du har krav på. Så uten arb.avtalen stiller du meget svakt. :-?

Skrevet

Minstelønn for ufaglærte i kommunen uten ansiennitet er kr. 100, 50 pr. time regnet ut fra en årslønn på kr. 196 000

Etter fire år er minstelønnen kr. 103 (kr. 201 000 i året)

Men det er minstelønn. Du kan få mer etter lokale avtaler, men ikke mindre. Alle kommuner er bundet av samme tariffavtale (unntatt Oslo- de har egen avtale).

De høres rart ut at du går ned i lønn!

Men jeg gjentar spørsmålet over, hva står i arbeidsavtalen? Du bør snakke med den tillitsvalgte på arbeidsplassen (fra Fagforbundet?). De skal ha greie på dette!

Gjest Trådstarter
Skrevet

Jeg har arbeidsavtale, men der er feltet for lønn blankt. Da jeg ble bedt om å levere spurte jeg flere ganger om lønnen, men fikk ikke noe svar og måtte skrive under allikevel (måtte skrive under i forhold til taushetsplikt osv). Det er ikke det at jeg synes lønna er dårlig, jeg synes bare at det er rart at jeg går ned i lønn når jeg har mer erfaring (i tillegg til at minstelønna generelt har økt..) Jeg tenkte ikke så mye på det blanke feltet i arbeidsavtalen da jeg skrev under, trodde kommunen skulle være til å stole på.. Men jeg har fått vite etterpå at det har vært tull i den sektoren før, bl.a at ei jeg jobba sammen med for et år siden fikk høyere lønn enn meg med samme forutsetninger.. merkelig synes jeg.

Gjest *Julienne
Skrevet

Jobber du 37,5 timers uke, eller 35,5 timers uke?

Dersom du jobber 35,5 timers uke er minstelønnen kr 106,18 pr time etter HTA.

Gjest Trådstarter
Skrevet

Jeg jobbet 32,75 timer/uke (den ene dagen var 4,75, resten 7). Hva er minstelønnen om man jobber 37,5 timer/uke da? Visste ikke at det var noen forskjell jeg..

Gjest Anonymous
Skrevet

Spørsmålet er egentlig hvor mange timer en full stilling er beregnet til i uka. Årslønna er lik for 37,5 timers uke og 35,5 timers uke, men timelønna blir 100,51 for 37,5 timers uke og 106,18 for 35,5 timers uke. Turnusarbeidere i helsesektoren jobber 35,5 timers uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...