Gå til innhold

lånekassen: noen som har opplevd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å ikke få svar innen den gitte behandlingstiden?

Søkte rundt 19 juni..skulle ha fått svar til nå. (I følge sidene deres).

Har ringt to ganger..får bare beskjed om å vente og at soknaden står I kø. Men hvordan forholde seg til dette når de ikke overholder egne frister?

noen som har erfart dette? Vanligvis får man jo innen deres dato selv behandlingstiden er lang..

Anonymous poster hash: 0c68f...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har opplevd å gå det både før og etter. Uansett går man pengene utbetalt tidligst ved semesterstart.

Anonymous poster hash: 06fe6...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke. Semesteret starter den 19 her, men pengene blir utbetalt den 8 står det på lånekassen.

Anonymous poster hash: 6c33c...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke paa pengene. Men vedtaket og svar paa selve soknaden.........

Anonymous poster hash: 0c68f...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig at det tar flere uker rundt semesterstart, oppmot 8 uker er ikke uvanlig. 



Anonymous poster hash: 01672...c72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske utrolig at noen ikke klarte å forstå at du snakker om svar på søknad, ikke utbetaling. Det bør være helt umulig å misforstå.

Uansett, jeg har også opplevd slikt, og jeg opplever det i år igjen. Jeg er på fjerdeåret i et profesjonsstudium, og har ingen forsinkelser eller tilsvarende det siste året, så søknaden min bør være veldig enkel å behandle om den så behandles manuelt. Men den er fortsatt ikke behandlet. Når jeg søkte? I mai, med en gang jeg fikk muligheten.

 

Jeg har ringt dem, men de sier bare at "sånt skjer, den behandles før eller senere" og trekker på skuldrene. Lånekassen er tilsynelatende strømlinjeformet og effektiv når ting går som de skal, men man må krysse fingrene for at alt funker på første forsøk. For hvis noe først går galt et sted i prosessen, da er de mildt sagt vanskelige å forholde seg til.

Men de behandler den nok til slutt, TS, det er nok ikke det du skal bekymre deg for. Jeg regner også med at de setter inn en liten sluttspurt nå like før studiestart, så i mellomtiden får du bare forsikre deg om at andre vilkår for utbetaling er i orden (at du er oppmeldt til undervisning/eksamen, kontonr. er i orden, semesteravgift betalt osv.) og håpe at svaret på søknaden snart kommer. Selv er jeg forberedt på å måtte begynne semesteret med oppsparte midler, så får det heller være en positiv overraskelse om jeg får pengene i nærheten av semesterstart.



Anonymous poster hash: b5596...c20
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Ganske utrolig at noen ikke klarte å forstå at du snakker om svar på søknad, ikke utbetaling. Det bør være helt umulig å misforstå.

Uansett, jeg har også opplevd slikt, og jeg opplever det i år igjen. Jeg er på fjerdeåret i et profesjonsstudium, og har ingen forsinkelser eller tilsvarende det siste året, så søknaden min bør være veldig enkel å behandle om den så behandles manuelt. Men den er fortsatt ikke behandlet. Når jeg søkte? I mai, med en gang jeg fikk muligheten.

 

Jeg har ringt dem, men de sier bare at "sånt skjer, den behandles før eller senere" og trekker på skuldrene. Lånekassen er tilsynelatende strømlinjeformet og effektiv når ting går som de skal, men man må krysse fingrene for at alt funker på første forsøk. For hvis noe først går galt et sted i prosessen, da er de mildt sagt vanskelige å forholde seg til.

Men de behandler den nok til slutt, TS, det er nok ikke det du skal bekymre deg for. Jeg regner også med at de setter inn en liten sluttspurt nå like før studiestart, så i mellomtiden får du bare forsikre deg om at andre vilkår for utbetaling er i orden (at du er oppmeldt til undervisning/eksamen, kontonr. er i orden, semesteravgift betalt osv.) og håpe at svaret på søknaden snart kommer. Selv er jeg forberedt på å måtte begynne semesteret med oppsparte midler, så får det heller være en positiv overraskelse om jeg får pengene i nærheten av semesterstart.

Anonymous poster hash: b5596...c20

 

Takk, jeg er faktisk enig. Ble usikker på om jeg formulerte meg så uklart.

Takk for svar forresten.

 

Jeg er på samme sted som deg i studieomløpet, men skal til utlandet for å ta siste året. Har lagt ut for alt av skolepenger(som allerede er ett betydelig beløp), så håper virkelig jeg vil få svar snart. Det er ikke alle skoler i utlandet som er ok med å få etterbetalt slik lånekassen selv hevder.

 

Trenger en dato å forholde meg til, men skjønner det er vanskelig. Blir jo redd for at noe er feil med søknaden, og at jeg først skal få beskjed etter avreise. Alt av dokumentasjon osv er tilsendt, både fra meg og skolen sin side. Jeg har hatt permisjon fra studier tidligere pga sykdom, men akkurat den biten burde også være ok. Har ringt og sjekket, men føler de som sitter å svarer på tlfhenvendelser bare svarer generelt dessverre.

 

Lykke til deg! Håper vi får svar snart :-)

 

Anonymous poster hash: 0c68f...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det alltid før høstsemesteret. Lånekassen har ikke mulighet til å klare å ta unna alle søknadene innen vanlig saksbehandlingsfrist, selv med mange innleide sommervikarer.



Anonymous poster hash: f58d1...c25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte ca. 1 uke etter jeg fikk vite jeg hadde fått skoleplass, bare 3-4 dager etterpå fikk jeg svar på søknaden. Hva er det som gjør at noen ikke får svar før mange uker etterpå, mens andre får etter kun noen dager?



Anonymous poster hash: 9dbd9...29b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg søkte ca. 1 uke etter jeg fikk vite jeg hadde fått skoleplass, bare 3-4 dager etterpå fikk jeg svar på søknaden. Hva er det som gjør at noen ikke får svar før mange uker etterpå, mens andre får etter kun noen dager?

Anonymous poster hash: 9dbd9...29b

 

Jeg ringte Lånekassen igjen i dag, og da fikk jeg beskjed om at "dagen er jo fortsatt ikke over..."...

Er en uke over behandlingstiden som står inne på mine sider, så vet ikke helt hvordan jeg skal tolke den setningen.

 

Fikk for øvrig høre det samme sist jeg ringte, så vet ikke om det er ett slags motto eller hva.

 

 

 

Anonymous poster hash: 0c68f...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...