Gå til innhold

Lage karamell


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som har en fin oppskrift på karamell?

Hadde en, men når jeg lager den, blir karamellen helt sprø... og det skal den jo ikke være.

Nå tenker jeg mest på de fløtekaramellene som er vanlig å lage til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svenskbrud

Kanske du kan använda dig av något av dessa, kanske alla tre?

Jag kan rekommendera dem alla tre!!!!

Gräddkola

3 dl vispgrädde

½ dl ljus sirap

3 dl socker

Blanda allting i en tjockbottnad kastrull och koka tills den håller för kulprovet. Kan röra sig om en timma. Häll ut på bakplåtspapper och låt massan stelna. Skär i lagom stora bitar och förvara svalt.

Vaniljkola

2 dl vispgrädde

3 dl strösocker

2 msk vaniljsocker

1 dl ljus sirap

2 msk glykos

100 gr smör

Smält smöret i en stor kastrull. Tillsätt alla övriga ingredienser. Koka till kulprovet är bra. Rör dock inte för mycket i kastrullen. Häll upp på bakplåtar klädda med bakplåtspapper och låt svalna. Klipp sedan i önskad storlek och rulla in i smörpapper. Förvara torrt och svalt.

Kola i micro

50 gr smör eller margarin

1 dl vetemjöl

1 msk kakao

1 dryg dl strösocker

3/4 dl ljus sirap

Blanda allting i en form med höga kanter som tål micro. Sätt micron på full effekt i 1 min. Tag ut formen och rör om ordentligt. Sätt in på full effekt ytterligare 4 - 5 min. Kontrollera med kulprovet. Häll ut smeten på bakplåtspapper och skär sedan när kolan har svalnat, i fyrkanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Gjest_Nina_*

aldri - ALDRI lag karameller i mikroen med den lokket som følger med mikroen... jeg tente nesten på hele huset :( hadde høye kanter, med la lokket litt over for at det ikke skulle sprute utover... karamellen er jo så varm, så hele plasten smelta, den brant nesten og hele kjøkkenet var fullt i røyk etterpå. dette kunne bli siste gangen jeg lagde karameller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...