AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #1 Skrevet 31. juli 2015 Dere som har hatt mangel på D-vitamin, tar dere tilskudd om sommeren? Jeg fikk påvist mangel i februar, og fikk beskjed om å ta tilskudd fram til sommeren. Men det har jo ikke vært noe særlig sommer i år, så jeg lurer på hvor mye effekt de få solstrålene jeg har fått har gitt. Jeg sluttet å ta D-vitamin i mai, da var verdiene mine økt fra 22 til 70 nmol/L. Men jeg kan ikke drive å måle hele tiden, så lurer på om jeg skal begynne med tabletter/tran igjen bare for å være sikker eller er den svake sommersolen nok? Anonymous poster hash: 3e300...010
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #2 Skrevet 31. juli 2015 Jeg har ikke hatt mangel, men har hatt lavt nivå av D-vitamin. Jeg begynte med vegetabilsk tilskudd av D3. Jeg bor i Nord-Norge, så sola bidrar ikke så mye. Jeg ville ikke tatt tilskudd om sommeren dersom jeg skulle reise til varmere strøk. Men i år har jeg bare vært i Danmark og England, og har derfor valgt å fortsette med tilskudd. Den svake sommersolen er ikke nok, nå vet jeg ikke hva du regner som "svak", men hvis det er såpass kaldt ute at du går fullt påkledd får du jo bare sol i ansiktet (og på halsen/hendene) noe som ikke er nok. Jeg har også hørt at sola er så lavt nede i Norge at kroppene vår ikke klarer å lage (nok) D-vitamin av det. Så jeg vil anbefale deg å ta tilskudd også om sommeren.Anonymous poster hash: e0afc...8d3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #3 Skrevet 31. juli 2015 Du trenger gjerne ikke bruke "mangel-medisinen" for D-vit. men finn enten tran, om du klarer få det i deg, eller en multivitamintablett. Anonymous poster hash: 12cb4...cdc
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #4 Skrevet 31. juli 2015 Jeg fikk påvist mangel i begynnelsen av juni(til tross for at jeg tok tilskudd i perioder hele vinteren). Jeg har tatt tilskudd i hele sommer. Bor på nordvestlandet og her har vært minimalt med sol i sommer. Anonymous poster hash: 0853a...b1e
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #5 Skrevet 31. juli 2015 Jeg fikk påvist mangel i juni,og har tatt d-vitamin i hele sommer. Bor på vestlandet og det har vært minimalt med sol og sommer her,så jeg tror ikke sola har bidratt med mye i år.Anonymous poster hash: aeb61...7b2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå