AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #1 Skrevet 29. juli 2015 Jeg har mye arveting (ikke dyre gjenstander). De yngste møblene er 30 år. Hvite- og brunevarer er 30-10 år gamle. Jeg ser at alle forsikringsselskaper har aldersfradrag. Vil jeg kun få 20% av det det koster å kjøpe nytt? Jeg er uføretrygdet og har absolutt null sjanse til å jobbe ekstra eller på annen måte skaffe penger nok til å kjøpe alt nytt. Jeg håper det er noe jeg misforstår for slik jeg forstår det vil jeg kun få utbetalt noen tusenlapper fra forsikringsselskapet hvis jeg skulle miste alt jeg eier. Anonymous poster hash: 8f2af...973
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #2 Skrevet 29. juli 2015 Jeg har mye arveting (ikke dyre gjenstander). De yngste møblene er 30 år. Hvite- og brunevarer er 30-10 år gamle. Jeg ser at alle forsikringsselskaper har aldersfradrag. Vil jeg kun få 20% av det det koster å kjøpe nytt? Jeg er uføretrygdet og har absolutt null sjanse til å jobbe ekstra eller på annen måte skaffe penger nok til å kjøpe alt nytt. Jeg håper det er noe jeg misforstår for slik jeg forstår det vil jeg kun få utbetalt noen tusenlapper fra forsikringsselskapet hvis jeg skulle miste alt jeg eier.Anonymous poster hash: 8f2af...973 Har de aldersfradrag på allt av innbo, klær og alle eiendeler, eller kun på møbler og hvitevarer? Anonymous poster hash: 773a1...c6d
altflyter Skrevet 29. juli 2015 #3 Skrevet 29. juli 2015 En innboforsikring koster deg ikke mange kronene i året. Du vil uansett få noe dekket så lenge du kjøper innboforsikring, og jeg tror at de fleste av oss tenker at vi har mindre verdier enn det som er faktum... Om leiligheten din brenner ned, så mister du alt... Klær, møbler, datamaskin, tv etc... Det er faktisk en del verdier, så en forsikring vil uansett hjelpe deg på vei om uhellet skulle være ute. Å nedprioritere innboforsikring er i mine øyne fullstendig galskap 6
Cowboy Lotte Skrevet 29. juli 2015 #4 Skrevet 29. juli 2015 (endret) Hehe, jeg kjøper aldri forsikringer av den enkle grunn at alt jeg eier stort sett er kjøpt på billigmarked eller gitt bort. Har uansett nok utgifter, og brenner alt ned, så skaffer jeg nye ting gratis eller på salg. Endret 29. juli 2015 av Cowboy Lotte
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juli 2015 #5 Skrevet 29. juli 2015 Så den dagen det brenner og du må ut for å kjøpe hver eneste truse, sokk, sko og BH, bukse, topp, genser og jakke, så vil ikke et tilskudd til dette hjelpe? 10.000 kr i klær, f.eks, kommer godt med når ALT må kjøpes. La oss si at møblene har en verdi på 50.000. Betyr det at et tilskudd på 10.000 (20 %) ikke kommer godt med når nytt skal kjøpes? Det er min påstand at de fleste av oss - uansett alder på møblene - fort har verdier for 100.000 kr. 20.000 hjelper godt på til å komme på beina igjen, og selv om man får/kjøper brukt er det nå 20.000 mer enn 0, selv om verdien altså bare er 20 %.
