Gå til innhold

Erfaringer med Yasmin og Yasminelle?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må begynne på p-piller - både fordi jeg vil bli kvitt kviser, i tillegg til at jeg trenger prevansjon.

Tenker å spørre legen om å begynne på enten Yasmin eller Yasminelle. Hvilken virker best på uren hud? Kanskje litt medisinsk spørsmål, men noen som vet hvilket hormon (østrogen eller progesterone) som er skylden i evt. humørsvingninger?

Del gjerne generelle erfaringer om både Yasmin og Yasminelle :)

Anonymous poster hash: 5d9ff...1c3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte med Yasmin da jeg først begynte på p-piller og hadde utelukkende positive erfaringer. Men merket er visst en av verstingene når det gjelder blodpropp, så en ny lege jeg hadde ville at jeg skulle slutte for noen år siden. Vet ikke hvor mange leger som skriver resept på det merket lenger jeg?

Skrevet

Jeg har brukt det merket i 10 år. Yasmin altså, aldri noen problemer.

AnonymBruker
Skrevet

Takk :)

Noen andre erfaringer?

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt det i 15 år, veldig fornøyd. Det hjelper på kviser, så jeg har nesten ikke en kvise lenger, og jeg hadde store problemer med dette tidligere. De er også litt slankende. Min lege skriver det i alle fall ut uten problemer. Det med risiko for blodpropp er nå litt overdrevet. Blant ti tusen unge kvinner som bruker Yasmin, vil 9-12 stk få blodpropp i løpet av et år. To av disse ville fått det uansett om de brukte p-piller eller ikke.Og skulle uhellet være ute, kan det med stor sannsynlighet behandles.

http://www.legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/p-piller/p-piller-og-fare-for-blodpropp/Sider/default.aspx

Anonymous poster hash: 7d1f0...277

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker også yasmin, har brukt de i ca 2-3 år nå. Har prøvd mange forskjellige, men disse er de eneste jeg ikke får kviser eller mellomblødninger av, og jeg kan faktisk ta et par brett uten pause mellom uten å blø :) Har også prøvd yasminelle, disse er jo litt svakere. Jeg fikk mellomblødninger av disse. 

Anonymous poster hash: 6d3cc...85e
AnonymBruker
Skrevet

Brukt yasmin i ca 3 år. Er det eneste som har hjulpet mot kvisene mine. :) Ikke hatt noen negative bivirkninger heller, veldig fornøyd!

Anonymous poster hash: d79aa...53e

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt det i 15 år, veldig fornøyd. Det hjelper på kviser, så jeg har nesten ikke en kvise lenger, og jeg hadde store problemer med dette tidligere. De er også litt slankende. Min lege skriver det i alle fall ut uten problemer. Det med risiko for blodpropp er nå litt overdrevet. Blant ti tusen unge kvinner som bruker Yasmin, vil 9-12 stk få blodpropp i løpet av et år. To av disse ville fått det uansett om de brukte p-piller eller ikke.Og skulle uhellet være ute, kan det med stor sannsynlighet behandles.

http://www.legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/p-piller/p-piller-og-fare-for-blodpropp/Sider/default.aspx

Jeg har brukt Yasminelle nå i 7 år. Ingen problemer utenom at jeg gikk opp 2 kg da jeg begynte på dem. Jeg begynte riktig nok som 17-åring, så jeg vet ikke hvordan kroppen ville ha reagert om jeg sluttet i dag.

Er det risiko å få blodpropp etter så mange år med samme merke? Eller er det bare de første årene?

Anonymous poster hash: 7a69a...3c0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt Yasminelle nå i 7 år. Ingen problemer utenom at jeg gikk opp 2 kg da jeg begynte på dem. Jeg begynte riktig nok som 17-åring, så jeg vet ikke hvordan kroppen ville ha reagert om jeg sluttet i dag.Er det risiko å få blodpropp etter så mange år med samme merke? Eller er det bare de første årene? Anonymous poster hash: 7a69a...3c0

Jeg tror nok de fleste i din alder går opp noen kg fra for eks 17-22 år. De fleste jeg kjenner gjorde det i alle fall. Jeg startet med dem da jeg var ca 22 år. Jeg er ikke helt sikker på om risikoen for blodpopp øker med årene, men tror egentlig ikke det. Tror det har med genetisk disposisjon for blodpropp å gjøre. Hadde risikoen økt med årene, ville nok legen min bedt meg om å bytte merke. Jeg er så fornøyd med disse at jeg kommer til å fortsette så lenge jeg må ha prevensjon(vil ikke ha barn). Jeg prøvde en kort stund å bytte merke til Mikrogynon, men da kom kvisene tilbake.

Gjest Sukkerbit
Skrevet

Man skal ikke begynne med Yasmin pga faren for blodpropp. 

Begynn heller på Microgynon eller noe slikt. 

Jeg går på Yasmin fordi ingenting annet fungerer, men har prøvd mange forskjellige merker. 

AnonymBruker
Skrevet

Man skal ikke begynne med Yasmin pga faren for blodpropp. 

Begynn heller på Microgynon eller noe slikt. 

Jeg går på Yasmin fordi ingenting annet fungerer, men har prøvd mange forskjellige merker.

Det er det vel strengt tatt legen som vurderer. Har man for eks alvorlig akneproblematikk, kan det oppveie ulempene ved økt risiko for blodpropp. Legen skal også sjekke familiehistorien for å avdekke om det er noen genetisk komponent, med episoder med blodpropp hos familiemedlemmer. Hvis det ikke er det, er det få leger som nekter pasienten å prøve Yasmin.

Gjest Sukkerbit
Skrevet

Det er det vel strengt tatt legen som vurderer. Har man for eks alvorlig akneproblematikk, kan det oppveie ulempene ved økt risiko for blodpropp. Legen skal også sjekke familiehistorien for å avdekke om det er noen genetisk komponent, med episoder med blodpropp hos familiemedlemmer. Hvis det ikke er det, er det få leger som nekter pasienten å prøve Yasmin.

Leger og gynekologer vil helst ikke skrive ut en p-pille som yasmin uten at noe annet er prøvd først. Jeg fikk forøvrig ren hud av microgynon og har nå litt uren hud med yasmin. 

Legen kan godt nekte en person å prøve yasmin uten at noe annet er prøvd først. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok de fleste i din alder går opp noen kg fra for eks 17-22 år. De fleste jeg kjenner gjorde det i alle fall. Jeg startet med dem da jeg var ca 22 år. Jeg er ikke helt sikker på om risikoen for blodpopp øker med årene, men tror egentlig ikke det. Tror det har med genetisk disposisjon for blodpropp å gjøre. Hadde risikoen økt med årene, ville nok legen min bedt meg om å bytte merke. Jeg er så fornøyd med disse at jeg kommer til å fortsette så lenge jeg må ha prevensjon(vil ikke ha barn). Jeg prøvde en kort stund å bytte merke til Mikrogynon, men da kom kvisene tilbake.

Kanskje. Kan også si at jeg fikk mindre kviser og mindre menssmerter. Mindre kviser kan også være av alder. Håper i alle fall ikke at det øker med årene! Liker ikke at "mitt" merke er det merke som er verstingene blant blodpropp. Men hva er verst av Yasmin og Yasminelle?

Anonymous poster hash: 7a69a...3c0

AnonymBruker
Skrevet

Leger og gynekologer vil helst ikke skrive ut en p-pille som yasmin uten at noe annet er prøvd først. Jeg fikk forøvrig ren hud av microgynon og har nå litt uren hud med yasmin. 

Legen kan godt nekte en person å prøve yasmin uten at noe annet er prøvd først.

