Gå til innhold

Fragmin, svangerskapsforgiftning

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det tilnærmet fysisk umulig å få svangerskapsforgiftning når man går på Fragmin? Jeg får 18000ie i døgnet (2 sprøyter), så er ganske fortynnet, men var bare noe jeg kom til å tenke på.

Anonymous poster hash: 90b5b...3f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det tilnærmet fysisk umulig å få svangerskapsforgiftning når man går på Fragmin? Jeg får 18000ie i døgnet (2 sprøyter), så er ganske fortynnet, men var bare noe jeg kom til å tenke på.

Fragmin er blodfortynnende, så ser ikke hvordan den skal hindre du får sv.skapsforgiftning?

Anonymous poster hash: 2ce1a...077

AnonymBruker
Skrevet

Fra NHI

Hva forårsaker tilstanden?

Man vet at det er sviktende morkakefunksjon som er årsak til symptomene, men man vet ikke hva som er den direkte årsaken til morkakesvikten.

Blodårene i morkaken blir trange, og det fører til at morkaken og fosteret får mindre blodtilførsel enn de egentlig skulle hatt. Morkaken kan som en følge av minsket blodtilførsel og andre ukjente årsaker, trolig skille ut en del stoffer som gir sammentrekning av små blodårer i hele kroppen. Resultatet blir en morkake med lav blodgjennomstrømning sammen med høyt blodtrykk og svekket nyrefunksjon.

..............

Mange som får preeklampsi, får fragmin, for når man har tynt blod minsker sjansen for at man får problemer med blodet/morkakesvikt

AnonymBruker
Skrevet

Dytt

Skrevet

Fra NHI

Hva forårsaker tilstanden?

Man vet at det er sviktende morkakefunksjon som er årsak til symptomene, men man vet ikke hva som er den direkte årsaken til morkakesvikten.

Blodårene i morkaken blir trange, og det fører til at morkaken og fosteret får mindre blodtilførsel enn de egentlig skulle hatt. Morkaken kan som en følge av minsket blodtilførsel og andre ukjente årsaker, trolig skille ut en del stoffer som gir sammentrekning av små blodårer i hele kroppen. Resultatet blir en morkake med lav blodgjennomstrømning sammen med høyt blodtrykk og svekket nyrefunksjon.

..............

Mange som får preeklampsi, får fragmin, for når man har tynt blod minsker sjansen for at man får problemer med blodet/morkakesvikt

Nja... Mange som har hatt alvorlig svangerskapsforgiftning i tidligere svangerskap blir satt på acetylsalisylsyre i senere svangerskap for å redusere risikoen for at dette skal inntreffe på nytt dersom det ikke er noen medisinske grunner som forklarer hvorfor man fikk svangerskapsforgiftning og eventuelt krever annen behandling. Selv om Fragmin er blodfortynnende, så er det ikke sikkert at det har nøyaktig samme virkning som acetylsalisylsyre og bruk av blodfortynnende er i seg selv ikke noen garanti for at man ikke får svangerskapsforgiftning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...