Pengebingen Skrevet 29. juli 2015 #6 Skrevet 29. juli 2015 Antar at du leier leilighet som ikke er ditt problem om blir skadet? For om det brenner er det jo ikke bare tingene som går med, stedet må jo totalrehabiliteres. Vannskader kan gi store skader til et rom. Alle som eier må i hvertfall ha innboforsikring, ellers er det vel selvsagt valgfritt så lenge man er klar over hva man gjør.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #7 Skrevet 29. juli 2015 Jeg har mye arveting (ikke dyre gjenstander). De yngste møblene er 30 år. Hvite- og brunevarer er 30-10 år gamle. Jeg ser at alle forsikringsselskaper har aldersfradrag. Vil jeg kun få 20% av det det koster å kjøpe nytt? Jeg er uføretrygdet og har absolutt null sjanse til å jobbe ekstra eller på annen måte skaffe penger nok til å kjøpe alt nytt. Jeg håper det er noe jeg misforstår for slik jeg forstår det vil jeg kun få utbetalt noen tusenlapper fra forsikringsselskapet hvis jeg skulle miste alt jeg eier.Anonymous poster hash: 8f2af...973 Hva med å bytte forsikring? Eks. Dnb innbo? Der er det ikke aldersfradrag. Anonymous poster hash: 982ae...9b1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #8 Skrevet 29. juli 2015 Jeg har også aldersfradrag på enkelte eiendeler, men ikke slik trådstarter snakker om Skaden fastsettes på grunnlag av kostnadene til reparasjon/gjenanskaffelse til samme, eller vesentlig samme, stand som umiddelbart før skaden inntraff ut i fra prisene på skadedagen. Gjenanskaffelseprisen kan ikke settes høyere enn det selskapet må betale for gjenstanden. Verdien av gjenstanden etter skade trekkes fra. Spesielle fradragsregler gjelder for elektronikk, sykler, mobiltelefoner, og briller. Ut i fra mine vilkår er det slik at jeg vil få refundert det det koster å gå til innkjøp av møbler, kjøkkenutstyr, klær osv, i samme stand som de var før de ble ødelagt (dvs nypris med nøktern standard), men at det er særskilte regler for elektronisk utstyr, briller og sykler. Anonymous poster hash: b652e...908 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #9 Skrevet 29. juli 2015 Jeg har mye arveting (ikke dyre gjenstander). De yngste møblene er 30 år. Hvite- og brunevarer er 30-10 år gamle. Jeg ser at alle forsikringsselskaper har aldersfradrag. Vil jeg kun få 20% av det det koster å kjøpe nytt? Jeg er uføretrygdet og har absolutt null sjanse til å jobbe ekstra eller på annen måte skaffe penger nok til å kjøpe alt nytt. Jeg håper det er noe jeg misforstår for slik jeg forstår det vil jeg kun få utbetalt noen tusenlapper fra forsikringsselskapet hvis jeg skulle miste alt jeg eier.Anonymous poster hash: 8f2af...973 Jeg er også ufør,men forsikring må jeg ha.Tør ikke noe annet.Har reise,innbo og bil hos Gjensidige og betaler rundt 600 i måneden totalt,så hvis du bare skal ha innbo trenger det ikke blir store summen Anonymous poster hash: ee04b...eea 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #10 Skrevet 29. juli 2015 Er ufør og alltid hatt innbo mm av forsikringer, noe jeg var veldig glad for i fjor. Fikk enorm vannskade og måtte flytte ut i løpet av en helg. Siden jeg hadde If pluss på innbo, bodde jeg 6 mnd på hotell, noe If dekket. I tillegg fikk jeg også dekket utgiftene til lagring av innbo, samt nedpakking og utpakking i leiligheten. Hadde aldri klart disse utgiftene uten forsikringen min. Ikke alle har familie å bo hos. Anonymous poster hash: fec05...b68 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #11 Skrevet 29. juli 2015 Melder du deg inn i OBOS eller et lokalt boligbyggelag der du bor så får du rimelige og gode innboforsikringer. Det gjør jeg og betaler totalt 1500 kroner i året. Der finnes og gunstigere forsikringer