AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #1 Skrevet 30. juli 2015 I morgen har jeg tannlegetime. Etter utallige tannlegebesøk gjennom livet pga. sykdom, har jeg utviklet en voldsom tannlegeskrekk. Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg skjelver i skrivende øyeblikk. Nå er det også forsent å avlyse timen, siden man må gjøre det 24 (eller var det 48?) timer før. Jeg sitter nå her og tenker over alt jeg kan ha gjort feil. Har jeg kanskje drukket litt for mye juice? Spist litt for mye frukt? Var det kanskje tilsatt sukker i den yoghurten jeg spiste forrige uke? Har jeg vært flink nok å bruke tanntråd mens jeg var på ferie? Jeg ser jo at dette blir for dumt, men jeg er virkelig redd. Jeg skjelver alltid når jeg er hos tannlegen. De tre siste tannlegetimene har endt med at jeg har begynt å gråte (noe som er litt pinlig). På toppen av det hele har jeg også time hos kjeveortoped den 3. august. Jeg har ofte mareritt om at jeg er hos tannlegen, og jeg har aldri gruet meg så mye som nå. Noen tips til hvordan jeg kan takle dette bedre, noe jeg kan gjøre/tenke? Skjønner jo at jeg til syvende og sist bare er nødt til "å bite i det sure eplet", men det er likevel vanskelig. Hilsen 16 år gammel jente Anonymous poster hash: c84b9...29f
Crobern Skrevet 30. juli 2015 #2 Skrevet 30. juli 2015 Har du fortalt tannlegen om hvordan du har det?
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #3 Skrevet 30. juli 2015 Har du fortalt tannlegen om hvordan du har det? Nei, men siden jeg skjelver og gråter regner jeg med at hun har skjønt at jeg ikke synes tannlegebesøk er noe særlig. Anonymous poster hash: c84b9...29f
Florence Skrevet 30. juli 2015 #4 Skrevet 30. juli 2015 Hva er det du frykter mest hos tannlegen? Hvis du kan sette ord på det kan du be tannlegen rolig snakke deg gjennom hva hun skal gjøre.
Freaky Fly Skrevet 30. juli 2015 #5 Skrevet 30. juli 2015 Sliter med det samme. Hadde en super tannlege i tenårene som jobbet meg gjennom tannlegeskrekken. Hun var rolig, fortalte alt hun gjorde, om hun borret telte hun til 5 før hun stoppet og spurte om det gikk greit osv.. Måtte i en periode bruke lystgass fordi jeg var så redd. Men, det er jo ikke gjort på dagen, men viktig at du får en tannlege som kan dette med tannlegeskrekk! Dessverre for meg har skrekken kommet tilbake, sånn går det når man blir gammel nok til å betale selv og ikke drar dit lenger.. Jeg fikk alltid noe å klemme på (type gummiball eller lignende) og hadde alltid musikk på ørene. Det er mine beste tips for å komme deg gjennom timen
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #6 Skrevet 30. juli 2015 Hva er det du frykter mest hos tannlegen? Hvis du kan sette ord på det kan du be tannlegen rolig snakke deg gjennom hva hun skal gjøre. Jeg er redd for at hun skal kjefte på meg (det har skjedd før, bare med en annen tannlege). Jeg er også redd for at jeg kanskje har hull, eller at jeg bare ikke har vært nøye nok med tannpussingen (for et par mnd siden sa kjevortopeden min at jeg har "fantastisk munnhygiene", men jeg er likevel redd). Anonymous poster hash: c84b9...29f
Gjest Saxofon Skrevet 30. juli 2015 #7 Skrevet 30. juli 2015 Jeg er redd for at hun skal kjefte på meg (det har skjedd før, bare med en annen tannlege). Jeg er også redd for at jeg kanskje har hull, eller at jeg bare ikke har vært nøye nok med tannpussingen (for et par mnd siden sa kjevortopeden min at jeg har "fantastisk munnhygiene", men jeg er likevel redd). Anonymous poster hash: c84b9...29f Min erfaring er at tannleger er så forskjellige og at mange kan si negative ting for at det ikke er deres perfekte standar. Jeg har hatt en tannlege som har kjeftet på meg, for så ikke endre rutinen og vært hos en annen tannlege 2 måneder etterpå hvor alt var helt fantastisk. Så jeg ville ikke tenkt så mye over det. Tipper det bare er en greie de sier på automatikk tilslutt.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #8 Skrevet 30. juli 2015 Sliter med det samme. Hadde en super tannlege i tenårene som jobbet meg gjennom tannlegeskrekken. Hun var rolig, fortalte alt hun gjorde, om hun borret telte hun til 5 før hun stoppet og spurte om det gikk greit osv.. Måtte i en periode bruke lystgass fordi jeg var så redd. Men, det er jo ikke gjort på dagen, men viktig at du får en tannlege som kan dette med tannlegeskrekk! Dessverre for meg har skrekken kommet tilbake, sånn går det når man blir gammel nok til å betale selv og ikke drar dit lenger.. Jeg fikk alltid noe å klemme på (type gummiball eller lignende) og hadde alltid musikk på ørene. Det er mine beste tips for å komme deg gjennom timen Takk skal du ha. Anonymous poster hash: c84b9...29f
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #10 Skrevet 31. juli 2015 Lykke til i dag Tusen takk. Har time om 40 min...Anonymous poster hash: c84b9...29f
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2015 #12 Skrevet 31. juli 2015 Hvordan gikk det? Det gikk faktisk bra, jeg begynte i det minste ikke å gråte! Hadde ingen hull og ifølge tannlegen så det veldig fint ut. Jeg er veldig heldig med tannlegen min, hun er rolig og forklarer alt hun gjør. Er så lettet.Anonymous poster hash: c84b9...29f
Crobern Skrevet 31. juli 2015 #13 Skrevet 31. juli 2015 Det gikk faktisk bra, jeg begynte i det minste ikke å gråte! Hadde ingen hull og ifølge tannlegen så det veldig fint ut. Jeg er veldig heldig med tannlegen min, hun er rolig og forklarer alt hun gjør. Er så lettet.Anonymous poster hash: c84b9...29f Så godt å høre. Jeg har tenkt på deg idag. Kanskje dagens time gjør at du ikke er så redd neste gang
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå