Silfen Skrevet 4. august 2015 #21 Skrevet 4. august 2015 haha, kan jeg spørre hvilket forum det var? Jeg unne tenke meg å bli med på et amerikansk forum Anonymous poster hash: 95bb8...b79 Lurer på om det var cafemom.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #22 Skrevet 4. august 2015 Det virker som om folk tror at hvis en under femten år kommer opp i en situasjon, f eks en brann, så vil han bare sitte der og la seg selv og hele huset brenne opp. Anonymous poster hash: 274ab...18c 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #23 Skrevet 4. august 2015 Lurer på om det var cafemom. tusen takk! Anonymous poster hash: 95bb8...b79
palamina Skrevet 4. august 2015 #24 Skrevet 4. august 2015 Det virker som om folk tror at hvis en under femten år kommer opp i en situasjon, f eks en brann, så vil han bare sitte der og la seg selv og hele huset brenne opp. Anonymous poster hash: 274ab...18c Er vel heller den økte risikoen for at en 15-åring setter fyr på huset i utgangspunktet som er problemet, ikke hva som skjer når det først brenner. For evnen til å forutse konsekvenser av handlinger og planlegge fremover i tid er noe hjernen ikke utvikler optimalt før man er voksen. 15-åringer kan mao havne oppi mange situasjoner eldre mennesker greier å unngå. Men selv flytta jeg på hybel som 16-åring og det gikk da greit det. 1
Gjest chiki Skrevet 4. august 2015 #25 Skrevet 4. august 2015 Er det ikke litt lærdom i det også da. Er målet for tenåringsforeldre at ungdommen skal vente lengst mulig med alt. Jeg også hadde litt fest når jeg var i den alderen, det gikk også helt fint. Tror aldri det har vært så rent som etter disse festene, for jeg vasket jo som en gal for at de ikke skulle merke noe Anonymous poster hash: 95bb8...b79 Jeg turte aldri å ha fest hjemme, men vi gikk andre plasser. Jeg tror det er mye lærdom av å få ansvar og teste litt ut. Så lenge det ikke går altfor hardt for seg selvfølgelig. Værre med de av venninnene mine som ventet til de ble 18 år og flyttet, og da virkelig tok helt av. Jeg visste jeg alltid kunne ringe mamma eller pappa om jeg måtte bli kjørt hjem, jeg kunne fortelle dem om det var noe. Andre venner kunne ikke ringe hjem for å bli hentet eller få overført penger til taxi hjem om d ehadde feilberegnet. Det tror jeg er værre
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #26 Skrevet 4. august 2015 Er vel heller den økte risikoen for at en 15-åring setter fyr på huset i utgangspunktet som er problemet, ikke hva som skjer når det først brenner. For evnen til å forutse konsekvenser av handlinger og planlegge fremover i tid er noe hjernen ikke utvikler optimalt før man er voksen. 15-åringer kan mao havne oppi mange situasjoner eldre mennesker greier å unngå. Men selv flytta jeg på hybel som 16-åring og det gikk da greit det. Joda, de som er overbeskyttet og aldri har fått lov til/behøvd å nærme seg komfyren engang kan nok støte på utfordringer, men nå snakker jeg om de normale. Anonymous poster hash: 274ab...18c 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #27 Skrevet 4. august 2015 Men så er ikke alle tenåringer fullstendig retarda heller da.Anonymous poster hash: e9f02...bf0 Var absolutt ikke mitt beste øyeblikk. Var temmelig vill i tenåra, men i dag har jeg høyere utdanning og regner meg selv som oppegående nok, så er ikke så "retarda" lenger nå. Bare kynisk når det kommer til tenåringers vett 😉Anonymous poster hash: 943e6...183 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #28 Skrevet 4. august 2015 Var absolutt ikke mitt beste øyeblikk. Var temmelig vill i tenåra, men i dag har jeg høyere utdanning og regner meg selv som oppegående nok, så er ikke så "retarda" lenger nå. Bare kynisk når det kommer til tenåringers vett Anonymous poster hash: 943e6...183 Du må nok innse at du var over gjennomsnittlig idiot som tenåring. Å måle dine barn etter hvordan du var selv er en oppskrift på katastrofe. Anonymous poster hash: 29e26...c93 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #29 Skrevet 4. august 2015 Er vel heller den økte risikoen for at en 15-åring setter fyr på huset i utgangspunktet som er problemet, ikke hva som skjer når det først brenner. For evnen til å forutse konsekvenser av handlinger og planlegge fremover i tid er noe hjernen ikke utvikler optimalt før man er voksen. 15-åringer kan mao havne oppi mange situasjoner eldre mennesker greier å unngå. Men selv flytta jeg på hybel som 16-åring og det gikk da greit det. ...og den utvikles neppe i det hele tatt, hvis man aldri får prøve seg, men i steden har et helekopter av en mor sirklende over seg hele tiden.... TS Anonymous poster hash: 95bb8...b79 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #30 Skrevet 4. august 2015 Ha, ha - da jeg fikk være alene hjemme som femtenåring ble det grisefest med så mye bråk at politet ble tilkalt og venninna mi som overnattet mista jomfrdommen med en gift mann på 28. Noen uker senere ble det en tur på sykehuset for abort på henne for prevensjon tenkte ingen på. Selv havnet jeg nesten på sykehuset for pumping etter å ha drukket for mye hjemmebrent. Spydde utover hele seriegulvet. Så hvis jeg får barn kan de glemme å være hjemme alene som tenåringer med mindre de er utrolig mye roligere enn det jeg var 😉Anonymous poster hash: 943e6...183 Og da jeg var 15 flyttet jeg til en by 3 timer unna hjemstedet mitt for å gå på skole. Jeg fullførte 3 år på VGS med veldig gode karakterer, festet kanskje en gang i måneden, og mistet jomfrudommen til en jevnaldrende gutt jeg var sammen med. Og startet selvfølgelig på p-piller før det skjedde. Så ja, unger er forskjellige. Jeg var også alene hjemme med min søster hver dag etter skolen fra jeg var 8 og hun 10. Vi laget til og med middag til foreldrene våre kom hjem når vi følte for det. Med kniver og varme og alt. Dette kunne vi fordi våre foreldre hadde lært oss å være ansvarlige fra ung alder ved å vise og forklare hvordan man gjorde ting. Kuttet fingeren min stygt på en kniv engang, da løp jeg rett opp til naboen slik jeg var instruert og fikk hjelp der til min mor kom og hentet meg. Anonymous poster hash: 48999...513 1
Gjest Mythic Skrevet 4. august 2015 #31 Skrevet 4. august 2015 Er vel heller den økte risikoen for at en 15-åring setter fyr på huset i utgangspunktet som er problemet, ikke hva som skjer når det først brenner. For evnen til å forutse konsekvenser av handlinger og planlegge fremover i tid er noe hjernen ikke utvikler optimalt før man er voksen. 15-åringer kan mao havne oppi mange situasjoner eldre mennesker greier å unngå. Men selv flytta jeg på hybel som 16-åring og det gikk da greit det. Men hvis man aldri har fått muligheten til å bli selvstendig, går det neppe så veldig bra hvis man skal kastes ut i voksenlivet på egen hybel som 16-åring. Mange flytte jo på hybel i den alderen, og jeg synes det er utrolig korttenkt av foreldrene å mene at en 15-åring ikke kan være alene hjemme. Herlighet, når skal man egentlig starte selvstendighetstreningen? Når man sitter der på hybelen som 16-åring og ikke har prøvd seg på egenhånd overhodet?
palamina Skrevet 4. august 2015 #32 Skrevet 4. august 2015 Men hvis man aldri har fått muligheten til å bli selvstendig, går det neppe så veldig bra hvis man skal kastes ut i voksenlivet på egen hybel som 16-åring. Mange flytte jo på hybel i den alderen, og jeg synes det er utrolig korttenkt av foreldrene å mene at en 15-åring ikke kan være alene hjemme. Herlighet, når skal man egentlig starte selvstendighetstreningen? Når man sitter der på hybelen som 16-åring og ikke har prøvd seg på egenhånd overhodet?Selvfølgelig helt enig i at barn må forberedes på å bli selvstendige jeg, helst helt fra de er små. Før i tida var det også vanlig at man flytta ut og begynte å jobbe etter at man var konfirmert her i Norge. Nå bor folk hjemme til de er ferdig med studiene i en alder av 30, for å sette det på spissen. Men kommentaren min gikk på at det er fysiske forskeller på en voksen hjerne og en tenårings hjerne i måten å fungere på, som gjør at man ikke bør være overrasket om 15-åringen havner oppi korttenkt trøbbel. Uansett oppdragelse!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå