The Kitten Skrevet 25. juli 2015 #41 Skrevet 25. juli 2015 Han mener jeg må betale "husleie", men ikke sagt noe sum. Føler bare det er urettferdig at jeg må bruke mine leieinntekter på hans huslån. Føler det er mest riktig å dele alt felles, men at resten tilfaller meg. Du bruker ikke dine leieinntekter på hans huslån. Du bruker de til å betale for deg der du bor. Om du ikke vil betale får du la være å flytte inn da. 8
Kattugla Skrevet 25. juli 2015 #42 Skrevet 25. juli 2015 Ja, som hun kan bruke på sitt eget lån. Og for eksempel betale mer på ferier osv. Som faktisk er en opplevelse hun også får noe ut av. Det er ikke hennes oppgave å betale ned kjærestens boliglån så sant hun ikke skal kjøpe seg inn i boligen. Det blir som å hive penger ut vinduet, du ser dem aldri igjen. Hun går faktisk 16500 kr i pluss kun ved å flytte inn hos kjæresten! Hvis kjæresten lar henne få bo gratis, er han jo indirekte med på å betale hennes lån. Når hun tjener så mye penger bare på å flytte inn hos ham, skulle det bare mangle at ikke han får noen økonomiske goder også, utover deling på strøm etc (som også gagner TS). 7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 #43 Skrevet 25. juli 2015 Du bruker ikke dine leieinntekter på hans huslån. Du bruker de til å betale for deg der du bor. Om du ikke vil betale får du la være å flytte inn da. Da får hun faktisk la være å flytte inn da, ikke f at noen kunne leie ut sin kåk for 17 000 spenn i mnd og forvente å bo gratis hos meg, toppen av frekkhet!Anonymous poster hash: 5e00b...b2a 10
The Kitten Skrevet 25. juli 2015 #44 Skrevet 25. juli 2015 Da får hun faktisk la være å flytte inn da, ikke f at noen kunne leie ut sin kåk for 17 000 spenn i mnd og forvente å bo gratis hos meg, toppen av frekkhet!Anonymous poster hash: 5e00b...b2a Det er jo akkurat det jeg sier.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 #45 Skrevet 25. juli 2015 Ja, som hun kan bruke på sitt eget lån. Og for eksempel betale mer på ferier osv. Som faktisk er en opplevelse hun også får noe ut av. Det er ikke hennes oppgave å betale ned kjærestens boliglån så sant hun ikke skal kjøpe seg inn i boligen. Det blir som å hive penger ut vinduet, du ser dem aldri igjen. Hæ? Du må tulle. Hun skal tjene 16500 i mnd på samboerskapet, han skal tjene 0? Det er rettferdighet i dine øyne?Anonymous poster hash: a52d1...a53 8
Euphemia Skrevet 25. juli 2015 #46 Skrevet 25. juli 2015 (endret) Interessant å lese hvor mange forskjellige synspunkter folk har på en så, i mine øyne, enkel problemstilling. Jeg mener fortsatt at den eneste og logiske måten å løse det på er å dele både inntekter og utgifter på to. Så enkelt! edit: dyac!! Endret 25. juli 2015 av Euphemia 2
Mousj Skrevet 25. juli 2015 #47 Skrevet 25. juli 2015 Interessant å lese hvor mange forskjellige synspunkter folk har på en så, i mine øyne, enkel problemstilling. Jeg mener fortsatt at den eneste og logiske måten å løse det på er å dele både inntekter og utgifter på to. Så enkelt! edit: dyac!! Jepp, og den enkleste måten å visualisere det på er å sette det hele opp i et excelark. Begges huslån, din leieinntekt, felleskostnader, andre utgifter etc og så se hvordan brøken blir for å komme likt ut. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 #48 Skrevet 25. juli 2015 Men siden han betaler huslån og du har en ekstra inntekt på leiligheta di, ville sikkert jeg tilbydd meg å gjøre matinnkjøp, betale noen restaurantregninger og sånt. Ting som gjør hverdagslivet litt mer "luksus". Ellers kan du spørre om å få kjøpe deg inn i leiligheta? Så deler dere på lånet. Da får begge penger om huset skal selges, og ikke bare han (som ville vært urettferdig om du har vært med å betale lånet). Vet du at du her råder henne til å gå rett i kvinnefella? Hun betaler mat og luksus, han betaler ned på bolig og får økt verdien på boligen og formuen sin. Anonymous poster hash: c64cc...dc1 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 #49 Skrevet 25. juli 2015 Vusk på dere at hun skal skatte av utleieinntektene! Anonymous poster hash: c64cc...dc1 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 #50 Skrevet 25. juli 2015 Vusk på dere at hun skal skatte av utleieinntektene! Anonymous poster hash: c64cc...dc1 Hun har jo uansett en inntekt hun ikke ville hatt om hun ikke hadde bodd sammen med han.Anonymous poster hash: 639b0...d73 6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 #51 Skrevet 25. juli 2015 Vet du at du her råder henne til å gå rett i kvinnefella? Hun betaler mat og luksus, han betaler ned på bolig og får økt verdien på boligen og formuen sin. Anonymous poster hash: c64cc...dc1 Jeg misforstår kanskje, men jeg trodde rådet var å dele på alt slik at begge betaler ned på lån? Anonymous poster hash: b45e8...85d
