Gå til innhold

Geit i boligfelt?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei :-)

Vi er en familie på 5 som har hus og hage på ca 1,5 mål. Vi bor i et helt vanlig hus i et helt vanlig boligstrøk. Men vi syns geiter er skikkelig ålreite dyr, og har lyst på en geit i hagen.... Er klar over at dette ikke er så "vanlig", men vi lurte rett og slett på om det var noen som visste om det var noen slags regler som forbød dette? Har vært inne på Mattilsynets sider, men syns det var vanskelig å finne noe der. Finner egentlig mest om hønsehold i boligfelt, men ikke så mye om akkurat geiter. Vi tenkte vel helst på en sånn afrikansk  pygmegeit, da disse ikke blir så store. 

Vi vil selvfølgelig gjerde inn hele hagen og sørge for at den ikke løper rundt på frifot i nabolaget. 

Er det noen som har erfaring med slikt og har noen innspill...? 

Vil 1,5 mål bli for lite for en geit? 

Endret av superplomme
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det er ulovlig. Dessuten er geiter flokkdyr, og skal ikke være alene.

Byggefelt er regulert som byggefelt, ikke gårdsbruk.

Les bygningsloven i ditt nabolag

Anonymous poster hash: a9a50...735
  • Liker 2
Skrevet

Ja,, vet at det er regulert som byggefelt og ikke gårdsbruk, så klart... men tenkte at hvis det ikke var så mange av dem, og hvis man sørget for at de ikke plaget andre, så kunne det kanskje gå greit likevel.

Men hvis de er flokkdyr skal de jo ikke være alene, så klart, men vil det kunne hjelpe å evt ha to?

Eller bør de være enda flere? 

Skrevet

Uavhengig av lovverk, tviler jeg på hvor gjennomførbart det vil være å ha to-tre geiter i en vanlig hage, arealmessig. Gresset kommer til å bli nedspist rimelig kjapt og hagen utvikle seg til en enorm gjørmeflekk. Dere må ha et uthus til dem som er egnet også om vinteren, en plass til å lagre flis/høy/kraftfor og til slutt en plass å gjøre av møkk/skitten flis.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som har hatt geit som selskapsdyr, alt fra dverggeit til melkegeit og ingen har fortsatt med geitehold. Det er en enormt krevende rase å holde inngjerdet, de stikker utrolig lett av gårde og lever etter regelen "gresset er alltid grønnere på andre siden av gjerde". Det er utrolig koselige dyr på alle andre vis, men "houdini"tendensene og stanken (for de stinker!) er det som har stoppet mine bekjente fra å fortsette holdet. Det kan fort bli dårlig stemning i nabolaget når prydbuskene blir spist opp og ungene jaget av iltre småbukker. 

Anonymous poster hash: 88972...b22
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Geiter er morsomme dyr. Men vanskelig å holde innenfor gjerder og de lukter veldig stramt. Så tviler på at dette blir særlig godt tatt imot i et boligfelt. Dessverre.

Anonymous poster hash: 47f62...876
Skrevet

Beklager, geiter er ikke egnet i boligfelt! Du har fått menge argumenter her.

Så jeg vil anbefale at dere heller gir en geit til ei kvinne i Afrika, så hun kan gi ungene sine mat. Der blir den virkelig satt pris på.

• Liker 2
Skrevet

Ok skjønner. Takker for tilbakemeldinger, vi må kanskje revurdere det,.. :-)

AnonymBruker
Skrevet

Ok skjønner. Takker for tilbakemeldinger, vi må kanskje revurdere det,.. :-)

Sats på minigris da vel 😄 den blir stueren og kan være inne i huset. Så kan du gå tur med den i bånd, eller trene den opp til å gå lydig løs

Anonymous poster hash: 05bc7...0e1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt geiter, men det var på gård i Oslo. Redda den ene fra slakt, og det viste seg at hun var drektig. Det jeg kan si om det er:

* De er DRITVANSKELIGE å gjerde inne. Vi lagde strømgjerde tett-i-tett-i-tett med tråder, de løp rett gjennom. I motesetning til feks hest løper de videre når de får strøm i stedet for å rygge unna. Høye gjerder hopper de over. Vi var for å se etter gjerdetyper, og det ble snakk om minst to meter. De er ekstremt spenstige.

* De BRÅKER. Mæ og bæ så jeg holdt på å bli gæren.

* De stikker av. Løp etter folk som gikk bortover veien og måtte gjetes inn igjen av oss.

* De spiser ALT. Greit å ha noen til å trimme gresset, men regn med at barken på trærne, bladene, blomstene og hekken også går med.

* De tisser veldig mye, overalt. Og driter. Også overalt.

De var veldig søte og kosete og snille, og de lukta ikke så spesielt sterkt fordi det var to jenter og en kastrert bukk (som vi fikk kastrert av veterinær), og bukkene lukter verst.