hos OBOS. Da har jeg dekning på innbo for 1,5 mill. Rettshjelpsforsikring, uflaks forsikring, glass og div. Goder. Kommer du i en rettstvist er rettshjelpsdekningen gull verdt. Møbler du har som er 30 + år gamle regnes vel som antikviteter? Da er de av litt verdi. Å kjøpe/skaffe alt av klær og innbo på nytt er ikke enkelt, uansett hva du har og ikke har. Du oppdager først hva du savner når du står på gaten i natt tøy og har reddet livet og ingenting annet. Jeg har prøvd, det var ikke enekelt. Anonymous poster hash: a89a4...9f4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #12 Skrevet 29. juli 2015 Jeg har selvfølgelig innboforsikring! Jeg ble bare overrasket over dette aldersfradraget. Jeg har trodd at om jeg forsikret innboet for 350 000 så ville jeg få omtrent 350 000 om jeg skulle miste alt. For hvis jeg uansett bare vil få 20% av elektriske artikker og møbler, så er det litt dumt å ha (for) høy innboforsikring. Forstår heller ikke hvordan det er mulig å kjøpe en ny vaskemaskin om jeg bare får noen tusenlapper. Selv brukte hvitevarer koster, og transport og montering koster jo. Og jeg har ikke mulighet til jobbe for å tjene noe ekstra. Anonymous poster hash: 8f2af...973
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #13 Skrevet 29. juli 2015 Jeg har selvfølgelig innboforsikring! Jeg ble bare overrasket over dette aldersfradraget. Jeg har trodd at om jeg forsikret innboet for 350 000 så ville jeg få omtrent 350 000 om jeg skulle miste alt. For hvis jeg uansett bare vil få 20% av elektriske artikker og møbler, så er det litt dumt å ha (for) høy innboforsikring. Forstår heller ikke hvordan det er mulig å kjøpe en ny vaskemaskin om jeg bare får noen tusenlapper. Selv brukte hvitevarer koster, og transport og montering koster jo. Og jeg har ikke mulighet til jobbe for å tjene noe ekstra. Anonymous poster hash: 8f2af...973 Hvitevarer, brunevarer varer ikke evig. Derfor nedskrives de over 10 år, hos de fleste forsikringsselskapene. Spørsmålet er hvilken type forsikring du har, fordi noen forsikringer er dyre, med dårlig dekning så alle bør lese det som står med liten skrift og undersøke litt rundt. Det du og bør gjøre er å åpne alle skuffer og skap og se på hva det vil koste å kjøpe tilsvarende ting nytt, på nytt igjen. Da ser du hva du har av verdier, berdier de fleste ikke tenker over at de eier. Husk og på at innboforsikring kan inneholde mer enn bare forsikring for innboet du eier. Eks. Rettshjelpsdekning, flytteutgifter ved skade på bolig, identitetstyveri. (Noe 200 000 opplevde i 2014, da er det godt å få ekstra hjelp.)Anonymous poster hash: a89a4...9f4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #14 Skrevet 29. juli 2015 Det er galskap å ikke ha innbo! Leilighetskomplekset jeg bodde i tok fyr og jeg mistet alt jeg eide av innbo pga røykskader. Jeg hadde også masse gamle ting, men når jeg sammen med forsikringsselskapet begynte å regne over verdien av gjenstandene (alt var jo der, de var bare ikke brukandes til stort) så hadde jeg verdier for over en halv million kroner i en liten leilighet! PCer, TV, DVDspiller og filmer, klær osv osv. De 300,000kr jeg fikk dekket var gull verdt for å si det sånn.............. De kronene den forsikringen koster i året er verdt hver eneste krone. Mener jeg betaler mellom 600 og 800kr!!!!! Anonymous poster hash: 325ec...cf1 1
Million Skrevet 30. juli 2015 #15 Skrevet 30. juli 2015 Det er galskap å ikke ha innbo! Anonymous poster hash: 325ec...cf1 Hvor har trådstarter sagt at hun/han IKKE har innboforsikring? Det står ikke det i hovedinnlegget. Det står i et innlegg lenger ned at hun faktisk HAR det. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå