Heiheisann Skrevet 31. juli 2015 #1 Skrevet 31. juli 2015 Det er utrolig mange som søker nye lunger og nyrer her i landet. Derfor lurte jeg på om man kunne være organdonor uten å være død. Altså at man gir fra seg en nyre og en lunge, man kan jo fint leve uten dette og i så fall om man kan dette, får man penger for å gi fra seg organer? Vet at dette høres veldig useriøst ut, men det kunne jo kanskje ha reddet mange?
Fireflies Skrevet 31. juli 2015 #2 Skrevet 31. juli 2015 Nei, man kan ikke selge organene sine. Det skjer kun på svartebørsen.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #3 Skrevet 31. juli 2015 Du kan donere en nyre ja. Men du må være i riktig alder, det må være familiemedlem, blabla Du får ikke donere lunge... Du kan ikke selge organer Anonymous poster hash: af829...6b0
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #4 Skrevet 31. juli 2015 Stort sett gjøres det når man er i nær familie med den som trenger et organ. Anonymous poster hash: c2172...933
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #5 Skrevet 31. juli 2015 I live kan du donere en nyre. Lunger gir man ikke ny bare en men begge til en som trenger lunger. Ofte transplanteres lunger og hjerte samtidig til samme mottaker. Det er en fordel at du fyller ut og legger et donorkort i lommeboken din. Om det skjer deg noe så vet både sykehus og de pårørende at du ønsker å donere organer. Kortene ligger i brosjyrer som finnes på de fleste apotek og på noen legekontor. Anonymous poster hash: 32581...1a2
Heiheisann Skrevet 31. juli 2015 Forfatter #6 Skrevet 31. juli 2015 Ouff, jeg som trodde det var en lettvindt måte å skaffe seg penger på.. Dessuten hadde det sikkert gitt en sikker plass i himmelen.
Fireflies Skrevet 31. juli 2015 #7 Skrevet 31. juli 2015 Ouff, jeg som trodde det var en lettvindt måte å skaffe seg penger på.. Dessuten hadde det sikkert gitt en sikker plass i himmelen. Heller tvilsomt at du er sikret god karma på at du tjener penger... 4
Honey Dew Skrevet 31. juli 2015 #8 Skrevet 31. juli 2015 Du kan være levende donor, men dette gjelder kun nyre-transplantasjon, Tror jeg...
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #9 Skrevet 31. juli 2015 Du får kjeks og saft gratis om du donerer blod. Anonymous poster hash: aca3c...8ac 4
Wiggins Skrevet 1. august 2015 #10 Skrevet 1. august 2015 Vanligvis kan man bare donere bort én nyre så lenge man selv er i live. Men: Jeg så en gang en dokumentar på Discovery. Det var ei som hadde cystisk fibrose (en sykdom som enkelt sagt spiser opp lungene over tid), som trengte donorlunger. Hun hadde to søsken, og de skulle forsøke noe som aldri tidligere hadde blitt gjort (tror jeg); nemlig å ta 25% av hver lunge fra søsknene og sette bitene sammen i hun som trengte nye lunger. Operasjonen ble dessverre mislykket, hun våknet aldri fra narkosen og døde. Søsknene klarte seg greit med 75% av sin opprinnelige lungekapasitet. Så vidt jeg vet er det ett land i verden som ikke har venteliste for nyretransplantasjoner, nemlig Iran. Der tilbyr helsevesenet en ganske pen sum til folk som donerer bort ei nyre. Du får søke statsborgerskap i Iran.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2015 #11 Skrevet 1. august 2015 Det er utrolig mange som søker nye lunger og nyrer her i landet. Derfor lurte jeg på om man kunne være organdonor uten å være død. Altså at man gir fra seg en nyre og en lunge, man kan jo fint leve uten dette og i så fall om man kan dette, får man penger for å gi fra seg organer? Vet at dette høres veldig useriøst ut, men det kunne jo kanskje ha reddet mange? Det er jo en grunn for at vi har to nyrer og to lunger. Du kan jo ikke leve uten lunger. Anonymous poster hash: 89834...978
AnonymBruker Skrevet 1. august 2015 #12 Skrevet 1. august 2015 Ouff, jeg som trodde det var en lettvindt måte å skaffe seg penger på.. Dessuten hadde det sikkert gitt en sikker plass i himmelen. Du, dette er ikke noe du driver og tuller med. Det er respektløst!Anonymous poster hash: 32581...1a2 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2015 #13 Skrevet 1. august 2015 Du, dette er ikke noe du driver og tuller med. Det er respektløst!Anonymous poster hash: 32581...1a2 Enig. Blir ikke støtt av det, men det er jævlig håpløst og ufint, og man bør vite bedre. Med mindre TS er 11 år gammel, men det tviler jeg på. Anonymous poster hash: dea4d...902 1
fruBeist Skrevet 1. august 2015 #14 Skrevet 1. august 2015 I live kan du donere en nyre. Lunger gir man ikke ny bare en men begge til en som trenger lunger. Ofte transplanteres lunger og hjerte samtidig til samme mottaker. Det er en fordel at du fyller ut og legger et donorkort i lommeboken din. Om det skjer deg noe så vet både sykehus og de pårørende at du ønsker å donere organer. Kortene ligger i brosjyrer som finnes på de fleste apotek og på noen legekontor. Anonymous poster hash: 32581...1a2 Kortet i seg selv er ingen fullmakt på at sykehus kan høste organer ved en ulykke. Samtykket må komme fra pårørende. Det viktigste er å ta en samtale med nærmeste pårørende og fortelle om standpunktet ditt. Kortet kan hjelpe sykehus til å komme i kontakt med rette vedkommende om det skulle være nødvendig.https://www.organdonasjon.no/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå