Gå til innhold

Legger man på seg av antidepressiva?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legger man på seg av medisinen selv, eller legger man på seg fordi man spiser mer? Prøvd å google. Er redd man legger på seg av medisinen selv (slik at man må trene hardt) for å ikke gjøre det, eller om det er så enkelt at man "bare" kan motså fristelsene man får når man tar medisinen? 

Anonymous poster hash: ef3fd...d72
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynn å skriv opp hva du spiser.

Anonymous poster hash: b411e...e7e

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs helt på typen antidepressiva. Antidepressiva er omtrent like omfattende som "kreftmedisin", det finnes titalls typer som virker på helt forskjellige måter. Selv har jeg til gode å gå opp når jeg har gått på antidepressiva (og jeg har gått på fire forskjellige opp gjennom, hvorav tre hadde vektøkning som mulig bivirkning), og da har jeg ikke vært mer fysisk aktiv enn før jeg begynte. Hadde i hvert fall ikke droppet antidepressiva som følge av frykt for vektøkning, så vondt håper jeg ikke man vil seg selv.

Anonymous poster hash: a227c...d47
  • Liker 1
Skrevet

Begge deler. Noen ad gir økt appetitt, andre er nøytale. Noen påvirker også stoffskiftet. Ta et søk på forumet. Ikke lenge siden det ble diskutert her.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mageproblemer og gikk derfor opp i vekt. Var oppblåst hver eneste time, hver eneste dag. Virket som om magen ikke klarte å fordøye ting skikkelig, så jeg ble oppblåst i stedet. Sluttet på antidep for 2 år siden, men sliter fortsatt med magen. Og høyt stoffskifte, for den saks skyld.

Kan du bli frisk uten medisiner er det bedre enn å slite med bivirkninger flere år etter. Vet også om personer som mistet all sexlyst i 5-17 år etter å ha sluttet på antidep.

Ja, slike ting høres kanskje bedre ut enn å være deprimert, men slike ting kan også gjøre deg deprimert igjen når den psykiske delen er over. For å ikke snakke om at en dårlig mage er knyttet til angst og nedstemthet

Anonymous poster hash: 7e8f7...97c
Skrevet

Jeg raste ned i vekt. Tror det er den mest effektive slankekuren jeg noen gang har prøvd (og jeg har prøvd det meste...).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 12 kg av Cipramil og Cipralex.

Anonymous poster hash: 0e5af...da1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mageproblemer og gikk derfor opp i vekt. Var oppblåst hver eneste time, hver eneste dag. Virket som om magen ikke klarte å fordøye ting skikkelig, så jeg ble oppblåst i stedet. Sluttet på antidep for 2 år siden, men sliter fortsatt med magen. Og høyt stoffskifte, for den saks skyld.

Kan du bli frisk uten medisiner er det bedre enn å slite med bivirkninger flere år etter. Vet også om personer som mistet all sexlyst i 5-17 år etter å ha sluttet på antidep.

Ja, slike ting høres kanskje bedre ut enn å være deprimert, men slike ting kan også gjøre deg deprimert igjen når den psykiske delen er over. For å ikke snakke om at en dårlig mage er knyttet til angst og nedstemthet

Oi.. Derfor er jeg bekymret for bivirkningene. En av grunnene til at jeg er redd for vektoppgang er pga jeg allerede har ekstremt dårlig salvbilde som følge av angst, så ble jeg deprimert, og her sitter jeg da. Kommer meg ikke ut pga angst, og jeg trenger igrunn antidepressiva, men hva hjelper vel det om jeg sliter mye med selvbildet pga vekt fra før av? Om jeg går enda mer opp da, så vil jo depresjonen komme tilbake når jeg slutter, med enda mer. 

AnonymBruker
Skrevet

Oi.. Derfor er jeg bekymret for bivirkningene. En av grunnene til at jeg er redd for vektoppgang er pga jeg allerede har ekstremt dårlig salvbilde som følge av angst, så ble jeg deprimert, og her sitter jeg da. Kommer meg ikke ut pga angst, og jeg trenger igrunn antidepressiva, men hva hjelper vel det om jeg sliter mye med selvbildet pga vekt fra før av? Om jeg går enda mer opp da, så vil jo depresjonen komme tilbake når jeg slutter, med enda mer.  Anonymous poster hash: ef3fd...d72

Den personen du svarer kan jo i teorien slite med mage og stoffskiftet uavhengig av antidepressiva. Hva som er høna og egget vet man ikke helt når man leser andres erfaringer. Jeg er en av dem som skrev jeg gikk opp i vekt. MEN jeg gikk jo ned igjen da jeg sluttet. Derfor vil jeg si det er verdt et forsøk, og så kan man heller slutte om man får for sterke bivirkninger. Man kan jo gå opp i vekt av selve depresjonen også, om man blir mer passiv.

Gjest Rose11
Skrevet

Jeg har gått på 2 ulike merker og gikk ikke opp i vekt.

AnonymBruker
Skrevet

Den personen du svarer kan jo i teorien slite med mage og stoffskiftet uavhengig av antidepressiva. Hva som er høna og egget vet man ikke helt når man leser andres erfaringer. Jeg er en av dem som skrev jeg gikk opp i vekt. MEN jeg gikk jo ned igjen da jeg sluttet. Derfor vil jeg si det er verdt et forsøk, og så kan man heller slutte om man får for sterke bivirkninger. Man kan jo gå opp i vekt av selve depresjonen også, om man blir mer passiv.

Jeg ble deprimert rundt 12års alderen. Begynte på antidepressiva som 22 åring og hadde tatt pillene et par måneder da jeg merket symptomene på stoffskifte. Sluttet på antidep etter 2 år. Året etter der igjen gikk jeg til legen fordi symptomene var der enda (visste ikke at det var stoffskifte) og han tok blodprøve som bekreftet svingende nivåer.

Nå 2 år etter er stoffskifte blitt bedre, men mageproblemene er der enda. Noen ganger spiser jeg ikke på 24 timer fordi jeg er oppblåst og føler meg helt full i magen. Har kuttet ut veldig mange mattyper, men om jeg spiser når jeg er over et visst nivå oppblåst blir jeg mer oppblåst. Tror sist jeg ikke var oppblåst var rundt 8 mnd siden. Jeg er konstant sulten og tenker mye på mat, men stoffskiftesymptomene blir verre når magen blir verre, så det er bedre å sulte enn å bli syk.

Skrevet

Jeg har gått i snart 1 år på zoloft, og jeg har ikke gått opp noe i vekt. I begynnelsen tok den bort matlysten, så jeg gikk heller ned litt. Men det stabiliserte seg igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Antidepressiva kan påvirke matlysten og humøret ditt med hvor mye du bryr deg om ting. Når man blir helt flat følelsesmessig gir man mer faen i negative ting, som feks konsekvensen av å spise for mye god mat. Men alle antidepressiva er ikke sånn, men det er noe du nesten må prøve ut.

Anonymous poster hash: 0ae45...0d8

Skrevet

Forrige gang jeg gikk på Zoloft gikk jeg opp alt for mye, la om kostholdet etter jeg sluttet, og nå har jeg ikke gått opp noe som helst :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble deprimert rundt 12års alderen. Begynte på antidepressiva som 22 åring og hadde tatt pillene et par måneder da jeg merket symptomene på stoffskifte. Sluttet på antidep etter 2 år. Året etter der igjen gikk jeg til legen fordi symptomene var der enda (visste ikke at det var stoffskifte) og han tok blodprøve som bekreftet svingende nivåer.

Nå 2 år etter er stoffskifte blitt bedre, men mageproblemene er der enda. Noen ganger spiser jeg ikke på 24 timer fordi jeg er oppblåst og føler meg helt full i magen. Har kuttet ut veldig mange mattyper, men om jeg spiser når jeg er over et visst nivå oppblåst blir jeg mer oppblåst. Tror sist jeg ikke var oppblåst var rundt 8 mnd siden. Jeg er konstant sulten og tenker mye på mat, men stoffskiftesymptomene blir verre når magen blir verre, så det er bedre å sulte enn å bli syk.

Jeg betviler ikke det du sier, men du som mange andre som skremmer vannet av folk som TS må snart lære dere å ikke bare snakke om "antidepressiva". Det er som sagt like bredt som "kreftmedisin", eller omtrent som å si at man fikk vondt i føttene av "sko" og derfor mene man bør klare seg uten. Antidepressiva omfatter så utrolig mye mer enn den ene som ga deg plager.

TS: Antidepressiva er ikke antidepressiva. Det er det viktigste du må vite her. Det er ikke en medisin som heter antidepressiva, antidepressiva er en fellesbetegnelse på all verdens forskjellige medisiner som brukes i behandling av klinisk depresjon. Noen av dem har vektoppgang som en mulig bivirkning. Andre har det ikke. Ikke dropp muligheten til bedring, og alle former for medisiner, bare fordi én type medisin har gitt en person problemer. Da er det veldig lite man kan gjøre her i verden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betviler ikke det du sier, men du som mange andre som skremmer vannet av folk som TS må snart lære dere å ikke bare snakke om "antidepressiva". Det er som sagt like bredt som "kreftmedisin", eller omtrent som å si at man fikk vondt i føttene av "sko" og derfor mene man bør klare seg uten. Antidepressiva omfatter så utrolig mye mer enn den ene som ga deg plager.

TS: Antidepressiva er ikke antidepressiva. Det er det viktigste du må vite her. Det er ikke en medisin som heter antidepressiva, antidepressiva er en fellesbetegnelse på all verdens forskjellige medisiner som brukes i behandling av klinisk depresjon. Noen av dem har vektoppgang som en mulig bivirkning. Andre har det ikke. Ikke dropp muligheten til bedring, og alle former for medisiner, bare fordi én type medisin har gitt en person problemer. Da er det veldig lite man kan gjøre her i verden.

TS her. Jeg ser poenget ditt veldig godt, men frykten er der fortsatt. Jeg kan vel kansje be om å få en type medisin som viser ingen (om det finnes?) til lite bivirkning på vektoppgang? Jeg er så å si desperat at det ikke gir meg vektoppgang, det hadde bare gitt meg mer og takle med (og jeg har ikke overskudd til mer, virkelig ikke) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vel vært innom 10 ulike ad pluss en helt haug andre medisiner for psykisk sykdom og har ennå til gode å legge på meg. I flesteparten av tilfellene hvor folk legger på seg skyldes det økt matlyst.

Anonymous poster hash: 71921...51d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...