Gå til innhold

Akutten - regning?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

For noen dager siden var jeg først på legevakten og ble derifra henvist til akutten. Jeg betalte for turen min på legevakten men på akutten ble jeg ikke opplyst om noe. Når jeg sjekket postkassen i dag så fikk jeg en regning fra akutten, noe jeg ikke trodde man fikk. Det stemmer sikkert, men jeg bare lurer på om det er normalt?

Alle de andre gangene jeg har blitt henvist dit har jeg aldri betalt noe, derfor jeg begynte å undre denne gangen. 

På regningen så står det konsultasjonsdato og at jeg var på gastro og akutt kirurgisk avdeling. Jeg trodde ved henvisning fra legevakten at man ikke betalte?

Og ja, jeg kan sikkert ta en telefon opp å høre men jeg vil bare forhøre meg først. 

Anonymous poster hash: 01239...85b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har betalt for akutten, samboeren min slapp.

Anonymous poster hash: 52542...c44
Skrevet

Jeg får alltid regning i posten fra akuttlegevakten. Har vel skjedd 2 av 15 ganger at jeg har vært "heldig" å slippe unna, og går ut i fra at det da har vært en feil i systemet.

Gjest Magdalene
Skrevet

Tror det er avhengig om du blir innlagt eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Legevakten er helsehjelp for akutt sykdom eller skade.

Har du blitt henvist videre til utredning på en poliklinikk, uten sykehusinnleggelse, så må du betale ny egenandel for poliklinisk helsehjelp på annen avdeling/helsehjelp enn legevakten.

Anonymous poster hash: fb8bf...bf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som helsesekretær på ett akuttmotak, og der ble det sent ut regning til pasienter som var der under 5 timer.

Så kan det være derfor?

Anonymous poster hash: 15f55...d14
AnonymBruker
Skrevet

Har du blitt henvist videre til utredning på en poliklinikk, uten sykehusinnleggelse, så må du betale ny egenandel for poliklinisk helsehjelp på annen avdeling/helsehjelp enn legevakten.

Det er mulig at det er lovlig for sykehuset å ta seg betalt på denne måten. Det er likevel urimelig at en skal måtte betale for to konsultasjoner for samme problem med få minutters mellomrom. Det bør lages en regel om at den som har betalt egenandel for konsultasjon for et problem, ikke kan avkreves ny egenandel for samme lidelse den nærmeste uken, selv om ny konsultasjon skjer hos en annen lege.

Anonymous poster hash: 04337...c0d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble først lagt inn på akutten, og jeg lå også på akutten men legen jeg møtte var en kirurg siden jeg måtte skjæres i. Så JA, det var akutt og jeg var sikker på at jeg skulle stryke med innimellom. 

Og tusen takk for svar, folkens. Jeg ser det varierer veldig, så jeg betaler bare regninga i stillhet mens jeg tenker litt stygge ting inni meg om å først betale på legevakten så deretter igjen på akutten. 

Anonymous poster hash: 01239...85b

Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Dette varierer fra helseforetak til helseforetak, så du må nok bare betale. Mener du regningen er feil bør du kontakte de og høre.

AnonymBruker
Skrevet

Dette varierer fra helseforetak til helseforetak, så du må nok bare betale. Mener du regningen er feil bør du kontakte de og høre.

Reglene skal være like og praktiseres likt over hele Kongeriket Norge.

Men merk; kommnene styrer akutten/legevaktene, og Helseforetakene sykehusene/poliklinikkene. Derfor blir egenandelsbetalingen todelt. Innleggelse på sykehus skal det ikke betales egenandel for, mens all poliklinisk behandling kan det kreves egenandel for.

Hva som har skjedd i ts sitt tilfelle, klarer jeg ikke å få tak i, infoen er for difus. Men TS kan ta en telefon til enten de som har sendt henne faktura, eller pasient og brukerombudet.

Skrevet

Synes bare du skal betale og tenke på at det er peanuts i forhold til det et slikt opphold egentlig koster ..

Det er jo ikke akkurat store summene, og hvis det gjør at du får frikort vil det jo uansett dekkes den veien.

AnonymBruker
Skrevet

Synes bare du skal betale og tenke på at det er peanuts i forhold til det et slikt opphold egentlig koster ..

Det er jo ikke akkurat store summene, og hvis det gjør at du får frikort vil det jo uansett dekkes den veien.

Så kommer det alltid en eller annen som kommenterer noe som ikke TS klager over i det hele tatt. Har du LEST det TS har skrevet? TS lurte på om det var vanlig siden hun har vært lagt inn før på akutten og aldri betalt noe. 

Anonymous poster hash: 69576...b21

Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Reglene skal være like og praktiseres likt over hele Kongeriket Norge.

Men merk; kommnene styrer akutten/legevaktene, og Helseforetakene sykehusene/poliklinikkene. Derfor blir egenandelsbetalingen todelt. Innleggelse på sykehus skal det ikke betales egenandel for, mens all poliklinisk behandling kan det kreves egenandel for.

Hva som har skjedd i ts sitt tilfelle, klarer jeg ikke å få tak i, infoen er for difus. Men TS kan ta en telefon til enten de som har sendt henne faktura, eller pasient og brukerombudet.

De SKAL være like ja, men er nok ikke det i praksis.... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...