Gå til innhold

Tyttebærsyltetøy!


Thomasine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bare plukker og rensker jeg, så er det mamma som lager syltetøyet... Ikke spiser jeg stort av det heller, men bittelitt trollkrem er godt i blant. Kanskje du kan lage det i steden?!??! Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander tyttebær i en kjele med vann (ca 3 dl for 1 kg bær). Lar det koke ca 15 minutter, tar det av varmen og tilsetter sukker (omtrent halvparten så mye sukker som bær). Heller det på glass mens det er varmt. Det er også veldig godt med forskjellig krydder i syltetøyet, f.eks. nellikspiker eller kanelstang. Lar det koke med fra begynnelsen og plukker det ut før jeg heller på glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best rørt tyttebærsyltetøy. Jeg knuser først bærene litt og rører ut sukkeret til det er oppløst.

Bruker ca. 500gr. sukker pr. 1 kg. bær, men det avhenger jo av hvor søtt man vill ha syltetøyet.

Syltetøyet holder seg jo ikke så lenge da det ikke er kokt, så jeg har det over på små glass og fryser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker best rørt tyttebærsyltetøy. Jeg knuser først bærene litt og rører ut sukkeret til det er oppløst.

Bruker ca. 500gr. sukker pr. 1 kg. bær, men det avhenger jo av hvor søtt man vill ha syltetøyet.

Syltetøyet holder seg jo ikke så lenge da det ikke er kokt, så jeg har det over på små glass og fryser det.

Ja, dette hørtes ut som slik vi liker det!! :Nikke:

Og du har erfaring med at det holder seg bra i slike glass i fryseren?! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da, det holder seg veldig bra. Det går ikke så mye om gangen her i huset, så jeg bruker tomme hapåglass, rømmebeger o.l. Bare husk på å røre om før bruk, for alt det tynne legger seg nederst i glasset.

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er tyttebærsyltetøy et must til kjøttkaker, stek, fiskepudding, fiskeboller med hvitsaus og pølsegrateng. Egentlig spiser vi det til nesten alt kjøtt vi når jeg tenker meg om :ler: , og det er krise når vi er fri. Men det er ikke så ofte jeg lager selv. Når jeg gjør det rører jeg bærene med sukker. Koker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så flink til sånne ting... Men syns hjemmelaga er best... Jeg pleier bare å fryse bæra hele. Så tar jeg ut den porsjon jeg skal bruke, tiner det, og rører ut med melis. Jeg bruker heller melis enn sukker for det gir den beste søtsmaken syns jeg... Jeg synes dette er den enkleste måten å gjøre det på, og dessuten slipper man å bekymre seg over størkan og gammelt syltetøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...