Any Skrevet 25. juli 2015 #52 Skrevet 25. juli 2015 Nå må man ikke glemme at det skal betales skatt av leieinntekter.sitt eget lån.Kommunale avgifter må betales, eiendomsskatt, vann og kloakk.(Hun da begge plasser) Man må sette seg inn i hva begge tjener og hva begge har av utgifter og inntekter... Dette blir helt feil å diskutere på denne arenaen når man ikke vet hele regnestykket og hvilken økonomisk situasjon den enkelte er i. 1
Carrot Skrevet 25. juli 2015 #53 Skrevet 25. juli 2015 Men hun tjener da ikke så mye på å leie ut sin egen bolig, boliglån og forsikring osv må hun jo fortsatt dekke for den boligen også, dessuten om hun ikke flytter inn må han betale sine utgifter likevel - det er ikke riktig at hun betaler hans bolig. Men deler felles utgifter, ferdig snakka.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 #54 Skrevet 25. juli 2015 Men hun tjener da ikke så mye på å leie ut sin egen bolig, boliglån og forsikring osv må hun jo fortsatt dekke for den boligen også, dessuten om hun ikke flytter inn må han betale sine utgifter likevel - det er ikke riktig at hun betaler hans bolig. Men deler felles utgifter, ferdig snakka. Hun dekker allerede egen bolig, boliglån og forsikring osv nå når hun bor der selv. Og når hun flytter og blir boende gratis hos ham så drar hun inn ytterligere 16 500 kroner i leieutgifter, i tillegg til inntekten hun allerede har. Så da er det faktisk 11 700 kroner EKSTRA som kommer inn per måned, penger hun aldri kunne ha fått dersom hun ikke kunne leie ut boligen sin (16 500 kr minus 28 % i utleieskatt). Anonymous poster hash: 5e00b...b2a 1
Any Skrevet 25. juli 2015 #55 Skrevet 25. juli 2015 Hun dekker allerede egen bolig, boliglån og forsikring osv nå når hun bor der selv. Og når hun flytter og blir boende gratis hos ham så drar hun inn ytterligere 16 500 kroner i leieutgifter, i tillegg til inntekten hun allerede har. Så da er det faktisk 11 700 kroner EKSTRA som kommer inn per måned, penger hun aldri kunne ha fått dersom hun ikke kunne leie ut boligen sin (16 500 kr minus 28 % i utleieskatt).Anonymous poster hash: 5e00b...b2a
Any Skrevet 25. juli 2015 #58 Skrevet 25. juli 2015 Hva vet du om den økonomiske situasjonen, og vet du om hun betaler renter og avdrag fra før av? Vet du om beløpet stemmer? Kanskje hun ønsker å betale avdrag også på sitt hus om han allerede gjør det på sitt? Har han andre leieinntekter på sitt hus? Hvor mye er boligen hans verdt? Skal han gå i pluss hver mnd og betale ned hele lånet med leieinntekter fra leilighet i huset og fra henne?Bør hans leieinnntekter(evt) fra leilighet i huset også deles likt? Er mange situasjoner i de forskjellige problemstillingene. Det kommer ikke nok frem av viktige opplysninger her for å kunne mene noe som helst om denne situasjonen.
peppermyntete Skrevet 25. juli 2015 #59 Skrevet 25. juli 2015 Så om din kjæreste flyttet inn til deg og dermed fikk leid ut sin kåk for 16 500 kr i mnd så hadde du hatt null problem med å la ham bo gratis hos deg? At han stadig shoppet dyre, flotte klær og sko mens du ikke hadde råd, at han deo på dyre ferier med kompisene mens du satt hjemme og ikke hadde råd til å være med?Anonymous poster hash: 5e00b...b2a Jeg skrev jo at den parten som flyttet inn skulle være med å dele på alle fellesutgifter, men eget lån er greit å betjene selv ja. Den med inntekter fra husleie kan da for eksempel heller fornye hvitevarer osv. Men å betale ned andres lån får man null og niks igjen av.
peppermyntete Skrevet 25. juli 2015 #60 Skrevet 25. juli 2015 Hun går faktisk 16500 kr i pluss kun ved å flytte inn hos kjæresten! Hvis kjæresten lar henne få bo gratis, er han jo indirekte med på å betale hennes lån. Når hun tjener så mye penger bare på å flytte inn hos ham, skulle det bare mangle at ikke han får noen økonomiske goder også, utover deling på strøm etc (som også gagner TS). Ja, og jeg skrev at TS måtte være med og betale fellesutgifter. Resten kan hun dekke lånet sitt med, og som jeg har sagt tidligere betale mer for ferier og andre opplevelser, nye hvitevarer osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå