AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #1 Skrevet 28. juli 2015 Jeg går til regelmessige samtaler hos psykologen min og har PTSD, kompleks type. Nå har det seg slik at jeg ofte er nede også. Da mener jeg langt nede. Det er sommerferie og tid for å oppleve, være sosial. I stedet har jeg trukket meg vekk fra venner og holder meg mye for meg selv. Jeg kan planlegge å finne på noe (gå en tur, trene litt), men så har jeg ikke krefter til å tenke tanken når den tid kommer. Jeg forsøker å få lese litt, men ramler ut av setningene. I dag har jeg kun ligget i sengen og stirret i veggen og taket uten å huske konkret hva jeg tenkte på. Tror dere at dette er depresjon ut fra hva jeg skriver? Eller er det nesten en naturlig følge av kompleks ptsd å faktisk ha depresjon? Setter stor pris på svar! Anonymous poster hash: 85eb1...f30
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #2 Skrevet 28. juli 2015 Jeg ble først diagnostisert med depresjon, men etterhvert fikk jeg diagnosen PTSD og da ble depresjonsbiten strøket fordi det var en naturlig del av PTSD. Anonymous poster hash: 6d6c0...ca7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2015 #3 Skrevet 28. juli 2015 Jeg har samme diagnose og kjenner meg godt igjen i beskrivelsen. Anonymous poster hash: 5b0bb...644
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #4 Skrevet 30. juli 2015 Jeg har også PTSD og føler med deg her. Har mange av sånner dager hvor jeg bare ikke vil stå opp, bare ligger i senga å stirrer ut i intet, og jeg har også utfordringer ifht med det sosiale av og til - er liksom som om man vil være alene.. men vet jo at dette ikke er bra så jeg blir selv usikker på hva jeg skal gjøre. Har nettopp hatt en veldig tung periode og er fortsatt litt i den, men prøver å komme meg 1-2 ganger ila dagen for å gå litt og få luft.. å når venner tar kontakt har jeg lært meg å si det som det er, da får jeg ikke like dårlig samvittighet for å avlyse.. men merker også at nå er det ferie, alle behandlerne mine har ferie - merker det veldig godt og føler ting "baller" på seg litt da.. har dere det sånn? Anonymous poster hash: 0d191...484 1
deprim Skrevet 30. juli 2015 #5 Skrevet 30. juli 2015 Jeg har også PTSD og føler med deg her. Har mange av sånner dager hvor jeg bare ikke vil stå opp, bare ligger i senga å stirrer ut i intet, og jeg har også utfordringer ifht med det sosiale av og til - er liksom som om man vil være alene.. men vet jo at dette ikke er bra så jeg blir selv usikker på hva jeg skal gjøre. Har nettopp hatt en veldig tung periode og er fortsatt litt i den, men prøver å komme meg 1-2 ganger ila dagen for å gå litt og få luft.. å når venner tar kontakt har jeg lært meg å si det som det er, da får jeg ikke like dårlig samvittighet for å avlyse.. men merker også at nå er det ferie, alle behandlerne mine har ferie - merker det veldig godt og føler ting "baller" på seg litt da.. har dere det sånn? Anonymous poster hash: 0d191...484 Glemte å skrive at det er nok depresjonen - den slipper visst ikke så lety..men ikke morsomt når det kommet og går, å man føler at det aldri gir slipp!
Gjest Gjest_Erica Skrevet 30. juli 2015 #7 Skrevet 30. juli 2015 Hva er ptsd?PTSD er den engelske forkortelsen på Post-Tramatisk Stresslidelse. En angstlidelse psykisk lidelse som kommer av ett eller flere traumer i bandom eller voksen alder. Kompleks PTSD betyr at lidelsen er langvarig og trenger lengre oppfølging med terapi enn PTSD.Mange overlevende etter Utøya-tragedien, fikk satt diagnosen PTSD. For mange har traumeterapien EMDR virket godt for å bearbeide traumer.
Gjest Gjest_Erica Skrevet 30. juli 2015 #8 Skrevet 30. juli 2015 Jeg har CPTSD og opplever milde depresjoner 2-3 ganger i året og hvert 3. år i november/desember slår alvorlig depresjon inn og trenger innleggelse. Depresjonen er uavhengig om jeg går i samtaleterapi eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #9 Skrevet 30. juli 2015 Det er helt vanlig å ha depresjon og PTSD sammen. Anonymous poster hash: fe279...791
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #10 Skrevet 5. januar 2016 Hei Dere som skriver her at dere har ulike typer ptsd, har dere blitt truet på livet? Jeg fikk nemlig diagnosen ptsd for mange år siden, men fått vite av nåværende psykolog at jeg ikke lenger kvalifiserer til diagnosen da kriteriene er endret, og eneste punktet jeg mangler er biten om å ha blitt truet på livet. Litt frustrerende siden jeg føler angst og depresjon ikke er i nærheten av det som "feiler meg". For min del har mange år med mobbing, utestenging, latterliggjøring, ondsinnet ryktespredning, osv gjennom hele opppveksten satt dype spor, sammen med manglende omsorg hjemme og lite nettverk. Som typisk "flink pike" har jeg kunnet fungere tilsynelatende godt i mange år, og holdt det skjult for andre, også meg selv. Skjønner nå at det har surret og gått i bakgrunnen i årevis og at skam, dårlig selvfølelse, ubehagelige minner og forventninger til livet og meg selv har skapt masse av symptomene jeg sliter med idag. Jeg sliter med alt fra sinneutbrudd, daglige gråtetokter,svetting, tretthet, håpløshetsfølelse, ensomhet, smerter i kroppen, angst, dårlig søvn, vedvarende uro, blir overveldet av lyd, lys og samvær med andre. Alt oppleves veldig intenst og kroppen går fort i forsvar. Anonymkode: 00a5c...7d6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #11 Skrevet 5. januar 2016 Jeg har opplevd det du har opplevd, og i tillegg operert en rekke ganger, med komplikasjoner og smerter. Har ikke PTSD-diagnose, for psykologen sa at det er noe som rammer et i utgangspunktet friskt menneske. Og jeg har annen psykisk lidelse (borderline) fra før. Så av en eller annen grunn kvalifiserer man ikke da til en slik diagnose selv om man har hatt store, livstruende påkjenninger over lang tid. Kompleks PTSD er vel ingen diagnose i DSM IV/V eller ICD-10, men vi kvalifiserer kanskje for den, om det hadde vært det. Anonymkode: bab37...984
Gjest Hubro Skrevet 5. januar 2016 #12 Skrevet 5. januar 2016 (endret) . Endret 5. januar 2016 av Arconia
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå