Gå til innhold

Steking av fryste grønnsaker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man steke fryste grønnsaker i panna, når de egentlig er med for å kokes? Feks. en pakke "brokkoliblanding" fra Rema 100, den er ment for koking, men synes stekte grønnsaker er mye bedre.

Dessverre kan jeg ikke finne billige fryste grønnsaker som er ment for steking? Kun dyre wok-grønnsaker, som studentlommeboka ikke har råd til :( 

Anonymous poster hash: 233e2...294
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan man steke fryste grønnsaker i panna, når de egentlig er med for å kokes? Feks. en pakke "brokkoliblanding" fra Rema 100, den er ment for koking, men synes stekte grønnsaker er mye bedre.

Dessverre kan jeg ikke finne billige fryste grønnsaker som er ment for steking? Kun dyre wok-grønnsaker, som studentlommeboka ikke har råd til :(

Mente selvfølgelig Rema 1000, hvis noen skulle henge seg opp i det ;) 

Skrevet (endret)

Klart du kan steke dem. Frosne grønnsaker blir jo alltid litt slappere enn ferske, men det gjelder jo de dyrere frossenposene også det.

Men nå om sommeren er vel gjerne ferske grønnsaker ganske rimelig også. Særlig om du har en grønnsaksbutikk drevet av utlendinger i nærheten. Min nærmeste er godt under halv pris av Remaen tvers over gata på det aller meste.

Endret av Kvist
Skrevet

Bare prøv! Det verste som kan skje er at de blir vassne. Men, regner med at det burde gå.

AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint :)

Jeg wok'er en del og bruker mye annet enn bare de dyre okblandingene om vinteren. Da kjøper jeg gjerne litt ferskt, og heller ut passende mengde fra en pose med f.eks. broccoliblanding.

Varm panne/wok og gjerne steke i flere posjoner siden de er frosne.

Gjort den samme til pai også, funker like fett det :)

Anonymous poster hash: 7a55c...f21
AnonymBruker
Skrevet

Klart du kan steke dem. Frosne grønnsaker blir jo alltid litt slappere enn ferske, men det gjelder jo de dyrere frossenposene også det.

Men nå om sommeren er vel gjerne ferske grønnsaker ganske rimelig også. Særlig om du har en grønnsaksbutikk drevet av utlendinger i nærheten. Min nærmeste er godt under halv pris av Remaen tvers over gata på det aller meste.

Bare prøv! Det verste som kan skje er at de blir vassne. Men, regner med at det burde gå.

Det går helt fint :)

Jeg wok'er en del og bruker mye annet enn bare de dyre okblandingene om vinteren. Da kjøper jeg gjerne litt ferskt, og heller ut passende mengde fra en pose med f.eks. broccoliblanding.

Varm panne/wok og gjerne steke i flere posjoner siden de er frosne.

Gjort den samme til pai også, funker like fett det :)

Anonymous poster hash: 7a55c...f21

Men må jeg gjøre det på noen spesiell måte? På baksiden av pakken med broccoliblanding står det kun hvordan man tilbreder ved koking (siden det er det som er meningen man skal gjøre). Fryste wokgrønnsaker er jo bare å steke i litt olje/smør, men skal jeg bare gjøre det samme med de som er ment for koking også? :) 

Skrevet

Stek i vei. :-)

Best resultat får du hvis du lar grønnsakene tine helt og renne av seg skikkelig i et dørslag før du starter steking.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stek i vei. :-)

Best resultat får du hvis du lar grønnsakene tine helt og renne av seg skikkelig i et dørslag før du starter steking.

Kan et alternativ være å kjøre de litt i mikrobølgovnen før steking, eller blir det bare feil? 

Skrevet

Er vel bare å putte de i stekepanna med smør og/eller olje? Eller i en ildfast form i ovnen om man vil det. Avhengig av hva man skal lage

AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare å putte de i stekepanna med smør og/eller olje? Eller i en ildfast form i ovnen om man vil det. Avhengig av hva man skal lage

Okei :) Ble bare så usikker siden det virker som de er ment til kun koking når det er det som står på pakken. 

Skrevet

Hva som står på pakkene skal man ikke alltid bry seg om

Jeg bruker f.eks KUN kremfløte i matlagning fordi matfløte smaker høgg

Selv om det står på pakken at de er ment for koking, så får man bruke sunn fornuft innimellom. Hva inneholder pakken? Grønnsaker. Så hvorfor skal de bare kunne kokes liksom ;) Har aldri hørt om at man tilsetter noen stoffer i fryste grønnsaker som gjør at dem ikke kan stekes :)

Men, jeg pleier å halvtine fryste grønnsaker før jeg bruker dem. Spesielt når de skal stekes. Bare lar det ligge på kjøkkenbenken typ 15-20 minutter så de ikke er steinharde når jeg skal steke/dampe/koke dem

Skrevet

Bare å steke i vei! Jeg er student og bruker alltid billige "kokegrønnsaker" hvis jeg skal ha wok og har dårlig tid. Poser det står wok på koster jo 15 kr ekstra bare pga det ordet..!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kaster dem rett i panna med olje. Vannet som smelter av fordamper.

Tror en liten pakke erter koster ca 5kr på Kiwi. Men ikke kjøp de store pakkene med erter, de er dyrere.

Du trenger ikke kjøpe wokblandinger, nei. Kjøp vanlig frosne brokkoli eller hva det er du liker.

Jeg tror ikke det som står maten skal brukes til er fastsatt med lov. Det er mer et forslag til en rett som kunden forhåpentligvis liker, vil lage mer av og kjøper derfor mer av varen. Jeg ser aldri på baksiden av ting jeg kjøper, uten om innholdet, da.

Anonymous poster hash: bf497...373

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...