Gå til innhold

Hjelp meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alenemor med 3 barn. Eier leilighet og har et lån på 1,5 mill og et lån på 150 000 (forbrukslån) Betaler hver mnd 8000 på ene lånet og 3000 på andre lånet.

Har også 15 000 i gjeld på MasterCard. Tjener ca 25 000 i mnd, og føler jeg er på vei ned i et økonomisk rot. Klarer ikke å sette opp budsjett eller følge det og handler hver dag, i stede for en dag i uken.

Noen som kan hjelpe meg, Åssen skal jeg klare meg? Hjelp meg med et budsjett?

Inntekt: ca 25 000 til 28 000 i mnd + 2000 i barnetrygd.

Utgifter:

12 000 på lånene og fellesutgifter

1000 på mobil.

Ca 1000 i strøm

1000 i mnd til kom. Avg osv.

900 i forsikringer

Og mat bruker jeg alt for mye på, minst 8000 i mnd.

Ca 1000 offentlig transport

Går alltid masse i minus. Trenger å komme meg på pluss siden og bli kvitt MasterCardgjelden.

Har ingen sparepenger heller.

Takknemlig for hjelp.

Anonymous poster hash: 85608...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som du sier, kutt ned på det du betaler for mat. Kan du kanskje finne billigere abonnement for mobilen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor du bruker 1000.- på mobil?

Du kan jo fint finne et abonnement på 299 eller 399 som sikkert dekker ditt behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobilkostnaden din er høy , er dette for deg og alle tre barna? Få deg heller familie rabatt! Chess er billigst og har veldig gode vilkår for familie rabatt. Da kan du få for hele familien til rundt 500,- 
eller om det bare er deg selv, 199,- kr

Matutgiftene dine er SINNSYKE, dette har du også innsett selv. Jeg var selv en som brukte mye penger på mat før, nå er jeg alene og ikke med barn, men jeg har treforminsket matutgiftene ved å storhandle to ganger i måneden, istedet for å handle flere ganger  i uka. Jeg lager store gryteretter som kan fryses ned, og restene av råvarene (grønnsakene og kjøttet) mixer jeg sammen til en annen alternativ rett (for eksempel bruker i pasta) i stedet for å kaste det - som det fort blir til om man lager en middag av gangen. Lag opp i store mengder!
På matforumer og matgrupper på facebook er det mange gode eksempler på ukes og måneds matplan.
Foreksempel:
Dag 1: Poteter og karbonader
Dag 2: Potetrester til frokost på rundstykker, og resten av kjøttdeigen fra karbonadene til spaghetti middag
Dag 3: Kylling og ris
Dag 4: Rester fra kylling og ris i en taco wrap

Kanskje litt svake eksempler men du skjønner tegninga! Du kan redusere matutgiftene dine med minst halvparten av det du bruker nå. Det er også lurt å bruke en dag i måneden på å bake opp ting, bake opp pizzadeiger som du kan fryse ned og slenge rest-mat på når du har noe som ikke passer med noe annet osv, bak opp rundtstykker eller horn istedet for å kjøpe på butikken. Om du har mulighet, kjøp også mest mulig mat på utenlandske grønnsakssjapper. Foreksempel koster en pakke toro penne pasta på 400g nesten 40 kr på kiwi, men på en grønnsakssjappe får du 1000g for 14 kr.

Det er vanskelig å se for seg i starten å greie å rasjonere og lage så mye selv, men etter en måneds tid så er du helt inne i det og vil innse hvor utrolig mye du sparer på det!



Anonymous poster hash: 3d93a...39f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg reagerte på var mobilregninga. Min er på 200 kr i måneden.. Mulig du nedbetaler mobilen og/eller betaler for ungene også. Mulig det er noe å spare der.

 

8000 på mat høres også mye ut. Forhold deg til en matplan og følg matlista du har ført opp på forhånd. Handling kan du gjøre to ganger i uka.. 

 

Høres jo ut som utgiftene skal holde seg innafor inntektene dine, men klart skal man jo leve ved siden av også. Du tjener jo veldig bra. 

 

Virker som du selv vet hva du skal gjøre, så det er bare å være bestemt på at du skal klare å følge det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuusen takk for gode tips!!

Mobilregningen har vært slik siden jeg var ungdom, alltid vært ram på telefonbruk/Internettbruk.

Har tele 2 for øyeblikket. Men da skifter jeg til Chess nå:)

Anonymous poster hash: 85608...499

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 82girl

Tuusen takk for gode tips!!

Mobilregningen har vært slik siden jeg var ungdom, alltid vært ram på telefonbruk/Internettbruk.