Men jeg orka ikke å ha dem så lenge, så jeg omplasserte dem. De bor nå på en gård i Maridalen der de kan gå løse hele døgnet og der det er langt til nærmeste nabo. Gården jeg hadde dem på er ikke så langt fra boligfelt og trafikk.

Det er også superstrengt å frakte geiter over kommunegrenser pga redsel for sykdommer. Så du må finne noen innenfor egen kommune, ellers er det massevis av papirarbeid, og Mattilsynet kan finne på å ta dem og kreve dem slakta om de kommer fra en annen kommune uten de rette papirene. Derfor sleit jeg en stund siden det ikke akkurat er overflod av gårder i Oslo.

Så...jeg er ikke så positiv til å ha geiter etter det der. De var søte, men det å ikke få gjerda dem inn (som gjorde at de for det meste var innendørs når vi ikke kunne holde dem under oppsyn) og at de bråka sånn gjorde at jeg syntes de hadde det bedre et sted der de kunne være masse ute og slippe restriksjoner.

Anonymous poster hash: e8cc8...f72
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for info! Ser det er mye vi ikke har tenkt gjennom ja. Visste at de måtte gjerdes inne, men var egentlig ikke helt klar over at de var SÅ vanskelige å gjerde inne. Kan jo ikke ha dem løpende rundt i nabolaget heller. 

Burde nok kanskje hatt et hus på landet i stedet i så fall. Vi hadde jo så klart ikke skaffet oss geiter uten å sjekke mer på forhånd uansett, men ville bare lufte det litt her i tilfelle det var noen som hadde erfaringer med det. Men det ser ut som om det kan bli vanskelig ja.  :rolleyes:

Æsj altså, for de er jo så søte  :hjerte:

Skrevet

Hagehøns er nok enklere å håndtere, og så får du egg 😉

AnonymBruker
Skrevet

Takk for info! Ser det er mye vi ikke har tenkt gjennom ja. Visste at de måtte gjerdes inne, men var egentlig ikke helt klar over at de var SÅ vanskelige å gjerde inne. Kan jo ikke ha dem løpende rundt i nabolaget heller. 

Burde nok kanskje hatt et hus på landet i stedet i så fall. Vi hadde jo så klart ikke skaffet oss geiter uten å sjekke mer på forhånd uansett, men ville bare lufte det litt her i tilfelle det var noen som hadde erfaringer med det. Men det ser ut som om det kan bli vanskelig ja.  :rolleyes:

Æsj altså, for de er jo så søte  :hjerte:

Utrolig at du vet så lite om geit, og likevel tenker på å ha det i et boligfelt. Man skaffer seg heller ikke dyr fordi de er så søte.

Anonymous poster hash: 14238...7ae

Skrevet

Utrolig at du vet så lite om geit, og likevel tenker på å ha det i et boligfelt. Man skaffer seg heller ikke dyr fordi de er så søte.

Anonymous poster hash: 14238...7ae

Dette var jo bare en tanke fra TS, helt i begynnerfasen på et prosjekt, for å se om det er mulig eller ikke. Som hun sier hadde hun jo undersøkt videre om geiter, hvis det hadde vært aktuelt.

• Liker 5
  • 7 år senere...
Skrevet

Må bare kommentere her selv om det er lenge siden temaet var oppe.

Jeg har to dverg geiter i hagen (to mål )min i et lite bolig felt . 
De bor i et dukkehus som er gjort om til geite hus . 
de kan mase noen dager men da tar jeg de inn en halvtime i huset og etterpå er de stille . 
Er  med meg på gåtur i nabolaget . Følger tett i hæl uten noe bånd 
Stikker ikke av . Ingen strøm eller no fence. Kun vanlig gjerde utenom opp mot huset vårt har vi bygd det litt høyere da det er der de vil evt gå igjennom for å være med oss . 
Dette er nok ikke for alle men et bevis herfra at det er fult mulig 😉😉

• Hjerte 1
Skrevet

Hva skal du gjøre når vinteren kommer? Slakte og kjøpe ny neste år?

Skrevet
Morpheus skrev (9 timer siden):

Hva skal du gjøre når vinteren kommer? Slakte og kjøpe ny neste år?

Absolutt ikke . Hatt de en vinter allerede . De bor i dukkehuset med varmelampe og går ute dag tid . Geiter tåler fint vinter så lenge de har et tørt sted å gå inn til  om de vil. Disse er ikke bruk og kast dyr 

• Liker 1
Skrevet
Elinda81 skrev (4 minutter siden):

Absolutt ikke . Hatt de en vinter allerede . De bor i dukkehuset med varmelampe og går ute dag tid . Geiter tåler fint vinter så lenge de har et tørt sted å gå inn til  om de vil. Disse er ikke bruk og kast dyr 

AC252688-B6A6-49FA-B7DF-DEBFAB321A89.jpeg

• Hjerte 2
Skrevet

Himmel så flott.😄 Refleksvest på geita også 😍

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...