Gå til innhold

Hvordan fungerer mensen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg prøver å planlegge når jeg kommer til å få mensen neste gang, funker det ikke. Omtrent hvor mange dager er det mellom hver mens? Og hvordan kan jeg planlegge den?! Si jeg får det den 21. en måned, og det varer en uke, da til 28. Da vil jeg forvente å få det rundt den 21. neste måned igjen?

Anonymous poster hash: 77c4e...1f9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange kalendere på Play Store eller App Store som du kan laste ned for å sjekke hvor lang syklus du har. Ikke alle som har nøyaktig like mange dager, og noen ganger så går det muligens noen dager forskjellig. 

Hvis du skriver opp over noen måneder så vil du etterhvert se en tendens og kan planlegge bedre. 

Tror det blir mer riktig å regne fra uke til uke, framfor dato til dato. Fordi hver mnd har 30 og 31 dager, mens en mensyklus som regel varer 28 dager. 

Anonymous poster hash: 58e17...bbf
Skrevet

I gjennomsnitt er det 28 dager mellom hver mens-startdag, så om du skal regne på dager, så må du regne en måned som fire uker og ikke som kalendermåned.

Hvis du feks begynner å blø en mandag, tell deg frem fire uker og sett et kryss i boka for den fjerde mandagen. I teorien skal du ta begynne å blø den mandagen du har krysset ut.

Det hjelper derfor ikke å krysse av den samme datoen neste måned, med mindre det tilfeldigvis er snakk om februar og mars utenom skuddår.

Men; nå er det sånn at ikke alle kvinner har en 28-dagersyklus.

Syklusene er utrolig forskjellige, mellom 14-16 og 38-40 dager. Normalen er regnet å være 26-30 dager, men det er bare noen av oss som har mens man kan "stille klokken etter" - at den kommer på samme dag til omtrent samme tidspunkt fire uker etter forrige mens-start.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En menstruasjonssyklus regnes fra siste mens sin første dag, til neste mens sin første dag. Noen har 26 dager mellom andre kan ha 34 dager mellom hver mens sin første dag til neste mens sin første dag. Ved å skrive ned hver mens sin første dag, så kan du finne ut hvordan din mens fungerer/hvor mange dager du har mellom hver mens.

Det finnes apper, men å tenke selv, er fortsatt lov.

Anonymous poster hash: b62d5...85b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du blør

Anonymous poster hash: 52d0d...d74

• Liker 1
Skrevet

Hver gang jeg prøver å planlegge når jeg kommer til å få mensen neste gang, funker det ikke. Omtrent hvor mange dager er det mellom hver mens? Og hvordan kan jeg planlegge den?! Si jeg får det den 21. en måned, og det varer en uke, da til 28. Da vil jeg forvente å få det rundt den 21. neste måned igjen?

Anonymous poster hash: 77c4e...1f9

Med det regnestykket; hvis du fikk mensen 21.juli så kan du forvente (hvis du har en syklus på 28 dager) å få mensen igjen 18. august (dersom du er presis på dagen)

Ellers finnes det som nevnt over her, apper som du kan bruke for å regne ut. Da kan du også se hvilke dager du har EL og når du er mest fruktbar.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange dager det er i syklusen, kommer helt an på DIN kropp. På skolen lærte jeg at alt fra 21-35 dager er innenfor normalen, men en "standard" syklus hadde 28 dager, altså hver fjerde uke. (Hvorvidt det er mulig å sette en "standard" på en livsform der det ikke engang finnes to like fingeravtrykk i hele verden, blir jo en annen sak ...)

Hvis du har en syklus på 30 dager, fungerer det å regne fra ca-dato til ca-dato, ettersom at det er 30/31 dager i måneden bortsett fra februarmåneden.

Hvis ikke, må du telle antall dager fra første mensdag til neste første mensdag. Noen får mensen hver fjerde søndag når kirkeklokkene kaller til gudstjeneste, andre vet aldri om mensen kommer etter tre uker eller tre måneder, eller et eller annet sted imellom.

Som sagt over, det finnes apper og sånt som kan beregne dette. Selv tegnet jeg en rød prikk i en sånn liten årskalender over tid, og kunne etter hvert se et mønster, når jeg telte dagene/ukene mellom hver røde prikk. Dette begynte jeg med et par år etter at jeg fikk mensen. Dette er 15 år siden, smarttelefoner og apper var ikke akkurat vanlig på den tiden. Men jeg syns fortsatt dette er den beste måten å gjøre det på, evt notere ned i en notatbok eller dagbok eller noe.

Anonymous poster hash: 4fcfa...381

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...