Det er ikke min erfaring. Har fått utskrevet Yasmin av ulike leger og gynekologer i de årene jeg har brukt det.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje. Kan også si at jeg fikk mindre kviser og mindre menssmerter. Mindre kviser kan også være av alder. Håper i alle fall ikke at det øker med årene! Liker ikke at "mitt" merke er det merke som er verstingene blant blodpropp. Men hva er verst av Yasmin og Yasminelle? Anonymous poster hash: 7a69a...3c0

I artikkelen jeg linket til fra Legemiddelverket er de rangert på samme risikonivå. Jeg skal spørre legen neste gang om risikoen øker med årene (og økende aldrr). Ville tro at risiko for blodpropp uansett øker når man blir eldre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble først anbefalt Loette, men fikk mye mer kviser av det. Begynte på Yasminelle og har siden ikke hatt noen problemer. Huden min har ikke vært så ren på mange år :) I tillegg har jeg nesten ikke menssmerter, og den varer bare i 3 dager kontra 5 før. Men mulig at legen din vil anbefale deg loette eller microgynon først da, det kommer vel også an på hvor mye plaget du er av uren hud.

Anonymous poster hash: fc917...69b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må begynne på p-piller - både fordi jeg vil bli kvitt kviser, i tillegg til at jeg trenger prevansjon.

Tenker å spørre legen om å begynne på enten Yasmin eller Yasminelle. Hvilken virker best på uren hud? Kanskje litt medisinsk spørsmål, men noen som vet hvilket hormon (østrogen eller progesterone) som er skylden i evt. humørsvingninger?

Del gjerne generelle erfaringer om både Yasmin og Yasminelle :)

Hei. Jeg orker ikke skrive i detaljer da jeg har gjort det så mange ganger før, men vær så snill: google det å slutte på yasmin og hårtap f.eks, særlig amerikanske forum. Jeg var så fornøyd, ingen bivirkninger mens jeg gikk på de. Og det slo meg ikke at kroppen kunne reagere når jeg sluttet. Dette er jo nesten den sterkeste ppillen på markedet og mange har fått store problemer når de har sluttet, men også mens de har gått på den. Og da snakker jeg ikke bare om hårtap. Kroppen slutter å produsere enkelte hormoner selv fordi pillen inneholder en etterligning av disse og/eller fra dyr(hester) og i tillegg blokkerer den testosteron. Dermed fikk jeg kjempe tykt og flott hår de årene jeg gikk på de, men når jeg sluttet så mistet jeg 75% av tykkelsen iløpet av 1,5 år. Jeg måtte opp om natten for å dusje fordi det klødde så intenst og håret var helt dødt fordi det bare ventet på å falle ut. Det at jeg mistet så mye og over så lang tid gjorde at jeg rett og slett ble alvorlig deprimert. Vil også nevne at jeg ikke fikk tilbake menstruasjonen før 1/2 år ca og det tok 1 år før den ble regelmessig igjen. Slikt type hårtap er ofte av typen TE, som kan variere fra 3 mnd til 2 år. Og har man først blitt utsatt for det kan man være så ekstra uheldig at man nå lettere får slikt type håravfall ved endringer av hormonene i kroppen, som ved. f.eks etter gravdiitet, overgangsalder.... 

Mitt håravfall stoppet etter 1,5 år, men jeg fikk aldri tykkelsen tilbake:( Jeg mistet også fallet/bølgene mine. 

Dette skjer jo ikke alle, men jeg vil likevel advare mot hva slags bivirkninger man kan få når man slutter. For det er det ikke så mange som vet om. Heller ikke leger eller gynekologer. Men leser man seg litt opp på dette skjønner man hvorfor pillene kan forårsake dette. Man får ofte høre om bivirkninger man kan få PÅ de ulike pillene, men hva disse sterke typene av ppiller kan gi deg av bivirkninger når du slutter, det er det ingen som sier eller vet noe om. 

Anonymous poster hash: 3026a...dae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...