Har tele 2 for øyeblikket. Men da skifter jeg til Chess nå:)

Anonymous poster hash: 85608...499

Har du bindingstid på tele2?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er renten på huslånet? Kan det lønne seg å bytte bank, eller forhandle den ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nå ut at jeg har faktisk Chess! Bytter abbonement stadig for å få ned prisen, men som sagt bruker jeg tlf ekstremt mye. Kjøper ekstra med nett hver måned.

Har ingen bindingstid, tlf er nedbetalt.

Renten på lånet er rundt 3,5 prosent. Forbrukslånet er 12% rente.

Får ikke endret lånene da jeg kjøpte huset nylig.

Anonymous poster hash: 85608...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000kr i mobil i mnd??? Jeg bruker max 400kr og det er de dagene jeg tilfeldigvis har betalt buss med mobilen et par dager. Sånn ellers betaler jeg 199kr (minsteprisen for mitt abonnement).

Kutt ned på mat, kjøp billigere og unngå brus/potetgull/godter og andre unødvendigheter. Men det er klart med 3 barn så går det jo en god del penger på mat.

Anonymous poster hash: 723e1...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 82girl

Kanskje bruke wifi når du er hjemme om du har det.. ellers er det vel greit å holde prøve å holde seg innenfor de gb som du har inkludert i abonnementet.. kan jo iallfall prøve det noen mnd. Da får du også mer tid til ungene, lese bøker, sy, strikke eller å gjøre husarbeid 😉

Jeg har 5 gb til 259 kr mnd, ekstra pakke koster 79 kr, har nonstop L-Pakken fra telenor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 82girl

Kan også bytte strømleverandør, vet ikke hva som er normalt på ei leilighet, men på et år har jeg brukt ca 1000 kr i gjennomsnittet på et hus på 100 kvadrat som ikke fins isolert i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nå ut at jeg har faktisk Chess! Bytter abbonement stadig for å få ned prisen, men som sagt bruker jeg tlf ekstremt mye. Kjøper ekstra med nett hver måned.

Har ingen bindingstid, tlf er nedbetalt.

Renten på lånet er rundt 3,5 prosent. Forbrukslånet er 12% rente.

Får ikke endret lånene da jeg kjøpte huset nylig.

Anonymous poster hash: 85608...499

 

Høres ut som en høy rente, er det fastrente eller? Visst ikke kan du vel bytte bank/lån når du vil mener jeg. 

 

I dag burde du ha rente under 3%.

 

Om du ikke kan endre lånet av en eller annen grunn ville jeg undersøkt med banken om du kan ha avdragsfrihet inntil du får betalt ned forbrukslånet, da det er mye dyrere. Lønner seg veldig å betale ned det først og så fort som mulig. Bedre å la huslånet stå på vent et år eller to om du klarer det :)

Endret av debattanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du bruke 1000kr i mnd på mobil er det latterlig.. SPESIELT hvis du har wifi hjemme.. Jeg har 299kr mnd med 5gb inkl og 4G står på 24/7 og wifi kobler seg automatisk opp til venner, hjemme eller jobb.. Enkel innstilling på mobilen. Bare der SKAL du klare og spare min 500kr og da har jeg tatt hensyn til en ekstra datapakke nå og da..

1 voksen og 3 barn Skal fint klare seg på 5500kr i mnd på mat. Her må du planlegge hvert måltid, være konsekvent og handle Én dag i uken. Klarer du ikke det ja så vil du ikke... Planlegg, frys og ikke kast mat så er det en lek..

Resten du har satt opp utifra opplysninger gitt ser jo greit ut. Med mobil og mat skal det ikke være NOE problem og spare minst 3000kr og da har jeg tatt godt i ditt favør!

Edit: Med utgiftene du har satt opp har du jo minimum 8000kr som går i et anna sluk?

Skjerp deg og virkelig gå inn for det!

Endret av Labbetussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det jeg ikke har satt opp er "annet" posten. Bruker veldig mye på den..

Shopping, uteliv og aktiviteter med barna.

Tusen takk for alle tips dere! Skal virkelig gå inn for dette nå. Oppdaterer om Åssen det går:D

Anonymous poster hash: 85608...499

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det jeg ikke har satt opp er "annet" posten. Bruker veldig mye på den..

Shopping, uteliv og aktiviteter med barna.

Tusen takk for alle tips dere! Skal virkelig gå inn for dette nå. Oppdaterer om Åssen det går:D

Anonymous poster hash: 85608...499

Kredittkotgjeld, 3 barn og bruker tid og penger på uteliv og shopping?

Håper virkelig at du klarer å skjerpe deg, ellers er det luksusfellen neste.

Anonymous poster hash: 1b860...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er alenemor med 3 barn. Eier leilighet og har et lån på 1,5 mill og et lån på 150 000 (forbrukslån) Betaler hver mnd 8000 på ene lånet og 3000 på andre lånet.

Har også 15 000 i gjeld på MasterCard. Tjener ca 25 000 i mnd, og føler jeg er på vei ned i et økonomisk rot. Klarer ikke å sette opp budsjett eller følge det og handler hver dag, i stede for en dag i uken.

Noen som kan hjelpe meg, Åssen skal jeg klare meg? Hjelp meg med et budsjett?

Inntekt: ca 25 000 til 28 000 i mnd + 2000 i barnetrygd.

Utgifter:

12 000 på lånene og fellesutgifter

1000 på mobil.

Ca 1000 i strøm

1000 i mnd til kom. Avg osv.

900 i forsikringer

Og mat bruker jeg alt for mye på, minst 8000 i mnd.

Ca 1000 offentlig transport

Går alltid masse i minus. Trenger å komme meg på pluss siden og bli kvitt MasterCardgjelden.

Har ingen sparepenger heller.

Takknemlig for hjelp.

Anonymous poster hash: 85608...499

Hvorfor får du bare 2000 kr i barnetrygd om du er alene med 3 barn?

Mat og mobilutgiftene dine er jo helt ville.

Men likevel, med det budsjettet du skisserer her burde du jo likevel gå i pluss. Sett deg ned og se på kontooversikten din og finn ut hvor pengene går og sett deg opp et stramt budsjett. Når du ser at det går rundt og har betalt ned kredittkortgjelda og har lagt deg opp en buffer kan du se om du kan tillate deg å bruke litt på shopping og uteliv igjen.

Anonymous poster hash: 4942c...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forbrukslån også ja... Det må også bort før du kan unne deg andre ting igjen.

Anonymous poster hash: 4942c...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Ja, det jeg ikke har satt opp er "annet" posten. Bruker veldig mye på den..

Shopping, uteliv og aktiviteter med barna.

Tusen takk for alle tips dere! Skal virkelig gå inn for dette nå. Oppdaterer om Åssen det går:D

Anonymous poster hash: 85608...499

Bare begynne å stramme inn der. Ingen shopping, ikke noe uteliv og gratis aktiviteter med barna. Mobilkostnadene dine må ned, skjønner ikke hvordan du klarer å få til så mye her måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her påpeker så må du gjøre noen drastiske endringer og slutte å leve over evne. Det er den ENESTE måten å få orden på dette på. Og det betyr null shopping, kos, uteliv, aktiviteter og ikke minst redusert databruk på mobilen(!!!!) frem til kredittgjeld er nedbetalt. Du har ikke råd til å leve et slik liv nå, og det må du bare være ærlig på for deg selv, barna og andre.

 

Matposten må du selvsagt også redusere. Lag middagsplan, skriv handleliste og handle en gang i uka. Dette har vi gjort i flere år og det blir raskt en vane som sparer mye penger!

 

Høres ut til at du har høy rente på boliglånet? Du bør sjekke om du kan refinansiere. Er renta over 3% bør du absolutt finne en billigere bank! I tillegg kan du vurdere avdragsfrihet på lånet, om du får dette innvilget fra banken, frem til kreditten er nedbetalt. Men - kun hvis du virkelig vil gå inn for dette, så ikke pengene havner på et shoppingsenter i stedet. Da graver du deg bare dypere ned.

 

Du må klippe kredittkortene!

Og siden du da står uten noe sikkerhetsnett anbnefaler jeg at du tar de 5-10.000 første kronene du frigjør ved endringene du må foreta til å spare opp en krisebuffer - penger som skal stå helt stille mens du fokuserer 100% på å betale ned gjeld. Krisepengene skal ikke røres før verden omtrent går under; men de skal være der, slik at du ikke må ta ny gjeld hvis noe skulle skje som du MÅ betale. Og når det gjelder å definere en krise, husk f.eks at alt som evt ryker hjemme og må erstattes kan fikses billig eller gratis på finn.no. Du kjøper f.eks ikke nytt kjøleskap om det gamle ryker i din situasjon. Du får med en kompis og henter et gammelt som selges billig eller gis bort. Du må bli kreativ.

 

Bestill/last ned lydbok The total Money makeover av Dave Ramsey. Boka er genial for deg, Og du vil kjenne igjen det jeg har skrevet her om at du må endre livet ditt om du vil få det bedre økonomisk. Det er som med slanking. Hurtigkurer virker ikke, kun livsstilsendring og endring av tankemønstre virker.
 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...